فصل پاییز قبل از هرچیز فصل درس و مدرسه است، در این زمان مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها پس از سه ماه تعطیلی بازگشایی می‌شوند و دانش آموزان و دانشجویان و معلمان و اساتید سر کلاس‌های خود حاضر می‌شوند. تیپ استاد دانشگاه و معلم و لباس‌هایی که این قشر از اجتماع برای محیط کار خود می‌پوشند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون در میزان جدی گرفته شدن و موفقیت تحصیلی آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند و اگر حالتی غیررسمی یا نامتناسب با شرایط محیط داشته باشد تاثیر منفی در موقعیت شغلی آن‌ها خواهد داشت. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره تیپ استاد دانشگاه و معلم و شرایط و ویژگی‌های خاص آن مطالبی را بیان خواهیم نمود.

اهمیت پوشش و تیپ استاد دانشگاه و معلم

شاید خاطره‌های گذشته ما از دوران تحصیل و تیپ معلم‌ها چندان دلپدیر نباشد اما اکنون این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار است و اگر شما تصمیم گرفته‌اید استادی یا معلمی را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنید لازم است در نحوه لباس پوشیدن خود هم تجدید نظری داشته باشید. اگرچه قوانین نوشته شده‌ای در این زمینه وجود ندارد و تنها عرف‌های اجتماع و محدودیت‌های مطرح شده در قوانین محیط کار هستند که قوانین را تعیین می‌کنند، شاید بیشتر معلم‌ها و اساتید به این مساله توجه چندانی نداشته باشند اما انتخاب تیپ مناسب و رسمی و حرفه‌ای شما را به فردی موفق و محبوب در میان دانش آموزان و دانشجویان تبدیل خواهد کرد.

قانون پوشش در مدارس و دانشگاه‌ها معمولا در محدوده لباس‌های راحتی قرار می‌گیرد اما ممکن است قوانینی در مورد پوشش رسمی هم در برخی محیط‌ها وضع شده باشد. اما یک مدرس حرفه‌ای باید این حرفه‌ای بودن را در پوشش خود هم نشان دهد تا باورپذیر و قابل قبول باشد. فراموش نکنید که یک مرد شیکپوش با استایل جدی قدرت حاکمیت بیشتری نسبت به یک مرد با لباس معمولی دارد چون انسان‌ها (به خصوص نوجوانان و جوانان) در ضمیر ناخودآگاه خود به این مساله توجه دارند و از آن تاثیر می‌پذیرند و این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که اولین تاثیر مهم‌ترین تاثیر است و اگر در برخورد اول تاثیر خوب و مثبتی داشته باشید بسیار بهتر از آن است که بعدا برای بهبود تصویر خود در ذهن مخاطبان تلاش کنید.

هر معلم باتجربه‌ای می‌داند که تاثیر و تحکم غیرکلامی بهترین نوع تاثیر است و لباس شما در این نوع تاثیر نقش مهمی دارد مثلا یک دست کت و شلوار مرتب و شیک و اندازه در ذهن مخاطب احترام و علاقه را نسبت به شما برمی‌انگیزد و این مهم‌ترین چیزی است که یک معلم یا استاد موفق نیاز دارد. البته فراموش نکنید که دانش آموزان و دانشجویان تنها مخاطبان شما نیستند و همکاران، مدیران و … هم از نحوه پوشش شما تاثیر غیرمستقیم و غیرکلامی می گیرند و به صورت ناخودآگاه شما را بر اساس این پوشش قضاوت می‌کنند. حال ببینیم که تیپ استاد دانشگاه و معلم حرفه‌ای چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا پیامی مثبت و موثر به اطرافیان و مخاطبان خود بدهد.

تیپ استاد دانشگاه و معلم

لباس‌های ضروری برای یک معلم یا استاد دانشگاه

تیپ استاد دانشگاه و معلم محدودیت‌های زیادی دارد و انتخاب یک ترکیب و تیپ ایده‌آل کار ساده‌ای نیست. شما در عین این که باید دوستانه، جدی و رسمی و حرفه‌ای باشید نباید مدل قدیمی، خشک و بدتر از هم در حال تلاش برای شیک بودن به نظر برسید. از طرف دیگر حقوق معلمی هم ممکن است کفاف خرید لباس‌های شیک و سطح بالا را ندهد و این مساله محدودیت مضاعفی را برای این افراد به وجود می‌آورد. راز موفقیت در تیپ استاد دانشگاه و معلم به کار بردن سبک ترکیبی با تعداد محدود لباس‌های اصلی است که در مقالات گذشته مجله قرمز آموزش داده شد.

