جلوگیری از پوسیدگی دندان با 9 غذای شگفت انگیز و دلایل موثر بودن آنها

غذاهای مفید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

شما احتمالا هرگز تصور نمی‌کردید که سوسیس گوشت به عنوان یک غذای سالم شناخته می‌شود که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مفید است اما بعضی از کارشناسان دندانپزشکی از فواید گوشت و پنیرهای خشک در زمینه مقابله با پوسیدگی دندان حمایت می‌کنند. ما با دندانپزشکان در مورد اینکه چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می‌شود و غذاهای شگفت انگیزی که می‌تواند به جلوگیری از سوراخ شدن دندان کمک کند، صحبت کردیم. برای اینکه با غذاهای مفید برای دندان آشنا شوید، با ما همراه باشید.

فواید تخم مرغ برای جلوگیری از پوسیدگی دندانجلوگیری از پوسیدگی دندان

شاید شما دوست داشته باشید که تخم مرغ را سرخ کنید اما مهم نیست که طرفدار کدام سبک درست کردن تخم مرغ هستید، تخم‌ مرغها دارای ویتامین D هستند و به طور فعال به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می‌کنند. دکتر گرِگ گلفاند متخصص دندانپزشکی می‌گوید: ویتامین D باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود زیرا باعث تقویت دندان می‌شود و دندانهای قوی‌تر کمتر مستعد تخریب هستند. این خیر خوبی برای دوستداران تخم مرغ به هنگام صبحانه است ضمن اینکه تخم مرغ برای بهبود بینایی و جلوگیری از تخریب جسم زرد در چشم نیز موثر است.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با سیب زمینی شیرینجلوگیری از پوسیدگی دندان

اگر شما به دنبال راهی هستید که به هنگام تعطیلات که غذاها حاوی شکر زیادی هستند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید، سعی کنید در بشقاب غذایتان از سیب زمینی شیرین که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A است، استفاده کنید. دکتر گرِگ گرانفلد گفت: ویتامین A یک ماده ضروری برای عملکرد بزاق حیاتی است که همچون یک بافر برای PH دهان شما عمل می‌کند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

سوسیس گوشتجلوگیری از پوسیدگی دندان

سوسیس گوشت یا سالامی احتمالا آخرین غذایی است که برای مقابله با مشکلات دهان و دندان به ذهن شما می‌رسد، اما یک دندانپزشک استرالیایی اخیرا گفته است که ویتامین K2 یکی از ویتامین‌های کمتر شناخته شده است که برای بهبود و سلامتی دندان عالی ست. حدس می‌زنید چه غذاهایی حاوی ویتامین K2 هستند؟ بله گوشت چرخ شده همچون سوسیس کامل گوشت و پنیرهای نرم. به علاوه یک اونس از پنیر بری یک راه عالی برای افزودن مقداری طعم به تخم مرغ، یعنی ماده دیگری که منبع غنی از ویتامین K2 است.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با ماستجلوگیری از پوسیدگی دندان

دکتر لارنس فونگ می‌گوید: ماست ساده حاوی کلسیم، ویتامین D و پروبیوتیک‌های افزاینده سیستم ایمنی است، بنابراین شما ممکن است از پیدا کردن لبنیات در لیست موادی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چندان تعجب نکنید. بهر حال برای شما جالب خواهد بود که بدانید که ماست هم برای سلامت دندان و هم برای سلامت روده مفید است. وی در توضیح اینکه چگونه این ماده غذایی از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند افزود: از آنجایی که دندانهای ما از کلسیم ساخته شده، غذاهای حاوی کلسیم در ساخت مینای دندانها بسیار عالی هستند. برای کمک به افزایش جذب کلسیم در دندانهایمان، غذاهایی که حاوی ویتامین D، منیزیم و فسفر هستند نیز مفید خواهد بود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با توت فرنگیجلوگیری از پوسیدگی دندان

توت فرنگی‌ها به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند و به نظرم می‌رسد که ماده خوبی برای بازسازی پوست خشک و خشن باشند. دکتر فونگ گفت: ویتامین C به بهبود زخم کمک می‌کند و به این ترتیب باعث افزایش تقویت لثه شده و از تخریب آن جلوگیری می‌کند.

نقش کره در جلوگیری از پوسیدگی دندانجلوگیری از پوسیدگی دندان

این این به نظر شما خیلی عجیب و دیوانه وار است؟ خوب به نظر باید اینطور باشد به دلیل اینکه هیچ کس به این مزیت سلامتی توجه نمی‌کند که کره منبع خوبی از ویتامین B12 است که یک ماده عالی برای مبارزه با بیماری پریودنتال است (اگر چه کره می‌تواند برای سلامتی ضروری است). دکتر کاتریس آستین گفت: ویتامین B12 در پیشگیری از زخم‌های دهانی همچون آفت دهان و تقویت سلامت بزاق مفید است. کاهش جذب ویتامین B ممکن است منجر به پیشروی عفونت‌های ملایم لثه مانند ژنژیویت یا عفونت‌های پیشرفته لثه مانند پریودنتیت شود که در نتیجه منجر به از دست رفتن دندان می‌شوند. شما همچنین می‌توانید ویتامین B12 را در سویا، برنج و پنیر پیدا کنید اما به نظر می‌رسد کره جالبتر باشد، اینطور نیست؟

جلوگیری از پوسیدگی دندان با آووکادوجلوگیری از پوسیدگی دندان

آیا واقعا به دلیل دیگری برای اینکه از آووکادو استفاده کنید، نیاز دارید؟ خب قطعا آووکادو یک ماده قدرتمند برای سوزاندن کالری است و قبلا به شما گفتیم که یک غذای لاغر کننده است اما سطح بالای پتاسیم آن نیز به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. دکتر آستین می‌گوید: پتاسیم یک ماده معدنی است که به تقویت و جلوگیری از شکستن استخوان کمک می‌کند. کمبود پتاسیم می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان در برخی افراد شود، بنابراین باید این ماده معدنی را به میزان زیاد استفاده کرد.

مغزهای خوراکی چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنندجلوگیری از پوسیدگی دندان

سالادها و کاسه میان وعده‌تان را با گردو، پسته و بادام هندی پر کنید چون به گفته دکتر یوناتان نیمان، مغزهای خوراکی سرشار از فسفر هستند و به همین دلیل جزو غذاهای محافظت کننده از دندان هستند. غذاهای غنی از فسفر از مینای دندان حفاظت می‌کنند و خطر سوراخ شدن دندان را با ایجاد بزاق خنثی کننده اسیدهای مخرب، کاهش می‌دهند. این بهانه خوبی است که از کره بادام زمینی در اسموتی استفاده کنیم.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با لوبیاغذاهای مفید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

قطعا لوبیاها یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی هستند، اما آیا شما می‌دانستید که آنها برای سلامتی دندانهای شما به خاطر وجود میزان بالای فسفر نیز عالی هستند؟ دکتر کریستا مانینگ گفت: دندانهای شما از کلسیم و فسفات ساخته شده است بنابراین این مواد معدنی باید در دستورهای غذایی شما وجود داشته باشند تا دندانهای شما دوباره بازسازی شده و قوی بمانند. شما ممکن است بخواهید که پنیر را هم به لوبیا اضافه کنید. ویتامین D که در پنیر و سایر محصولات لبنی یافت می‌شوند، می‌تواند به بدن شما برای تنظیم سطح فسفر و کلسیم کمک کند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *