تنفس بهتر و بهبود آسم را با این 12 غذای مفید تجربه کنید

تنفس بهتر و بهبود آسم

نیاز به هوای تازه دارید؟ دلتان می‌خواهد راحت‌تر نفس بکشید؟ خب این 12 غذا را که به تنفس بهتر و تقویت ریه شما کمک می‌کنند امتحان کنید. در صورتی که مبتلا به آسم هستید این غذاها به شما در کاهش علائم آسم و کاهش تعداد دفعات استفاده از داروهای استنشاقی کمک می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید آنها چه هستند، ما را دنبال کنید.

تنفس بهتر با سیب درختیمواد غذایی ضد سرطان

اگر متوجه شدید سینه بچه شما خس خس می‌کند، یک لیوان آب سیب به او بدهید. یک تحقیق در بریتانیا نشان داده که بچه‌هایی که یک بار  در روز آب سیب می‌نوشند، در مقایسه با بچه‌هایی که کمتر از این نوشیدنی استفاده می‌کنند، احتمالا کمتر دچار مشکل خشکی نفس می‌شوند. مطالعه دیگری نشان داد که زنانی که در طول دوران بارداری به طور مرتب سیب می‌خوردند به احتمال کمتر موالیدشان دچار آسم یا خس خس شوند. سیبها حاوی اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها هستند که برای کاهش التهاب در راه‌های تنفسی که علامت معمول آسم و خس خس سینه است، شهرت دارند.آلن منش معاون ارشد امور پزشکی در بیمارستان‌های پلین ویو و سیوست در نیویورک می‌گوید: بعضی از افراد فکر می‌کنند که رژیم‌های غذایی ما طی چند دهه گذشته از یک رژیم سالم غذایی به سوی رژیم‌های ناسالم رفته است.

روغن زیتون برای تنفس بهترتنفس بهتر با روغن زیتون

چربی‌های تک زنجیره‌ای و غیر اشباع موجود در روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن کلزا به غیر از اینکه برای پوست، مو و قلب شما خوب هستند، در سلامت ریه نیز نقش دارند. در واقع روغن زیتون ممکن است به مبارزه با خطرات بهداشتی مرتبط با آلودگی با هوا همچون افزایش فشار خون و اختلال در رگ‌های خونی کمک کند. مطالعه سازمان حفاظت از محیط زیست سه گروه آزمایشی از بزرگسالان را در نظر گرفت به یک گروه روغن ماهی، گروه دیگر روغن زیتون و گروه آخر را بدون روغن تجویز کرد. پس از یک ماه شرکت کنندگان در هوای فیلتر شده و چندین ساعت در هوای آلوده تنفس کردند. روغن زیتون به وسیله تقویت پاسخ رگ‌های خونی به استرس آلاینده و افزایش سطح tPA عمل می‌کند. tPA یک پروتئین خون است که لخته‌ها را که باعث تنگی نفس می‌شوند، حل می‌کند. دانشمندان معتقدند اسید اولئیک که یک عنصر ضد التهابی در روغن زیتون است ممکن است مسئول این امر باشد. دکتر نورمن ادلمن مشاور ارشد علمی انجمن ریه آمریکا می‌گوید: روغن زیتون یک روغن سالم است که عملکرد آنتی اکسیدان را تامین می کند. این ماده به مبارزه با اثرات اولیه آلاینده‌ها کمک می‌کند که این اثرات التهاب و مولکول‌های بد ناشی از التهاب است که اکسیدان هستند.

 قهوه جوتنفس بهتر

این فنجان قهوه جو بیش از آنکه مغز شما را تحریک کند، می‌تواند علائم آسم را نیز کاهش دهد. کافئین ممکن است به عنوان یک باز کننده نایژه‌ها عمل کند که این راه‌های تنگ در بیماری آسم را باز می‌کند و خستگی عضلانی تنفسی را کاهش می‌دهد. بررسی چند مطالعه کوچک، نتیجه گیری کرد که کافئین می‌تواند عملکرد ریه‌ها را برای 4 ساعت بهبود دهد. کافئین یک اتساع کننده نای (برونکودیلاتور) خفیف است، که با یک داروی استنشاقی مقایسه نمی‌شود. دکتر منش می‌گوید: حتی اگر قهوه صبحانه باعث تنفس بهتر شما می‌شود آن اثرات طولانی مدت نیستند که یعنی این بهتر از این است که همیشه از داروی استنشاقی استفاده کنید.