تیپ استاد دانشگاه و معلم

 لباس‌های ضروری یک معلم یا استاد دانشگاه را می‌تواند تعدادی پیراهن، یک کت اسپورت کلاسیک و تعدادی کت و شلوار رسمی به همراه ژاکت یقه هفت بافتنی و یا یقه گرد برای هوای سرد تشکیل دهد. این لباس‌ها را ترجیحا از رنگ‌های خنثی و تیره و با طیف متنوع تهیه کنید تا بتوانید ترکیب‌های مختلفو غیرتکراری از آن‌ها بسازید و در هماهنگی رنگ‌ها هم دچار مشکل نشوید. اگرچه رنگ‌ها بر اساس سلیقه و انتخاب شخصی متفاوت هستند اما همیشه سراغ گزینه‌های قابل انعطاف و قابل تطبیق بروید، مثلا یک ژاکت سبز روشن چیزی نیست که بتواند با همه لباس‌های شما هماهنگ شود و بهتر است به جای آن سراغ رنگ‌های خاکستری و آبی نفتی و … بروید.

تیپ استاد دانشگاه و معلم

چند نمونه ترکیب موفق و جذاب لباس برای آقایان استاد دانشگاه و معلم

در این بخش یک نمونه ترکیب کمد لباس شامل لباس‌های ضروری برای ترکیب استایل اساتید و معلمان محترم را معرفی می‌کنیم تا بر این اساس لباس‌های ضروری و اصلی خود را برای کمک لباس کار خود انتخاب کنید:

  • یک یا دو کت رسمی ترجیحا از جنس باکیفیت و نرم
  • بیش از یک جفت کفش رسمی، آکسفورد مشکی بهترین گزینه است.
  • بیش از دو جفت کفش چرم نیمه رسمی مثل کفش کالج و کمربند هماهنگ با هرکدام از آن‌ها
  • ۵ تا ده ۱۰ پیراهن رسمی و نیمه رسمی
  • یک کت اسپورت یا بیشتر که با فرم اندام شما هماهنگی داشته باشد
  • بیش از ۵ عدد شلوار رسمی با رنگ های مختلف تیره و روشن
  • بیش از دو عدد شلوار جین ساده در رنگ‌های تیره و مشکی
  • سه تا ۵ عدد ژاکت یا جلیقه بافتنی مناسب با شرایط آب و هوایی محل زندگی و کار شما
  • دو تا سه عدد پولوشرت تکرنگ آستین بلند
  • ده جفت جوراب رسمی به طوری که برای هر شلوار حداقل دو جوراب با رنگ مناسب موجود باشد
  • یک ساعت مچی ساده چرم یا فلزی

لباس‌های اضافی و اختیاری برای اساتید و معلمان شیک پوش

اگر تیپ های ساده و معمولی مطابق سلیقه شما نیست و دوست دارید تیپی سطح بالاتر نسبت به بقیه همکاران خود داشته باشید و سلیقه خود را به رخ بکشید می‌توانید با اضافه کردن تعدادی لباس و اکسسوری اضافی به لباس‌های اصلی خود این کار را انجام دهید. این اکسسوری‌ها و لباس‌ها عبارتند از:

  • پنج عدد پوشت مربعی در رنگ‌های ساده و هماهنگ (دستمال جیبی تاشده)
  • یک جفت یا بیشتر دستکش چرم باکیفیت برای هوای سرد که اولی بهتر است مشکی و دومی بهتر است قهوه‌ای باشد
  • یک اورکت باکیفیت از جنس چرم یا پشم
  • یک جفت کفش راحتی از جنس چرم (مثل صندل)
  • سه عدد سگک کمربند در شکل‌های متنوع و زیبا که زیادی بزرگ و شلوغ هم نباشد
  • دکمه سردست، سنجاق یقه و سایر اکسسوری‌های فلزی مردانه در صورت تمایل

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)