جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید

عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید

همه شما مخصوصا کسانی که به آکنه دچار هستند بارها و بارها شنیده‌اید که دست زدن به صورت می‌تواند شرایط آکنه را بدتر کند و باید تا حد ممکن از این کار اجتناب کنید. اما دست زدن به صورت گاهی می‌تواند علل روانی هم داشته باشد و حتی کسانی که به این عادت دچار هستند که مشکل پوستی خاصی ندارند و با دست زدن به صورت و دستکاری آن باعث ایجاد جای زخم و آکنه و … می‌شوند. بنابراین یکی از موثرترین راه‌ها برای مراقبت از پوست و داشتن پوستی سالم‌تر و زیباتر ترک این عادت مضر است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما را با چند ترفند که در ترک عادت دست زدن به صورت موثر هستند آشنا خواهیم کرد و در ادامه نیز به یک سوال درباره ارتباط مراقبت پوست و سلامت روانی پاسخ خواهیم داد.

ضرر دست زدن به صورت

دست‌های و ناخن‌های ما در هر لحظه با مواد و اشیای مختلفی سر و کار دارند که این اشیاء و مواد می‌توانند حاوی باکتری‌ها و مواد آلوده کننده‌ای باشند که با دست زدن به صورت این آلودگی‌ها مستقیما به پوست شما راه پیدا می‌کنند و باعث مشکلات جدی مثل آکنه، التهاب و … می‌شوند. گاهی هدف از دستکاری آکنه‌ها کمک به بهبود آن‌ها است چون برای بهبود آکنه باید عفونتی که داخل آن وجود دارد تخلیه شود و همین تمایل به تخلیه جوش باعث دردسرهایی می‌شود که ایجاد جای جوش و حتی تکثیر و بدتر شدن آکنه را نیز به دنبال دارد. البته منظور از دست زدن به صورت فقط کندن جوش و دستکاری آن نیست بلکه حتی لمس معمولی صورت از روی عادت هم می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد و باعث مشکلات پوستی شود. اما چه دلایلی باعث می‌شود که برخی افراد به لمس و دستکاری صورت خود تمایل داشته باشند؟

 

دلایل شایع دست زدن به صورت

دلایل متعددی برای عادت دست زدن به صورت وجود دارد. وقتی کسی در مورد جنبه‌های مختلف زندگی دچار استرس و نگرانی باشد معمولا به صورت خود دست می‌زند و در این لمس ممکن است با ناهمواری‌هایی برخورد کند که آزار دهنده هستند و کندن این ناهمواری‌ها باعث تسکین خاطر او می‌شود. بیشتر افرادی که به OCD (اختلال وسواس فکری عملی) دچار هستند به همین دلیل جزو افراد مستعد به ابتلا عادت دست زدن به صورت به شمار می‌روند. برخی از افراد نیز وقتی روی کار خاصی تمرکز دارند مثل درس خواندن، رانندگی یا تماشای تلویزیون و … از روی عادت به صورت خود دست می‌زنند. اما شایع‌ترین علت دست زدن به صورت  حس لذتی است که پس از جدا کردن و کندن یک ضایعه یا پوسته اضافی روی صورت حاصل می‌شود و همه با به ارضا کردن این حس علاقه داریم. از طرف دیگر وقتی شما با استرس و نگرانی درگیر هستید بیشتر به صورت خود دست می‌زنید در حالی که همزمان در بدن شما هورمون‌های مربوط به استرس هم فعال شده‌اند و این دو عامل در کنار هم می‌تواند به تشدید آکنه‌ها و بروز مشکلات جدی پوستی بینجامد و شما را در یک چرخه ناراحت کننده گرفتار کند. در هر صورت عادت لمس صورت یک عادت شایع است و هر دلیلی هم که داشته باشد شما می‌توانید آن را کنترل کرده و درمان کنید. در ادامه با بهترین ترفندها برای ترک این عادت آشنا خواهید شد.

 

شش ترفند برای ترک عادت دست زدن به صورت

یادداشت روزانه بنویسید: اگر علت اصلی عادت شما در لمس صورت، استرس و نگرانی‌های روزمره است سعی کنید روش دیگری برای تخلیه این نگرانی‌ها پیدا کنید. یک روش مناسب و موثر برای این کار نوشتن یادداشت‌های روزانه است، این کار را هر روز صبح یا هر شب قبل از خواب انجام دهید تا از افکار منفی و آزاردهنده خلاص شوید و ذهنی آرام‌تر پیدا کنید.

عادت دست زدن به صورت

آینه را از خودتان دور نگه دارید: البته همه ما موقع آماده شدن نیاز داریم که خودمان را در آینه بررسی کنیم اما برای این کار یک آینه قدی و بزرگ مناسب است در حالی که آینه‌های ذره بینی که قدرت بزرگنمایی دارند و جزئیات صورت شما را با اغراق به شما نشان می‌دهند باعث بدتر شدن عادت شما خواهند شد. پس این نوع آینه‌ها را از دسترس خود خارج کنید تا در ترک عادت خود موفق‌تر باشید.

عادت دست زدن به صورت

به متخصص پوست مراجعه کنید: اگر به آکنه و مشکلات پوستی دچار هستید به معنای این است که از پوست خود درست مراقبت نمی‌کنید و به یک برنامه مراقبتی جدید با آثار و درمان‌های جدید نیاز دارید. برای این منظور لازم است که به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا او یک برنامه مناسب برای شما مشخص کند و همه محصولات و داروهایی را که باید استفاده کنید تجویز کند.

