موقع اتو کردن گاهی پیش می‌آید که به دلیل بی احتیاطی و یا استفاده از اتوی معیوب حرارت بیش از حد به لباس‌های شما می‌رسد و جای سوختگی اتو روی آن باقی می‌ماند. اگر این سوختگی در حدی باشد که به الیاف پارچه آسیب جدی برسد و باعث ایجاد سوراخ و پارگی روی آن شود قطعا نمی‌توان کاری انجام داد و یا باید لباس را دور بیندازید و یا از روش‌های دیگری برای تعمیر و وصله کردن آن استفاده کنید. اما وقتی جای سوختگی اتو در حد یک لکه تیره و یا به شکل برق افتادن روی لباس خودنمایی می‌کند نگران نباشید، لازم نیست لباس خود را دور بیندازید، راه‌هایی مختلفی برای از بین بردن جای سوختگی اتو روی لباس وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. در ادامه نیز به شما خواهیم گفت که چطور از وایتکس و سفیدکننده هنگام شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی استفاده کنید.

از بین بردن جای سوختگی اتو از روی لباس

دقت داشته باشید که برخی از انواع لکه سوختگی ناشی از اتو هرگز از بین نمی‌روند، وقتی الیاف پارچه بسوزد و تغییر رنگ دهد دیگر امیدی به بازگرداندن آن وجود ندارد. برخی از انواع الیاف هم نسبت به الیاف دیگر حساس‌ترند و سریع‌تر می‌سوزند در نتیجه نمی‌توان کاری برای از بین بردن لکه سوختگی آن‌ها انجام داد اما اگر جای سوختگی اتو روی لباس کوچک باشد و عمیق نباشد (و جنس لباس هم از نخ یا کتان باشد) بهتر است امید خود را از دست ندهید و مراحل زیر را برای از بین بردن آن دنبال کنید:

  • در پاک کردن جای سوختگی اتو باید سریع عمل کنید. کار اتو کشیدن لباس را متوقف کنید، فورا اتو را بردارید و خاموش کنید. فراموش نکنید که هرچه سریع‌تر عمل کنید بهتر و کامل‌تر نتیجه خواهید گرفت.
  • بلافاصله محل لکه را با آب ولرم آبکشی کنید. این کار مواد اضافی چسبیده شده به سطح پارچه را می‌زداید و لباس را برای مراحل لکه بری آماده می‌کند.
  • ابتدا برچسب مراقبتی روی لباس را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید روش درستی را برای پاک کردن لکه به کار می‌برید و با این کار به لباس آسیب نمی‌زنید. اگر امکان استفاده از سفیدکننده برای این لباس وجود دارد فورا اقدام کنید و کمی سفیدکننده را با آب رقیق کرده و لباس را به مدت ۱۵ دقیقه داخل آن خیس کنید. این کار به تمیز شدن راحت‌تر لکه در مراحل بعد کمک می‌کند به شرطی که نسبت آب و سفیدکننده را درست به کار برده باشید. حتما از دستکش محافظ برای این کار استفاده کنید و دستورات درج شده روی بطری سفیدکننده را به دقت بخوانید.
  • فراموش نکنید که مایع سفیدکننده می‌تواند گازهایی از خود متصاعد کند که برای تنفس مضر هستند پس استفاده از ماسک را هم فراموش نکنید و از ورود کودکان به محل هم جلوگیری کنید. اما اگر لباس شما طوری است که نمی‌توانید برای آن از سفیدکننده استفاده کنید بهتر است از یک مایع لکه بر قوی کمک بگیرید.
  • حال می‌توانید لباس را داخل ماشین لباسشویی بشویید. از یک پودر رختشویی قوی و مناسب برای جنس لباس خود استفاده کنید و آن را داخل ماشین بریزید. دمای آب و سرعت چرخش ماشین را هم متناسب با توضیحات درج شده روی برچسب مراقبتی لباس انتخاب کنید. اگر از سفیدکننده در مرحله قبلی استفاده کرده‌اید این لباس را به تنهایی بشویید و یا فقط لباس‌هایی را همراه با آن در ماشین بیندازید که سفید هستند و وایتکس روی آن‌ها اثری ندارد.
  • پس از انجام فرآیند شستشو، لباس را چک کنید تا مطمئن شوید جای سوختگی اتو روی آن تا حد زیادی از بین رفته است. سپس آن را در مقابل آفتاب آویزان کنید، آفتاب به طور طبیعی اثر روشن کنندگی دارد و می‌تواند در کمرنگ شدن جای سوختگی اتو موثر باشد. برای گرفتن نتیجه بهتر و کامل‌تر می‌توانید این فرآیندها را مجددا تکرار کنید.

