بر اساس اطلاعات موجود، فرآیند ساخت پرچمدار جدید HTC حتی پس از توافق اخیر این شرکت با غول بزرگ دنیای فناوری یعنی گوگل لغو نخواهد شد و این گوشی جدید به زودی به بازار خواهد آمد. محصولی که با وجود قرارداد منعقد شده میان گوگل و HTC قرار است تحت برند HTC در اختیار علاقه‌مندان به تلفن‌های هوشمند قرار گیرد. پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر از پرچمدار جدید HTC و همچنین کم و کیف قرارداد یک میلیارد دلاری این شرکت با گوگل، در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

به تازگی شرکت گوگل و شرکت HTC به یک توافق ۱.۱ میلیارد دلاری دست یافته‌اند. توافق جدیدی که طی آن کنترل و اختیار بخش مهمی از سهام شرکت HTC (بخش موبایل این شرکت) در اختیار گوگل قرار خواهد گرفت و این شرکت می‌تواند مهندسان طراح HTC در بخش موبایل را تحت اختیار خود در آورد.

گرچه هنوز بسیاری از جزئیات مربوط به این قرارداد به طور شفاف علنی نشده است، اما بنابر ادعای رئیس بخش مالی شرکت HTC یعنی پیتر شن، این شرکت همچنان کنترل چیزی نزدیک به ۲ هزار تن از کارکنان بخش تحقیق و توسعه و همچنین مهندسان طراح خود را بر عهده خواهد داشت. این به آن معنی است که پس از اجرای این قرارداد ۱.۱ میلیارد دلاری، تعداد کارکنان تحت کنترل شرکت HTC از رقم ۴ هزار تن به نصف این میزان کاهش خواهد یافت. البته این فعل و انفعال موجب نمی‌شود که پرچمدار جدید HTC راهی به بازار تلفن‌های هوشمند نیابد. در واقع به نظر می‌رسد که تا اطلاع ثانوی شرکت HTC به فعالیت در زمینه‌ی طراحی و توسعه‌ی تلفن‌های هوشمند ادامه خواهد داد.

همکاری اچ تی سی

ساخت پرچمدار جدید HTC پس از قرارداد یک میلیارد دلاری با گوگل

با وجود کنترل شرکت گوگل بر بخش موبایل شرکت HTC به نظر می‌رسد که فعالیت این شرکت تایوانی در بازار تلفن‌های هوشمند رده بالا، حداقل در قالب انتشار یک محصول دیگر ادامه خواهد یافت. به بیان دقیق‌تر علاقه‌مندان به تلفن‌های هوشمند به زودی شاهد رونمایی از پرچمدار جدید HTC خواهند بود. محصولی که قرار است موفقیت‌های گوشی HTC U11 را تکمیل کند و حسن ختام باشکوهی برای فعالیت مستقل شرکت HTC در بازار تلفن‌های هوشمند رقم بزند. البته هیچ مشخص نیست که پس از رونمایی از پرچمدار جدید HTC فعالیت‌های این شرکت در دنیای تلفن‌های هوشمند به چه ترتیبی ادامه خواهد یافت. با این حال آن‌چه مسلم به نظر می‌رسد آن است که دیگر شاهد تولید سیاهه‌ی پر و پیمانی از محصولات HTC توسط این شرکت نخواهیم بود و بسیاری از فعالیت‌های این شرکت در بازار تلفن‌های هوشمند متوقف خواهد گردید. حتی شاید پرچمدار جدید HTC آخرین محصول مهم این شرکت تایوانی در بازار تلفن‌های هوشمند لقب گیرد و پس از آن عمده فعالیت این شرکت روی توسعه‌ی بخش‌هایی غیر از بخش موبایل نظیر هدست واقعیت مجازی HTC Vive متمرکز شود.

دلیل این امر را شاید بتوان زیان قابل توجهی دانست که شرکت HTC طی یکی دو سال اخیر متحمل آن شده و حتی این شرکت را تا آستانه‌ی توقف فعالیت‌هایش در بازار تلفن‌های هوشمند پیش برده است. حال این قرارداد ۱.۱ میلیارد دلاری می‌تواند فرصت تازه‌ای را در اختیار سان شرکت HTC برای بقا در دنیای تکنولوژی قرار دهد.

در آن سوی قضیه شرکت گوگل قرار دارد که راه یک بار رفته را دوباره خواهد پیمود. در واقع این برای دومین بار است که شرکت گوگل شانس خود را در دنیای موبایل با خرید یکی از شرکت‌های نام آشنای فعال در این عرصه امتحان می‌کند. پیش از این نیز شرکت گوگل قرارداد مشابهی را با شرکت موتورولا منعقد ساخته بود. قراردادی که در نهایت نتوانست رضایت سران شرکت گوگل را بر آورده کند و سهام خریداری شده توسط این شرکت چندی بعد در اختیار شرکت لنوو قرار گرفت.

فروش سهام

پس از پشت سر گذاشتن تجربه‌ی نه چندان موفق با شرکت موتورولا، سران شرکت گوگل تصمیم به اجرای پروژه‌ی نکسوس گرفتند. پروژه‌ای که طی انجام آن وظیفه‌ی ساخت ابزارهای هوشمند مد نظر شرکت گوگل هر بار به یکی از فعالان نام آشنای حاضر در دنیای تلفن‌های هوشمند واگذار می‌شد. قرعه‌ای که در طراحی و تولید سری پیکسل به نام شرکت HTC افتاد و اکنون به موجب انعقاد قرارداد ۱۰۱ میلیارد دلاری جدیدی که به آن اشاره شد، نوع همکاری این دو شرکت با یکدیگر حالت جدی‌تری به خود گرفته است.

به نظر می‌رسد که شرکت گوگل قصد دارد از الگویی مشابه با شرکت اپل پیروی کرده و شروع فعالیت های تازه، به هماهنگی مناسبی در زمینه‌ی تلفیق سخت‌افزار (تلفن‌های هوشمند) با نرم‌افزار (سیستم عامل و اپلیکیشن‌های مرتبط با تلفن‌های هوشمند) دست یابد. در واقع با وجود تاثیرگذاری قابل توجه و غیرقابل انکار شرکت گوگل بر توسعه‌ی سیستم عامل اندروید، این شرکت هنوز نتوانسته در زمینه‌ی تولید تلفن‌های هوشمند اندرویدی تاثیر ملموسی بر بازار بگذارد. از سوی دیگر شرکت HTC نیز با وجود فعالیت چند ساله در زمینه‌ی طراحی و تولید تلفن‌های هوشمند اندرویدی، موفق به کسب اعتباری هم سنگ با شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، ال‌جی یا هواوی نشده است. حال شاید این قرارداد ۱.۱ میلیارد دلاری بتواند کیفیت تاثیرگذاری این دو شرکت بر بازار تلفن های هوشمند اندرویدی را با تحولاتی همراه سازد. هرچند که برای داشتن قضاوتی دقیق در این زمینه باید صبر و حوصله‌ی بیشتری به خرج داد.

در مجموع باید در انتظار رونمایی از پرچمدار جدید HTC نشست تا در عین آگاهی از کم و کیف این گوشی جدید، به طور دقیق از این موضوع آگاه شد که آیا تولید پرچمدار جدید HTC خداحافظی باشکوه این شرکت تایوانی از دنیای تلفن‌های هوشمند را رقم خواهد زد، یا این‌که پس از تولید پرچمدار جدید HTC نیز فعالیت‌های این شرکت در بازار موبایل، با استراتژی و شکل و شمایل جدیدی ادامه خواهد یافت.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.