شاید اگر بسیاری از ورزشکاران امکان استفاده از تکنولوژی صفحه نیرو را داشتند، می‌توانستند از بروز مصدومیت‌های سنگین خود جلوگیری به عمل آورند. برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی صفحه نیرو و قابلیت‌های مهمی که از آن برخوردار است می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

برای تکنولوژی صفحه نیرو پیش‌بینی نوع مصدومیت آتی و احتمالی ورزشکاران تنها ۹۰ ثانیه وقت می‌برد. در طول این ۹۰ ثانیه ورزشکاران باید به طور پیاپی ۶ بار اقدام به پرش نمایند. پس از آن تکنولوژی مذکور به شما می‌گوید که به عنوان یک ورزشکار مستعد رنج بردن از چه نوع مصدومیت‌هایی هستید و چگونه می‌توانید از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. در واقع تکنولوژی صفحه نیرو مشخص می‌کند که ورزشکاران با چه نوع تمرینات، حرکات و نرمش‌هایی می‌توانند سالم و سلامت باقی بمانند و کدامین قسم از ورزش‌ها و موقعیت‌های ورزشی قادر است با توانایی‌های ورزشی آن‌ها سازگاری بیشتری داشته باشد.

چگونگی پیدایش تکنولوژی صفحه نیرو

تکنولوژی صفحه نیرو مهم‌ترین فناوری انحصاری شرکت Sparta Science به شمار می‌رود. شرکتی که توسط فیل واگنر تاسیس شده است و مبنای فعالیت‌های آن علم تجزیه و تحلیل ورزشی و دانش ورزش است. ایده‌ی ساخت این شرکت حدود یک دهه قبل بود که به ذهن واگنر رسید. زمانی که او در یکی از مناطق جنوبی کالیفرنیا پشت ترافیک سنگینی گیر کرده بود و حین بررسی حجم وسیعی از اطلاعات و داده‌ها درون اتومبیل خود، به این می‌اندیشید که چگونه می‌تواند اطلاعات مربوط به پرش ورزشکاران را در راه پیش‌بینی مصدومیت‌های آتی آن‌ها به کار ببرد. افکاری که در نهایت به راه اندازی شرکت Sparta Science توسط او انجامید تا تیم‌های ورزشی به جای آن‌که بازیکنان کلیدی خود را در اتاق عمل ببینند، آن‌ها را درون زمین ورزش نگه دارند و از حضور فعالشان در میادین مختلف استفاده‌ی بیشتری ببرند.

شرکت Sparta Science به کمک تکنولوژی انحصاری خود یعنی تکنولوژی صفحه نیرو ورزشکاران را مجاب به انجام ۶ پرش در طول ۹۰ ثانیه می‌کند. پس از آن اطلاعات مربوط به این پرش‌ها توسط یک نرم‌افزار اختصاصی (که خود جزئی از تکنولوژی صفحه نیرو محسوب می‌شود) مورد تحلیل قرار می‌گیرند تا در نهایت مشخص گردد که ورزشکاران مورد آزمایش قرار گرفته مستعد رنج بردن از چه نوع مصدومیت‌هایی هستند. همچنین کارشناسان فعال در شرکت Sparta Science به کمک اطلاعات به دست آمده از فرآیند یاد شده، تعیین می‌کنند که بهره‌گیری از چه حرکات یا ورزش‌هایی می‌تواند در سالم نگه داشتن ورزشکاران مورد آزمایش قرار گرفته و عدم درگیری آن‌ها با مصدومیت‌های پیش‌بینی شده مفید واقع شود. در عین حال به کمک تکنولوژی صفحه نیرو مشخص می‌گردد که توانایی‌های خاص هر ورزشکار در چه موقعیت‌های ورزشی ویژه‌ای بهتر از سایر موقعیت‌ها آشکار می‌گردد.

