باغبانی فوت مربع روش ساده‌ ساختن باغ کوچک در یک فضای چند فوت مربعی و تقیسم آن به شبکه های یک فوت مربعی است که هر کدام به طور جداگانه مدیریت می‌شود. این شیوه کشت گیاهان به طور هماهنگ و با تولید بالا برای فضاهای کوچک مثل حیاط خلوت و آشپزخانه است. باغبانی فوت مربع بوسیله Mel Bartholomew یک باغبان، مهندس بازنشسته و متخصص بهره‌وری  به عنوان شیوه‌ای بهتر برای پرورش سبزیجات اختراع شد و هنگامی که ایده خود را در سال ۱۹۸۱ در کتاب باغ فوت مربعی ارائه داد، این روش را به مردم معرفی کرد.

باغبانی فوت مربع در واقع  ایجاد یک باغ با بستر کوچک (۴×۴ و یا ۴×۸ سایزهای معمول هستند) و تقسیم آن به شبکه های یک فوت مربعی (۳۰ سانتی‌متر) است که هر کدام به صورت جداگانه مدیریت می‌شود. دانه یا نهال هر یک از گیاهان در یک یا چند مربع کاشته می شود، که تراکم گیاهان بر حسب اندازه گیاه بالغ است. به عنوان مثال شما می‌خواهید حدود ۱۶ دانه بذر در باغ بکارید اما فقط یک دانه در هر مربع می‌کارید. در باغ سنتی، بین هر ردیف فضایی مسطح برای مسیر وجود داد که نه تنها بخشی از فضای حیاط را اشغال می‌کنند بلکه مکانی برای رشد علف‌های هرز و ریشه‌های نزدیک به آن هستند. در باغهای با شیوه باغبانی فوت مربع از آنجایی که هیچ مسیری وجود ندارد، هیچ فضای هدر رفته‌ای وجود ندارد و خاک در بستر سفت نمی‌شود زیرا شما هرگز روی آن قدم نمی‌گذارید. تصور کنید یک بستر کوچک ۴×۴ که قادر به رشد همه نوع گیاه باغ سنتی است. گیاهان بطور هماهنگی در آن فضا اشغال کرده به طوری که فضایی برای علفهای هرز باقی نمی‌گذارند، ترکیب خاک ایده‌آل نیاز گیاهان را به هوادهی خاک کاهش داده و همه قسمتهای این بستر به آسانی قابل دسترسی است و این به معنی صرفه‌جویی در مصرف آب است.

باغبانی فوت مربع در بالکن

عناصر باغبانی فوت مربع

  1. بسترهای کوچک و یکنواخت (معمولا ۴×۴)
  2. خاک غنی و زهکشی شده
  3. یک شبکه فیزیکی برای تقسیم سطح هر بستر به یک فوت مربع
  4. تعدادی گیاه در مربعهای یک فوتی

باغ‌های فوت مربع می‌تواند یک قاب ساده چوبی باشد و یا حتی می‌تواند مثل باغهای عمودی پیچیده باشد

باغبانی فوت مربع در مقابل باغ‌های سنتی

در باغ سنتی، بین هر ردیف، فضای مسطح و بزرگی برای مسیر میان بخشهای مختلف آن وجود دارد که نه تنها بخش زیادی از فضای باغ را اشغال می‌کنند، بلکه محلی برای رشد علفهای هرز خواهند بود. حالا تصور کنید که یک بستر کوچک ۴×۴ قادر است تمام گیاهان باغ سنتی را در خود جای دهد. همه گیاهان به طور یکنواخت فضا را اشغال می‌کنند. خاک ترکیب مناسبی داشته که باعث کاهش نیاز هر اینچ مربع خاک می‌شود و به صورت یکنواخت همه جا پخش شده است. شما می‌توانید به آسانی به همه قسمتهای باغ دسترسی داشته باشید، بدون آنکه بخواهید مسیری طولانی را طی کنید. میزان مصرف آب در چنین باغی بسیار کم است. خاک هدر نمی‌رود و آب بیهوده مصرف نمی‌شود.

