تلفن همراه شما عاملی برای کاهش خلاقیت شما به شمار می‌رود. موضوعی که شاید خود آن را ندانید و در صورت دانستن هم توجه چندانی به آن نکنید. با این حال نمی‌توان از این حقیقت مهم به همین راحتی عبور کرد که تلفن همراه شما با وجود قابلیت‌های مفیدی که در اختیارتان قرار می‌دهد، تا حدی از قدرت خلاقه‌تان می‌کاهد و به طرز نامحسوسی آن را از شما می‌دزدد. برای دانستن نکات بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

به تازگی یکی از نویسندگان انگلیسی به نام هاوارد جیکوبسن تجربیات جالب خود از گم شدن تلفن همراهش را با دیگران به اشتراک گذاشته است. او که به تازگی تلفن همراه خود را گم کرده است، به این نکته اشاره می‌کند که گم شدن تلفن همراهش او را با دو تشویش بسیار مهم مواجه ساخت. نخست ترس از تنهایی و دوم ترسی که از عدم اطمینان از شرایط پیرامون ناشی می‌شود. ترس‌هایی که هر کدام از آن‌ها موجب ایجاد تفکرات تازه‌ای در او شده است.

جیکوبسن معتقد است که تلفن همراه شما به شکل کاذبی این توهم را به شما القا می‌کند که همواره با افراد یا فعالیت‌های مختلفی در ارتباط هستید. در کنار این موضوع وجود تلفن‌های همراه و راحتی استفاده از آن‌ها سبب می‌شود که تصور کنید همیشه برای تمام پرسش‌های مهم خود پاسخ مناسبی یافته‌اید. در واقع آن چه جیکوبسن قصد گفتنش را دارد این است که تلفن همراه شما روی تنهایی و نادانی‌تان سرپوش می‌گذارد و موجب می‌شود نتوانید با حقیقتی که پیش رویتان قرار دارد، به درستی ارتباط برقرار کنید. حقیقتی در قامت تنهایی و نادانی مفرطی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید و تلفن همراه شما عامل مهمی در پنهان کردن آن است.

این در حالی است که حس تنهایی و نادانی پایه و اساس انسان بودن به شمار می‌رود و مواجه شدن بی‌پرده با آن (که در نهایت به بهبود ضعف‌های مرتبط با آن خواهد انجامید) سبب بهبود روابط انسانی و افزایش قدرت خلاقیت افراد می‌شود. اما تلفن همراه شما موجب می‌شود که تنهایی و نادانی خود را کتمان کنید و هیچ تلاشی در جهت روبرو شدن با آن ننمایید.

تلفن همراه

تلفن همراه شما گرگی در لباس میش

به طور حتم یکی از پارامترهای تعیین کننده در برخورداری از قدرت خلاقه بالا، بهره‌مندی از ضریب هوشی (IQ) بالا است. این در حالی است که تلفن همراه شما می‌تواند به شکل غیر مستقیم بر کاهش ضریب هوشی‌تان تاثیرگذار باشد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان از آن دارد که استفاده از تلفن‌های هوشمند توانایی خواب در انسان را کاهش می‌دهد. به این ترتیب استفاده‌ی بیش از اندازه از تلفن‌های همراه می‌تواند بی‌خوابی مزمن را برای کاربران به همراه ‌آورد. بی‌خوابی مزمن عامل تعیین کننده‌ای در کاهش میزان ضریب هوشی انسان است و گاه می‌تواند منجر به کاهش پانزده واحدی آن شود. بر این اساس تلفن همراه شما می‌تواند در دراز مدت موجب کاهش ضریب هوشی‌تان شود و قدرت خلاقیت شما را به همان نسبت کم کند.

از سوی دیگر بهره‌مندی از خلاقیت در زمینه‌ی انجام فعالیت‌های مختلف مستلزم آزاد گذاشتن ذهن برای تحول و زایش است. این در حالی است که تلفن همراه شما، همواره ذهنتان را در طول روز به خود مشغول نگه می‌دارد و حصار مستحکمی به دور آن می‌کشد. در واقع با توجه به پیام‌های هشدار دهنده‌ یا نوتیفیکیشن‌هایی که تلفن همراه شما به شکل مکرر در طول روز برایتان هدیه می‌آورد، داشتن تمرکز ذهنی برای انجام تفکر آزاد به عمری محال تبدیل می‌شود.