تنفس بهتر با امگا 3  تنفس بهتر با امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی همچون سالمون یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک می‌کند و ممکن است با باکتری‌ها نیز مبارزه کند. دکتر اِلدمن می‌گوید: التهاب به عنوان یک یورشگر بزرگ در علوم زیستی امروز شناخته می‌شود. پژوهشگران دانشگاه روچستر موشها را در معرض استنشاق یکی از مشتقات امگا 3 قرار دادند و کشف کردند که امگا 3 به کاهش التهاب و مبارزه با یک عفونت باکتریایی معمول که در ریه افراد زندگی می‌کند، بپردازد. دانشمندان باور دارند که این می‌تواند پیامدهای امیدوار کننده‌ای برای انسان داشته باشد.

با یک فنجان چای سبزتنفس بهتر

یک فنجان بزرگ از چای سبز داغ حاوی آنتی اکسیدان بدن را آرام می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد و تنفس بهتر را تقویت می‌کند. اما ستاره این گروه، کوئرستین است، آنتی اکسیدانی که به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می‌کند. این بدان معنی است که آزاد شدن هیستامین و دیگر مواد شیمیایی در بدن باعث ایجاد علائم آلرژی می‌شود. آب گرم نیز برای تسکین گلو و همچنین حفاظت از ریه‌ها از ریه با از بین بردن غشاهای مخاطی عالی است. لازم است که آب بدن را حفظ کنید تا بتوانید ترشح مخاط و جریان یافتن آن را حفظ کنید تا به تمیز نگه داشتن راه‌های هوایی کمک کنید. دکتر استفانی شیف، متخصص تغذیه در بیمارستان هانتینگتون نیویورک.

دانه‌های روغنیتنفس بهتر با دانه های روغنی

دانه‌های روغنی، کوچک هستند اما ابزاری برای دستیابی به سلامت ریه هستند. تخم کدو، تخم آفتابگردان و تخم کتان بدن شما را با میزان کافی منیزیم که یک ماده معدنی ضروری برای افراد مبتلا به آسم است، تغذیه می‌کند. منیزیم به عضلات موجود در راه‌های هوایی شما کمک می‌کند تا آرام باشند و التهاب را کاهش می‌دهد, بنابراین شما می‌توانید تنفس بهتر و راحت‌تری داشته باشید. می‌توانید یک مشت از تخم آفتابگردان یا کدو و یا سایر دانه‌های آجیلی را بردارید و به عنوان میان وعده مصرف کنید، در اسموتی مخلوط کنید، یا روی سالادتان بپاشید تا از فواید تغذیه‌ای این دانه‌های روغنی بهره ببرید.

خانواده کلم به تنفس بهتر شما کمک می‌کنندتتفس بهتر

سبزیجات سفت مانند بروکلی، جوانه‌های بروکسل، کیل و گل کلم ممکن است به کاهش خطر سرطان ریه کمک کنند. ما نیازمند انجام تحقیقات بیشتر برای تقویت این ارتباط هستیم اما یک تحقیق بزرگ از محققان بوستون نشان می‌دهد که زنانی که بیش از 5 وعده در هفته از سبزیجات گل کلمی مصرف کردند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دادند. این خانواده از سبزیجات غنی از گلوکوزینولات‌ها هستند، ترکیبی طبیعی که برای جلوگیری از گسترش چند نوع سرطان حیوانی و بعضی از سرطانهای انسانی از جمله سرطان ریه موثر است که این کار را با غیر فعال کردن سلولهای سرطانی و کاهش التهاب انجام می‌دهد.