با استفاده از فرمول آسان و دقیق باغبانی فوت مربع برای تصمیم گیری در مورد اینکه در هر مربع چه گیاهی بکاریم که به راحتی براساس اندازه گیاه به هنگام بلوغ محاسبه می‌شود، باغبانان آماتور نیازمند یادگیری فضادهی به گیاهان و نیازهای تغذیه‌ای آنها نیستند.

ادعا شده که : باغبانی فوت مربع در ۸۰ درصد فضای کمتر و با صرف ۲ درصد کار نسبت به یک باغ سنتی، ۱۰۰ درصد بازدهی دارد.

چگونه شروع کنیم

قبل از شروع به ایجاد باغ جدید خود، چند چیز را باید مدنظر داشته باشید :

۱. اندازه باغ

هیچ طرح باغبانی هوشمندانه‌ای را نمی‌توان برای فضایی با نور کم و زهکشی ضعیف ساخت. الگوهای سایه و آفتاب را برای یافتن فضایی با ۶ تا ۸ ساعت آفتاب در یک بخش حیاط بدون درخت یا دیگر موانع مسدودکننده اشعه‌های آفتاب از جنوب شرقی، دنبال کنید.

اگر امکان دارد، باغبانی را نزدیک به خانه انجام دهید، تا آبیاری و برداشت راحت‌تر باشد.

در نظر بگیرید که می‌خواهید چقدر خوراکی در آن رشد کند. یک بستر باغ فوت مربع ۴×۴، می‌تواند غذای یک خانواده کوچک را تامین کند اما اگر شما مواد بیشتری می‌خواهید تا آنها را کنسرو و یا فریز کنید، می‌توانید سه مربع اضافه‌تر بین آنها بگذارید و آنها را خوب مالچ پاشی کنید تا از رشد علفهای هرز جلوگیری کنید.

جعبه‌های باغ نیز می‌تواند در زمینهای بدون فضای سبز انجام شود و در هر ارتفاعی برای جلوگیری از فشار به کمر و زانو تنظیم شود.

اکنون وقت آن رسیده تا کار را شروع کنیم :

۲. بستر گیاهان را بسازید

در حالی که شما می‌توانید جعبه‌های مربع آماده را به شکلهای مختلف بخرید، خودتان می‌توانید با چند قطعه ساده آن را با هزینه‌ای کم به این شکل بسازید :

  • ۴ عدد تخته با مشخصات ۱″×۸″×۴′ (با قطر ۱ اینچ و ارتفاع ۸ اینچ و طول ۴ فوت). چوب سدر، بهترین انتخاب است.
  • پیچ چوب
  • ۴ فوت نوار شبکه
  • پیچ و مهره
  • مقوا
  • مانع علفهای هرز
  • مته برقی
  • تفنگ میخ
  •  میخ
  • متر اندازه گیری
  • سبزیجات

چگونه بستر باغبانی فوت مربع را بسازیم

ساختن جعبه : تخته‌های چوب را به وسیله پیچ به هم وصل کنید تا جعبه ۴×۴ شما ساخته شود. سپس جعبه را در جایی از باغ که می‌خواهید باشد، قرار دهید.

بعضی افراد برای راحتی، از بلوکهای ساختمانی استفاده می کنند که اگر چه شیوه راحتی است اما منظره زیبایی به باغ نمی دهد.

کاربرد مقوا : از آنجایی که شما نمی‌خواهید که مواد شیمیایی و یا علفهای هرز کف باغ به باغ فوت مربعی شما برود، بنابراین یک مقوای هم اندازه جعبه را در کف آن بگذارید.

پر کردن : خاک را روی مقوای کف جعبه بریزید و آن را تا بالای جعبه بریزید به طوری که ۲/۱ از لبه بالایی جعبه فاصله داشته باشد.

