تا همین چند سال قبل پوشیدن لباس‌های طرح‌دار در کنار هم از اشتباهات مد شمرده می‌شد و شما مجبور به ترکیب لباس‌های طرح‌دار با لباس‌های ساده و یا ست کردن همه طرح‌ها و رنگ‌ها با یکدیگر بودید. اما با ورود افراد خلاق‌تر و جسورتر به دنیای مد ترکیب طرح‌ها اکنون یکی از زیبایی‌های دنیای مد محسوب می‌شود که جای خلاقیت زیادی را برای استایلیست‌ها به وجود آورده است. اما ترکیب لباس‌های طرح‌دار نیاز به مهارت در این کار دارد و هر لباس طرح‌داری را نمی‌توانید با لباس‌های طرح‌دار دیگر بپوشید و باید بر اساس اصول تعریف شده عمل کنید تا تیپ شما شلوغ و نامتعادل نشود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شش نکته مهم برای ترکیب لباس‌های طرح‌دار را بیان خواهیم نمود که با رعایت آن‌ها شما هم می‌توانید در این هنر مهارت پیدا کنید.

هرچند همه ما پوشیدن لباس‌های ساده را به لباس‌های طرح‌دار ترجیح می‌دهیم و سعی می‌کنیم اکثر لباس‌های خود به خصوص لباس‌های اساسی را از انواع بدون طرح و ساده انتخاب کنیم اما سادگی بیش از حد باعث تکراری شدن و کسل کننده شدن استایل می‌شود و باید بپذیرید که طرح‌ها و رنگ‌های متنوع هم زیبایی‌های خود را دارند و می‌توانند جذابیت بیشتری به تیپ شما اضافه کنند. اما چیزی که ما را از انتخاب لباس‌های طرح‌دار برحذر می‌دارد همین ترس از ترکیب لباس‌ها است چون نگران هستیم که نتوانیم لباس هماهنگی را با آن پیدا کنیم و در نتیجه لباس طرح‌دار بلااستفاده باقی بماند یا موقعیت مناسبی برای پوشیدنشان پیدا نشود. نگاهی به استایل چهره‌های مد معروف مثل اولیویا پالرمو، الکسا چانگ و جسیکا آلبا نشان می‌دهد که این ترس بی‌مورد است. این چهره‌های مد توانسته‌اند لباس‌های طرح‌دار و شلوغ را با هم بپوشند و همزمان شیک و خوش‌لباس به نظر برسند. شما هم می‌توانید در ترکیب لباس‌های طرح‌دار موفق باشید به شرطی که اصول زیر را رعایت کنید:

ترکیب لباس‌های طرح‌دار

نکته اول: گام به گام جلو بروید

انتظار نداشته باشید که پس از یک عمر پوشیدن لباس‌های ساده ناگهان تیپ خود را تغییر دهید و لباس‌های طرح‌دار و رنگارنگ را با هم بپوشید. این کار نیاز به تمرین دارد و شما باید گام به گام جلو بروید. ابتدا از اضافه کردن یک لباس طرح‌دار به استایل خود شروع کنید. این لباس را از انواع ساده‌تر مثل چهارخانه، راه راه یا خالدار انتخاب کنید که هماهنگ کردن آن‌ها با لباس‌های ساده مشکل نباشد. مرحله بعدی کمک گرفتن از اکسسوری‌ها است، اگر از ترکیب لباس‌های طرح‌دار مطمئن نیستید این کار را با اکسسوری‌ها انجام دهید تا مهارت خود را افزایش دهید. پس از آن می‌توانید انتخاب‌های پیچیده‌تری را روبروی خود قرار دهید مثلا از لباس گلدار همراه با لباس ساده و بافت‌دار استفاده کنید و در مراحل نهایی طرح‌های شلوغ‌تر را انتخاب کرده و با هم هماهنگ کنید.

