ریمل باکیفیت یک وسیله آرایشی گران است که متاسفانه عمر زیادی ندارد و هر سه تا شش ماه یکبار باید دور انداخته شود. آن این وسیله ترکیباتی دارد که به محیط زیست آسیب می‌زند و اگر به فکر جیب خود و محیط زیست هستید باید راهی برای این مشکل پیدا کنید. یک راه ساده این است که خودتان ریمل بسازید ، برخلاف تصور شما ساختن ریمل کار ساده‌ای است و تنها قسمت دشوار آن ریختن ماده ریمل داخل ظرف آن است. روش‌های مختلفی برای ساختن ریمل در منزل وجود دارد که در این مقاله شما را با دو روش ساده آشنا می‌کنیم تا با کمک آن بتوانید خودتان ریمل بسازید و آن را به سادگی داخل ظرف دلخواهتان بریزید.

با ذغال ریمل بسازید

مواد لازم را تهیه کنید: برای ساخت ریمل ذغالی شما به چند ماده مختلف نیاز دارید:

  • یک قاشق روغن ویتامین E
  • یک قاشق روغن نارگیل
  • یک دوم قاشق موم زنبور عسل
  • یک قاشق ژل آلوئه ورا
  • سه کپسول ذغال فعال
  • یک کاسه کوچک
  • یک کاسه متوسط
  • کمی آب داغ
  • یک قاشق

ویتامین E، روغن نارگیل و موم را در کاسه کوچک بریزید: مواد را اندازه گیری کرده و در یک کاسه کوچک با قاشق با هم مخلوط کنید.

مواد را ذوب کنید: کاسه متوسط را تا نصف با آب داغ پر کنید و کاسه کوچک را داخل آن قرار دهید طوری که آب وارد آن نشود و روی آن شناور باشد. خواهید دید که ترکیبات جامد داخل کاسه شروع به ذوب شدن خواهد کرد. سپس به آرامی کاسه را از آب بردارید و مواظب باشید دستتان را نسوزانید.

ژل آلوئه ورا را داخل ظرف بریزید: یک قاشق ژل آلوئه ورا بردارید داخل ظرف بریزید و با قاشق با ترکیب ذوب شده مخلوط کنید تا ترکیب کاملا یکدست شود.

کپسول ذغال فعال را باز کنید و داخل ظرف بریزید: کپسول‌های ذغال فعال را باز کنید و محتویات آن را داخل ترکیب بریزید و کاملا با آن مخلوط کنید تا یکدست شود. این کار به چند دقیقه هم زدن با سرعت نیاز دارد. توجه کنید که ذغال فعال ماده تایید شده‌ای نیست و احتمال این که برای چشم مضر باشد وجود دارد. به جای ذغال فعال می‌توانید از رنگ‌های مناسب دیگر که برای چشم مضر نیست مثلا پودر سایه چشم مشکی استفاده کنید و ریمل بسازید

خودتان ریمل بسازید

با خاک رس ریمل بسازید

مواد لازم را تهیه کنید: ساختن ریمل با خاک رس ساده‌تر و سریع‌تر است و شما با این روش می‌توانید تنها با چند ابزار ساده برای خودتان ریمل بسازید که برای این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

  • ۲۵ گرم (۵ قاشق) خاک رس در رنگ دلخواه
  • ۵ میلی لیتر آب
  • ۵ میلی لیتر گلیسیرین گیاهی
  • مقدار کمی چسب گوار
  • یک کاسه کوچک
  • یک قاشق

خاک رس و چسب گوار را مخلوط کنید: مقدار کمی (یک پینچ) چسب گوار را داخل کاسه بریزید. این چسب خاصیت پایدار کننده و غلیظ کننده ریمل را به عهده دارد. سپس ۵ قاشق خاک رس را روی آن بریزید و با هم مخلوط کنید. شما می‌توانید از هر رنگ خاک استفاده کنید که در نهایت ریمل شما همان رنگ را خواهد داشت. در صورت نیاز می‌توانید دو یا چند رنگ را با هم مخلوط کنید. چند نوع خاک رس وجود دارد مانند خاک رس بنتونیت که اگر با پودر کاکائو ترکیب شود ریمل قهوه‌ای خواهید داشت یا خاک رس قرمز استرالیایی که ریمل قهوه‌ای مایل به قرمز به شما خواهد داد و خاک رس سیاه استرالیایی که ریمل مشکی به شما خواهد داد.

