همه ما از اهمیت مراقبت از پوست در شب‌ها آگاه هستیم و می‌داین که شب‌ها باید با پوستی تمیز و مرطوب به رختخواب برویم اما مراقبت صبحگاهی از پوست چه اهمیتی دارد؟ مراقبت صبحگاهی از پوست به حفاظت از آن و پیشگیری از پیری مرتبط است و اهمیت بالایی دارد. شاید تصور کنید صبح‌ها و هنگام آماده شدن برای رفتن به سر کار یا دانشگاه وقت کافی برای انجام این کارها را ندارید و ترجیح می‌دهید آرایش معمول خود را انجام دهید اما این تصور اشتباه است و مراقبت صبحگاهی از پوست بر اساس برنامه‌ای که در این مقاله عنوان می‌کنیم تنها ۵ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد. پس بهانه‌ای برای چشم‌پوشی از آن ندارید و لازم است که برای سلامت و زیبایی پوست خود در حال و آینده آن را انجام دهید.

گام اول: پاک کننده‌های برپایه چربی

اگر شب‌ها قبل ازخواب از محصولات برپایه چربی مثل مرطوب کننده‌های چرب یا کرم شب حاوی چربی استفاده کرده باشید ضروری است که این گام را اجرا کنید تا این مواد چرب و همچنین چربی طبیعی پوست که در طول شب ترشح شده است در ان حل شده و پوست پاکسازی شود. پاک کننده برپایه چربی خود را بردارید و روی کف دست بریزید تا گرم شود سپس آن را با حرکات دورانی روی صورت و گردن بمالید و ماساژ دهید. یک دقیقه صبر کنید تا ماده جذب پوست شود سپس آن را با  آب گرم آبکشی کنید و پوست خود را خشک نکنید بلکه اجازه دهید کمی مرطوب باقی بماند.

گام دوم: پاک کننده‌های برپایه آب

پس از استفاده از پاک کننده‌های برپایه چربی نوبت به استفاده از پاک کننده‌های برپایه آب می‌رسد. یک نوع پاک کننده با pH پایین (یعنی اسیدیته بالا) انتخاب کنید و استفاده از آن را در برنامه مراقبت صبحگاهی از پوست خود بگنجانید. این نوع پاک کننده‌ها پوست را نرم می‌کنند و التهاب و قرمزی آن را از بین برده و برای آرایش کردن آماده می‌کنند. برای استفاده از این نوع پاک کننده زمانی که پوستتان هنوز از شستن در مرحله قبلی مرطوب است مقداری از آن را روی دست ریخته و یک تا دو دقیقه پوست را با آن ماساژ دهید و با آب سرد آبکشی کنید. سپس با حوله نرم صورت خود را به آرامی و بدون کشیدن حوله روی پوست خشک کنید.

برنامه مراقبت صبحگاهی از پوست

گام سوم: استفاده از تونر

تونرها اهمیت زیادی در مراقبت از پوست دارند که این ارزش و اهمیت آن‌ها چندان درست درک نشده است. تونر اولین مانعی است که مواد آرایشی در تماس با پوست شما با آن مواجه می‌شوند و با تنظیم کردن اسیدیته پوست و آبرسانی کافی به آن در حفاظت از پوست در مقابل عوام آسیب زا نقش مهمی را به عهده دارند. برای استفاده از  تونر لازم نیست از دستمال یا اسفنج یا چیزهای دیگری که باعث التهاب پوست می‌شوند استفاده کنید. ابتدا دستان خود را تمیز بشویید سپس چند قطره از تونر را روی قسمت‌های مختلف صورت بریزید و با دستان خود آن را به صورت یکنواخت روی همه قسمت‌های پوست پخش کنید. این کار در حالت عادی کمتر از سی ثانیه طول می‌کشد.

گام چهارم: استفاده از سرم‌های مراقبت صبحگاهی از پوست

مهم‌ترین و البته گران‌ترین مرحله در برنامه مراقبت صبحگاهی از پوست استفاده از سرم‌ها است. سرم‌ها علاوه بر این که از پوست در مقابل آفتاب حفاظت می‌کنند خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم دارند و رادیکال‌های آزاد موجود در هوا (آلودگی، گرد و غبار و … ) را که باعث آسیب به پوست می‌شوند جذب و خنثی می‌کنند و از جهت سلامت پوست اهمیت ویژه‌ای دارند. نکته مثبت درباره سرم‌ها این است که مقدار کم آن برای تمام روز کافی است و قیمت بالای آن را جبران می‌کند. برای استفاده از آن پس از آن که تونر  را استفاده کردید و جذب شد چند قطره سرم روی پوست زده و سی ثانیه صبر کنید تا جذب شود.

گام پنجم: استفاده از مرطوب کننده

مرطوب کردن پوست و آبرسانی به آن از خارج اهمیت زیادی دارد و در واقع چیزی به نام آبرسانی بیش از حد به پوست نداریم ولی در عوض خشکی و کم آبی پوست عوارض جدی و جبران ناپذیری در زیبایی و سلامت آن دارد و از نظر اهمیت در رتبه دوم (پس از ضدآفتاب) قرار می‌گیرد. مرطوب کننده را بر اساس نوع پوست و نیاز آن انتخاب کنید و ترجیحا از برندهای گران قیمت تهیه نکنید تا استفاده زیاد و روزمره از آن برای شما محدودیت نداشته باشد. خوشبختانه استفاده از مرطوب کننده کار ساده‌ای است و زدن آن به پوست و جذب کامل آن بیش از یک دقیقه طول نمی‌کشد.

برنامه مراقبت صبحگاهی از پوست

گام ششم: مراقبت صبحگاهی از پوست در مقابل آفتاب

اهمیت استفاده از ضدآفتاب به حدی است که اگر صبح‌ها آنقدر عجله دارید که فقط برای استفاده از یک نوع محصول مراقبت از پوست وقت دارید آن محصول باید ضدآفتاب باشد. اهمیت استفاده از ضدآفتاب در حد نوشیدن آب کافی در طول روز است و اگر برای سلامت پوست و بدن خود ارزش قائل هستید نباید آن را فراموش کنید. ضدآفتاب را با درجه حفاظت بالا و متناسب با محل زندگی و فصلی که در آن هستید انتخاب کنید (SpF حداقل ۳۰(  و اگر زمان کافی ندارید از ضدآفتاب حاوی مرطوب کننده استفاده کنید تا در وقت صرفه‌جویی کرده باشید. به اندازه یک سکه از ضدآفتاب خود را روی دست بریزید و روی تمام صورت و گردن بمالید که این کار بیش از سی ثانیه طول نمی‌کشد.

گام اختیاری: استفاده از پرایمر

این مرحله زمانی اجباری است که هرروز صبح قبل از خروج از منزل از لوازم آرایشی حاوی رنگدانه (کرم پودر و …) استفاده می‌کنید. اما اگر اهل آرایش نیستید کار مراقبت صبحگاهی از پوست شما پس از استفاده از ضدآفتاب تمام می‌شود. پرایمر همان طور که از نامش پیداست وظیفه آماده کردن پوست را برای آرایش به عهده دارد و کمک می‌کند تا نتیجه آرایش طبیعی‌تر و زیباتر شود و آرایش شما در طول روز دوام بیشتری داشته باشد و از همه مهم‌تر از پوست شما در مقابل آسیب‌های ناشی از آرایش محافظت گردد. پرایمر را می‌توانید با برس آرایشی تمیز به صورت یک لایه نازک وو یکدست روی پوست بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود سپس آرایش خود را آغاز کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)