نکته دوم: لباس راه راه مناسب خودتان را پیدا کنید

اگر در ترکیب لباس‌های طرح‌دار مهارت ندارید بهترین روش برای شروع کار این است که از لباس‌های راه راه استفاده کنید. لباس‌های راه راه انواع مختلفی دارند، راه راه افقی یا عمودی با تراکم خطوط و عرض خطوط متنوع. فراموش نکنید که لباس راه راه فقط سیاه و سفید نیست و رنگ‌های دیگری هم می‌تواند داشته باشد. لباس‌های راه راه در مقایسه با لباس‌های طرح‌دار دیگر ساده‌تر هستند و توجه کمتری را به خود جلب می‌کنند اما اثر بصری خود را دارند. لباس‌های راه راه بهترین ترکیب را با لباس‌های طرح‌دار شلوغ به وجود می‌آیند. کافی است بلوز گلدار خود را با یک دامن راه راه ساده بپوشید و به حقیقت این موضوع پی ببرید.

نکته سوم: از اکسسوری‌ها هم کمک بگیرید

ترکیب لباس‌های طرح‌دار

برای تازه‌کارها بهترین راه افزایش مهارت در ترکیب طرح‌ها استفاده از اکسسوری‌ها است. اکسسوری‌ها در واقع لباس‌های شما در مقیاس کوچک‌تر هستند و ترکیب کردن آن‌ها کمتر از لباس‌های اصلی چالش برانگیز است. برای این کار به جای این که سراغ ترکیب طرحرهای لباس‌های اصلی بروید ابتدا یک لباس طرح‌دار (مثلا دامن سیاه و سفید گرافیکی) را به عنوان نقطه کانونی استایل خود انتخاب کنید و آن را با یک بلوز سفید و اکسسوری‌های مناسب (صندل رنگی) همراه کنید. از آنجایی که دامن و صندل شما از نظر بصری از هم دور هستند تیپ شما هماهنگ و متعادل به نظر خواهد رسید.

نکته چهارم: از یک محدوده مشخص رنگ خارج نشوید

مهم‌ترین نکته در ترکیب طرح‌ها کمک گرفتن از رنگ‌ها است. رنگ‌ها کمک می‌کنند طرح‌های متنوعی که انتخاب کرده‌اید با هم هماهنگ به نظر برسند و این روش در لباس‌هایی که از نظر بصری نزدیک هم هستند (مثل کت و بلوز یا مانتو و شلوار) کارایی زیادی دارد. برای این کار شما باید تعداد محدودی رنگ برای لباس‌های خود در نظر بگیرید و از این محدوده خارج نشوید مثلا یک حداقل رنگ در طرح همه لباس‌های شما تکرار شده باشد و آن‌ها را متحد نشان دهد. البته این به معنای همرنگ کردن همه طرح‌های لباس‌ها نیست و هنر واقعی، ترکیب کردن رنگ‌های متفاوت در عین هماهنگی است مثلا پوشیدن مانتوی چهارخانه خاکستری و آبی با شال گلدار آبی و سفید و شلوار جین آبی.

نکته پنجم: طرح‌هایی با سایز مختلف را با هم ترکیب کنید

ترکیب لباس‌های طرح‌دار

تضاد همیشه عامل زیبایی است و این قانون طلایی در ترکیب طرح‌ها نیز صدق می‌کند. پس برای داشتن ترکیبی زیباتر از لباس‌های طرح‌دار با طرح‌هایی در سایز متفاوت کنار هم استفاده کنید. مثلا طرح چهارخانه درشت در کنار طرح سینوسی پراکنده و یا طرح چهارخانه ریز در کنار گل‌های درشت نوعی هارمونی و زیبایی به وجود می‌آورد که راز داشتن ترکیب طرح هنرمندانه و زیبا است.

نکته ششم: در ترکیب لباس‌های طرح‌دار ریسک کنید

ترکیب لباس‌های طرح‌دار

ترکیب لباس‌های طرح‌دار باید سرگرم‌کننده و جذاب باشد و برای تفریح کردن همیشه باید قوانین را کنار گذاشت و خطر کرد. پس اگر احساس می‌کنید اعتماد به نفس و مهارت کافی را برای ترکیب طرح‌ها به دست آوریده‌اید می‌توانید هرچیزی را در کنار هم امتحان کنید. اگر نتیجه به دست آمده چشمگیر و زیبا باشد پس شما موفق شده‌اید مثلا ترکیب دامن خالدار درشت شما کنار تیشرت راه راه افقی و کفش پلنگی هم می‌تواند زیبا باشد. اما همیشه سعی کنید از حدود فراتر نروید و اصل ساده بودن را در کنار ریسک و سرگرمی رعایت کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)