همه ما دوست داریم که صبح‌ها موقع آماده شدن تمیز و مرتب باشیم و بوی خوش بدهیم. اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد و گاهی لباس‌ها و بدن ما بوی عرق، بوی رطوبت و نم و یا بوهای دیگری به خود می‌گیرند که چندان خوشایند نیست و اگر یک شیشه عطر هم روی خودتان خالی کنید نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه شرایط بدتر خواهد شد و بوها با هم مخلوط شده و ترکیب نامناسب و بدبویی را به وجود می‌آورند. بوی رطوبت یکی از مشکلات رایج است که معمولا پس از حمام کردن روی تن شما حس می‌شود و همه خواهند فهمید که به تازگی حمام کرده‌اید که اصلا جالب نیست! لباس‌ها هم گاهی بوی رطوبت به خود می‌گیرند که معمولا پس از شستشو این شرایط پیش می‌آید و این بوی نامطلوب این طور به نظر می‌آورد که لباس شما تمیز نیست. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خوانید که بوی رطوبت چطور به وجود می‌آید و چطور می‌توان آن را از بین برد.

شاید برخی تصور کنند بوی رطوبت لباس چیزی طبیعی است و کاری نمی‌توان برای آن انجام داد تا این که خود به خود از بین برود، اما این بو از بین نمی‌رود بلکه با بوهای دیگر مخلوط می‌شود و هیچ وقت لباس تمیز و خوشبویی نخواهید داشت. در حالی که روش‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن به  سادگی می‌توانید این بوی بد را از بین ببرید و لباس‌های خوشبو با احساس تازه داشته باشید. اما قبل از این باید بدانید که چرا لباس‌ها بوی  رطوبت و نم به خود می‌گیرند.

چرا لباس‌ها بوی رطوبت و نم می‌گیرند؟

دلایل مختلفی باعث بو گرفتن لباس‌ها می‌شوند و تنها شستشو نیست که باعث ایجاد بوی  نم در آن‌ها می‌شود. زمانی که رطوبت اضافی در بافت لباس جمع شود و قابلیت تبخیر و تهویه نداشته باشد لباس‌ها بوی کهنگی و پوسیدگی به خود می‌گیرند اما دلایل اصلی این مشکل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • هوای غیرقابل پیش بینی، یعنی وقتی بدون پوشش مناسب و بارانی و کاپشن زیر باران گرفتار می‌شوید و لباس‌ها خیس می‌شوند.
  • ورزش کردن با برنامه و یا دویدن پیش بینی نشده که باعث عرق کردن می‌شود و این عرق و رطوبت ناشی از آن در لباس جذب می‌شود.
  • اگر لباس‌های خیس خود را در ماشین لباسشویی رها کنید لباس‌ها خیس باقی می‌مانند و قابلیت تنفس و تبخیر نخواهند داشت در نتیجه بوی نم می‌گیرند.
  • اگر لباس‌های نمدار خود را از خشک کن ماشین لباسشویی خارج نکنید ممکن است لباس‌ها بوی رطوبت به خود بگیرند.

بوی رطوبت

چگونه بوی رطوبت لباس را از بین ببریم؟

حال که علل مختلف بو گرفتن لباس‌ها را شناختید جلوگیری از آن بسیار ساده و ممکن است، فقط کافی است به موقع به لباس‌ها رسیدگی کنید  تا مدت طولانی خیس و مرطوب باقی نمانند و بوی نم یا عرق نگیرند، لباس‌ها را بلافاصله پس از عرق کردن بشویید و فورا از ماشین لباسشویی خارج کرده و خشک کنید و مقابل آفتاب خشک کنید تا رطوبت داخل بافت لباس گیر نیفتد و قابلیت تبخیر داشته باشد. ابتدا اطمینان حاصل کنید  که لباس کاملا خشک شده است سپس  آن را داخل کمد و کشو قرار دهید. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که قابل کنترل نیست و اتفاقی که نباید بیفتد می‌افتد. در این موقعیت باید روش مناسب و ساده‌ای برای از بین بردن این بوی نامطلوب انتخاب کنید و روی لباس‌ها اعمال کنید. به خاطر داشته باشید که گاهی بوی بد لباس ممکن است به خاطر کثیفی داخل ماشین لباسشویی باشد که این بو را به لباس‌ها هم انتقال می‌دهد. برای حل این مشکل ماشین لباسشویی را روی درجه داغ قرار دهید و یک بار مراحل شستشو را بدون این که لباسی داخل آن باشد انجام دهید تا مخزن ماشین کاملا تمیز شود. زمانی که از ماشین استفاده نمی‌کنید در آن را باز بگذارید تا رطوبت داخل آن باقی نماند و بو نگیرد.