مشخص کردن مربع‌ها : در هر سمت با استفاده از متر نواری، نقاط یک فوت مربعی را اندازه‌گیری کرده و در آن نقطه میخ بکوبید. نواری که در برابر تغییرات هوایی مقاوم باشد انتخاب کرده و نوارها را به صورت شبکه بندی شده از هر طرف به میخ‌ها متصل کنید، تا شبکه شما شکل بگیرد. همچنین  به جای این کار می‌توانید از شیوه‌ای ساده‌تر استفاده کرده و فقط از نوارهای چوبی برای شبکه بندی جعبه استفاده کنید. حتی می‌توانید از طناب نایلون یا در صورت دستیابی از پنجره‌های چوبی قدیمی و در کل از مواد غیر شیمیایی استفاده کنید. بهرحال آنها باید به مدت چند سال بر روی جعبه شما دوام بیاورند، بنابراین نوع مواد استفاده شده بسیار مهم است.

شبکه بندی بستر باغبانی فوت مربع

بین جعبه‌ها مسیرهایی برای رفت و آمد خودتان ایجاد کنید. مسیرها باید به اندازه کافی گسترده باشند تا امکان دسترسی راحت و جهت گیری به سمت باغ فراهم شود.

توجه داشته باشید که بعضی از باغبان‌های فوت مربعی وجود مسیرهای زیاد را نمی‌پسندند زیرا استفاده از آنها خاک اطراف جعبه‌ها را فشرده می‌سازد. برای کاهش اثرات رفت و آمد و جلوگیری از فشردگی خاک، نی، کاه و یا مواد نرم دیگر را روی مسیرها بریزید.

اگر زمان و فضای کمی دارید، قبل از اینکه به دنبال این باشید که بزرگترین کدو تنبل یا کاهوی منطقه را رشد دهید، نگاهی به برخی طرح‌های باغهای کوچک و سبز بیندازید. باغ‌های فوت مربعی در تمامی اندازه‌ها و اشکال موجود هستند. در گوشه‌های باغ شما گاهی به مسیرهای منحنی نیاز دارید. در اینصورت یک نیم دایره ایجاد کنید یا در مربع زاویه ایجاد کنید.

شما همچنین می‌توانید آنها را به صورت افقی در کنار هم بچینید و یا در صورت کمبود جا آنها را به صورت عمودی و چند طبقه برای استفاده حداکثری از فضا قرار دهید.

نقشه چیدن جعبه های باغ فوت مربع

خاک مناسب باغبانی فوت مربع

برای پر کردن جعبه‌های فوت مربع، مل بارتولومیو، خالق باغبانی فوت مربعی، ترکیب زیر را توصیه می‌کند :

۱/۳ کمپوست + ۱/۳ ورمیکولیت درشت + ۱/۳ پیت موس

اگر چه به نظر می رسد که پرداخت هزینه برای خاک، گران باشد اما در واقع خاک با کیفیت بالا، کلید اصلی رشد باغ و همچنین کاهش کود دهی و آفت کش زدن است. شما خوشحال می‌شوید که اکنون سرمایه گذاری می‌کنید تا بعدا در زمان صرفه‌جویی کرده و مسیر تولید را هموار کنید.

برای دستیابی به یک ترکیب غذایی متعادل، از منابع مختلف کمپوست همچون کود مرغ، گاو، کمپوست قارچ و ورمی کمپوست بریزید. اگر ورمیکولیت را در مراکز محلی پیدا نکردید به یک فروشگاه معتبر مزرعه بروید. هنگام خرید این مواد مطمئن شوید که از نوع ارگانیک و بدون کود یا مواد شیمیایی باشند. کمپوست و پیت موس موجب حفظ رطوبت و هوای خاک می‌شوند.

