شلوار جین از چند دهه پیش تاکنون یکی از لباس‌های مهم و ضروری در کمد لباس ما بوده است و شلوار جین مردانه هم از این قاعده مستثنی نیست. اما شلوار جین هم باید مانند هر لباس دیگری با بقیه لباس‌های شما هماهنگ باشد و اگر این اتفاق نیفتد دیگر نمی‌توان شما را فردی شیک‌پوش و خوش‌تیپ قلمداد کرد. شاید اولین گام برای ساختن استایلی زیبا با شلوار جین مردانه انتخاب شلوار مناسب باشد چون اگر شلوار مناسبی بپوشید ترکیب کردن با با هر لباسی ممکن خواهد بود. در مرحله بعد باید اصول ترکیب کردن لباس را با ترتیب صحیح در مورد شلوار جین خود پیاده کنید و به این ترتیب به سادگی خواهید توانست تیپی سطح بالا و زیبا که پسرانه و شلخته هم نیست برای خودتان بسازید. در این مقاله خواهید خواند چه چطور باید شلوار جین مردانه را با بقیه لباس‌ها ست کنید.

بهترین شلوارهای جین مردانه

اولین گام در ترکیب مناسب شلوار جین این است که شلواری مناسب با تطبیق پذیری بالا انتخاب کنید. اما چنین شلواری چه ویژگی‌هایی دارد؟

قانون اول، شلوار جین باید ساده باشد: از انتخاب رنگ‌های روشن و تند با تزئینات توی چشم مثل دوخت‌های رنگی روی جیب‌های پشت و یا بدتر از همه شلوارهای سنگشور و پاره اجتناب کنید. این مدل شلوارها شاید شیک باشند اما توجه را به شلوار شما جلب می‌کنند و دیگر این شلوار نمی‌تواند مرکز استایل شما باشد و آن را یکدست کند. بهترین انتخاب برای شلوار جین مردانه رنگ‌های تیره مثل سرمه‌ای، مشکی، خاکستری و آبی تیره با رنگ یکدست هستند. فراموش نکنید که هرگز نباید سراغ جین‌های روشن و سنگشور و زاپ دار بروید.

قانون دوم، فیت مناسب برای شلوار جین خود را پیدا کنید: در مقاله قبلی در مجله قرمز درباره اندازه بودن شلوار جین و سه نوع مختلف فیت برای شلوار جین مردانه مطالبی بیان کردیم. شلوار جین شما نباید خیلی تنگ و یا خیلی گشاد باشد اما شما می‌توانید هر حالتی بین این دو حالت که با فرم اندامتان هماهنگ و تطبیق پذیر است انتخاب کنید. البته بهترین انتخاب برای آقایان شیک پوش شلوار جین مردانه فیت متوسط است که راسته هم باشد. مدل‌های دمپاگشاد در اولویت بعدی هستند، مدل‌های نسبتا تنگ نیز در اولویت سوم قرار می‌گیرند.

ترکیب شلوار جین مردانه

قانون سوم، شلواری با کیفیت مناسب انتخاب کنید: شلوارهای جین ارزان تفاوت ظاهری چشمگیری با شلوارها جین باکیفیت و گرانقیت دارند. پس هنگام خرید شلوار جین این نکته را مد نظر داشته باشید و فراموش نکنید که داشتن دو عدد شلوار جین گران بهتر از ده عدد شلوار جین ارزان است و به صرفه است که اگر کمی پول بیشتر برای خرید یک شلوار جین بادوام و باکیفیت بپردازید. هنگام خرید علاوه بر اندازه بودن و سادگی و رنگ شلوار به جنس پارچه شلوار، میزان محکم بودن و خاصیت کشسانی پارچه و کیفیت بخیه‌ها نیز توجه کنید.

اصول ترکیب لباس با شلوار جین مردانه

اصل اول، میزان رسمی بودن تیپ خود را در نظر بگیرید: وقتی می‌خواهید شلوار جین را با لباس‌های دیگر خود هماهنگ کنید در نظر داشته باشید که این ترکیب قرار است برای چه موقعیتی استفاده شود و تا چه اندازه باید رسمی باشد. اگر پاسخ این سوال را پیدا کنید ترکیب کردن لباس‌ها تا حد زیادی ساده خواهد شد. مثلا اگر قرار است برای موقعیتی نسبتا رسمی آماده شوید و شلوار جین خود را با لباس‌های رسمی مثل کت و کفش رسمی بپوشید سراغ رسمی‌ترین شلوار جین ممکن بروید یعنی شلوار راسته تیره یکدست. سپس یک جفت کفش رسمی یا نیمه رسمی انتخاب کنید مثل بوت بنددار و یا بوت چلسی. سپس پیراهنی انتخاب کنید که با این دو بیشترین هماهنگی را داشته باشد تا در هر صورت اصل هماهنگی و رسمی بودن را رعایت کرده باشید.