میو‌ه‌ها و سبزیجات نارنجی و بهبود آسمتنفس بهتر با پاپایا

میوه‌ها و سبزیجات نارنجی همچون، کدو، پرتقال و پاپایا سرشار از آنتی اکسیدانهای سازگار با ریه و به میزان زیادی ویتامین C هستند. ویتامین C به عنوان یک عامل مبارزه با عفونت‌ها و التهاب شناخته می‌شود و مرور مقالات نشان می‌دهد که این ماده  در کاهش دفعات بروز علائم آسم ناشی از ورزش تا 52 نقش درصد مهمی بازی می‌کند. شیف می‌گوید: هدف ما استفاده از انواع میوه‌ها و سبزیجات است. متخصصان تغذیه می‌گویند غذاهای رنگارنگ بخورید که دریافت میزان کافی از آنتی اکسیدان از طریق میوه‌ها و سبزیجات است.

سیرتنفس بهتر با سیر

این ماده معطر قوی دارای خواص ضد التهابی است و صدمه ایجاد شده به وسیله رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد. یک مطالعه در چین کشف کرد که افرادی که سه حبه سیر خام را دو بار در هفته مصرف کردند تا 44 درصد احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش دادند. حتی در سیگاری‌ها نیز به میزان 30 درصد کاهش یافت. البته این دلیل نمی‌شود که سیگار را ترک نکنید. اگر سیگار می‌کشید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید ترک سیگار است. ما در اینجا به شما انواع روشهای ترک سیگار را توضیح دادیم.

غلات کاملغلات کامل برای تنفس بهتر

نان سفید را کنار بگذارید و شکم خود را با غلات کامل فیبری مانند گندم کامل، کوئینا و برنج قهوه‌ای پر کنید. دکتر دونالد آ. ماهلر متخصص ریه در نیوهمپشایر گفت: یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدراتهای ساده همچون پاستا یا مافین‌ها ممکن است تولید دی اکسید کربن شما را افزایش دهد و فشار بیشتری روی ریه‌ها ایجاد کند که موجب دشواری تنفس می‌شود.

لوبیا بخورید تا تنفس بهتر را تجربه کنیدتنفس بهتر با لوبیا

هر چیزی که برای قلب خوب است معمولا برای ریه‌ها نیز خوب هستند و لوبیاها نمونه کامل این مثل هستند. با توجه به تحقیقات انجام شده به وسیله پژوهشگران مصری، بیمارانی که بیماری ریه داشتند، بعد از مصرف یک کوکتل ساخته شده از روی، سلنیوم، و منگنز که همگی در لوبیا موجود هستند، به دفعات کمتری از اسپری استفاده کردند. مطالعه دیگری نشان داد که روی میزان یک آنتی اکسیدان را که سوپر اکسید دیسموتاز نامیده‌ می‌شود، کاهش داد که یکی از قدرتمندترین محافظان بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، مولکولهای مضری است که می‌توانند موجب ایجاد التهاب و دشواری تنفس شوند.

مغزهای خوراکیتنفس بهتر با مغزهای خوراکی

مغزهای خوراکی به شما ویتامین E می‌دهد که به کاهش التهاب کمک می‌کند، تقویت کننده سیستم ایمنی است و سلولهای گلبول قرمز را می‌سازد که باعث تامین اکسیژن بیشتر برای بدن می‌شود. تامین پایدار اکسیژن مانع از کم تحرکی مویرگهای خونی در ریه شده  و به شما کمک می‌کند تا تنفس بهتر و راحت‌تر داشته باشید. شیف می‌گوید: رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌ها و دیگر منابع گیاهی استفاده کمتر از غذاهای فرآینده شده و شکر می‌تواند به حفظ ریه‌های شما و سایر قسمتهای بدن در وضعیتی خوب کمک کند.

مواد غذایی بررسی شده در واقع غذاهای بهبود دهنده آسم و باز کننده راه‌های هوایی هستند. مصرف این مواد غذایی باعث تنفس بهتر شما می‌شود و به شما کمک می‌کند که کمتر از مواد دارویی بهبود دهنده تنفس استفاده کنید اما لزوما به معنای جایگزینی با دارو نیستند

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *