دستکش یکی از اکسسوری‌های کاربردی و ضروری در دنیای مد و فشن به شمار می‌رود که هم برای زیبایی و استایل و هم برای محافظت از دستان در مقابل سرما و عوامل محیطی و خطرناک کاربرد دارد. اما تاکنون به تاریخچه دستکش فکر کرده‌اید؟ چه زمانی انسان‌ها برای اولین بار از دستکش استفاده کردند؟ چگونه این اکسسوری تغییر کرد و به شکل امروزی آن رسید؟ انواع مختلف دستکش در چه زمان‌هایی مورد استفاده قرار گرفت و بیشتر چه افرادی از آن استفاده می‌کردند؟ همه چیز را درباره تاریخچه دستکش در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.

تاریخچه دستکش

تاریخچه دستکش به دوران باستان می‌رسد، باستان شناسان در مقبره‌های باستانی پادشاهان و کاهنان چیزهایی شبیه به دستکش پیدا کرده‌اند. کیسه‌هایی که برای پوشش دست به کار می‌رفته و بدون انگشت بوده است در اهرام مصر یافت شده که مربوط به سلسله بیست و یکم پادشاهان مصر است. در سال ۱۹۲۲ باستان شناسان در مقبره توتانخامون بقایایی از دستکشی پیدا کردند که با تزیینات ظریفی پوشیده شده بود. اما فرم امروزی دستکش به قرن دهم میلادی می‌رسد، بونیفاس هشتم در قرم سیزدهم میلادی دستکشی از جنس ابریشم به دست می‌کرد که با مروارید و سوزن دوزی تزیین شده بود. تا چند قرن بعد دستکش وسیله‌ای بود که تنها توسط اشراف و خاندان سلطنتی مورد استفاده قرا می‌گرفت اما از قرن چهاردهم میلادی دستکش به یک اکسسوری عمومی تبدیل شد. در قرن دوازدهم اولین کارگاه  وبه اصطلاح برند دستکش سازی در انگلستان شروع به کار کرد و چند سال بعد در فرانسه نیز دستکش سازی رونق گرفت. در میانه قرن چهاردهم دستکش سازی به یک صنعت پررونق در اروپا تبدیل شده بود و اغلب این دستکش‌ها از چرم یا پارچه تهیه می‌شدند، بلندی، رنگ و فرم تنوعی داشتند و روی آنها تزیینات متعددی انجام می‌شد.

تاریخچه دستکش

جنس دستکش‌ها

در طول قرن‌ها دستکش‌های چرمی ساده توسط افرادی استفاده می‌شد که کارهای دستی انجام می‌دادند مثل کارگران و کشاورزان و جنگجویان. اما دستکش‌های تزیین شده که از پارچه یا چرم ظریف ساخته می‌شدند توسط افراد سطح بالاتر جامعه و ثروتمندان استفاده می‌شد. از قرن شانزدهم دستکش‌هایی از جنس ابریشم، مخمل، ساتن و پنبه مد روز شدند، همچنین دستکش‌های بافتنی نیز از قرن هفدهم به دنیای مد اضافه شد.  دستکش‌های معطر هم از موارد جالبی بود که از قرن شانزدهم و در دوره اوج تجارت ونیز باب شد و دستکش‌هایی توسط افراد ثروتمند مورد استفاده قرار می‌گرفت که با مواد معطر مثل چوب سدار و … خوسبو می‌شدند. از اواسط قرن نوزدهم دستکش‌هایی از جنس تافته و جین نیز به بازار عرضه شد و در نهایت از نیمه قرن بیستم دستکش‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی و دستکش‌هایی از چرم مصنوعی نیز به دنیای مد معرفی شد و تمام افراد توانستند از این وسیله برای حفاظت از ستان خود درمقابل سرما و عوامل محیطی استفاده کنند.

معنای دستکش

شاید دستکش یک وسیله ساده به نظر برسد اما تاریخچه‌ای پرفراز و نشیب در دنیای مد دارد. در گذشته نیز مانند امروز دستکش به عنوان یک وسیله کاربردی برای محافظت از دست به کار می‌رفت و یک اکسسوری کاربردی بود اما چیزی که دستکش را مهم می‌کند تاریخچه بلند و بالای آن و جایگاه آن در لباس‌های اشخاص مهم، مراسم و کاربرد نمادین آن بوده است. از یک دیدگاه سمبلیک دستکش به ارتباط با اشیاء و افراد و الگوی رفتار اجتماعی اشاره دارد. از طرف دیگر استفاده از دستکش معنایی نزیک به ایمان، وفاداری، اعتماد، احترام و عشق دارد. در کتابی که در سال ۱۸۸۳ درباره دستکش‌ها توسط ویلیام بک نوشته شده است اشاره شده که اهمیت دستکش به خاطر مفهوم وقاری است که ایجاد می‌کند و به این ترتیب ارزش لباس را بالا می‌برد.

مدل دستکش در طول تاریخ

در طول قرن‌ها مدل‌های متنوعی از دستکش از کوتاه و نیمه بلند گرفته تا بلند و دکمه دار مد روز شد. دستکش‌های کوتاه را افراد معمولا در طول روز استفاده می‌کردند و از قرن شانزدهم به بعد این دستکش‌ها اغلب از جنس کتان، ابریشم و یا چرم ظریف ساخته می‌شدند. معمولا سطح و لبه ان دستکش‌ها با سنگ‌ها و گلدوزی با نقش گل و پروانه تزیین می‌شد. با شروع قرن هجدهم دنیای مد در اروپا بسیار متحول شد و اشراف به خصوص زنان از هر فرصتی برای نشان دادن ثروت خود استفاده می‌کردند و دستکش‌های بلند نیز در همین زمان مد روز شدند، دستکش‌هایی که از مچ و نیمه بازو هم بالاتر می‌رفتند و به آرنج شخص می‌رسیدند. در سال ۱۸۷۰ دستکش‌هایی با ۱۲ و ۱۵ دکمه معرفی و بسیار محبوب شدند. این دستکش‌ها از از ابریشم یا مخلمل تهیه می‌شدند و بیشتر در مهمانی‌های شبانه با لباس مجلسی توسط خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. دستکش‌های بی انگشت نیز از مدل‌های جالبی بود که اولین بار توسط مصریان و رومیان باستان مورد استفاده قرار گرفت، این دستکش‌ها در زمان‌های مختلف محبوب بوده‌اند چون افراد می‌توانستند همزمان با آن از انگشتر هم استفاده کنند.

تاریخچه دستکش

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fashion in Time (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)