در کنار بحث عدم خلاقیت، بحث ناتوانی از برقراری ارتباط نیز در این بین خودنمایی می‌کند. به این معنی که تلفن همراه شما موجب می‌شود تا تمام روابط روزانه‌تان با دیگران در قالب متن‌های کوتاه بی‌خاصیت و اموجی‌های تکراری خلاصه شود. این موضوع در درازمدت سبب ایجاد تاثیرات مهم و قابل توجهی در کیفیت مهارت‌های مربوط به برقراری روابط اجتماعی می‌گردد. به گونه‌ای که گاه افراد هنگام ملاقات با یکدیگر حتی از ایجاد یک بحث کلامی ساده نیز عاجز می‌مانند. این امر علاوه بر تاثیرگذاری در روابط عاطفی در روابط کاری افراد نیز موثر است و توانایی آن‌ها در زمینه‌ی برقراری روابط اجتماعی با دیگران را کاهش می‌دهد.

تلفن همراه شما

نظر واقعی طراحان تلفن همراه شما در رابطه با آن

علاقه‌مندان به تلفن‌های هوشمند پرتوان و باقابلیت، اندکی پیش شاهد معرفی رسمی آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ بودند. محصولات جدید شرکت اپل که از هم اکنون چشم انتظاران فراوانی در سراسر جهان دارند. به طور حتم بسیاری از خوانندگان این متن با بنیان‌گذار فقید شرکت اپل یعنی استیو جابز تا حدی آشنایی دارند یاحداقل نام او را از گوشه و کنار شنیده‌اند. بیش از هفت سال قبل و در زمان معرفی نخستین نسخه از برادر دوقلوی گوشی آیفون یعنی آیپد، استیو جابز هنگام رونمایی از این محصول جدید، آن را ابزاری مفید برای آموزش، وب‌گردی، تماشای محتواهای مختلف سرگرم کننده‌ و ایجاد ارتباط با سایر افراد توصیف کرد.

جالب این جا است که حدود دو سال پس از آن تاریخ، جابز در پاسخ به این پرسش که کودکان شما تا چه حد عاشق آیپد هستند، به این نکته اشاره کرد که ما اجازه‌ی استفاده از آیپد در خانه را نداریم. چرا که از تاثیرات منفی آن روی کودکان بیمناک هستیم.

البته استیو جابز تنها فرد شناخته شده و ثروتمند فعال در عرصه‌ی تکنولوژی به شمار نمی‌رود که استفاده از تلفن‌های هوشمند، و سایر ابزارهای هوشمند مشابه، را (هنگام حیات) برای کودکان خود ممنوع کرده است. چرا که در کنار او می‌توان از بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت یعنی بیل گیتس نیز به عنوان فردی که اقدام به انجام عمل مشابهی کرده است، نام برد.

در واقع بیل گیتس و همسرش تا پیش از رسیدن سن فرزندانشان به ۱۴ سالگی اجازه‌ی استفاده از تلفن‌های همراه را به آن‌ها ندادند. چرا که معتقد بودند استفاده از این گونه ابزارها موجب اختلال در ساعت خواب کودکان می‌شود. البته پس از ۱۴ سالگی نیز فرزندان گیتس حق استفاده از تلفن همراه در هنگام صرف غذا و مواقعی که اعضای خانواده‌ی گیتس همگی دور یک میز گرد یکدیگر جمع بودند را نداشتند. شاید به این دلیل که مهارت‌های اجتماعی آن‌ها، که در گام نخست در خانواده شکل گرفته و پرورانده می‌شود، تحت تاثیر ترکش‌های منفی استفاده از تلفن همراه قرار نگیرد.

به هر حال شاید اکنون بیش از پیش با این حقیقت مهم رو در رو شده باشید که تلفن همراه شما به طور کامل و همه جانبه دوست شما محسوب نمی‌شود و در پاره‌ای اوقات در جلد یک دشمن دانا فرو می‌رود.

منبع: گاردین (مقاله‌ای که از نظر گذراندید تحلیل اختصاصی نویسندگان مجله قرمز از مطلب کوتاهی بود که در منبع ذکر شده به رشته تحریر درآمده است)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.