توجه : پیدا کردن مواد اولیه خاک ورمیکولیت تا حدودی مشکل است بنابراین اگر شما نمی‌توانید آن را پیدا کنید یا نمی‌خواهید هزینه کنید، برخی از منابع توصیه می‌کنند که ماسه یا کمپوست اضافی را جایگزین آن کنید.

برای یک باغ ۴×۴ یا با بخشهای ۶ اینچی، شما نیاز به ۸ فوت مکعب خاک دارید. از آنجایی که اندازه‌گیری براساس حجم و وزن نیست، همانطور که بر روی پاکت نشان داده شده است، از یک سطل ۵ گالنی برای اندازه‌گیری نسبت‌های خود استفاده کنید. آنها را در چرخ دستی ریخته و مخلوط کنید یا آنها را مستقیما در بستر گیاهان ریخته و مخلوط نمایید. هرگز خاک را فشرده نکنید.

خاک مناسب باغبانی فوت مربع

انتخاب گیاهان

قبل از اینکه چیزی را انتخاب کنید، فکر کنید به اینکه اعضای خانواده شما چه گیاهانی را دوست دارند. آیا شما سالاد زیاد می‌خورید؟ آیا می‌خواهید همیشه سالسای تازه درست کنید؟ اگر شما بچه‌های کوچک دارید به سمت میوه‌ها و سبزیجاتی بروید که به طور طبیعی خوشمزه هستند و می‌‌توانند میان وعده خوبی برای بچه‌ها باشند، همچون نخود فرنگی، توت فرنگی، گوجه گیلاسی و هویج. گیاهان معطر مفید هستند، آسان رشد می‌کنند، بوی شگفت انگیزی دارند و حتی به دفع حشرات کمک می‌کنند.

اینجا دقیقا همانجایی است که شبکه بندی مربع وارد عمل می‌شود. به فضای مناسب گیاهان بر روی پاکت توجه کنید (منظور فاصله در فضای مربعی است نه بصورت ردیفی).

ترسیم نقشه

در ابتدا باید تصمیم بگیرید که قصد پرورش چه گیاهانی را دارید، سپس اقدام به ترسیم نقشه کنید. برای اینکار باید به اندازه گیاهان به هنگام رشد کامل توجه کنید. شما نمی‌توانید همزمان چند کلم بزرگ را در یک مربع داشته باشید اما می‌‌توانید چندین پیاز یا هویج را در یک مربع رشد دهید.

بسته به اندازه گیاه بالغ، می‌توانید ۱، ۴، ۹ یا ۱۶ گیاه در هر فوت مربع بکارید. به عنوان مثال اگر راهنمای بذر توصیه می‌کند که گیاهان ۱۲ اینچ از یکدیگر فاصله داشته باشند، شما در هر فوت فقط یک ۱ گیاه خواهید داشت و اگر به فاصله ۶ اینچی توصیه شده است، شما می‌توانید ۴ گیاه و در نهایت اگر فواصل ۴ اینچی مدنظر باشد، شما می توانید ۹ گیاه را در هر مربع داشته باشید و در یک فاصله ۳ اینچی میان گیاهان شما ۱۶ گیاه در هر فوت مربع بکارید.

بدین منظور ما گیاهان را به چهار دسته کوچک، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ تقسیم می‌کنیم.

  • گیاهان کوچک : ۳ اینچ فضا میان گیاهان یا کمتر = ۱۶ گیاه در هر فوت مربع (تربچه، چغندر و سایر)
  • متوسط : ۴ اینچ فاصله = ۹ گیاه در هر مربع (هویج، پیاز و غیره)
  • بزرگ : ۶ اینچ فضا = ۴ تا در هر مربع (کلم سالادی)
  • فوق بزرگ : ۱۲ اینچ فضا = ۱ عدد در هر مربع (کلم، کلم بروکلی، فلفل، گوجه فرنگی و غیره)نقشه کاشت گیاهان در شیوه باغبانی فوت مربع

