سربازان خوب، فرماندهان بد: بررسی جایگاه بازی سازان اسپانیایی در صنعت گیم

جایگاه بازی سازان اسپانیایی

بازی سازان اسپانیایی نیز همانند بسیاری از بازی سازان فعال در سایر نقاط جهان در پی مطرح ساختن نام خود به عنوان خالق آثار ماندگار هستند. اما باید از خود پرسید که بازی سازان اسپانیایی تا چه حد در این کار موفق بوده‌اند و جایگاهی که هم‌اکنون در صنعت بازی‌ سازی دارند چیست؟ این پرسشی است که پاسخ آن را در ادامه‌ی مطلب پیش رو بررسی خواهیم کرد. پس مثل همیشه با مجله خود یعنی مجله قرمز همراه باشید.

مسلما برای پاسخ دادن به پرسش فوق کسی را بهتر از بازی سازان اسپانیایی نمی‌توان سراغ گرفت. رائول روبیو یکی از کارکشته‌ترین افراد حاضر در این عرصه است که پس از سال‌ها فعالیت در دنیای بازی‌های کامپیوتری و همکاری با شرکت‌ها و استودیوهای بزرگ و معتبر بازی‌سازی در دنیا، هم‌اکنون استودیوی بازی سازی Tequila Works را در شهر مادرید اسپانیا اداره می‌کند. استودیویی که از حضور 60 کارمند فعال بهره می‌برد. افراد با تجربه‌ای که در قالب سه تیم بیست نفره به ساخت بازی‌های کامپیوتری مستقل مشغول هستند. در جریان برگزاری رویداد بازی‌های کامپیوتری Gamelab در شهر بارسلون، روبیو به نکاتی در رابطه با چند و چون ساخت بازی‌های کامپیوتری در استودیو Tequila Works و وضعیت بازی سازان اسپانیایی اشاره کرده است. نقطه نظرهایی که شنیدنشان خالی از لطف نیست.

وضعیت بازی سازان اسپانیایی از دید رئیس استودیو Tequila Works

بنا بر گفته‌های روبیو اکثر بازی سازان فعال در استودیو Tequila Works را بازی سازان اسپانیایی تشکیل می‌دهند. افرادی که پیش از بازگشت به اسپانیا و پیوستن به استودیو Tequila Works در نقاط مختلف جهان به همکاری با استودیوهای بازی‌سازی مطرح، شرکت‌های شناخته شده‌ی فعال در تولید انیمیشن و شرکت‌های انتشاراتی متمرکز بر چاپ مجموعه کتاب‌های مصور مشغول بوده‌اند. در این میان روبیو معتقد است که در اسپانیا هنوز چیزی به نام صنعت بازی سازی وجود ندارد. چه اگر این‌گونه بود، او و همکارانش ناچار به ترک سرزمین مادری خود و دنبال کردن رویاهایشان در آن‌سوی مرزها نبودند.

رائول بازی ساز

این در حالی است که طی دهه‌های اخیر در کشور اسپانیا استعدادهای فراوانی در زمینه‌ی بازی‌ سازی پرورش یافته‌اند و میزان فرصت‌های شغلی موجود در این عرصه نیز کاملا قابل ملاحظه بوده است. به گونه‌ای که بر طبق بررسی‌های اخیر کشور اسپانیا از رتبه‌ی بسیار بالایی در بخش بازی وب‌سایت Indeed برخوردار است و تعداد فرصت‌های شغلی مربوط به این حوزه در کشور اسپانیا (در وب‌سایت یاد شده) در ردیف سه کشور نخست اروپایی قرار دارد. با این حال شاید نتوان شرکت بازی سازی چندان معتبر و شناخته شده‌ای را در اسپانیا سراغ گرفت که آثار مطرحی را روانه‌ی بازار کرده باشد.

در واقع نسخه‌ی معادل شرکت‌های شناخته شده‌ای نظیر یوبی‌سافت (فرانسه) یا کدمسترز (انگلستان) در اسپانیا وجود ندارد و بیشتر استودیوهای بازی سازی مطرح فعال در این کشور را شعبه‌های جانبی شرکت‌های بازی‌ سازی بزرگ خارجی تشکیل می‌دهند. حتی شرکت‌ بازی سازی موفقی نظیر Social Point، که ظرف دهه‌ی اخیر در ساخت بازی‌های گروهی موبایل و آثار مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی بسیار موفق عمل کرده بود، در نهایت نتوانست استقلال خود را حفظ کند و در ابتدای سال جاری میلادی با رد و بدل شدن مبلغی معادل 250 میلیون دلار به خدمت شرکت بزرگ Take Two Interactive (ناشر آثار بزرگی نظیر مجموعه بازی‌های GTA و مافیا) درآمد.

حتی با نظر به گذشته‌ای نه چندان دور می‌توان نمونه‌های مشابهی از این فرصت سوزی‌ها را مشاهده کرد. به عنوان مثال در دهه‌ی نود میلادی ماهرترین سازندگان ابزارهای شبیه‌ساز جهان در کشور اسپانیا حضور داشتند. فرصتی که شرکت ژاپنی سگا نهایت استفاده را از آن برد و تعداد فراوانی از آن‌ها را به خدمت خود در آورد.

مدیر استودیو Tequila Works عدم ظهور غول‌های بازی سازی و پیدایش شرکت‌های بزرگ این عرصه در کشور اسپانیا را بیش از هر عامل دیگری به حساب ضعف مدیریت در این کشور می‌گذارد. در واقع او معتقد است که اسپانیایی‌ها با وجود بهره بردن از استعداد هنری فراوان و صاحب سبک بودن در هنرهایی نظیر نقاشی، از قدرت مدیریت و سازماندهی ضعیفی برخوردارند و از همین رو طی دهه‌های گذشته پیشرفت چندانی در انجام کارهای بزرگ نداشته‌اند.

