وقتی صحبت از آرایش و زیبایی می‌شود بیشتر مردم به آن به چشم رفتاری پوچ و حتی جلف نگاه می‌کنند. اما چیزی که چنین دیدگاهی را در پی دارد آرایش زیاد و غیرمنطقی است. اگر آرایش به اندازه و با هدف تاکید بر زیبایی‌های طبیعی فرد صورت گیرد نه تنها پوچ و سبکسرانه نیست بلکه مورد تایید جامعه هم هست. متاسفانه برخی از خانم‌ها به آرایش زیاد عادت دارند و نه تنها با این کار به تصور عمومی جامعه در مورد خود آسیب می‌زنند بلکه هزینه‌های زیادی را هم متحمل می‌شوند. اگر شما نیز جزو این دسته هستید می‌توانید با این ترفندها عادت خود را ترک کنید.

بیشتر مواقع آرایش زیاد زمانی انجام می‌شود که فرد روش صحیح آرایش را نمی‌داند و سعی می‌کند با استفاده زیاد از انواع مختلف مواد آرایشی چهره‌ای جدید برای خود بسازد و در واقع چهره واقعی خود را فراموش کند. در حالی که این روش کاملا اشتباه است و در آرایش شما باید پیش از هرچیز چهره واقعی خود را بپذیرید و تنها از تعداد محدودی از لوازم آرایشی برای غنای بیشتر زیبایی‌های خود بهره بگیرید. فراموش نکنید که آرایش زیاد نه تنها هزینه زیادی روی دستتان می‌گذارد بلکه ادامه این روند می‌تواند به زیان پوست و چهره و موی شما باشد و ممکن است پس از مدتی زیبایی‌های خدادادی چهره خود را نیز از دست بدهید.

به ابروها توجه کنید

ابروها به عنوان قاب چشمان شما نقش مهمی در زیبایی چهر دارند بنابراین رسیدگی به آن‌ها می‌تواند زیبایی شما را دوچندان کند. گاهی مواقع خانم‌ها به جای رسیدگی به ابروها وقت خود را صرف آرایش چشم می‌کنند در حالی که تنها می‌توان با تمیز کردن ابروها، شکل دادن به آن و پر کردن نقاط خالی آن زیبایی چهره را بیشتر کرد بدون آن که نیازی به آرایش زیاد داشته باشید. برای این کار شما به موچین و قیچی مخصوص ابرو، ژل بی‌رنگ یا ریمل ابرو و یک مداد یا سایه مخصوص ابرو با رنگ مشابه رنگ طبیعی موهای ابرو نیاز دارید.

تاکید روی لب به جای آرایش زیاد

گاهی یک وسیله ساده و کوچک می‌تواند جایگزین چندین وسیله آرایشی گران قیمت باشد و به همان اندازه هم تاثیرگذار باشد. این وسیله کوچک رژ لب است. یک رژ لب با رنگ مناسب می‌تواند به چهره شما جلوه زیبایی بدهد و جذابیت آن را چند برابر کند. مخصوصا زمانی که آرایش زیادی در چشمان خود ندارید می‌توانید از یک رژ لب خوشرنگ مانند قرمز که با هر رنگ پوستی هم هماهنگ است استفاده کنید که جایگزین مناسبی برای آرایش زیاد و چندین محصول آرایشی است.

محصولات آرایشی را آگاهانه انتخاب کنید

آرایش چشم به جای آرایش زیاد

این مورد شاید ارتباط چندانی با آرایش زیاد نداشته باشد اما آگاهی شما در مورد نحوه تولید لوازم آرایشی، تست و ارائه آن می‌تواند در کاهش استفاده از آن‌ها نقش داشته باشد. بسیاری از کمپانی‌های معتبر تولید لوازم آرایشی از حیوانات برای تست محصولات خود استفاده می‌کنند و باعث آزار و حتی مرگ تعداد زیادی از حیوانات می‌شوند که این مساله اعتراض طرفداران حقوق حیوانات را برانگیخته است چون تست داروها روی حیوانات کاری ضروری و در جهت درمان بیماری‌ها است اما انجام این کار در مورد لوازم آرایشی بی‌مورد و ظالمانه است. نکته دیگر توجه به منابعی است که در ساخت این محصولات مورد استفاده قرار گرفته است، برخی از برندها در سال‌های اخیر به تولید محصولات گیاهی روی آورده‌اند که هرچند محصولات گران قیمت‌تری دارند اما در آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نشده و آسیب کمتری به پوست و البته محیط زیست وارد خواهد شد. این نکته را نیز فراموش نکنید که خرید تعداد زیادی لوازم آرایشی نه تنها برای پوست شما بلکه برای محیط زیست نیز مضر است پس با آرایش کم و محدود کردن تعداد لوازم آرایشی خود به خصوص انواع شیمیایی آن، مراقبت محیط زیست هم باشید.

مراقب پوست خود باشید

مراقبت از پوست به جای آرایش زیاد

کرم پودر، پنکیک و انواع فونداسیون بخش اعظم لوازم آرایشی مورد استفاده خانم‌ها را تشکیل می‌دهند و اگر این ماده از برنامه روتین آرایشی شما حذف شود تا حد زیادی در هزینه و وقت صرفه جویی خواهد شد. اما این محصولات زمانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند که پوست دچار اشکال باشد و بخواهید با کمک آن پوست خود را یکدست و شفاف نشان دهید. پس با مراقبت صحیح از پوست و درمان مشکلات آن مثل اکنه، لک و … و همچنین داشتن برنامه مراقبتی کامل از پوست شامل استفاه از مرطوب کننده، پاک کننده، ضدآفتاب، لایه بردار و انواع ماسک می‌توانید به طور طبیعی پوست زیبایی داشته باشید و استفاده از کرم پودر و … را کنار بگذارید.

برنامه روتین آرایشی جدید برای خود تنظیم کنید

حال که خرید لوازم آرایشی را محدود کردید می‌توانید برنامه جدیدی برای خود تنظیم کنید. یک برنامه شامل مراقبت کامل از پوست و محصولات مرتبط با آن به اضافه تعداد محدودی لوازم آرایشی بسته به نیاز و فعالیت‌های روزانه که می‌تواند شامل دو یا سه عدد رژ لب، مداد چشم، ریمل و وسایل آرایش ابرو باشد.

لوازم آرایشی اضافی را اهدا کنید

وقتی تعداد زیادی لوازم آرایش در منزل داشته باشید یا مجبورید از آن‌ها استفاده کنید و یا باید پس از اتمام تاریخ مصرف آن را دور بریزید که این کار یعنی هدر رفتن پول و منابع و مهم‌تر از آن آسیب به محیط زیست. برای این مساله یک راه حل ساده وجود دارد؛ وقتی برنامه روتین آرایشی جدیدی برای خود تنظیم کردید پس از آن تعداد زیادی از این وسایل آرایشی بدون استفاده خواهند ماند که هنوز تاریخ مصرف دارند. شما می‌توانید آن‌ها را به دوستانتان، خیریه و یا کسانی که می‌توانند از آن استفاده کنند اهدا کنید، به این ترتیب دیگر وسوسه آرایش زیاد نیز به سرتان نخواهد زد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)