چگونه ابرفت پارچه را بگیریم؟


آب رفتن لباس یکی از موقعیتهای ناخوشایندی است که هر کسی ممکن است در زندگی با آن مواجه شود. وقتی که آماده می‌شوید تا به بیرون از خانه بروید و لباس خود را از توی کمد بر می‌دارید تا بپوشید، ناگهان متوجه می‌شوید که لباس اندازه شما نیست، چه اتفاقی افتاده، چاق شده‌اید نه لباس آب رفته است. اما نگران نباشید ما برای جلوگیری از آب رفتن لباس در ۴ نوع الیاف متفاوت، راهکارهایی داریم.

احتمالا شما می‌دانید که چرا لباس‌های شما آب می‌رود و کوچک می‌شود و چگونه باید از آب رفتن لباس جلوگیری کرد. اما وقتی که به لباس آسیب رسیده است چه باید کرد؟ وقتی به شلوار جین شما آسیب می‌رسد، شما دلتان می‌خواهد هر کاری کنید تا به وضع سابقش برگردد.

باید راهی برای این کار وجود داشته باشد. خب از لحاظ فنی شما نمی‌توانید لباس‌های کوچک را بپوشید اما می‌توانید آنها را به شکل اصلی خود ببرید. بنابراین آنچه که قرار است بهترین کار را برای هر نوع الیاف انجام دهد را شما انجام دهید. با این کارها کوچک شدن لباس بر اثر شستشو دیگر یک نگرانی نیست.


جلوگیری از آب رفتن لباس: پارچه پنبه‌ای

جلوگیری از آب رفتن لباس پنبه ای

پنبه شاید ساده ترین نوع آب رفتن لباس است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به راحتی قابل حل است. همه چیزی که شما نیاز دارید یک شامپو بچه یا نرم کننده، آب ولرم، یک حوله و یک تشت (یا کاسه) است.

لباس خود را در داخل تشت یا کاسه قرار دهید، آن را با آب پر کنید و دو قاشق شامپو بچه یا نرم کننده به آن اضافه کنید. سپس آن را ۳۰ دقیقه بگذارید تا خیس بخورد. بعضی معتقدند شامپو یا نرم کننده را بشورید اما بعضی دیگر چنین اصراری ندارند.

صرفنظر از اینکه آیا شما شستشو دادن را انتخاب می‌کنید یا خیر، هدف نهایی شما این است که لباس خود را تا حد ممکن خشک کنید. یک راه آسان برای انجام این کار این است که لباس را روی حوله قرار دهید و همراه با حوله رول کنید، به طوری که حوله آب اضافی را بگیرد و آب از آن چکه نکند.

سپس لباس خود را با دقت باز کنید و آن را صاف پهن کنید تا خشک شود. حواستان باشد که لبه‌ها را بکشید یا از اجسام سنگین برای لبه‌ها استفاده کنید تا در طول فرایندخشک شدن، مواد پارچه جمع نشود. ای وای!  حالا دیگه تی‌شرت پنبه‌ای من قابل پوشیدنه

همچنین بخوانید: روش صحیح نگهداری، شستشو و لکه بری لباس نخی و پنبه‌ای

جلوگیری از آب رفتن لباس: الیاف کشمیر (و الیاف حیوانی دیگر)

جلوگیری از آب رفتن لباس

فرایند جلوگیری از آب رفتن لباس کشمیر کاملا شبیه به فرایند باز کردن لباس پنبه‌ای است. ابتدا تشت را آب کنید. سپس ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (به ازای هر یک لیتر آب) بوراکس یا سرکه سفید را به آب اضافه کنید. لباس خود را به مخلوط اضافه کنید و آن را ۳۰ دقیقه بخیسانید، وقتی که لباس زیر آب است به طور مداوم آن را بچرخانید.

پس از خیس خوردن آن را بردارید و فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. ما برای جلوگیری از آب رفتن لباس با الیاف پنبه آن را  در یک حوله پیچاندیم، لباس‌های بر پایه الیاف حیوانی باید با حوله پر شوند تا به شکل اولیه باز گردند. دوباره در طول این فرایند تا آنجا که ممکن است آن را به سمت بیرون بکشید. بعد آویزان کنید تا خشک شود. اگر شما هنوز آن سوئیشرت کشمیر جدید را نپوشیده اید، دیوید زیلا برنده جایزه امی و نویسنده کتاب رنگ سبک شما و چگونه در خرید برنده باشیم می‌گوید راه دیگر جوان سازی آن است.

نیمه بالای ژاکت را با استفاده از یک اسپری آب، خیس کنید. آن را روی یک حوله قرار دهید. سپس عرض شانه‌ها را به سمت بیرون بکشید و کتابی پوشیده شده با پلاستیک یا حوله را روی آن قرار دهید تا عرض شانه‌ها را حتی الامکان به سمت بیرون نگه دارد. آن را یک شب تا صبح در یک مکان سرد قرار دهید و اجازه دهید خشک شود. سپس ژاکت را امتحان کنید.

همانگونه که اکثر لباسهای کشباف به مروز زمان کش می‌آورند، ممکن است حتی بهتر از قبل اندازه شما شود. اگر هنوز هم کمی احساس ناراحتی می‌کنید، فرایند کشیدن با کتاب در هر دو طرف را تکرار کنید. حواستان باشد که هر دو طرف به طور یکسان کشیده شوند. اگر همه کارها را درست انجام دهید، ژاکت مورد علاقه شما روز بعد در کمدتان خواهد بود.


جلوگیری از آب رفتن لباس: الیاف مصنوعی

جلوگیری از آب رفتن لباس الیاف مصنوعی

حالا بریم سراغ الیاف مصنوعی مثل پلی استر و ریون. باز هم مراحل باز کردن لباس شبیه مرحله رفع آب رفتن لباس با الیاف پنبه است. تشت را از آب ولرم پر کنید به ازای هر ۱ لیتر آب یک قاشق غذاخوری شامپو یا نرم کننده بریزید. الیاف مصنوعی فقط نیاز به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیساندن دارند. پس از آن با توجه به حساسیت مواد، حواستان باشد که آن را با چلاندن خشک نکنید. در حالی که هنوز مرطوب است فرایند کشش ملایم را شروع کنید. مجددا با استفاده از قلابها یا اجسام سنگین وزن لباس را به هنگامی که در حال خشک شدن است، کاهش دهید. هنگام خشک کامل، مطمئن شوید که لباس‌های ظریف خود را به درستی نگه دارید تا کیفیت آن حفظ شود.


جلوگیری از آب رفتن لباس: پارچه دنیم (جین)

جلوگیری از آب رفتن لباس جین

در مورد شلوارهای جین داستان کاملا متفاوت است. جین معمولا کمتر آب می‌رود اما زمانی که با سایر مواد مخلوط شود، این موضوع امکان پذیر است. دو راه برای این مشکل وجود دارد. راه اول این این است که شما وان را پر از آب کنید و به مدت ۱۵ دقیقه در حالی که شلوار جین را پوشیده‌اید در وان بنشینید، سپس راه بروید و بنشینید به طور مرتب برای یک ساعت این کار را انجام دهید تا شکل خودش را بگیرد. اگر چنین روشی برای شما خوشایند نیست پس همان روش باز کردن پارچه‌های پنبه‌ای را انجام دهید و سپس آویزان کنید تا خشک شود.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : ریدرز دایجست