باورهای غلط زیادی درباره مراقبت از پوست وجود دارد و یکی از آن‌ها این است که گفته می‌شود شما زمانی باید لایه برداری کنید که پوستتان خشک و پوسته پوسته شده است در حالی که لایه برداری باید جزو برنامه روتین مراقبتی پوست شما باشد و مهم نیست که پوست شما چه شرایطی دارد. این کار نه تنها به پوست بافت نرمی می‌دهد بلکه باعث درخشان شدن پوست هم می‌شود و با از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست باعث باز شدن روزنه‌های آن می‌شود. روش‌های مختلفی برای لایه برداری صورت وجود دارد که هریک از این روش‌ها برای نوع خاصی از پوست مناسب است پس ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و محصول و ابزار مناسب برای این کار را انتخاب کرده و صورت خود را لایه‌برداری کنید. در این مقاله روش صحیح لایه‌برداری برای شش نوع مختلف پوست بیان شده است.

روش لایه برداری برای پوست خشک

اگر کسی پوست خشکی داشته باشد به احتمال زیاد از این موضوع آگاه است چون داشتن پوست خشک دردسرهای زیادی دارد، پس از شستن صورت احساس کشیدگی در پوست می‌کنید، پوست ترک می‌خورد و مواد آرایشی خوب روی آن نمی‌نشیند و بیش از بقیه افراد مجبور هستید از مرطوب کننده آن هم مرطوب کننده‌های قوی و چرب استفاده کنید. افرادی که پوست خشک دارند بیش از بقیه نیاز به لایه‌برداری پوست دارند و باید آن را یک یا دوبار در روز انجام دهند و برای این کار باید از روش و محصول مناسبی هم استفاده کنند. اگر پوست خشک دارید سراغ محصولاتی بروید که حاوی AHA باشند، AHA یا آلفاهیدروکسی اسید در لایه‌برداری پوست خشک بسیار موثر است چون اتصالی را که سلول‌های مرده را به هم می‌چسباند در خود حل می‌کند و این کار را موثرتر و بهتر انجام می‌دهد علاوه بر این، آلفاهیدروکسی اسید حاوی آنتی‌اکسیدان هم هست که اثر ضدپیری دارد و مواد مغذی و رطوبت را به مقدار کافی به پوست می‌رساند که نتیجه این کار، داشتن پوستی نرم، صاف و درخشان است. برای لایه‌برداری پوست خشک لوسیون مورد نظر خود را که حاوی مواد مورد نیاز است روی پوست ماساژ دهید سپس بلافاصله از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

روش لایه برداری برای پوست مختلط

پوست مختلط به پوستی گفته می‌شود که در برخی قسمت‌ها چرب و در برخی قسمت‌ها خشک یا معمولی است. افرادی که پوست مختلط دارند معمولا در قسمت پیشانی و بینی و اطراف آن پوستشان چرب‌تر از بقیه قسمت‌های صورت است و در گونه‌ها احساس خشکی دارند. اگر پوست مختلط دارید برای لایه‌برداری سراغ محصولاتی بروید که حاوی ۲% BHA باشند، BHA یا بتاهیدروکسی اسید که آن را تحت عنوان سالیسیلیک اسید هم می‌شناسیم بهترین ماده برای پوست‌هایی است که با انواع مختلفی از مشکلات درگیر هستند چون این اسید فورا روزنه‌های پوست را باز می‌کند و همزمان بافتی نرم به پوست می‌دهد و آبرسانی به سلول‌های سطح پوست را نیز به طور موثر انجام می‌دهد. محصولاتی که حاوی این اسید هستند معمولا به صورت مایع هستند و برای استفاده از آن کافی است کمی پنبه را به این مایع آغشته کنید و روی صورت خود بمالید و اجازه دهید لایه‌برداری انجام شود. این محلول را به اطراف چشم نمالید.