به دنبال درمان روانشناسی باشید: اگر مشکلات روانی شما جدی‌تر از آن است که با نوشتن یادداشت روزانه و کارهایی از این دست حل شود لازم است که به دنبال درمان تخصصی باشید. پس از روانپزشک و روانشناس نهراسید و فراموش نکنید که علت اصلی مشکلات پوستی شما در استرس و نگرانی است و داشتن روان سالم داشتن پوست سالم را نیز تضمین می‌کند.

عادت دست زدن به صورت

برای ترک دست زدن به صورت ناخن‌ها را کوتاه کنید: دست زدن به صورت باعث آسیب به پوست می‌شود اما این آسیب زمانی شدیدتر است که ناخن‌های شما بلند باشند. ناخن‌های بلند همیشه پر از میکروب هستند و سطوح تیز روی آن‌ها به پوست شما صدمه می‌زند و باعث مشکلات جدی پوستی می‌شود. با داشتن ناخن کوتاه، کندن و دستکاری جوش‌ها هم مشکل می‌شود و شما راحت‌تر این عادت را ترک خواهید کرد.

عادت دست زدن به صورت

دستانتان را مشغول نگه دارید: حتما خودتان هم می‌دانید که فقط وقتی به صورتتان دست می‌زنید که بیکار هستید و دستانتان آزاد هستند، پس سعی کنید همیشه هر دو دست خود را با کارهای مفید مشغول نگه دارید، کارهایی مثل آشپزی، نظافت و … تا فرصتی برای دستکاری صورت خود نداشته باشید و این عادت را ترک کنید.

عادت دست زدن به صورت

آیا مراقبت پوست می‌تواند در سلامت روان نیز موثر باشد؟

اختلالات اشتها (پرخوری، کم خوری و … ) با ریشه روانی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که افراد مختلف به ویژه زنان و دختران جوان با آن درگیر هستند به طوری که طبق آمار حداقل ۸ میلیون نفر در آمریکا با این اختلالات دست به گریبانند. تمایل به زیبایی و کامل بودن در همه ما وجود دارد اما با تصاویر و الگوهای غیرواقعی که رسانه‌ها از زیبایی ارائه می‌دهند افراد مختلف به خصوص نوجوانان و دختران جوان دچار سرخوردگی شده و به اختلالات اشتهایی مثل آنورکسیا مبتلا می‌شوند. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ این سوال پاسخی غیرمنتظره دارد که ممکن است شما را شگفت زده کند، مراقبت از پوست. بله، در فرهنگ‌های مختلفه همیشه به آرایش و مراقبت پوست به عنوان یک کار خودپسندانه نگریسته می‌شود و این کارها معمولا از نظر اجتماع ظاهر خوشی ندارند.

اما مطالعات نشان داده است که مراقبت از پوست و آرایش در حد معقول می‌تواند اختلالات تغذیه‌ای و اشتهایی را در دختران جوان درمان کند. چیزی که این افراد به آن نیاز دارند زیبایی و پذیرفته شدن با معیارهای استاندارد آن است اما داشتن یک پوست سالم و زیبا می‌تواند به نزدیک شدن به این استانداردها کمک کند و توجه افراد مبتلا به این اختلال را از وحشت از اضافه وزن و چیزهایی شبیه به این منحرف کند. مطالعات دیگری نشان داده است که داشتن یک برنامه ده دقیقه‌ای منظم برای مراقبت از پوست که دو بار در روز انجام شود می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد. این کار به خصوص برای کسانی که دچار وسواس فکری، افکار منفی، احساس گناه و اختلالاتی از این دست هستند بسیار مفید است و می‌تواند حس آرامش و رضایت بیشتری را در آن‌ها ایجاد کند. در هر صورت بین رضایت از ظاهر و آرامش و سلامت روانی یک ارتباط دوگانه برقرار است و وجود یکی، دیگری را نیز تضمین خواهد کرد. پس اگر برای پوست خود اهمیتی قائل نیستید حداقل برای سلامت روان خود ارزش قائل باشید و با مراقبت صحیح و رسیدگی مناسب، پوستتان را سالم و زیبا نگه دارید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
215
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
110
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
231
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
449
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
922
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
254

مقالات سلامت

علائم کمبود ویتامین D
علائم کمبود ویتامین D با ۹ علامت هشدار دهنده که باید به آنها توجه کرد
30
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون و آمادگی قبل از آن؛ انواع آزمایشها و مواد ممنوعه و ترفندها
41
افزایش هموگلوبین
افزایش هموگلوبین خون با مصرف مکملها و تغییر در رژیم غذایی چگونه امکان پذیر است؟
70
بسته شدن مجرای اشکی
بسته شدن مجرای اشکی در کودکان به چه علت رخ می‌دهد و چگونه درمان می‌شود؟
95
ورم پس از زایمان
ورم پس از زایمان را با درمانهای طبیعی و خانگی رفع کنید
75
دندانهای حساس
دندانهای حساس خود را با رعایت این ۸ قانون بهبود داده و درد آنها را کاهش دهید
138

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
94
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
118
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
197
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
384
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,349
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
778

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
136
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
284
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
423
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
563
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
399
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
549