جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
خواب کم و عوارض آن

واقعا به چقدر خواب نیاز داریم؟

تاکنون به ما گفته می‌شد هر شخصی به هشت ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این میزان برای  هرشخصی، متفاوت است و قرار نیست همه به هشت ساعت خواب نیاز داشته باشند. دانش جدید می‌گوید بزرگسال ها، برخی کمتر از ۸ ساعت، و برخی  بیش از ۸ ساعت خواب نیاز دارند. همچنین  نیاز همه ی  ما به خواب، به طور قطع در طول سالهای زندگی ثابت نیست و با شرایط مختلف، تغییر میکند. در نتیجه این جمله‌ی تکراری که ما به هشت ساعت خواب شبانه روزی احتیاج داریم اکنون به افسانه ها پیوسته است.

  • مقایسه بین کم خوابها و پر خوابها

نیاز هر شخص به میزان مشخصی خواب در شبانه روز، به ژنهای آن فرد بستگی دارد. به عبارتی دیگر کم خوابی یا پر خوابی انسان ها یک امر ژنتیکی است. مقدار خوابی که هر کسی نیاز دارد ، به میزانی ست که وقتی به حد کافی خودش برسد، باعث میشود خود به خود بیدار شویم . چرا که بدن ما به طور کامل بازیابی شده است.

مقدار مورد نیاز ما به خواب، در یک طیف گسترده قرار دارد. برخی ها کمتر از حد متوسط ۸ ساعت و برخی بیشتر از حد متوسط به خوابیدن نیاز دارند. که به تربیت کم خوابها و پر خوابها نام گرفته‌اند.

  • متغیر بودن نیاز به خواب در طول زندگی

 میانگین نیاز ما به خواب در طول زندگی متغیر است، به خصوص در زمان کودکی و بلوغ. هر چند این نیاز به طور میانگین است و قطعی نیست اما در طبقه بندی زیر بر اساس سن افراد ایجاد شده است، می توانید میزان آنرا مشاهده نمایید.

  • نوزادان ( ۳ تا ۱۱ ماهه ) : ۱۴ تا ۱۵ ساعت
  • کودکان نو پا ( ۱۲ تا ۳۵ ماهه ) : ۱۲ تا ۱۴ ساعت
  • کودکان پیش دبستانی ( ۳ تا ۶ ساله) : ۱۱ تا ۱۳ ساعت
  • کودکان دبستانی ( ۶ تا ۱۰ ساله ) : ۱۰ تا ۱۱ ساعت
  • نوجوانان ( ۱۱ تا ۱۸ ساله ) : ۲۵/۹ ساعت
  • بزرگسالان : میانگین ۸ ساعت
  • سالمندان : میانگین کمتر از ۸ ساعت
  • کمبود و جبران خواب

چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر به میزانی که نیاز داریم، نخوابیم؟

اگر نخوابیدن به میزانی که بدن لازم دارد صورت نگیرد، در واقع ما داریم بدهی خودمان را به خواب بیشتر می‌کنیم که قطعا باید در اسرع وقت پرداخت شود. این پرداختِ بدهی، ممکن است به صورت یک چُرت بعد از ظهر باشد، یا خوابیدن زودتر در شب، یا چُرت زدن به هنگام یک جلسه کاری. برخی عوارض کم خوابی در طول روز ممکن است به صورت زیر باشند:

  • خواب آلودگی در تمام مدت
  • حس خستگی و فرتوت بودن
  • مشکل در داشتن تمرکز
  • ناتوانی در فکر کردن
  • افزایش احتمال تصادفات
  • سایر مشکلات سلامتی کمبود خواب و تاثیر بر کارآیی
  • از کجا بدانیم به چه میزان خواب نیاز داریم؟

راه بسیار آسانی وجود دارد که هر شخصی بفهمد به چه میزان خواب احتیاج دارد. بدین منظور مراحل زیر را به ترتیب دنبال نمایید:

