خز در لباس‌های زنانه و مردانه کاربرد زیادی دارد، به خصوص برای لباس‌های زمستانی. خز طبیعی مستقیما از پوست حیوانات به دست می‌آید و خز مصنوعی از الیاف مصنوعی و در کارخانه‌های نساجی بافته می‌شود. واضح است که خز و پوست طبیعی حیوانات قیمت بالاتری دارد و اگر قصد خرید خز طبیعی دارید باید بتوانید تفاوت این دو را تشخیص دهید تا خرید موفقی داشته باشید و سرتان کلاه نرود! در این مقاله می‌خواهیم روش‌هایی مفید برای تشخیص خز طبیعی را از مصنوعی معرفی کنیم.

چند سالی است که لباس‌های خز مثل پالتو، پوتین، آویز کیف و … بسیار مد روز و محبوب شده‌اند و استفاده از آن‌ها می‌تواند تیپ شما را ارتقاء دهد. قبل از اقدام به خرید لباس از جنس خز باید به این نکته توجه کنید که انواعی از حیوانات تنها برای استفاده از خز و پوست خود پرورش داده می‌شوند و کشته می‌شوند به همین دلیل برخی برندها محصولات خز طبیعی تولید نمی‌کنند. اگر طرفدار محیط زیست و حقوق حیوانات هستید طبیعی است که نباید از این خزها استفاده کنید، اما خزهای مصنوعی هم چندان بی‌ضرر نیستند و برای تولید الیاف مصنوعی آن‌ها منابع زیادی مصرف می‌شود و منجر به افزایش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود. این نکته را هم فراموش نکنید که نگهداری از خز طبیعی ساده نیست و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد که کم هزینه نیست. پس اگر علاقه‌ای به هزینه کردن ندارید خز مصنوعی بخرید.

خز طبیعی نیاز به نگهداری زیادی دارد

به برچسب روی لباس توجه کنید

لباس خز مورد نظر را کاملا بررسی کنید، لیبل روی لباس را به دقت بخوانید، اگر از تولیدکننده و فروشگاه معتبری خرید می‌کنید حتما واقعیت مربوط به خز روی لیبل لباس نوشته شده است. البته اگر لباس مورد نظر کاملا از جنس خز نباشد و تنها در قسمت‌هایی از آن خز به کار رفته باشد (مثل پالتو یقه خز) معمولا اطلاعات خاصی درباره خز به کار رفته در لیبل درج نمی‌شود. البته این لیبل‌ها نیز همیشه قابل اعتماد نیستند و ممکن است در یک فروشگاه معتبر نیز خز مصنوعی به جای خز طبیعی به فروش برسد.

به برند لباس توجه کنید

برخی برندها متخصص تولید و تهیه لباس‌های خز و پوست هستند و اگر برند لباسی که انتخاب کرده‌اید جزو این دسته باشد به احتمال زیاد جنس آن از خز طبیعی است. در این مورد نیز به طور قطع نمی‌توان نظر داد چون احتمال تقلبی بودن برند در کشور ما همیشه وجود دارد. برخی بندها نیز خط تولید جداگانه‌ای برای خز طبیعی و مصنوعی دارند و بدون بررسی دقیق نمی‌توان از طبیعی بودن خز و پوست اطمینان حاصل کرد.

خز طبیعی گران است اما…

همان طور که گفتیم خز طبیعی چون از پوست حیوانات تولید می‌شود و فرآیند ساخت و فرآوری آن بسیار پرهزینه است و به همین دلیل قیمت تمام شده این لباس‌ها بالا خواهد بود. حال اگر یک لباس خز را با قیمتی متوسط در بازار پیدا کنید بدون نگاه کردن به لیبل و برند آن می‌توانید با قطعیت بگویید که خز آن مصنوعی است. اما هیچ گاه تنها به دلیل قیمت بالای یک لباس خز نمی‌توانیم بگوییم از خز طبیعی ساخته شده است.

برای تشخیص خز طبیعی آن را لمس کنید

خز را لمس کنید

همه لباس‌های خز برند و لیبل ندارند مثلا ممکن است یک پالتوی پوست قدیمی از مادربزرگ خود ارث برده باشید برای این که مطمئن شوید که خز آن طبیعی است باید از ویژگی‌های ظاهری آن به نتیجه برسید. خز را لمس کنید، خز طبیعی بسیار نرم است و مانند موی طبیعی از میان انگشتان سر می‌خورد مثل وقتی که موهای یک گربه را نوازش می‌کنید. اما خز مصنوعی کمی حالت زبری دارد و چون از جنس پلاستیک است در رطوبت حالت چسبندگی پیدا می‌کند مثل لمس یک خرس عروسکی. البته برخی برندها خزهای مصنوعی بسیار باکیفیتی تهیه می‌کنند که کاملا شبیه خز طبیعی است و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

تست سوزاندن

این روش را در فروشگاه‌ها نمی‌توانید تست کنید. یک یا دو رشته از موها و پوست لباس را جدا کنید و بسوزانید، به بوی سوختن و ماده‌ای که از آن باقی می‌ماند توجه کنید، خز طبیعی موقع سوختن بویی شبیه به بوی موی سوخته می‌دهد و کمی خاکستر سیاه و پودری از آن باقی می‌ماند اما خز مصنوعی مانند پلاستیک آب شده و گلوله گلوله می‌شود.

یک سوزن داخل خز فرو کنید

یک سوزن ته گرد به داخل پوست و خز فرو کنید، اگر سوزن به راحتی در آن فرو رفت قطعا خز مورد نظر مصنوعی است اما اگر به سادگی فرو نرفت و در میان آن گیر کرد به احتمال زیاد آن خز، طبیعی است چون پایه خز تقریبا مانند چرم است و با پارچه که پایه خز مصنوعی است تفاوت دارد.

پشت خز را نگاه کنید

اگر این امکان وجود دارد که پشت خز را ببینید و یا از میان موهای خز پایه آن را مشاهده کنید می‌توانید اصل بودن خز و پوست را تشخیص دهید. اگر پایه خز بافت داشته باشد و مانند پارچه دارای تار و پود باشد شک نداشته باشید که این خز مصنوعی است اما اگر این قسمت حالتی پوستی داشت و دارای بافتی نامنظم بود به احتمال زیاد خز اصل است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)