در این مطلب کوتاه از مجله قرمز، به بررسی شرکت آمازون برای حرکت به سمت بین المللی کردن فروشگاه خود می‌پردازیم. شروع توسعه‌ی این خرده فروشی اینترنتی در کشور ژاپن بوده است و پس از آن در سایر کشورها مشغول توسعه است. بین المللی کردن فروشگاه اینترنتی باید بسیار مدبرانه و با رعایت احتیاط صورت پذیرد وگرنه با شکست مواجه شده و بسیاری از سرمایه های فروشگاه از بین می‌رود.

ورژن چینی خرده فروشی آمازون در راستای بین المللی کردن

خرده فروشی اینترنتی آمازون، در سال گذشته یک ورژن به زبان چینی برای فروشگاه خود که در ژاپن قرار دارد، ایجاد کرده و در واقع یک نسخه‌ی چینی از سایت خرید خود در ژاپن را ایجاد کرده است. این موضوع نشان دهنده‌ی این است که آمازون، قصد توسعه‌ی خود در آسیا را دارد و در حال ایجاد کردن جریان های فروش بیشتری در کشورهای دیگر می‌باشد. این شرکت در راستای بین المللی کردن خود، در سال گذشته به چین روی آورد؛ یعنی جایی که هولدینگ علی بابا اکثریت سهم بازار را از آنِ خود کرده است. بر طبق گفته‌ی مجله‌ی صنعت، تجارت و اقتصاد ژاپن، طبق پتانسیل های موجود تا سال ۲۰۱۹، میزان تقاضاها در صنعت تجارت الکترونیک از سمت چین به ژاپن، حدوداً سه برابر خواهد شد. بنابراین فرصت های رشد در این عرصه بسیار زیاد است. در طی ماه های گذشته، آمازون میزان بیشتری از محصولات خود را صادر کرده است.

مشتریان چینی، به دنبال محصولاتی هستند که کالایِ اصلِ ساخت ژاپن باشد. بنابراین ایجاد زبان چینی برای این سایت توانسته مشتریان چینی را ترغیب کند تا به اعتبار آمازون، کالای ژاپنی اصل خریداری کنند.

گسترش آمازون -بین المللی کردن شرکت

یکی از فروشگاه های اینترنتی ژاپن، به نام Rakuten، نیز به مشتریان چینی زبان محصولات ژاپنی خود را می‌فروشد. این فروشگاه همچنین به زبان های کره ای و انگلیسی نیز ترجمه شده است و افراد کره ای زبان و یا انگلیسی زبان نیز می‌توانند به راحتی از این خرده فروش اینترنتی محصولات مورد نیاز خود را سفارش دهند. وب سایت ژاپنی آمازون نیز برای سال های زیادی به زبان انگلیسی موجود بوده است. لازم است ذکر شود که ارسال محصولات از ژاپن به چین، بین ۲ تا ۱۸ روز طول می‌کشد و خرید برای چینی ها در ابتدای کار گزینه های متنوعی ندارد و کم کم به آن ها اضافه خواهد شد. ورژن زبان چینی این سایت، که حرکتی در جهت بین المللی کردن فروشگاه می‌باشد، خرید را برای چینی ها بسیار آسان تر کرده است.

لازم است اشاره شود که شرکت آمازون در سال ۲۰۰۰ میلادی در ژاپن شروع به کار کرد و اولین شرکت اینترنتی بود که در آسیا کار خود را شروع کرد. در حال حاضر کالاهای زیادی را در ژاپن به فروش می‌رساند و حمل و نقل یک روزه را نیز انجام می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ نیز فعالیت خود را در هندوستان آغاز کرد.

بین المللی کردن فروشگاه آنلاین

مصرف کنندگان در کشور چین، یعنی کشوری که بزرگ ترین اقتصاد را در قاره‌ی آسیا دارد، می‌توانند محصولات مختلفی را از سایت آمازون به زبان اصلی خودشان سفارش دهند و مطمئن باشند که از نظر کیفیت بسیار خوب هستند. شرکت های اینترنتی زیادی در حال گرفتن بخشی از بازار چین هستند. برای مثال، شرکت Costco  (رتبه‌ی هشتم بهترین خرده فروشی های اینترنتی در سال ۲۰۱۶) یک فروشگاه در سایت علی بابا در چین برای خود گرفته است و محصولات خود را از آن طریق به فروش می‌رساند. سایر شرکت ها نیز در راستای بین المللی کردن فروشگاه خود، در حال پذیرش سیستم Alipay (رایج ترین و گسترده ترین سیستم پرداخت آنلاین در چین) برای فروشگاه خود هستند و قصد دارند در آینده ای نزدیک به سمت توسعه در بزرگترین اقتصاد آسیا – چین – پیش بروند.

آمازون برای این که مشتریان چینی بیشتری بتوانند از این سایت خرید کنند، در سال ۲۰۱۶ یک فروشگاه آنلاین نیز در کشور چین ایجاد کرد و در  Tmall.com نیز یک فروشگاه ایجاد نمود.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز با تلخیص – منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد تجارت الکترونیک، پیشنهاد می‌شود به مقاله ای در مورد فروشگاه Ebay در حال توسعه ی جهانی رجوع کنید.
  • لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.