بی‌توجهی بیل گیتس به گوشی آیفون موضوع چندان تازه‌ای محسوب نمی‌شود. همان گونه که پیش‌تر در این مطلب نیز به آن اشاره کرده بودیم، او تا رسیدن فرزندان خود به سن نوجوانی به آن‌ها اجازه‌ی استفاده از تلفن‌های هوشمند را نمی‌داد. پس از آن نیز فرزندان گیتس تنها اجازه‌ی استفاده از گوشی‌های هوشمند ویندوزفون را داشتند و استفاده از تلفن‌های همراه آیفون در خانه‌‌ی آن‌ها ممنوع بود. بنابر اعتراف خود گیتس گرچه فرزندان او همواره بیش از گوشی‌های ویندوزفون به محصولات اپل گرایش داشتند، اما تا پیش از مستقل شدن هیچ‌گاه اجازه‌ی استفاده از محصولات شرکت رقیب را نیافتند. حال بی‌توجهی بیل گیتس به گوشی آیفون در شکل و شمایل تازه‌ای بازتاب یافته است. برای کسب آگاهی بیشتر از این موضوع می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

مسلما پس از پایان یافتن پشتیبانی رسمی مایکروسافت از تلفن‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون (که در این مطلب اشاراتی به آن داشتیم) استفاده از گوشی‌های مبتنی بر این سیستم عامل (اکنون) قدیمی دیگر معنی و مفهومی نخواهد داشت. به این ترتیب حتی کارکنان شرکت مایکروسافت نیز ناگزیر از خداحافظی با تلفن‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون هستند.

در این میان عضو ارشد سابق شرکت مایکروسافت و یکی از بنیان‌گذاران این شرکت یعنی بیل گیتس در جریان مصاحبه‌ی اخیر خود با فاکس نیوز به این نکته اشاره کرده که در حال حاضر گوشی پیشین ویندوزفون خود را با یک گوشی اندرویدی تعویض نموده است. موضوعی که همچنان بر بی‌توجهی بیل گیتس به گوشی آیفون اشاره دارد. گرچه گیتس به مدل گوشی جدید خود هیچ اشاره‌ای نکرده است، اما احتمال می‌رود که او در حال استفاده از نسخه‌ی اختصاصی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۸ باشد.

چندی پیش شرکت مایکروسافت نسخه‌ای اختصاصی از گوشی اندرویدی گلکسی اس ۸ سامسونگ را به بازار عرضه کرد. محصولی که به صورت پیش فرض به بسیاری از اپلیکیشن های اختصاصی این شرکت نظیر Office، OneDrive، Cortana، Outlook و سایر موارد مشابه مجهز بود. بنابراین با نظر به بی‌توجهی بیل گیتس به گوشی آیفون و همچنین گفته‌های او مبنی بر استفاده از تلفن هوشمند اندرویدی جدیدی که بسیای از اپلیکیشن‌های اختصاصی مایکروسافت روی آن نصب شده است، تلفن هوشمند مورد استفاده‌ی او می‌تواند نمونه‌ی اختصاصی از گوشی گلکسی اس ۸ سامسونگ باشد. هرچند که با وجود بی‌توجهی بیل گیتس به گوشی آیفون، او در مصاحبه‌ی اخیر خود با فاکس نیوز از نبوغ استیو جابز سخن به میان آورده و لب به تحسین او گشوده است.

بی‌توجهی بیل گیتس به گوشی آیفون و ممنوعیت استفاده از WhatsApp در چین

در کنار اشاره به ادامه دار بودن بی‌توجهی بیل گیتس به گوشی آیفون بد نیست به ممنوعیت کامل استفاده از اپلیکیشن پیام رسان WhatsApp در کشور چین نیز اشاره کنیم. در واقع هم‌زمان با برگزاری نوزدهمین دوره از همایش ملی حزب کمونیست در کشور چین، مردم این کشور شاهد قطع کامل اپلیکیشن WhatsApp در این کشور بودند. پیش از این و در ماه ژوئیه امسال نیز استفاده از اپلیکیشن WhatsApp در کشور چین با اختلالاتی همراه بود. به گونه‌ای که کاربران این ابزار پیام رسان از تاریخ یاد شده دیگر قادر به انجام چت تصویری یا ارسال تصویر برای دیگر کاربران نبودند. حال امکان ارسال پیام متنی از طریق اپلیکیشن WhatsApp نیز به طور کامل متوقف شده تا این ابزار پیام رسان کارایی خود را به طور کامل در کشور چین از دست بدهد.

در این میان یکی از کارشناسان رمزنویسی در نرم افزارهای رمزگذاری شده به نام ندیم کوبیسی معتقد است که این محدودیت احتمالا در پی ارتقا یافتن قابلیت‌های فایروال استفاده شده توسط دولت چین برای سانسور محتوای اینترنت این کشور رخ داده است. بنابر ادعای او ارتقا یافتن توان فایروال اینترنت چین احتمالا به مسدود شدن کامل پروتکل سوکت نویز انجامیده است. پروتکلی که اپلیکیشن WhatsApp از آن برای رمزگذاری پیام‌های متنی ارسالی استفاده می‌کند. پیش از این نیز HTTPS/TLS، که توسط اپلیکیشن WhatsApp برای ارسال تصاویر و ویدئوها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط فایروال اینترنت چین مسدود شده بود. به هر حال اکنون با از کار افتادن کامل اپلیکیشن کاربردی WhatsApp، اپلیکیشن بومی WeChat در کشور چین دست بالا را خواهد داشت. ابزار پیام ‌رسانی که در حال حاضر حدود ۹۶۳ میلیون کاربر فعال دارد و اطلاعات رد و بدل شده توسط آن به سادگی از سوی دولت چین قابل دسترسی خواهد بود.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.