حال که روش‌های پیشگیری از بو گرفتن لباس‌ها را یاد گرفتید باید روش از بین بردن بوی نم و رطوبت لباس‌ها را بیاموزید. مراحل گام به گام برای از بین بردن بوی رطوبت لباس به این شرح است:

۱- ابتدا لباس خود را بر اساس توضیحات و دستورالعملی که روی برچسب آن نوشته شده است با آب ولرم و پودر رختشویی مناسب که قابلیت پاک کنندگی کافی هم داشته باشد در ماشین لباسشویی یا با دست بشویید.

۲- در کنار پودر رختشویی یک پیمانه سرکه هم به ماشین لباسشویی یا تشت اضافه کنید. سرکه یک ماده طبیعی با خاصیت ضدعفونی کنندگی است که در از بین بردن بوی بد هم موثر است و آسیبی به الیاف پارچه نمی‌رساند. در این مرحله شستشو شما می‌توانید کمی نرم کننده لباس هم اضافه کنید (متناسب با دستورات نوشته شده در برچسب لباس)، نرم کننده‌های لباس معمولا بوی مطبوعی دارند و در خنثی کردن بوی بد لباس موثر هستند.

۳- اگر آثار کپک زدگی و قارچ گرفتگی در لباس مشاهده کردید بهتر است هرچه سریع‌تر فرآیند شستشو را متوقف کنید و با روش دیگری کار خود را انجام دهید، اگر دیر اقدام کنید ممکن است لباس شما از بین برود و لباس‌های دیگر را هم آلوده کند. برای از بین بردن قارچ و کپک زدگی در لباس ابتدا آن را از بقیه لباس‌ها جدا کنید و مجزا بشویید. دمای آب را تا حد امکان بالا ببرید تا کپک زدگی از بین برود و از سطح لباس جدا شود.

۴- اگر هوا گرم و آفتابی است لباس‌ها را پس از شستن در فضای باز و زیر نور آفتاب خشک کنید. نور آفتاب خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و هرگونه رطوبت و بوی نامطبوع و یا قارچ و باکتری در سطح لباس را از بین می‌برد. البته باید مراقبت رنگ لباس‌ها هم باشید چون قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی لباس‌های تیره و رنگی را بور می‌کند اما بهترین اتنخاب برای لباس‌های سفید و روشن است. اگر شرایط آب و هوایی مساعد نیست و یا دسترسی به فضای آزاد ندارید لباس‌ها را پس از شستن در جایی که بیشترین میزان تهویه و گردش هوا وجود داشته باشد قرار دهید تا کاملا خشک شوند، قبل از این که لباس‌ها کاملا خشک نشده باشند آن‌ها را در کمد و فضای بسته قرار ندهید تا بوی رطوبت و نم به خود نگیرند. پس از جمع کردن و تا کردن لباس‌ها بین هر لباس و یا وسط تاشدگی آن یک دستمال کاغذی بزرگ یا حوله کاغذی قرار دهید تا بو و رطوبت آن را جذب کند و خشک باقی بماند. اگر در محیط‌های مرطوب زندگی می‌کنید این ترفند حتما توصیه می‌شود.

بوی رطوبت و نم

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)