و مثالهای بیشتر برای درک بهتر مساله

  • لوبیا یک گیاه با تولید بالا است و باید چهار گیاه در هر فوت مربع قرار گیرد.
  • کلم بروکلی، کلم بروکسل، فلفل و بادمجان ممکن است نیاز به فضای بیشتر داشته باشند بنابراین ۱ گیاه در هر فوت مربع رشد می‌کند.
  • کلم و گل کلم را به صورت تکی در هر فوت مربع بکارید.
  • گوجه فرنگی یک عدد گیاه در هر فوت مربع
  • آندیو، کرفس و کاهو را به صورت چهار گیاه در هر فوت مربع پرورش دهید.
  • کلم پیچ و جعفری به تعداد چهار بوته در هر بخش

خربزه، کدو و دیگر محصولات بزرگ را می‌توان در وسط چهار مربع قرار داد. می‌توانید با کاشت خیار و گوجه و دیگر گیاهان بالارونده و نصب پایه برای این گیاهان در فضای مورد استفاده صرفه جویی کنید.

با یک جستجوی سریع در اینترنت انواع نقشه‌های آماده کاشت گیاهان را پیدا کرده و از هرگونه حدس و گمان در بیایید. الگوهای کاشت هندسی حداکثر استفاده از فضا در طراحی باغ سبزی کوچک است. باغبانها همیشه از طرحهای ساده برای پرکردن بسترهای وسیع با سبزیجات استفاده می‌کنند، همانطور که می‌گویند، نیاز مادر اختراع است.

مرحله کاشت

اکنون که همه برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است، زمان شروع کاشت است. از آنجایی که فضا بسیار کوچک است می‌توانید از انگشتان خود برای ایجاد یک چاله کم عمق استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید انگشتان شما کثیف شود با یک پیچ گوشتی و یا یک چوب باریک، اینکار را انجام دهید. عمق چاله‌ها بستگی به نوع بذر دارد، بدین منظور راهنمای جعبه را دنبال کنید. سپس بذر مورد نظر را در چاله قرار داده و روی آن را بپوشانید، اما مطمئن شوید که خاک را فشرده و بسته نکنید، تا آب و هوا به خاک نفوذ کند، بذر برای رشد علاوه بر آب به هوای بیرون نیاز دارد.

آبیاری

پس از کاشت، گیاهان را به طور مرتب آبیاری کنید. از آنجایی که باغ کوچک است، بهتر است آبیاری به صورت دستی و مثلا با استفاده از آبپاش و یا شیلنگ با فشار خیلی کم باشد. آبی که استفاده می‌کنید، باید هم دمای اتاق یا کمی گرمتر باشد این کار به گرم کردن خاک کمک کرده و رشد گیاه را به خصوص در مراحل اولیه رشد گیاهان تقویت می‌کند. بخاطر داشته باشید که باغهای با بستر مسطح دارای زهکشی عالی هستند و این به این معناست که خاک سریع تر خشک می‌شود. باغ را بخوبی آبیاری کنید، حتی در زمستان.

برای تشخیص اینکه آیا زمان آبیاری فرا رسیده است یا نه، یک باران سنج را در کنار آن قرار داده و هربار به دقت آن را بررسی کنید. برای کمک به نگه داشتن آب، مالچ اضافه کنید. مالچ به ارتفاع ۵ تا ۷/۵ سانتی‌متر باشد اما طوری نباشد که ساقه گیاهان در حال رشد را لمس کند.