تست پرش

یکی از بازیکنان رشته‌ی چوگان به نام فرانکی هتلر در حال انجام تست استواری فرود پویا (حین پرش) روی یک پا که برای بررسی کارکرد نیمه‌ی سمت چپ بدن در برابر نیمه‌ی سمت راست به کار می‌رود.

قابلیت‌های تکنولوژی صفحه نیرو

بنابر گفته‌های واگنر مردم معمولا از او می‌پرسند که چگونه می‌توان تنها به کمک ۹۰ ثانیه پریدن این همه اطلاعات مفید به دست آورد؟ اما از دید واگنر آن‌چه از بیرون در رابطه با تکنولوژی صفحه نیرو به چشم می‌آید تنها نوک قله‌ی کوه یخ است و بخش مهم این کوه زیر آب قرار دارد. در واقع او پرش‌های ۹۰ ثانیه‌ای وصف شده را به قله‌ی کوی یخ شبیه می‌داند، در حالی که در زیر آب حجم گسترده‌ای از اطلاعات وجود دارد که به موارد مهمی نظیر پیشینه‌ی فردی (ورزشکار)، ویژگی‌های نژادی او و سایر آمار کلیدی مشابه اشاره می‌کند.

با این اوصاف می‌توان تکنولوژی صفحه نیرو را اصلی‌ترین ابزار شرکت Sparta Science برای تعیین میزان بار، گستردگی و چگونگی کنترل هر پرش در نظر گرفت. به این ترتیب با استفاده از ارتباط موجود میان سه ویژگی مهم هر پرش و افزودن اطلاعت دیگری به آن نظیر جنسیت ورزشکار، سن او، نوع ورزشی که انجام می‌دهد، پست او در رشته‌ی ورزشی مورد فعالیت، سابقه‌ی مصدومیت ورزشکار و همچنین قومیت یا نژاد او، نرم‌افزار اختصاصی تکنولوژی صفحه نیرو قادر است به تیم‌های ورزشی مختلف در زمینه‌ی شناسایی میزان ریسک بالقوه‌ی مصدومیت ورزشکاران خود و آشنایی آن‌ها با استفاده‌ی بهینه از توان این ورزشکاران یاری رساند.

مشتریان اصلی تکنولوژی صفحه نیرو

پیش از تاسیس شرکت Sparta Science در سال ۲۰۱۰ میلادی، موسس این شرکت یعنی فیل واگنر به فعالیت‌های مربی‌گری مشغول بود و مربی فعالی در ح.زه‌ی آمادگی جسمانی به شمار می‌رفت. با این حال پس از حضور در مدرسه‌ی پزشکی او تصمیم به تاسیس شرکت Sparta Science گرفت.

در این میان می‌توان بازیکن لیگ بسکتبال NBA یعنی جرمی لین را از جمله نخستین مشتریان نام‌آشنای شرکت اسپارتا ساینس و تکنولوژی انحصاری این شرکت یعنی تکنولوژی صفحه نیرو نامید. البته رونق کار شرکت اسپارتا ساینس از زمان شکل‌گیری بخش نرم‌افزار این شرکت در حدود چهار سال قبل بود که آغاز شد و از آن زمان به بعد این شرکت توانست قراردادهای مهمی را با تیم‌های مطرح حاضر در لیگ‌های ورزشی شناخته شده‌ی امریکا نظیر لیگ حرفه‌ای بیسبال MLB، لیگ حرفه‌ای بسکتبال NBA و لیگ فوتبال امریکایی NFL منعقد کند. تیم‌هایی که از میان آن‌ها می‌توان به کلورادو راکیز، کلیولند کاوالیرز و آتلانتا فالکونز اشاره کرد.

