یکی از بخشهای مشکل در جراحی بافت سرطانی، تشخیص سرطان در بافت مذکور و جداسازی آن از سلولهای سالم بیمار است. اما به لطف تکنولوژی جدید در سالهای آینده تشخیص سرطان با حداکثر دقت امکان پذیر خواهد شد.

تشخیص سرطان فقط در ۱۰ ثانیه به هنگام عمل جراحی بافت سرطانی به لطف یک وسیله جدید که محققان بر این باورند که تاثیر فوق العاده‌ای بر درمان سرطان خواهد گذاشت.

در یک مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهند که چگونه دستگاهی که MasSpec Pen نامیده می‌شود، در تشخیص سرطان در بافت نمونه‌های انسانی بسیار دقیق است و این کار را در کمتر از ۱۰ ثانیه انجام می‌دهد.

لیویا شیاویناتو ابرلین مسئول گروه تحقیق دانشگاه تگزاس در آوستین می‌گوید این ابزار می‌تواند دقت عمل جراحی سرطان را افزایش دهد و به کاهش عود بیماری کمک کند. محققان اخیرا یافته‌های خود را در مجله Science Translation Mediciene  منتشر کردند.

سال گذشته بیش از ۱/۶ میلیون مورد سرطان جدید در ایالات متحده تشخیص داده شده و بیش از ۵۹۵۰۰۰  نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، و این یکی از علل اصلی مرگ و میر در این کشور است.

جراحی یکی از روشهای تشخیصی و درمان اولیه برای سرطان است. هدف آن شناسایی و حذف بافت‌های سرطانی و جلوگیری از گسترش آن به سایر قسمت‌های بدن است. با این حال تمایز بین بافت سالم و سرطانی ممکن است برای جراحان مشکل باشد و برای آنها از بین بردن تمام قسمتهای باقیمانده سرطان را دشوار می سازد.

آنالیز بخش منجمد که cryosection نیز نامیده می‌شود، یکی از تکنیکهایی است که با هدف کمک به این مساله انجام می‌شود. این تکنیک شامل گرفتن یک نمونه از بافت بیمار مبتلا به سرطان در طی جراحی و انتقال آن به یک آزمایشگاه برای انجماد است که بعد در آنجا توسط یک متخصص پاتولوژیست ارزیابی می‌شود.

ابرلین و همکارانش می‌گویند که این روش بافت منجمد به کندی انجام می‌شود که ممکن است خطر عوارض ناشی از جراحی را برای بیمار افزایش دهد. علاوه بر این تجزیه و تحلیل برش یخ زده می‌تواند برای برخی از انواع سرطان نامطلوب باشد.

قلم MacSpes چگونه کار می‌کندتشخیص سرطان با قلم MacSpes

این گروه تحقیقاتی معتقدند که قلم MacSpes می‌تواند سریعتر و دقیق‌تر بافت سرطانی را در طول عمل جراحی انجام دهد. دستگاهی پیشرفته با شناسایی متابولیت‌های بافتی که منحصر به سلول‌های سرطانی هستند، با استفاده از تکنیکی به نام اسپکترومتری جرم کار می‌کند.

ابرلین گفت: سلول‌های سرطانی متابولیسم نامنظمی دارند به طوری که رشد آنها خارج از کنترل می‌شود. از آنجا که متابولیت‌های سرطانی و سلول‌های طبیعی بسیار متفاوت است، ما آنها را با کمک قلم MacSpes  استخراج و تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا اثر انگشت مولکولی بافت را بدست آوریم. اثر انگشت ملکولی که از بافت استخراج می‌شود، با استفاده از نرم افزار طبقه بندی کننده آماری، ارزیابی می‌شود.

این تیم تحقیقاتی این نرم افزار را برای تشخیص بین اثر انگشت ملکولی بافت سرطانی و غیر سرطانی به وسیله تغذیه آن داده‌ها  از صدها نمونه بدست آمده از بافت‌های سالم و سرطانی انسان، از جمله بافت ریه، پستان و تخمدان استفاده کردند.

تشخیص سرطان با دقت ۹۶ درصد

هنگامی که دستگاه بافت را ارزیابی کرد، کلمات عادی یا سرطان را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر مشخص می‌کند. دقت دستگاه بیش از ۹۶ درصد است. وقتی ۲۵۳ نمونه بافت از بیماران سالم و بیماران مبتلا به سرطان آزمایش شد، دستگاه برای تشخیص سرطان در بافت سرطانی حدود ۱۰ ثانیه زمان برد و بازده ۹۶/۳ درصد دقت، ۹۶/۲ ویژگی و ۹۶/۴ درصد حساسیت را نشان داد.

علاوه بر این  قلم MacSpes به خوبی تشخیص سرطان در مدلهای موش زنده را بدون هیچ گونه آسیبی به بافت سالم پیدا کرد.

باورنکردنی است است که از طریق این فرایند شیمیایی ساده و آرام، قلم MacSpes به سرعت تشخیص اطلاعات ملکولی را بدون هیچ گونه صدمه به بافت بدن، تامین می‌کند. محققان معتقدند که اختراع آنها می‌تواند به بهبود نتایج بیماران تحت جراحی سرطان کمک کند.

همکار تحقیق جیمز سولیبورک می‌گوید: ما هر موقعی می‌توانیم به بیمار جراحی دقیق‌تر، سریعتر و یا جراحی ایمن‌تر را ارائه دهیم و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم انجام دهیم. این تکنولوژی همه این سه خواسته را براورده می‌کند. این به ما اجازه می‌دهد تا دقیقا آنچه را که باید از بافت برداریم و دقیقا آنچه را که باید بماند برجا بگذاریم.

اگر با بیماران سرطانی پس از جراحی صحبت کنید، یکی از اولین چیزهایی که اغلب آنها می‌گویند این است که «امیدوارم جراح تمام توده سرطانی را خارج کرده باشد. این خیلی ناراحت کننده است که این اتفاق نیفتد».

تکنولوژی ما می‌تواند به طور چشمگیری شانس جراحان برای برداشتن کامل هر گونه رد پایی از سرطان را افزایش دهد.

لیویا شیاویناتو ابرلین

محققان برای تست قلم MacSpes در جراحی‌های سرطان انسان در سال آینده برنامه ریزی خواهند کرد.

ترجمه و تالیف اختصاصی  مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday.com