اصل دوم، اندازه بودن لباس‌ها را مد نظر داشته  باشید: قبل از ترکیب هر لباس در نظر داشته باشید که این لباس با بقیه لباس‌های که انتخاب کرده‌اید از نظر فیت بودن هماهنگ باشد. مثلا اگر شلوار جینی با فیت تنگ انتخاب کرده‌اید نباید آن را با پیراهن تک سایزی که برایتان بزرگ است بپوشید. مشابه آن وقتی شلواری با فیت متوسط پوشیده‌اید پوشیدن یک کت تنگ می‌تواند همه ترکیب لباس زیبای شما را خراب و نامتعادل کند. پس همیشه فیت یکسان و ترجیحا متوسط را مد نظر قرار دهید.

ترکیب شلوار جین مردانه

ترتیب صحیح انتخاب لباس‌ها

گام اول، کفش‌ها: اشتباه رایج آقایان این است که تصور می‌کنند حتما باید شلوار جین مردانه را با کفش کتانی و ورزشی بپوشند. البته این ترکیب مناسبی است اما دیگر مردانه و سطح بالا قلمداد نمی‌شود. راز موفقیت در شیکپوشی با شلوار جین این است که آن‌ها را با کفش چرم یا جیر نیمه رسمی مثل بروگ، بوت چوکا، انواع بوت بنددار و کفش کالج بپوشید.

گام دوم، پیراهن: یک تیشرت با فیت هماهنگ با شلوار شما انتخاب خوبی برای پوشیدن با شلوار جین است. این تیشرت نباید خیلی بلند باشد تا از روی کمر شلوار عبور نکند و سگک کمربند مشخص باشد تا نیازی نباشد که تیشرت را داخل شلوار قرار دهید! شلوار جین را می‌توانید با پولوشرت هم بپوشید که کمی رسمی‌تر از تیشرت است اما همچنان نباید داخل شلوار قرار بگیرد و بهترین ترکیب را با کفش کالج و بوت چوکا دارد.

انواع پیراهن مردانه نیمه رسمی و غیررسمی آستین بلند یا آستین کوتاه با شلوار جین هم ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند که می‌توانید آن را داخل شلوار قرار ندهید. البته رنگ پیراهن را نزدیک به رنگ شلوار جین انتخاب نکنید. پیراهن رسمی را هم می‌توان با شلوار جین پوشید اما در این صورت حتما باید داخل شلوار قرار بگیرد.

ترکیب شلوار جین مردانه

اگر در فصل‌های سرد تصمیم گرفتید ژاکت با شلوار جین بپوشید یک ژاکت تکرنگ ساده در رنگ‌های خاکستری یا آبی تیره یا قهوه‌ای و سبز تیره انتخاب کنید که با رنگ شلوار شما هماهنگ باشد و آن را روی تیشرت یا پیراهن بپوشید، چنین ترکیبی با بوت عالی خواهد بود.

گام سوم، کت: این گام اختیاری است اما شلوار جین را می‌توان با کت اسپورت، کت تک یا کت رسمی هم پوشید. اگر کت اسپورت شما طرح‌دار یا بافت دار است آن را با پیراهن ساده و شلوار جین تیره بپوشید.

کت تک را ترجیحا از فیت گشاد انتخاب نکنید و دقت کنید که رنگ آن نزدیک به رنگ شلوار جین نباشد. هیچ وقت کت جین را با شلوار جین نپوشید.

پیدا کردن کت رسمی که قابل پوشیدن با شلوار جین باشد ساده نیست اما اگر چنین کتی پیدا کردید اصل تعادل رسمی بودن را فراموش نکنید و به جای پیراهن رسمی از تیشرت استفاده کنید تا شلوار جین شما تنها عضو غیررسمی این استایل نباشد.

ترکیب شلوار جین مردانه

گام چهارم، اکسسوری‌ها: اکسسوری‌هایی که با ترکیب شلوار جین و بقیه لباس‌ها قابل استفاده هستند می‌توانند یک کمربند و یک ساعت مچی باشند. در صورت تمایل می‌توانید یک کراوات غیررسمی هم ببندید اما در مورد کمربند یک کمربند ساده تکرنگ غیررسمی در مدل بافته شده انتخاب مناسبی است. ساعت مچی شما هم باید د هر صورت کیفیت خوبی داشته باشد یک ساعت ارزان با بند لاستیکی هر تیپی را خراب می‌کند. چرم رسمی‌ترین نوع بند ساعت است و پس از آن مدل‌های فلزی می‌توانند انتخاب خوبی برای ترکیب با شلوار جین مردانه باشند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)