یک شیوه ابتکاری آبیاری برای مناطق گرم و خشک

اگر در منطقه‌ای با اقلیم گرم و خشک زندگی می‌کنید. ممکن است که بخواهید در اوایل دوره باروری گیاهان یک سیستم آبیاری ساده ایجاد کنید. روش صرفه‌جویی با بطری، یک روش عالی و اقتصادی برای ایجاد یک سیستم آبیاری است. برای انجام این کار یک سری بطری آب را برداشته و در هر کدام با استفاده از یک سوزن خیاطی یک سوراخ کوچک ایجاد کنید. بطری‌ها را با آب پرکنید و با انگشتان خود یک فضا متناسب با طول بطری در هر مربع یا شبکه ایجاد کنید. بطری را از محل سوراخ در خاک قرار دهید. در طول روز، آب از بطری‌ها به داخل خاک نشت کرده و شما می‌توانید باغ خود را به خوبی سیراب کنید. برای کسب بهترین نتایج، هر روز صبح، بطری‌های آب را پر کنید تا از خشک شدن خاک و احتمال ابتلا به قارچ یا بیماری جلوگیری کنید.

آبیاری با بطری سوراخ

نگهداری باغ

از آنجایی که مواد مغذی مناسب در خاک اصلاح شده وجود دارد، نیاز شما به کود و سموم اضافی را کاهش می‌دهد. قبل از کاشت یک قاشق کمپوست به هر چاله اضافه کنید سپس گیاه را آبیاری کنید و این کار را ادامه دهید تا زمانی که گیاه شکل بگیرد و خودش مالچ زیستی خودش را ایجاد کند.

علفهای هرز اطراف گیاهان را تا وقتی کوچک هستند، از بین ببرید و جوانه‌های ضعیف را با قیچی قطع کنید.

کاورهای شفاف یا پوشش‌های ضدآفات را می‌توان براحتی طراحی و با جعبه ۴×۴ اندازه کرد. یک جعبه ساخته شده از ۴ فوت تخته ۲×۲ و توری مرغداری یک پوشش محکم و غیرجذاب برای جلوگیری از آفات در سرقت و تخریب میوه‌ها و سبزیجات گرانبهای شما است.

هنگامی که گیاهان بالغ می‌شوند، می‌توانید به طور مداوم برداشت کنید. پس از برداشت کامل محصول، هر ریشه یا باقیمانده گیاه را کاملا برداشت کرده، مجددا کمپوست اضافه کنید و بذر یا دانه‌‌‌های جدید را در مربع بکارید.

کاور برای جلوگیری از حمله آفات به باغ فوت مربع

مزایای باغبانی فوت مربع

تولید زیاد : کاشت فشرده به معنای عملکرد زیاد در فضاهای کوچک است بنابراین برای باغداران با فضای محدود مناسب است.

نصب سریع : راه‌اندازی باغ فوت مربعی، روشی سریع برای ایجاد باغی جدید است به ویژه اگر با بهره گیری از روش به روز شده و با استفاده از بستر آماده شده و ترکیب بدون خاک ایجاد شود، بنابراین برای دفعات اول، عالی است. شما می‌توانید این بستر را در هر نقطه، حتی روی چمن یا مسیر عبور قرار دهید، که به شما اجازه می‌دهد که در عرض چند ساعت آن را پر کرده و شروع به کار کنید. حتی اگر شما روی خاک اطراف خودتان کار کنید، فقط نیاز به تهیه مناطق کاشت و نه مسیرها، دارد بطوری که با صرف زمان و تلاش بسیار کمتری انجام می‌شود.

نگهداری حداقل : از آنجا که باغ کوچک است و شما فقط چند کار خاص برای هر روز انجام می‌دهید، شما فقط به چند دقیقه وقت، صرف کاشت، نگهداری و برداشت در هر زمان، نیاز دارید.

وجین بسیار کم : اگر شما باغ مربعی را با مخلوط خاک تیره ایجاد کنید، تعداد کمی از دانه‌های علف هرز در آن ( بسته به نوع کمپوست مورد استفاده) وجود دارد و به همین دلیل در فصل اول، هیچ علف هرزی رشد نمی‌کند. با این حال علفهای هرز به مرور زمان از طریق دانه‌های سقوط کرده روی خاک رشد می‌کنند.