بازی قدیمی

در این میان او با اشاره‌ای ظریف به نقل قول قدیمی رومی‌ها به این نکته اشاره می‌کند که اسپانیایی‌ها همیشه سربازان خوب و ژنرال‌های بدی بوده‌اند. با این حال عدم پیدایش شرکت‌های بزرگ بازی سازی در اسپانیا به این معنی نیست که شرکت‌های کوچک و مستقل بازی سازی نتوانند به موفقیت‌های مهمی در صنعت گیم دست یافته و سری در میان سرها در بیاورند. مثال بارز آن هم استودیوی تحت سرپرستی رائول روبیو یعنی Tequila Works است که ظرف مدت نسبتا کوتاهی که از تاسیس آن می‌گذرد، توانسته اسم و رسم و اعتبار قابل توجهی در میان شرکت‌های بازی سازی مستقل اروپایی برای خود دست و پا کند.

عملکرد بازی سازان اسپانیایی در استودیو Tequila Works

استودیوی بازی سازی Tequila Works کار خود را با ساخت بازی Deadlight در سال 2012 میلادی آغاز کرد. اثری که بنابر ادعای رائول روبیو تا کنون چیزی بیش از دو و نیم میلیون نسخه فروش داشته است. با وجود موفقیت بازی Deadlight در زمینه‌ی فروش و همچنین توفیق در جلب نظر بازی‌دوستان، روبیو و همکارانش در عناوین بعدی خود از سبک اثر مذکور فاصله گرفته و دست به تجربه‌های کاملا جدیدی نظیر ساخت بازی Rime زدند. اثری متفاوت که از وجود موارد آشنایی نظیر سلاح، راهنمایی، دیالوگ و حتی داستان مشخص، که جزو شاخصه‌های معمول یک بازی کامپیوتری کلاسیک به شمار می‌روند، بی‌بهره است و گیمرها باید خود راه و هدفشان را در دنیای این بازی یافته و داستان منحصر به فرد خود را رقم بزنند.

با وجود تمام این ساختارشکنی‌ها روبیو از میزان فروش این بازی نیز رضایت کامل دارد و آن را موفقیت دیگری برای استودیوی تحت سرپرستی خود قلمداد می‌کند.

از دید او اگرچه استودیوهای کوچک و مستقلی نظیر Tequila Works نمی‌توانند به رقابت با شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی نظیر اکتیویژن یا EA بپردازند، اما این استقلال و کوچکی به آن‌ها قدرت انعطاف بیشتری می‌دهد و می‌توانند بسیار بهتر از شرکت‌های بزرگ خود را با شرایط حاکم بر صنعت بازی‌ سازی  تطبیق دهند. سوای آن با توجه به سرمایه محور نبودن استودیوهای کوچک بازی سازی، امکان تجربه اندوزی در تمامی سبک‌ها برای اعضای فعال در این استودیوها فراهم است و بازی‌ سازان اسپانیایی و غیر اسپانیایی حاضر در چنین مجموعه‌هایی ناچار به تکرار تجربه‌های خود در یک سبک خاص نیستند.

بازی متفاوت اسپانیایی

در واقع درست به همین دلیل است که اعضای استودیو Tequila Works تا کنون دست به تجربه‌های متفاوتی در دنیای بازی‌های کامپیوتری زده‌اند و تازه‌ترین تجربه‌ی آن‌ها در صنعت گیم کاملا متفاوت از بازی Rime بوده و به حوزه‌ی واقعیت مجازی تعلق دارد. بنابر اعتراف روبیو، او و سایر همکارانش در استودیوی بازی سازی Tequila Works علاقه‌ی فراوانی به انیمیشن‌های استودیو Ghibli و اسطوره‌ی انیمیشن‌سازی ژاپن یعنی هایائو میازاکی دارند و قصد اصلی آن‌ها در فعالیت حرفه‌ایشان این است که کارهای ماندگار او در دنیای انیمیشن را در دنیای بازی‌های کامپیوتری تکرار کنند.

در واقع میزان علاقه‌ی اعضای استودیو Tequila Works به ژاپن و صنعت بازی‌ سازی این کشور در بازی Rime به خوبی مشهود است و به راحتی می‌توان ردپای آثار شاخص ژاپنی نظیر ICO و سایه کلوسوس را در این بازی مشاهده کرد. در مجموع رائول روبیو آینده‌ی بازی سازان اسپانیایی و فعالیت‌هایشان در قالب پروژه‌های ریز و درشت بازی سازی را روشن توصیف می‌کند. چرا که با توجه به رشد بازی‌های موبایل در جهان، بازی سازان اسپانیایی توانسته‌اند در قالب استودیوهای کوچک دست به انجام کارهای بزرگی بزنند. با این حال روبیو امیدوار است که در نهایت روزی برسد که بازی سازان اسپانیایی بتوانند دست به انجام پروژه‌های بزرگ‌تری بزنند و بازی‌های شاخص AAA مختص به خود را بسازند. روزی که مشخص نیست کی از راه خواهد رسید، اما همیشه می‌توان به آینده امیوار بود.

منبع: ونچور بیت (مطلبی که از نظر گذراندید تحلیل اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز بود از مصاحبه‌ای که در منبع یاد شده به نگارش در آمده است)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *