بازی Breath of the Wild ناجی بزرگ نینتندو و کنسول سوییچ

کنسول نینتندو سوییچ

کنسول سوییچ جدیدترین محصول شرکت کهنه‌کار نینتندو در دنیای بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌رود. محصولی که از دیدگاه موفقیت و محبوبیت، بسیاری از کارشناسان به دیده‌ی شک و تردید به آن می‌نگریستند. اما بازی Breath of the Wild توانست ورق را برگرداند و آغاز بسیار خوبی برای کنسول سوییچ رقم بزند. به همین دلیل شاید بتوان تازه‌ترین نسخه از‌ سری زلدا را ناجی بزرگ کنسول جدید نینتندو و خود این شرکت لقب داد.

بی‌شک شکست مطلق و همه جانبه‌ی کنسول WiiU آغاز بسیار نا امید کننده‌ای را برای شرکت نینتندو در نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری رقم زد. از آن‌جا که سامورایی‌ها در باد موفقیت کنسول نسل هفتمی خود یعنی Wii خفته بودند، ماه‌های آغازین عرضه‌ی کنسول WiiU به بازار بسیار کم‌ رمق رقم خورد. انتشار عناوین لانچ ناچیز در کنار عدم خلاقیت لازم در زمینه‌ی طراحی کنسول WiiU اعضای نینتندو را همان ابتدا به دست‌انداز انداخت. این موضوع در کنار بهره نگرفتن از پتانسیل‌های موجود در کنسول WiiU در زمینه‌ی تولید بازی‌های جذاب موجب شد تا روزهای کابوس‌وار نینتندو خیلی زود آغاز شود.

به این ترتیب شرکتی که نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری را تقریباً یک سال زودتر از دو رقیب خود یعنی سونی و مایکروسافت آغاز کرده بود، نتوانستند از این امتیاز بهره‌ی لازم را ببرد و سهم عمده‌ای از بازار کنسول‌های خانگی را در دست بگیرد. این‌گونه بود که کنسول WiiU به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های نینتندو در طول تاریخ فعالیت این شرکت تبدیل شد. اما این پایان کار سامورایی‌های باتجربه در نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری نبود. آن‌ها تصمیم گرفتند با تولید محصولی جدید تحت نام کنسول سوییچ به دنیای رقابت باز گردند و سهم از دست رفته‌ی بازار را دوباره باز یابند.

برادر بزرگ کنسول سوییچ

بیم و امید برای کنسول سوییچ

در شرایطی که شرکت سونی کاملا سوار بر اوضاع شده بود، موفقیت در نسل هشتم برای نینتندو کار راحتی به نظر نمی‌رسید. بخش مهمی از علاقه‌مندان دنیای بازی‌های کامپیوتری کنسول جدید سونی یعنی PS4 را به عنوان انتخاب نخست خود برگزیده بودند و نینتندو حتی در خانه یعنی ژاپن هم شرایط مساعدی نداشت. با این حال و با وجود تمام بیم و امیدها، کنسول سویچ در ماه مارس امسال به بازار آمد تا سران نینتندو شانس خود را برای بار دوم در نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری امتحان کنند.

اما نخستین وجوه برجسته‌ای که در کنسول سوییچ جلب توجه می‌کرد، در ابتدای امر چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسید. به عنوان مثال کنسول جدید نینتندو به لحاظ توان سخت افزاری هیچ برتری خاصی نسبت به رقبای خود نداشت. در واقع هر دو کنسول PS4 و Xbox One بازی‌های کامپیوتری را با جزییات گرافیکی بهتری نسبت به کنسول سوییچ اجرا می‌کردند. حتی با عرضه شدن کنسول انحصاری و ارتقا یافته‌ی سونی عرصه بر شرکت نینتندو تنگ‌تر شد. چرا که کنسول PS4 Pro به لحاظ توان سخت افزاری برتر از برادر بزرگ‌تر خود یعنی PS4 بود. بنابراین کنسول جدید نینتندو از نظر توان اجرای بازی‌های کامپیوتری با جزییات گرافیکی چشمگیر، حرف چندانی برای گفتن در برابر رقیب سرسخت ژاپنی خود نداشت.