جای سوختگی اتو

همان طور که گفتیم سوختگی‌های بزرگ و شدید که باعث سوختگی و از بین رفتن الیاف پارچه شده‌اند با این روش‌ها از بین نمی‌روند اما این اتفاق نمی‌تواند دلیلی برای دورانداختن لباس شما باشد. بسته به این که محل لکه و سوختگی در کدام قسمت لباس باشد شما می‌توانید با تغییراتی هنرمندانه و خلاقانه لباس را مجددا نو کرده و استفاده کنید و یا این که آن را به چیزی دیگر تبدیل کنید مثلا یک پیراهن مردانه که قسمت سرشانه آن سوخته باشد می‌تواند به یک دامن زیبا و راحت تبدیل شود. پس با کمی مهارت خیاطی می‌توان زباله‌ها را تا حد زیادی کاهش داده و مدت استفاده از لباس‌ها را افزایش داد. البته این نکته را هم فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و اگر هنگام اتو کردن نکات ایمنی را رعایت کنید هرگز با جای سوختگی اتو روی لباس مواجه نخواهید شد.

سفیدکننده‌ها و کاربرد آن‌ها

سفید کننده بزنیم یا نزنیم؟ این سوالی است که خیلی‌ها موقع شستشو و لکه بری لباس‌های خود با آن مواجه می‌شوند. پیش از پاسخ دادن به این سوال باید دو نوع رایج سفید کننده را بشناسید، سفیدکننده‌های اکسیژنه و سفیدکننده‌های کلرین. هر یک از این دو نوع سفیدکننده کاربرد خاصی دارند و اثرات متفاوتی روی رنگ و بافت پارچه به جا می‌گذارند.

سفیدکننده اکسیژنه چیست؟

سفیدکننده اکسیژنه حاوی پربورات سدیم یا سدیم پرکربنات است که نوع ملایم‌تر سفید کننده است. این نوع سفیدکننده را می‌توان برای لباس‌های سفید و لباس‌های رنگی هم به کار برد اما باید به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از آن حتما برچسب مراقبتی لباس را چک کنید. این نوع سفیدکننده معمولا تحت عنوان Color-Safe Bleach شناخته می‌شود یعنی اثر رنگ بری روی لباس ندارد و به شکل پودر در بازار موجود است. شما باید برای استفاده این پودر را در آب حل کنید، موقع حل شدن گاز اکسیژن به صورت حباب‌هایی ظاهر می‌شوند که باعث پاک شدن لکه از روی لباس می‌شوند.

جای سوختگی اتو

سفیدکننده کلرین چیست؟

سفیدکننده کلرین همان چیزی است که به عنوان سفیدکننده معمولی یا وایتکس می‌شناسیم. این نوع سفیدکننده به شکل مایع است و حاوی سدیم هیپوکلریت است که اثر سفیدکنندگی و ضدعفونی کنندگی قوی دارد. اما این ماده به دلیل قوی بودن می‌تواند الیاف و رنگ پارچه را نیز از بین ببرد به همین دلیل تنها زمانی از آن استفاده کنید که با لکه‌های بزرگ و سرسخت مواجه هستید. این نوع سفیدکننده حتما باید با آب رقیق شود و دور از دسترس کودکان قرار گیرد. در استفاده از سفیدکننده کلرین حتما نکات ایمنی (مثل پوشیدن دستکش و ماسک) را رعایت کنید.

استفاده از سفید کننده لباس در ماشین لباسشویی

اگر قصد دارید از سفیدکننده در شستن ماشین‌ها با لباسشویی استفاده کنید برای حفظ دوام و رنگ لباس‌ها و همچنین آسیب کمتر به محیط زیست بهتر است سفیدکننده اکسیژنه را برای این منظور به کار ببرید اما اگر می‌خواهید از سفیدکننده کلرین استفاده کنید ابتدا برچسب مراقبت لباس را چک کنید و مطمئن شوید که لباس‌های شما سفید، محکم و بادوام هستند. البته برخی از لباس‌ها حتی به سفیدکننده اکسیژنه هم حساس هستند و عبارت Do Not Bleach روی برچسب آن‌ها درج شده است. برخی از پودرهای رختشویی حاوی سفیدکننده اکسیژنه هستند و برای لکه بری لباس طراحی شده‌اند پس بهتر است هنگام به کار بردن این نوع پودرها دقت کافی داشته باشید. اگر لباس شما برچسب مراقبتی ندارد قبل از استفاده از هر نوع شوینده و پودر جدید آن را روی قسمت کوچکی از درز داخلی لباس چک کنید و اطمینان حاصل کنید که این ماده به لباس شما صدمه نمی‌زند.

جای سوختگی اتو

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)