همچنین در کنار تیم‌های حاضر در لیگ‌های یاد شده، بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌های شناخته شده‌ی امریکا نیز به منظور کاهش آسیب بازیکنان فعال در تیم‌های ورزشی خود از خدمات ارائه شده توسط شرکت اسپارتا ساینس بهره می‌گیرند. البته به تمام موارد مذکور می‌توان همکاری فیل واگنر و مجموعه‌ی تحت سرپرستی او با تعداد قابل توجهی از تیم‌های راگبی بین‌المللی را نیز افزود.

رییس فیل

فیل واگنر موسس و مدیر عامل شرکت اسپارتا ساینس.

در این میان به نظر می‌رسد که بسیاری از مشتریان شرکت Sparta Science و تکنولوژی اختصاصی این شرکت یعنی تکنولوژی صفحه نیرو، از قابلیت‌های مهم این تکنولوژی جدید کاملا رضایت دارند.

به عنوان مثال یکی از مسئولان ارشد فعال در لیگ NFL یعنی جف فاستر معتقد است که در طول ۱۲ سالی که از فعالیت‌ حرفه‌ای او می‌گذرد، هیچ قابلیتی نتوانسته او را به اندازه‌ی قابلیت‌های موجود در تکنولوژی صفحه نیرو تحت تاثیر قرار دهد. بنابر اعتقاد فاستر معمولا نمی‌توان شاهد تلفیق کیفیت عملکرد ورزشکاران با موارد کاملا متفاوتی نظیر ویژگی‌های پزشکی و درمانی بود. اما شرکت اسپارتا ساینس توانسته است این مهم را به خوبی به انجام برساند.

به طور کل میزان تاثیر قابلیت‌های تکنولوژی صفحه نیرو بر فاستر به اندازه‌ای بوده که او قصد دارد استفاده از این تکنولوژی و آزمایش پرش ۹۰ ثانیه‌ای مربوط به آن را به یکی از آزمایش‌های اصلی در لیگ فوتبال امریکایی NFL تبدیل کند. در حال حاضر آزمایش‌های اصلی و اجباری لیگ NFL مواردی نظیر دو سرعت ۳۵ متری، دو ۱۸ متری رفت و برگشت، پرش ارتفاع و پرس کردن وزنه‌ی ۱۰۲ کیلوگرمی را در بر می‌گیرد. در واقع فاستر قصد دارد به منظور تعیین میزان آمادگی جسمانی ورزشکاران فعال در لیگ NFL تست پرش ۹۰ ثانیه‌ای مبتنی بر تکنولوژی صفحه نیرو را نیز به موارد یاد شده اضافه کند. هدفی که او برای عملی ساختن آن هم‌اکنون سخت در حال تلاش است.

در این میان مدیران ارشد یکی از باشگاه‌های فعال در لیگ بیسبال MLB نیز نتایج به دست آمده از استفاده‌ی تکنولوژی صفحه نیرو را حیرت‌انگیز توصیف کرده‌اند. این مدیران که به دلایل رقابتی نخواسته‌اند نام خود و تیم تحت سرپرستی‌شان فاش شود، به این نکته اشاره کرده‌اند که استفاده از تکنولوژی صفحه نیرو موجب شده است تا میزان مصدومیت بازیکنانشان تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. البته سران این باشگاه از تکنولوژی صفحه نیرو برای تیم دوم خود در دومین سطح از لیگ بیسبال امریکا یعنی Minor League بهره گرفته‌اند (سطح اصلی و حرفه‌ای لیگ بیسبال امریکا با نام Major League شناخته می‌شود).

با این حال نتایج مثبت این اقدام بسیار قابل توجه بوده است. به گونه‌ای که میزان مصدومیت آرنج بازیکنان این تیم در Minor League از رقم یازده فقره در سال ۲۰۱۳ میلادی به تنها یک فقره در فصل گذشته کاهش یافته است. همچنین میزان مصدومیت‌های کلی بازیکنان این تیم در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز نصف موارد مشابه در طول پنج سال اخیر گزارش شده است.

اسپارتا ساینس

بنابر نظر بسیاری از ورزشکاران خدمات شرکت اسپارتا ساینس بسیار مفید و موثر بوده است.