این در حالی بود که کنسول سوییچ با قیمت بالاتری نسبت به رقبای خود به بازار عرضه می‌شد. شاخصی که می‌توانست در تلفیق با توان سخت افزاری نه چندان چشمگیر این کنسول، عاملی برای دفع هر چه بیشتر بازی‌ دوستان باشد. از سوی دیگر هزینه‌ی گزاف تولید بازی‌های کامپیوتری در نسل هشتم دردسر دیگری بود. این امر موجب می‌شد تا سران نینتندو نتوانند از لحاظ کمیت چندان موفق عمل کنند و عناوین لانچ پرشماری را برای کنسول جدید خود تدارک ببینند. تمامی عوامل مذکور موجب می‌شد تا بسیاری از ناظران نسبت به موفقیت کنسول سوییچ خوشبینی چندانی نداشته باشند.

زلدا در سوییچ

به خصوص اینکه در طول سه سال گذشته جایگاه کنسول‌های نسل هشتمی کم و بیش در بازار تثبیت شده بود. بنابراین حضور یک رقیب تازه در میدان مبارزه ریسک بالایی را طلب می‌کرد. ریسکی که سران نینتندو با توجه به پتانسیل‌های کنسول سوییچ و ویژگی‌های منحصر به فرد این کنسول، آن را با آغوش باز پذیرفتند. نخستین ویژگی منحصر به فرد کنسول سوییچ هیبریدی بودن این محصول بود. به بیان دقیق‌تر دارندگان این محصول جدید، با توجه به ذات تغییر شکل دهنده‌ی آن می‌توانستند یک کنسول خانگی و یک کنسول دستی را به شکل همزمان در اختیار داشته باشند.

این موضوع تا حدی توان سخت افزاری کنسول سوییچ را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌داد. به این معنی که اگرچه کنسول جدید نینتندو بازی‌های کامپیوتری را با جزییات گرافیکی پایین‌تری نسبت به سایر کنسول‌های خانگی نسل هشتم اجرا می‌کرد، اما در عین‌ حال نسبت به تمام کنسول‌های دستی موجود در بازار چند سر و گردن بالاتر بود. بنابراین دارندگان کنسول سوییچ با داشتن این محصول جدید می‌توانستند در آن واحد یک کنسول خانگی متوسط و یک کنسول دستی بسیار قدرتمند را در اختیار داشته باشند.

ویژگی دیگری که می‌توانست به عنوان عاملی برای تضمین موفقیت کنسول سوییچ تلقی شود، وجود فرنچایزهای قدیمی و پرطرفدار شرکت نینتندو بود. مجموعه‌هایی نظیر افسانه‌ی زلدا The Legend of Zelda یا برادران سوپر ماریو Super Mario Bros که هر کدام هواداران فراوانی در میان علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری داشتند. این فرنچایزها در طول نسل‌های گذشته همواره موفقیت همه‌ جانبه‌ا‌ی را برای کنسول‌های دستی و خانگی نینتندو رقم زدند و عبارتی یک تنه یک تیم بودند. پس با توجه به عدم بهره‌گیری درست از آن‌ها در نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری توسط کنسول WiiU، کنسول سوییچ می‌توانست این ناکامی بزرگ را جبران کند.

زلدا و کنسول سوییچ

حماسه‌ی زلدا در کنسول سوییچ

با توجه به موارد ذکر شده در سطور فوق، سران نینتندو می‌بایست برای گریز از تجربه‌ی تلخ کنسول WiiU نسخه‌ای جدید از سری زلدا یا ماریو را به عنوان یکی از عناوین لانچ کنسول سوییچ در نظر بگیرند. با بهره‌گیری از این ترفند آن‌ها می‌توانستند شروعی امیدوارکننده را برای محصول جدید خود رقم بزنند. در این میان قرعه به نام نسخه‌‌ی جدید از سری افسانه‌ی زلدا یعنی بازی The Legend of Zelda Breath of the Wild افتاد. این بازی ابتدا قرار بود برای کنسول WiiU عرضه شود. اما با حتمی شدن تولید کنسول سوییچ، سران نینتندو نام بازی Breath of the Wild را در لیست عناوین لانچ کنسول سوییچ ثبت کردند.

