چرا شعرهای کودکانه دارای اهمیت هستند؟
پاسخ این است که کودکان یکی از مهم ترین منابع روی کره زمین هستند. آینده ی بشریت به دست آنهاست و این مسئله ما را به لحاظ اخلاقی مستلزم می‌سازد که بهترین امکانات آموزشی را در اختیار آنها قرار دهیم. هر آنچه را که میتوانیم انجام دهیم تا برای آینده شان مفید واقع شود و آنها نیز پس از دریافت این خدمات از جامعه، کسانی باشند که خدمات مهمی را در آینده به جامعه ارائه دهند. چنین جوامعی در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار خواهند گرفت.

آموزش از طریق شعرهای کودکانه

شعرهای کودکانه در آموزش

قطعا راههای مختلفی برای آموزش دادن به کودکان وجود دارد. آموزش نکات اخلاقی و مهارتهای زندگی یکی از آموزشهای مهمی است که از طرق مختلف می‌توان به کودکان ارائه داد و یکی از راههایی که می‌توانید به کودکان این آموزشها را بدهید، شعرهای کودکانه است.

اگر به خاطر آورید، وقتی ما نیز کودک بودیم، خیلی چیزها را از طریق شعرهای کودکانه یاد می‌گرفتیم. دلیلش هم این بود که این شعرهای کودکانه ، توجه ما را به خودشان جلب میکردند.  همین امر برای کودکان امروز نیز صادق است. هنگامیکه کودک به شعری علاقه نشان بدهد، آن را از بَر می‌کند و مرتبا می‌خواند و به این طریق است که میتواند نکات آموزشی مختلفی را از طریق آن شعر دریافت کند.

ذهن کودکان دارای  خلاقیت بسیار بالا و بدون محدویت است. وقتی شما شعری را برایشان میخوانید ، آنها علاقه مند شده و به سرعت در ذهنشان تصویر سازی می‌کنند و از همین طریق،  خیلی چیزها را یاد می‌گیرند. شعرهای کودکانه در دایره واژگانی کودکان گفته شده و با زبان ساده ای که دارند، به راحتی می‌توانند معنای خودشان را به کودکان منتقل کنند.

خلاصه گویی و محاوره ای گویی،  از ارکان اصلی شعرهای کودکان است.  این شعرها در قالب ترانه های ریتمیک و آهنگ دار، دارای جذابیت زیادی برای کودکان بوده و باعث می شود کودکان به آنها  بارها و بارها گوش دهند. شعرهای کودکانه ، خیلی بهتر از عبارات سخت یا جملات خسته کننده، می‌توانند نکات آموزشی را برای کودکان شرح دهند.

در واقع شعرها باعث آرامش روح و ذهن هستند و همین مسئله است که آنرا  برای بشر جذاب کرده است.

اما بایستی شعرهایی را که مناسب سن کودک است برای آنها انتخاب نمایید. شعرهای کودکانه ای که علاوه بر جالب بودن و محاوره ای بودن، دارای نکات آموزشی خوب هم باشند.

امروزه در فضای اینترنت،  شعرهای متعددی را می‌توانید پیدا کنید یا در کتابفروشی ها می توانید کتابهایی را پیدا کنید که به  زبان شعر نوشته شده اند و البته به منظور آموزش یک بحث خاص برای کودکان چاپ شده اند.

این کتابها علاوه بر آموزش آن مبحث خاص، به کودکان کمک می‌کنند که مهارت خواندن و نوشتن خود را نیز تقویت کنند.

شعرهای کودکانه ی کوتاه، از منابع بسیار خوبی هستند که می توانند لغات جدید را به کودکان آموزش بدهند. آنها شامل کلماتی هستند که در زندگی معمولی در خانه یا در مدرسه گفته نمی‌شوند. کتابهای شعر کودکان،  چون با تصویر سازی و عکس همراه است، باعث می‌شود کودک لغات جدید را بدون درگیر شدن با انواع عبارات توصیفی،  به صورت عینی و عملی یاد بگیرد. به این صورت هرگز از یادش نمی‌رود.

شعرهای کودکانه، ارزش های اخلاقی را در ذهن جوان و تازه ی کودکان می‌کارد و خلاقیت کودکان، این کاشته ها  را به طور طبیعی در مسیر رشد قرار می دهد. در واقع کودکان با خلاقیت خود این آموزشها را در ذهنشان گسترش می‌دهند.

در این میان ممکن است فرزند شما نشانه هایی از خود بروز  دهد که متوجه شوید او به هنر شعر علاقه مند است. مثلا اگر به شعرهایی که طولانی تر هستند و بالاتر از رده سنی او هستند علاقه نشان دهد، یکی از آن نشانه هاست. همچنین درک صحیح مفهومی و حسی شعرها نیز، می‌تواند یکی دیگر از این نشانه ها باشد.

یکی از بهترین هدیه ها برای کودکان در روزهای تولدشان یا در مناسبهای متخلف،  به طور قطع، کتاب شعر کودکانه است. شما امروزه بسیاری از کتابها را می‌توانید از طریق آنلاین تهیه نمایید و نیازی نیست وقت زیادی را برای رفتن به کتابفروشی بگذارید.

کسی چه میداند شاید روزی فرزند شما با سرودن اولین شعر خودش، شما را حسابی غافلگیر کرد.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از kidsworldfun