از قرار معلوم شرکت Huawei قصد دارد همچنان به سیر صعودی خود در بازار تلفن‌های هوشمند ادامه دهد و جایگاه نخست این بازار را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر این شرکت چینی موفق به پشت سر گذاشتن رقیب سرسختی به نام اپل شده است و تنها نام یک رقیب دیگر یعنی شرکت کره‌ای سامسونگ را بالای سر خود می‌بیند. اگر قصد آگاهی از نوع عملکرد شرکت Huawei در بازار تلفن‌های هوشمند را دارید، می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

موسسه تحقیقاتی کانترپوینت به تازگی تازه‌ترین تحلیل خود از بازار جهانی تلفن‌های هوشمند را منتشر ساخته و به ارائه‌ی آمار مربوط به آن پرداخته است. بر اساس این آمار میزان فروش محصولات شرکت Huawei در ماه‌های ژوئن، ژوییه و (احتمالا) اوت امسال بهتر از شرکت اپل بوده و این شرکت چینی برای نخستین بار موفق به پشت سر گذاشتن رقیب سرسخت و نام آشنای امریکایی خود در بازار تلفن‌های هوشمند جهان شده است.

حرکت رو به رشد شرکت Huawei در بازار تلفن‌های هوشمند

با وجود جابه‌جا شدن رتبه‌ی دوم برخورداری از بیشترین سهم بازار تلفن‌های هوشمند جهان، رتبه‌ی نخست این بازار همچنان در اختیار شرکت سامسونگ قرار دارد. به گونه‌ای که این شرکت کره‌ای در ماه ژوییه امسال چیزی نزدیک به ۲۰ درصد از سهم فروش بازار تلفن‌های هوشمند جهان را در اختیار داشته است. این در حالی است که دو شرکت Huawei و اپل بر سر تصاحب حدود ۱۲ درصد از سهم فروش بازار تلفن‌های هوشمند جهان با یکدیگر در رقابت هستند.

البته در ماه دسامبر سال گذشته نیز شرکت هواوی مدعی این شده بود که توانسته شرکت اپل را در بازار فروش تلفن‌های هوشمند جهان پشت سر بگذارد. اما این نخستین بار است که یک موسسه تحقیقاتی معتبر و شناخته شده بر این ادعا صحه گذاشته و به انتشار آمار عینی در رابطه با آن پرداخته است.

برتری هواوی

البته باید اعتراف کرد که برتری فعلی شرکت Huawei بر اپل در بازار فروش تلفن‌های هوشمند جهان برتری شکننده‌ای است که می‌تواند در ماه‌های پیش رو از بین برود. چرا که شرکت اپل معمولا در فصل تابستان عملکرد چندان مناسبی را در بازار فروش از خود به نمایش نمی‌گذارد. در واقع جهش این شرکت در میزان فروش محصولات خود اغلب در فصل پاییز و پس از معرفی اعضای جدید خانواده‌ی آیفون رقم می‌خورد. امری که احتمالا در فصل پاییز امسال نیز با معرفی گوشی جدید آیفون ۸ به همان سبک و سیاق تکرار می‌گردد.

با این حال نباید این حقیقت مهم را نادیده گرفت که سهم شرکت اپل از بازار فروش تلفن‌های هوشمند در طی چند سال اخیر همواره ثابت بوده و به ندرت پیشرفت چشمگیری را از خود به نمایش گذاشته است. این در حالی است که شرکت Huawei رفته رفته درصد سهم خود از این بازار را افزایش داده و طی سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته است. بر این اساس چندان دور از انتظار نیست که این شرکت موفق چینی بتواند به تدریج فاصله‌ی خود با شرکت اپل را افزایش داده و با پیمودن همین روند رو به رشد، ظرف چهار الی پنج سال آینده برای تصاحب سهم شرکت سامسونگ از بازار تلفن های هوشمند جهان خیز بردارد.