به این ترتیب بازی Breath of the Wild علاه بر انتشار برای WiiU یکی از نخستین و مهم‌ترین عناوینی بود که برای کنسول سوییچ عرضه شد. پیش از انتشار بازی Breath of the Wild شایعاتی به گوش می‌رسید مبنی بر این‌که شاید این بازی نتواند در قامت یکی از عناوین لانچ کنسول سوییچ عرضه شود. اگر این‌گونه می‌شد این احتمال وجود داشت که کنسول سوییچ سرنوشتی مشابه با برادر بزرگ‌تر خود WiiU پیدا کند و یک شکست دیگر را در کارنامه‌ی نینتندو رقم بزند. اما سامورایی‌ها با هوشمندی تمام از این خطر گریختند و با انتشار بازی Breath of the Wild در کنار کنسول سوییچ آغازی شکوهمند را برای محصول جدید خود رقم زدند.

با توجه به این‌ نکته که تمامی نسخه‌های سری افسانه‌ی زلدا تا کنون عناوین موفق و پر فروشی بوده‌اند، موفقیت بازی Breath of the Wild نیز امری دور از انتظار نبود. با این حال این بازی توانست علاوه بر درخشان نگه داشتن نام زلدا به عنوان یک فرنچایز افول ناپذیر، موفقیت کنسول سوییچ را نیز روی غلتک بیاندازد. در واقع حماسه‌ی بزرگ زلدا در کنسول سوییچ هنگامی معنی و مفهوم بیشتری می‌یابد که نگاهی به آمار فروش این بازی داشته باشیم.

بر اساس گزارش‌های رسمی نینتندو در انتهای سال مالی گذشته، تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی تعداد 3.84 میلیون نسخه از بازی Breath of the Wild در سطح جهان به فروش رفته است. در این میان 2.76 میلیون نسخه از آمار یاد شده به کنسول سوییچ و 1.08 میلیون نسخه نیز به کنسول WiiU تعلق داشته است. به بیان دقیق‌تر نسخه‌ی جدید از سری زلدا علاوه بر تضمین موفقیت فروش کنسول سوییچ در ماه نخست عرضه به بازار، توانست تکان مفصلی هم به کنسول تمام شده‌ی WiiU بدهد. ضمن آن‌که بازی Breath of the Wild در بازارهای مختلف جهان نیز موفقیت‌های جداگانه‌ای را به ثبت رساند.

زلدا و سوییچ جدید

به عنوان مثال در بازه‌ی زمانی یاد شده چیزی بیش از 1.3 میلیون نسخه از این بازی در بازار امریکا به فروش رسیده است. جالب این‌ جاست که از میان رقم مذکور تعداد 925 هزار نسخه به کنسول سوییچ تعلق داشته‌ است. در واقع حضور بازی Breath of the Wild در کنار کنسول سوییچ موجب شده تا این محصول نوپا در آغاز کار حضور موفقی را در یکی از مهم‌ترین بازارهای مقصد خود تجربه کند.

البته این حضور موفق تنها به بازار امریکا محدود نمی‌شود. چرا که فروش موفق بازی Breath of the Wild موجب شده است تا این بازی نام خود را به عنوان سومین نسخه‌ی پرفروش از سری افسانه‌ی زلدا در بازار بریتانیا مطرح کند. پیش از این سایر عناوین موفق این مجموعه یعنی دو بازی شاخص Wind Walker و Twilight Princess توانسته بودند در ابتدای انتشار خود در بازار بریتانیا بالاتر از بازی Breath of the Wild قرار گیرند.

نسخه‌ی جدید از سری افسانه‌ی زلدا به موجب فروش موفق و خیره کننده‌ی خود توانست حتی در خانه نیز شرکت نینتندو را سرافراز کند. رقیب این بازی در بازار ژاپن عنوان شاخص شرکت سونی یعنی بازی Horizon Zero Dawn بود که به شکل انحصاری برای کنسول PS4 عرضه شد. با این حال در پایان هفته‌ی نخست انتشار بازی Breath of the Wild این اثر توانست نسبت به رقیب خود تعداد 200 هزار نسخه بیشتر بفروشد و عنوان موفق‌تری در بازار فروش لقب گیرد. جالب این جاست که هر دوی این عناوین از ساختاری دنیای باز (Open World) برخوردار بودند و از المان‌های مشابهی در بخش گیم‌پلی خود بهره می‌بردند.