آب و گلیسیرین اضافه کنید: وقتی پودر رس و چسب را مخلوط کردید ترکیبات مایع را اضافه کنید که شامل آب و گلیسیرین هستند سپس آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید. اگر ترکیب غلیظ است و به سادگی ترکیب نمی‌شود چند قطره آب بیشتر اضافه کنید تا یک مایع غلیظ و نرم داشته باشید. اگر ترکیب رقیق شود هنگام زدن ریمل دچار مشکل خواهید شد.

چند ماه یکبار این ترکیب را بسازید: هر نوع ریملی به خصوص ریمل‌ها دست ساز تاریخ مصرف محدودی دارند و پس از مدتی باید دور انداخته شوند که معمولا این زمان حداکثر شش ماه است. اگر احساس کردید ریمل شما بو می‌دهد آن را استفاده نکنید و دوباره برای خودتان ریمل بسازید

ریمل بسازید

وارد کردن ریمل ساخته شده در ظرف ریمل

ظرف و برس ریمل کهنه خود را تمیز کنید: قبل از ریختن ماده ریمل داخل ظرف باید مطمئن شوید که ظرف شما خالی و تمیز است و حتما برس و ظرف را بشویید و خالی و تمیز کنید. چون ممکن است این کار زمان بر باشد و در این فاصله ریمل ساخته شده شما احتمالا خشک و غلیظ خواهد شد این کار را قبل از این که ریمل بسازید انجام دهید. بطری و برس را زیر آب گرم بگیرید و با شامپو بچه کاملا آن را خالی و تمیز کنید. برس را با انگشتان خود تمیز کنید تا هیچ سیاهی و کثیفی لابه لای الیاف آن باقی نماند و با آن ظرف را نیز تمیز کنید تا جایی که آبی که از ظرف خارج می‌شود کاملا تمیز باشد. سپس ظرف و برس را خشک کنید.

از سرنگ استفاده کنید: یک روش مناسب برای ریختن ماده ریمل داخل ظرف استفاده از سرنگ بدون سوزن است که در داروخانه‌ها یافت می‌شود. سر سرنگ را داخل ماده ریمل قرار داده و پیستوله آن را بالا بکشید تا ماده وارد سرنگ شود سپس آن را به ظرف ریمل وارد کنید تا این که ظرف پر شود. پس از این کار سرنگ را دور بریزید یا حتما با آب و صابون بشویید.

از کیسه پلاستیکی استفاده کنید: اگر به سرنگ دسترسی ندارید یک گوشه یک کیسه پلاستیکی کوچک را با ماده ریمل پر کنید سپس در نوک آن سوراخ کوچکی ایجاد کنید و ماده ریمل را از طریق این سوراخ داخل ظرف بریزید تا پر شود.

اضافه‌ها را خالی کنید: وقتی ظرف پر شد برس ریمل را داخل آن وارد کنید تا فضای کافی برای برس ایجاد شود و در ریمل به راحتی بسته شود. اضافات ریمل را با یک چاقو یا کارت بردارید و در آن را ببندید.

بقیه ماده را در محل مناسب نگهداری کنید: اگر ماده ریملی که ساخته‌اید بیش از حجم ظرف ریمل شماست آن را در یم ظرف دربسته که هوای اضافی نداشته باشد نگهداری کنید و بعدا استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)