روش صحیح لایه برداری

روش لایه برداری برای پوست چرب

داشتن پوست چرب هم از مشکلاتی است که نیاز به لایه‌برداری را افزایش می‌دهد چون چربی اضافی پوست با سلول‌های مرده سطح پوست مخلوط شده و روزنه‌های پوست را می‌بندد در نتیجه احتمال ایجاد آکنه افزایش می‌یابد. پس برای جلوگیری از ایجاد آکنه ضروری است که لایه‌برداری برای پوست چرب را مرتب انجام دهید. برای این کار توصیه می‌شود از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ۲% سالیسیلیک اسید یا BHA باشند، این ماده با پاک کردن روزنه‌های پوست باعث می‌شود روزنه‌ها کوچک‌تر شوند و احتمال بسته شدن آن‌ها و ایجاد آکنه هم کاهش یابد اما این ماده مزیت دیگری هم دارد و آن اثر آنتی‌اکسیدانی است که پوست شما را از عوامل خارجی مضر مثل آلودگی هوا که باعث تولید سبوم اضافی روی پوست می‌شوند حفظ می‌کند. اکثر این محصولات نیازی به آبکشی ندارند و کافی است آن را روی صورت خود بزنید و شاهد اثر آن در لایه‌های مختلف پوست باشید.

روش لایه برداری برای افراد مسن

با افزایش سن پوست شما تغییر می‌کند و ایجاد چروک‌های سطحی، کدر شدن و بروز لکه‌های تیره از نشانه‌های پیری پوست است، در سنین بالا هم شما به لایه‌برداری پوست نیاز دارید اما باید این کار را با محصولات مناسبی انجام دهید کارشناسن توصیه می‌کنند پس از حدود ۴۰ سالگی برای لایه‌بردای پوست از محصولاتی که حاوی ۵% اسید آلفاهیدروکسی AHA هستند استفاده کنید. این ماده باعث می‌شود سرعت بازسازی سلول‌های سطحی پوست افزایش یابد و لایه‌برداری به طور موثر و ملایم انجام شود بدون آن که ایجاد سوزش و قرمزی داشته باشید. این ماده نوعی آنتی‌اکسیدان هم هست که علاوه بر اثر ضدپیری به بهبود قرمزی و التهاب پوست کمک می‌کند و اثری روی پوست شما به جا نمی‌گذارد. نکته مهم در لایه‌برداری پوست در سنین بالا این است که استفاده از ضدآفتاب پس از لایه‌برداری را فراموش نکنید چون این کار حساسیت پوست را افزایش می‌دهد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

لایه برداری پوست

روش لایه برداری برای پوست مستعد جوش

داشتن پوست مستعد جوش و ابتلا به آکنه ضرورت لایه‌برداری را دوچندان می‌کند چون پوست شما بیش از بقیه نیاز به بازسازی و تمیز شدن دارد. موثرترین ماده برای این کار سالیسیلیک اسید ۲% است که باید به برنامه روزانه مراقبت از پوست شما اضافه شود. این اسید به طور کامل در روزنه‌های پوستی نفوذ می‌کند و احتمال بروز جوش‌های سرسیاه و سرسفید را کاهش می‌دهد. سالیسیلیک اسید اثر ضدالتهابی دارد و پس از استفاده از آن دیگر نگران قرمزی و التهاب پس از لایه‌برداری نخواهید بود. برای پیشگیری از پوسته پوسته شدن این محصول را ابتدا یک بار در صبح استفاده کنید و سپس به تدریج به دوبار در روز (یکبار صبح و یک بار شب) برسانید.

روش لایه برداری برای پوست حساس

افرادی که پوست حساسی دارند مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند تا حدی که ترجیح می‌دهند استفاده از هرگونه محصول مراقبت از پوست را کنار بگذارند اما هر نوع پوستی نیاز به لایه‌برداری دارد و شما هم باید بر اساس نیاز خود عمل کنید. اگر پوست شما حساس است باید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ۱% BHA یا اسید سالیسیلیک باشد تا هم لایه‌برداری را به طور موثر انجام دهد و هم باعث خشکی و التهاب پوست نشود. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ترکیبات طبیعی ضدالتهاب مثل چای سبز و درخت بید باشد و ترکیب رقیق آن به پوست التیام ببخشد. اگر محصول مناسبی را انتخاب کنید می‌توانید لایه‌برداری را یک یا حتی دوبار در روز هم انجام دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)