در مجموع بازی Breath of the Wild توانست رکورد فروش عناوین لانچ تمام کنسول‌های پیشین نینتندو را در بسیاری از نقاط جهان بشکند. موفقیتی که این بازی را به یکی از بهترین عناوین سری زلدا و حتی سایر فرنچایزهای نینتندو در طول تاریخ فعالیت این شرکت تبدیل کرد. در عین حال اثر مذکور توانست عامل مهم و تاثیرگذاری در شروع موفق کنسول سویچ در نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری باشد.

کنسول سوییچ زلدا

آینده‌ی کنسول سوییچ پس از زلدا

شاید بتوان گفت به موجب فروش خیره کننده‌ی مهم‌ترین عنوان لانچ کنسول سوییچ، سران نینتندو اکنون توانسته‌اند نخستین خوان از هفت خوان موفقیت محصول جدید خود را با پیروزی را پشت سر بگذراند. مسلما خوان‌های بعدی موفقیت آن‌ها در تداوم هر چه باثبات‌تر این مسیر جلوه‌گر خواهد بود. هدفی که با توجه به عناوین بعدی در دست تولید نینتندو برای کنسول سوییچ می‌تواند کاملا قابل دسترس باشد. ظرف ماه‌های پیش رو حداقل دو بازی بسیار مهم برای کنسول سوییچ عرضه می‌شود. هر کدام از این عناوین به تنهایی می‌توانند در تضمین موفقیت و محبوبیت پرچمدار جدید نینتندو در نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری بسیار تاثیرگذار باشند.

بی‌شک یکی از عناوین مذکور بازی Super Mario Odyssey خواهد بود. اثری که بار دیگر علاقه‌مندان به سری ماریو را به ملاقات با قهرمانان محبوب خود خواهد برد. عناوین سری ماریو همواره حضور بسیار موفقی بر پلتفرم‌های مختلف نینتندو داشته‌اند. موفقیتی که به احتمال بسیار زیاد نسخه‌ی جدید سری ماریو نیز از آن برخوردار خواهد بود. این امر می‌تواند جهش بلند دیگری در زمینه‌ی میزان فروش کنسول سوییچ ایجاد کند و موجبات فراگیر شدن استفاده از این محصول را میان بازی دوستان فراهم آورد.

از سوی دیگر علاقه‌مندان به تجربه‌ی عناوین چند نفره و گروهی می‌توانند به زودی موفقیت مشابهی را با بازی Splatoon 2 تجربه نمایند. با وجود شکست مطلق کنسول WiiU در نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری، نسخه‌ی پیشین این مجموعه یعنی بازی Splatoon فروش بسیار موفقی را در این کنسول تجربه کرد. در واقع بازی Splatoon را می‌توان یکی از بهترین و پر مخاطب‌ترین عناوین انحصاری نینتندو در نسل حاضر بر شمرد.

بنابراین هیچ بعید نیست که میزان فروش بازی Splatoon 2 حتی از نسخه‌ی پیشین این مجموعه نیز پیشی بگیرد. چرا که کنسول سوییچ شروع بسیار خوبی برای نینتندو فراهم آورده و وجود این کنسول می‌تواند بستر مناسبی برای محبوبیت هرچه بیشتر بازی Splatoon 2 و سایر عناوین مشابه باشد.

به هر حال اعضای نینتندو برای به پایان رساندن موفق راهی که با محصول جدید خود آغاز کرده‌اند مسیر طولانی و دشواری در پیش دارند. شاید بتوان گفت که نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری اکنون تقریبا به اواسط راه خود رسیده و سران نینتندو در حال حاضر نیمی از راه را از دست داده‌اند. با این حال شروع قدرتمند کنسول سوییچ می‌تواند آن‌ها را در ادامه‌ی راه امیدوارتر کند. باید دید آیا فرنچایزهای دیگر نینتندو خواهند توانست نقشی هم‌سنگ با بازی Breath of the Wild ایفا کرده و سکوی پرش تازه‌ای برای کنسول سوییچ رقم بزنند یا شرایط برای سامورایی‌های کهنه‌کار به ترتیب دیگری رقم خواهد خورد.

منبع: گاردین (کاری اختصاصی از تیم ترجمه مجله قرمز همراه با تلخیص و اضافاتی از سوی نویسنده‌)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.

 


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *