در این مقاله از مجله قرمز، به بررسی یک روش جدید در بازاریابی دیجیتالی ، که توسط شرکت Overstock اجرا شده است میپردازیم. استفاده از این روش جدید در بازاریابی دیجیتالی، برای این شرکت و سایر شرکتهایی که از روشهایی مشابه استفاده میکنند بسیار مفید بوده و باعث چند برابر شدن سودآوری آنها شده است. اگر شما نیز یک مدیر کسب و کار یا فردی علاقهمند به یادگیری در زمینهی بازاریابی دیجیتالی هستند، مطمئناً خواندن این مطلب خالی از لطف نخواهد بود.
یک روش جدید در بازاریابی دیجیتالی – رصد کردن رفتار مشتریان اینترنتی
مسلماً رقابت کردن با فروشگاه اینترنتی بزرگی همچون آمازون ساده نیست. این غول اینترنتی بزرگ، هر زمانی که بخواهد، میتواند تصمیم بگیرد تا به سهم بیشتری از بازار تجارت الکترونیک دست پیدا کند. یک روش که به تازگی یک شیوه برای عقب نماندن از روند تجارت الکترونیک برای فروشگاههای اینترنتی به شمار میآید، بازاریابی و یا بازاریابی دیجیتالی در دنیای مجازی است. در سال گذشته، شرکت آمازون بودجهای را که برای بازاریابی و تبلیغات خود در نظر گرفته بود، به ۳۷٫۶% ، یعنی ۷٫۲ میلیارد دلار، افزایش داد که ۱۶% بیشتر از شرکت بزرگی مانند Macy است (که ۶٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ بود). البته آمازون تنها شرکتی نیست که بودجهی تبلیغاتی خود را افزایش داده است؛ بر اساس تخمینهایی که در سال گذشته زده شد، اکثر خرده فروشها (حدود ۶۳٫۵%)، در حال افزایش بودجهی تبلیغاتی خود برای سال جدید (۲۰۱۷) بودند و تا به حال تعداد زیادی از آنها این کار را انجام دادهاند. اما بودجهای که اکثر فروشندگان برای تبلیغات خود در نظر گرفتهاند، در مقابل آمازون هیچ است! حدود نیمی از خردهفروشان اینترنتی، تصمیم گرفتهاند تا بودجهی تبلیغاتی خود را در سال جدید، کمتر از ۲۵% افزایش دهند.
یکی از رقیبهای بزرگ آمازون یعنی شرکت Overstock.com، در افزودن بودجهی تبلیغاتیاش، بسیار با احتیاط جلو میرود. یکی از مسئولان بازاریابی دیجیتالی این شرکت بیان میکند که ما در تلاش زیادی هستیم تا سودآوری خود را حفظ کنیم و نمیتوانیم با افزایش زیاد بودجهی تبلیغاتی، صرفاً به فکر تاثیرگذاری بیشتر بر روی افراد باشیم. بلکه باید در این زمینه محتاطانهتر اقدام نمائیم. این شرکت در سال گذشته بودجهی تبلیغاتی خود را اندکی افزایش داد و بیشتر در حال بررسی مشتریان خود بود. نحوهی بررسی رفتار مشتریان توسط این شرکت به این نحو است که به وسیلهی اثر انگشت هر فرد، میتوان متوجه شد که فرد چه مواردی را کلیک میکند و به چه قسمتهایی سر میزند و اطلاعاتشان را مشاهده مینماید. شرکت Overstock از این شیوه برای پیشبینی رفتار مشتریان و نحوهی عکس العمل مشتریان به هنگام مشاهدهی ویژگیهای یک محصول در هنگام مواجهه با تبلیغات استفاده میکند. این روش، شیوهای جالب و مفید برای مسیریابی مشتریان در هنگام مشاهدهی صفحات مجازی است و یک بازاریابی دیجیتالی موثر میباشد.
شرکت Overstock بیان میکند که استفاده از این روش به آنها در انتخاب استراتژیهای بازاریابی دیجیتالی در شبکههای اجتماعی و مجازی کمک میکند. به طوری که آنها در تلاشند با کشف علایق مشتریان و نیازهای آنها، تبلیغات را به شیوهی موثرتری ارائه دهند. به نظر میرسد تلاشهای این شرکت در این زمینه بسیار موفقیت آمیز بوده است؛ به طوری که در سال ۲۰۱۶، درآمد خالص شرکت به ۱۲٫۵ میلیون دلار رسید (در حالی که در سال ۲۰۱۵ این میزان، تنها ۲٫۴ میلیون دلار بود و این یعنی حدود ۴۲۰% رشد داشته است!) و همچنین در رتبهبندی برترین بازاریابان اینترنتی، در بین ۵۰ شرکت، رتبهی هشتم را از آنِ خود کرد.
لازم به ذکر است این رتبهبندی، بر اساس یک الگوریتم منحصر به فرد انجام شد که طی آن، ۴ کانال اصلی بازاریابی دیجیتالی مورد بررسی قرار میگرفت تا مشخص شود که کدام خردهفروشها بیشترین تاثیرگذاری را داشتهاند و باعث شدهاند مشتریان با مشاهدهی یک تبلیغ، به سایت یا اپلیکیشن آنها رجوع کنند و خرید اینترنتی انجام دهند. رتبهی هشتم، برای شرکت Overstock بسیار خوب است چرا که به عنوان مثال، شرکتی به بزرگی آمازون در این رتبهبندی، چهارم شده است.
Overstock و بسیاری از خردهفروشان دیگری که در ردهبندی بهترین بازاریابان دیجیتالی رتبههای خوبی به دست آوردند، به شدت در حال تلاش هستند تا با مشاهدهی رفتارهای مشتریان، به علایق و ترجیحات آنها پی برده و در تبلیغات خود از آنها استفاده نمایند.
ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص
بر اساس مطلبی منتشر شده توسط Zak Stambor در آوریل سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com
- برای خواندن مطالب بیشتر در مورد دنیای تجارت الکترونیک، پیشنهاد میشود به قسمت تجارت الکترونیک در زیرشاخهی فناوری در صفحه اول سایت رجوع کنید.
- خوشحال میشویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.
بابت ارسال این مطلب مفید از شما سپاسگذارم.