استفاده از تکنیک ذهن آگاهی مدتی است که محبوبیت فراوانی در میان گم گشتگان عصر مدرن یافته و فرآیند یاد گرفتن و یاد دادن آن روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد. به گونه‌ای که صنعت مبتنی بر این تکنیک هم‌اکنون به لحاظ مالی بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد. بر این اساس جای تعجبی وجود ندارد که فعالان این عرصه بخواهند از تکنولوژی‌های جدیدی به منظور بهره‌‌مند شدن هرچه بیشتر از خاصیت‌های تکنیک ذهن آگاهی استفاده کنند. اگر مایل به دانستن اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه شوید.

به تازگی یک شرکت نوپای نیویورکی با نام عجیب و غریب m ss ng p eces اقدام به برگزاری دوره‌های مراقبه‌‌ی مبتنی بر تکنیک ذهن آگاهی کرده است. تجربه‌ای جدید بر اساس توانایی‌های تکنولوژی واقعیت مجازی برای کسانی که علاقه‌مند به انجام مراقبه و تکنیک ذهن آگاهی در محیطی کاملا آرام و به دور از استرس‌های مرسوم هستند. محیطی با شرایط مناسب که تکنولوژی واقعیت مجازی امکان قرار گرفتن در آن را برای علاقه‌مندان به انجام این عمل فراهم آورده است.

تاثیر تکنولوژی واقعیت مجازی بر کیفیت تکنیک ذهن آگاهی

بنیان‌گذار و تهیه کننده‌ی اجرایی شرکت m ss ng p eces معتقد است که تا پیش از اقدام او و همکارانش، هیچ تلاش قابل توجهی در زمینه‌ی استفاده از پتانسیل‌های موجود در تکنولوژی واقعیت مجازی برای انجام تکنیک ذهن آگاهی و ارتقا دادن کیفیت روش‌های مراقبه صورت نگرفته بود.

واقعیت مجازی

به این ترتیب شاید بتوان تلاش شرکت m ss ng p eces برای ایجاد پیوند میان تکنولوژی واقعیت مجازی و تکنیک ذهن آگاهی را از جمله نخستین تلاش‌های انجام شده در این زمینه قلمداد کرد. تلاش و تجربه‌ای که هم‌اکنون از طریق شبکه‌ی یوتیوب در اختیار همگان قرار گرفته است تا آن دسته از کسانی که به هدست‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی دسترسی دارند، بتوانند از این تجربه‌ی عینی بهره‌مند گردند.

بر اساس برخی برآوردهای انجام شده، تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی چیزی نزدیک به دو میلیون دستگاه هدست واقعیت مجازی (نمونه‌هایی غیر از گوگل کاردبرد) در اختیار علاقه‌مندان به این تکنولوژی نوپا قرار گرفته است. در این میان انتظار می‌رود که رقم مذکور در طول هشت سال آینده با افزایش چشمگیری همراه شود و تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی به بیش از ۱۳۵.۶ میلیون دستگاه هدست واقعیت مجازی افزایش یابد. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک تعداد افرادی که قصد استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی به منظور انجام مراقبه و بهره‌مندی از تکنیک ذهن آگاهی را دارند، با افزایش قابل توجهی همراه گردد.

تکنیک ذهن آگاهی چیست؟

تکنیک ذهن آگاهی را به شکل ساده و در حالت کلی می‌توان تفسیر عینی این دو بیت از سعدی شیرازی دانست: کنونت که امکان گفتار هست/ بگو ای برادر به لطف و خوشی. که فردا چو پیک اجل در رسد/ به حکم ضرورت زبان در کشی.

در واقع تکنیک ذهن آگاهی شامل مجموعه روش‌هایی است برای گریز از خیالات پراکنده و افکار غیر ضروری که ذهن فرد را به طور کامل روی زمان حال متمرکز کرده و او را تنها به انجام فعالیت‌هایی تشویق می‌کند که هم‌اکنون مشغول انجام آن‌ها است. به این ترتیب می‌توان ذهن آگاهی را رسیدن عملی به همان مفهوم غنیمت شمردن دم یا فرصت توصیف کرد. مفهومی که در ابیات شاعران برجسته‌ی کهن ما به وفور یافت می‌شود و اکنون باید آن را (مانند تمام اجزای فرهنگی خود) پیچیده در لفاف زرورق‌های خوش رنگ و لعاب، از آن سوی آب‌ها وارد کنیم.

ذهن آگاهی

در تکنیک ذهن آگاهی رابطه‌ای عمیق میان انسان با لحظات به ظاهر بی‌اهمیت اما گران‌بهای زندگی برقرار می‌شود تا تشویش و اضطراب از او دور گردد و بتواند آرامش را به طور کامل و به گونه‌ای واقعی در آغوش گیرد. امری که از طریق توجه به سه ویژگی مهم یعنی شناور ماندن در زمان حال (به جای شخم زدن گذشته یا خیال‌پردازی در مورد آینده)، انجام هدفمند تمام فعالیت‌ها و عدم قضاوت در مورد آن‌ها صورت می‌گیرد.

شاید بتوان تمام فعالیت‌های فوق را در قالب مفهوم رها بودن گنجانید. رهایی از تمام باورها، رویدادها و خواسته‌هایی که ما را در حصار خود نگه داشته‌اند و در پاره‌ای اوقات اجازه نمی‌دهند که بتوانیم مفهوم واقعی زندگی را درک کرده و خود را با آن یکی بدانیم. افزون بر آن، به منظور رهایی از تمام بندهایی که دست و پای ما را در خود گرفتار کرده‌اند، حتی باید زمانی که در آن به سر می‌بریم را نیز فراموش کنیم.

البته رسیدن عملی به مفاهیمی که به آن‌ها اشاره شد، امری نیست که تنها بتوان با قرار دادن یک هدست واقعیت مجازی روی سر و انجام دادن یک سری حرکات از پیش تعیین شده یا بر زبان آوردن تعدادی جمله رسیدن به آن را میسر ساخت. بلکه باید به موجب انجام تمرین‌های فکری و عملی فراوان اندک اندک به آن‌ها دست یافت.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.