در این مقاله، به بررسی دو مورد دیگر از تاثیرات موسیقی درمانی بر روی کودکان، به خصوص کودکانی که از یک سری ناتوانی ها و یا کم توانی ها رنج می‌برند، پرداخته ایم. البته در انتها بیان شده است که تاثیرات موسیقی درمانی، فقط به کودکان محدود نمی‌شود؛ بلکه بر روی همه ی افراد در گستره های سنی مختلف و شرایط سلامتی مختلف، موثر است.

 تاثیرات موسیقی درمانی در مهارت های شناختی

از چندین وسیله ی موسیقی درمانی برای بهبود مهارت های شناختی در کودکان استفاده می‌شود تا در مهارت های عملکردی مربوط به حافظه، توجه و مهارت های اجرایی، برای کودکان کمک کننده باشد. روش تقویت هوش و حافظه از طریق موسیقی، ابزاری است که می‌تواند از طریق الگو های ریتمیک و ملودیک، در یادآوری متن ها و گروه ها برای کودکان مفید باشد. مطالعات بسیاری، تاثیرات موسیقی درمانی را در بهبود وضعیت کودکان اتیسم مورد توجه قرار داده اند. این مطالعات به رابطه ی میان موسیقی و عملکرد شناختی در کودکانی که از اتیسم رنج می‌برند، پرداخته است؛ منظور از عملکرد شناختی نیز، کارهایی همچون توجه کردن، فرآیند گوش دادن، ادراک عاطفی، حاضر جوابی، تشخیص اصوات، یادگیری موضوعات و در حافظه نگه داشتن آن ها می‌باشد.

تاثیرات موسیقی درمانی در رشد عاطفی و اجتماعی

کودکانی که از یک نوع ناتوانی رنج می‌برند، به همان اندازه ی کودکان عادی، به رشد اجتماعی و عاطفی و همچنین فرصت ابراز احساسات خود، نیاز دارند. این کودکان، به دلیل ناتوان بودن در یک سری کارها، نیاز بیشتری نسبت به سایر کودکان عادی دارند تا بتوانند از عهده ی احساساتی مثل غم و اندوه، افسردگی یا تنهایی بر بیایند. از طرف دیگر، این کودکان ممکن است از نظر اجتماعی پس زده شوند و این مورد باعث می‌شود که آن ها احساس عدم حمایت و طرد شدگی داشته باشند و در نتیجه ی عدم حضور در اجتماع، مهارت هایی را که در اثر ایجاد ارتباطات در افراد حاصل می‌شود، یاد نگیرند. ناتوان بودن برای حضور و بیان احساسات در یک سری کانال های ارتباطی معمولی و همچنین عدم حمایت و طرد کردن این کودکان، یک کابوس واقعی برای این کودکان است. اما تاثیرات موسیقی درمانی را در این زمینه نباید نادیده گرفت؛ وسایل و ابزار های موسیقی درمانی می‌تواند یک وسیله ی موثر برای ایجاد محیطی جهت تجربه ی احساسی و اجتماعی برای این کودکان باشد. علاوه بر تلاش جهت رسیدن به اهداف فیزیکی یا جسمانی، حسی، شناختی و گفتاری، موسیقی همچنین می‌تواند در بالا بردن اعتماد به نفس و ایجاد یک تجربه ی احساسی خوشایند کمک کننده باشد. موسیقی همچنین می‌تواند در یک محیط و شرایط گروهی استفاده شود تا فرصتی برای تعاملات افراد و حمایت اجتماعی فراهم آورد. یادگیری نحوه ی لذت بردن از موسیقی یا حتی یادگیری یک مهارت موسیقایی مانند نواختن یک ساز، در نرمال کردن زندگی یک فرد ناتوان یا کم توان، بسیار موثر خواهد بود.

کودکان و تاثیرات موسیقی درمانی

در این مقاله، تمرکز اصلی بر روی تاثیرات موسیقی درمانی بر روی کوکان بود و مقاله های زیادی نیز به خصوص در زمینه ی تاثیر های موسیقی درمانی بر روی کودکانی که از بیماری هایی مثل اتیسم رنج می‌برند، نوشته شده است؛ اما لازم است یادآوری شود که تاثیرات موسیقی درمانی صرفا به کودکان محدود نمی‌شود. بلکه بر روی کلیه ی افراد، در گستره های سنی متفاوت موثر است. مطالعات نشان داده اند که موسیقی درمانی بر روی افراد بزرگسال و پیر نیز موفقیت آمیز بوده است و اخیرا به طور گسترده ای در بیمارستان ها، مراکز درمانی، مکان های ارائه دهنده ی خدمات روان پزشکی، مراکز مراقبت از سالمندان و سایر مکان های مرتبط استفاده می‌شود. هدف بیشتر این درمان ها نیز بهبود مهارت های روانشناسی، گفتاری، حسی – حرکتی و شناختی است.

منبع: Musical Handbook 2016

ترجمه ی اختصاصی مجله ی قرمز