علاوه بر تیم‌های فعال در سه لیگ معتبر بسکتبال، فوتبال امریکایی و بیسبال امریکا، اخیرا تیم‌هایی از لیگ حرفه‌ای فوتبال این کشور یعنی لیگ MLS نیز به استفاده از قابلیت‌های ارائه شده توسط شرکت اسپارتا ساینس روی آورده‌اند. از جمله‌ی این تیم‌ها می‌توان به تیم فوتبال سن خوزه ارث‌کوییکز اشاره کرد.

بنابر گزارش‌های ارائه شده توسط سرمربی تمرین دهنده‌ی این تیم یعنی ران شینو، تعداد روزهایی که بازیکنان این تیم در نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ MLS به دلیل مواجه شدن با مصدومیت از دست داده‌اند، به نسبت روزهای مشابه در نیم فصل نخست این لیگ حدود پنجاه درصد کاهش داشته است. افزون بر آن آسیب‌های مربوط به بافت نرم بازیکنان این تیم نیز با هشتاد درصد کاهش همراه بوده است. آمار مثبتی که او و سایر اعضای ارشد تیم سن خوزه ارث‌کوییکز آن را به حساب همکاری خود با شرکت Sparta Science گذاشته‌اند.

مزیت‌های استفاده از تکنولوژی صفحه نیرو

همان‌گونه که به آن اشاره شد، علاوه بر تیم‌های ورزشی فعال در لیگ‌های معتبر امریکا، هم‌اکنون تعدادی از دانشگاه‌های مطرح این کشور نیز در حال همکاری با شرکت Sparta Science هستند. از میان مجموعه‌های آموزشی مذکور می‌توان به دانشگاه سن فرانسیسکو اشاره کرد که از جمله نخستین مشتریان شرکت اسپارتا ساینس و تکنولوژی صفحه نیرو به شمار می‌رود.

آمارهای موجود نشان از آن دارد که پس از آغاز همکاری دانشگاه سن فرانسیسکو با شرکت اسپارتا ساینس، صرفه جویی‌های قابل توجهی در زمینه‌ی کاهش هزینه‌ها‌ی مربوط به بیمه‌ی درمانی ورزشکاران این دانشگاه صورت گرفته است. به گونه‌ای که هزینه های مذکور، از رقم ۴۲۴ هزار و ۵۸۰ دلار در سال تحصیلی ۲۰۱۱ – ۲۰۱۲ به رقم ۱۶۸ هزار و ۵۶۷ دلار در سال تحصیلی ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ کاهش یافته است. به این ترتیب می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارائه شده از سوی فیل واگنر و همکارانش در شرکت اسپارتا ساینس، علاوه بر کاهش تعداد مصدومیت ورزشکاران، هزینه‌های مربوط به بیمه و درمان آن‌ها را نیز کاهش داد. هزینه‌هایی که می‌تواند صرف بهبود زیرساخت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها و سایر محیط‌های آموزشی و ورزشی شود.

بر این اساس پربی‌راه نیست که یکی از دستیاران ورزشی فعال در دانشگاه کانزاس یعنی آندریا هادی تکنولوژی صفحه نیرو را به یک معدن طلا تشبیه می‌کند و معتقد است که طراحان این تکنولوژی روی معدن طلا نشسته‌اند. او همچنین دقت تست پرش ۹۰ ثانیه‌ای مبتنی بر تکنولوژی صفحه نیرو را بسیار بالا می‌داند و نتایج حاصل از این تست را کاملا قابل استناد بر می‌شمرد. بر این اساس هیچ بعید نیست که به زودی شاهد افزایش قابل توجه میزان استفاده از خدمات ارائه شده توسط شرکت اسپارتا ساینس توسط تیم‌های مختلف ورزشی باشیم.

منبع: واشینگتن تاپ (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.