  • یک یا دو هفته را به طور کامل و بدون هیچگونه تغییر یا اخلال در برنامه، به بررسی میزان خواب مورد نیازتان بپردازید.
  • یک تایم زمانی مشخص برای خوابیدن در شب را انتخاب کنید و هر شب در همان زمان بخوابید.
  • هر گونه ساعت یا آلارم بیداری را از خود دور کنید و اجازه دهید تا حدی که دلتان می‌خواهد و احساس رضایت دارید بخوابید تا به طور طبیعی از خواب بیدار شوید.
  • پس از چند روز اول، کمبودهای گذشته ی خواب خود را جبران کرده اید و از آن به بعد است که دارید نزدیک می‌شوید به فهمیدن اینکه میزان واقعی خوابی که بدن شما نیاز دارد چقدر است.
  • زمانی که مشخص شد چه میزان به خوابیدن نیاز دارید، یک ساعت مشخصی را برای خوابیدن انتخاب نمایید و هر شب راس همان ساعت بخوابید و صبح ها نیز در یک ساعت مشخصی بیدار شوید و روزتان را آغاز نمایید.
  • تاثیرات محرومیت از خواب

بسیار مهم است که به بدنتان آن مقدار خوابی را بدهید که نیاز دارد. کمبود طولانی مدت خواب، باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی شما،  میزان کارآیی شما،  خُلق و خوی شما و موارد دیگر خواهد شد. در لیست  زیر برخی از پیامدهای ثانویه ناشی از کمبود خواب آمده است:

  • کاهش میزان هوشیاری
  • کاهش میزان عملکرد
  • اختلال در حافظه
  • اختلال در میزان آگاهی به امور
  • آسیب رسانی به شغل
  • آسیب های ناشی از استفاده از اتومبیل یا هر نوع ماشین آلات سنگین

اغلبِ افرادی که دارای اختلال خواب مضمن هستند، تصور می‌کنند شرایطی که آنها  دارند طبیعی ست و این خستگی مضمن را به زندگی، کار، خانواده  و فرزندان خود نیز سرایت می‌دهند. این افراد هنوز متوجه نشده اند که نخوابیدن  به میزان کافی، به ضرر سلامتی آنهاست و دارند این عادت کم خوابی را سالهای سال با خود حمل می‌کنند بدون اینکه  از متخصصان کمکی بگیرند یا مشکل را حل نمایند.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی  Brandon Peters

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

جدیدترین رنگ‌های رژ لب و یک ترفند ساده برای آرایش لب زیبا و حرفه‌ای
جدیدترین رنگ‌های رژ لب و یک ترفند ساده برای آرایش لب زیبا و حرفه‌ای
17
جدیدترین و زیباترین مدل‌های رنگ مو برای تابستان که امسال می‌توانید امتحان کنید
جدیدترین و زیباترین مدل‌های رنگ مو برای تابستان که امسال می‌توانید امتحان کنید
102
عطر بهترین هدیه برای کسانی که دوستشان دارید و می‌خواهید خوشحالشان کنید
عطر بهترین هدیه برای کسانی که دوستشان دارید و می‌خواهید خوشحالشان کنید
92
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
269
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
143
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
272

مقالات سلامت

سندرم دهان سوخته
سندرم دهان سوخته یا سوزش زبان؛ علتها، علائم و درمانهای پزشکی و خانگی
11
علتهای پا درد
پا درد چه علتهایی دارد و چه موقعی جدی می‌شود؛ بررسی ۷ نوع پا درد و درمان آن
135
تست کراتینین خون
تست کراتینین آزمایش خون به چه منظور انجام می‌شود و میزان نرمال آن چقدر است؟
134
علائم کمبود ویتامین D
علائم کمبود ویتامین D با ۹ علامت هشدار دهنده که باید به آنها توجه کرد
286
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون و آمادگی قبل از آن؛ انواع آزمایشها و مواد ممنوعه و ترفندها
153
افزایش هموگلوبین
افزایش هموگلوبین خون با مصرف مکملها و تغییر در رژیم غذایی چگونه امکان پذیر است؟
107

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
108
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
142
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
219
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
402
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,406
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
796

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
170
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
340
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
456
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
595
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
409
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
582