بازدهی بالای محصول در باغبانی فوت مربع

مضرات باغبانی فوت مربع

گرانی شیوه باغبانی فوت مربع : هزینه ساخت حتی یک بستر کوچک و پر کردن آن با ترکیب خاک سیاه با روش به روز رسانی شده به سرعت بر هزینه‌ها می‌افزاید. اما اگر شما خاک خوب دارید، مجبور نیستید ترکیب بدون خاک را بخرید و مربعها را با آن پر کنید. در عوض با روش باغبانی زمینی و با صرف هزینه‌ای کم آن را برپا کنید.

فضای تنگ : بسترهای کاشت در باغبانی فوت مربع برای محصولاتی که به اندازه یک اتاق جا می‌گیرند همانند کدوی اسپاگتی، مارچوبه و یا ذرت شیرین ایده‌آل نیستند. یک رویکرد هوشمندانه این است که از گیاهان و سبزیجات جمع و جورتر مثل هویج و تربچه در باغ مربعی خود استفاده کنید و گیاهان یا کشت‌های بزرگ را به باغهایی با شیوه سنتی ردیفی ببرید.

عمق کم خاک : در کتاب مخترع این سبک، عمق بستر خاک، ۶ اینچ توصیه شده است که برای اکثر گیاهان کم عمق است، به خصوص اگر ریشه‌های آنها نتوانند در زیر خاک نفوذ کنند.

راه حل : اگر در بالای پیاده‌رو باغتان را قرار داده اید، ارتفاع مربعهای خود را به اندازه ۱۲ اینچ عمیق بسازید و آن را با یک ترکیب رو به رشد پر کنید. اگر بر روی زمین باغبانی می‌کنید، به جای استفاده از پارچه‌های ضد علف هرز از مقوا استفاده کنید. کارتن به آرامی تجزیه می‌شود و اجازه می‌دهد تا ریشه‌های گیاهان در خاک گسترش یابد.

آبیاری زیاد : خاک در بسترهای باغ سریعتر خشک شده و دوباره مرطوب کردن آن سخت‌تر است، بنابراین شما ممکن است که هر روز مجبور باشید که در اوج گرمای تابستان از گیاهان در حال رشدتان مواظبت کنید. برای مقابله با آن، نصب کردن شیلنگ های خیس کننده یا هر شیوه آبیاری قطره‌ای دیگر را استفاده کنید. سطح خاک را با یک مالچ اورگانیک مثل یک تکه چمن یا تکه‌های پاره روزنامه بپوشانید تا رطوبت خاک نگه داشته شود.

نگهداری سخت در طول زمان : از آنجایی که یک باغ مربع به صورت متراکم کاشته می‌شود، برداشتن علفهای هرز پس از استقرار ریشه‌هایشان، مصیبتی بزرگ است. بهترین کار این است که علفهای هرز را به هنگامی که گیاهان کوچک هستند، بردارید. این نیازمند وجین کردن علفها چند بار در طول هفته است، بنابراین شما با یک هیولای در حال رشد مرتبا در حال کشتی گرفتن هستید. اگر شما ترجیح می‌دهید چند بار در طول یک فصل وجین انجام دهید، بهتر است که به یک طرح باغ سبزیجات معمولی ردیفی با طول و عرض طولانی بچسبید و با ایده باغبانی فوت مربع خداحافظی کنید.

نکته آخر

باغبانی فوت مربع یک روش باغبانی مناسب برای هر باغبان خانگی است و بخصوص برای افراد مبتدی و کسانی که در فضاهای کوچک زندگی می‌کنند. در عین حال که اشکالاتی وجود دارد اما این اشکالات، راه‌حل‌های ساده‌ای دارند. البته همه چیز به نیاز و علاقه شما بستگی دارد اما اگر به این شیوه باغبانی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم آن را یک دور امتحان کنید، مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

در صورتی که این شیوه جدید باغبانی مورد توجه شما قرار گرفت، در بخش نظرات، ما را همراهی کنید

منابع : wellnessmama.com , vegetable-gardening-online.com , marksdailyapple.com