حال که شرکت Huawei رقیب سرسختی به نام اپل را با فاصله‌ای بسیار اندک پشت سر خود می‌بیند، می‌تواند با تکیه بر محصولات جدید خود فاصله مذکور را تا حدی افزایش دهد. در همین راستا اعضای شرکت هواوی در ماه اکتبر امسال قصد رونمایی از دو محصول مهم خود یعنی Mate 10 و Mate 10 Pro را در کشور آلمان دارند. محصولاتی که رئیس این شرکت چینی یعنی ریچارد یو آن‌ها را بسیار قدرتمندتر از آیفون توصیف کرده است.

چالش‌های شرکت Huawei برای تبدیل شدن به مهم‌ترین بازیگر بازار موبایل

بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه‌ی کانترپوینت، که در تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید، با وجود عملکرد مثبت شرکت Huawei در بازار فروش تلفن‌های هوشمند، نام هیچ کدام از محصولات این شرکت در لیست ده گوشی پرفروش جهان در ماه ژوییه امسال قرار ندارد. این در حالی است که همتایان چینی محصولات هواوی یعنی سه گوشی Oppo R11، Oppo A57 و Xiaomi Redmi Note 4X به ترتیب در مکان‌های سوم، چهارم و ششم جدول پرفروش‌ترین تلفن‌های هوشمند ماه ژوییه امسال قرار گرفته‌اند.

آمار فروش

در واقع یکی از چالش‌های مهمی که شرکت Huawei با آن دست و پنجه نرم می‌کند این است که با وجود فروش کلی خیره کننده‌ی محصولات این شرکت، که چیزی نزدیک به ۷۳ میلیون دستگاه در نیمه نخست سال جاری میلادی بوده است، گوشی‌های ساخت این شرکت به شکل جزئی و موردی محبوبیت چندانی در نزد مخاطبان ندارند. به عنوان مثال اعضای خانواده‌ی Mate تاکنون نتوانسته‌اند شهرت، محبوبیت و اعتباری مشابه با خانواده‌ی گلکسی سامسونگ یا آیفون اپل را برای شرکت Huawei به ارمغان بیاورند. به عبارت بهتر با وجود موفقیت‌های قابل توجه شرکت Huawei در بحث فروش، برند هواوی هنوز از اعتباری هم‌سنگ با رقیبان خود برخوردار نیست.

در این میان یکی از تحلیل‌گران موسسه کانترپوینت به نام پاول نایا معتقد است که شرکت Huawei باید در زمینه‌ی عرضه‌ی محصولاتش در بازار تلفن‌های هوشمند همانند دو همتای چینی خود یعنی Oppo و Xiaomi عمل کرده و از الگوی مشابه با آنان پیروی کند. به این معنی که محصولات کمتری را با قدرت و توان بیشتر به بازار عرضه نماید.

سوای این امر، چالش دیگری که شرکت Huawei با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تمرکز بیش از اندازه‌ی این شرکت بر تعدادی بازار خاص و بی‌توجهی به سایر بازارهای بزرگ و پرپتانسیل جهان است. به بیان دقیق‌تر در شرایطی که شرکت Huawei تمام تمرکز خود را روی بازار چین و گاه اروپا یا امریکای جنوبی متمرکز ساخته است، دو بازار مهم جهان یعنی هند و به خصوص امریکای شمالی از تسلط این شرکت چینی باز مانده‌اند.

البته خبر می‌رسد که شرکت Huawei قصد دارد طی یک همکاری دوجانبه با دومین اپراتور بزرگ فعال در کشور امریکا یعنی AT&T طیف گسترده‌ای از گوشی‌های Mate 10 را در سال آینده در اختیار کاربران امریکایی قرار دهد.

شاید شرکت Huawei بتواند با غلبه بر چالش‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، بسیار زودتر از آن‌چه انتظار می‌رود به بزرگ‌ترین بازیگر فعال در دنیای تلفن‌های هوشمند تبدیل شود و حتی در این عرصه شرکت سامسونگ را نیز پشت سر بگذارد.

منبع: اندروید آتوریتی (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.