اوبونتو با نام‌های خلاقانه‌ای که برای نسخه‌های سیستم عامل مبتنی بر لینوکس خود استفاده می‌کند، معروف است و شاید انتشار زستی زاپوس اوبونتو (Zesty Zapus)، این موش بامزه، پایانی بر این نام گذاری خلاقانه و جالب باشد. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد انتشار نسخه زستی زاپوس اوبونتو و ادامه‌ی این نام گذاری، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آیا اوبونتو با انتشار زستی زاپوس اوبونتو به پایان نام گذاری خلاقانه خود رسید؟

Wiley Werewolf (ویلی وروولف)، Hardy Heron (هاردی هرون)، Saucy Salamander (ساسی سالاماندر) تعدادی از نام‌هایی است که اوبونتو برای نسخه‌های سیستم عامل خود به کار برده. شکی نیست که اوبونتو بهترین نام‌ها را برای نسخه‌های خود در کسب و کار دارد. از سال ۲۰۰۴ تا کنون، هر نسخه از سیستم عامل مبتنی بر لینوکس با نام رمزی جایگزینی به بازار وارد شد. این نام‌ها از یک صفت و یک حیوان تشکیل می‌شد. حال، ۱۲ سال از زمان شروع این داستان، با انتشار نسخه ۱۷٫۰۴ اوبونتو  (اوبونتو زستی زاپوس) یا همان Zesty Zapus به انتهای الفبا رسیده‌ایم که به معنی موش بامزه است.

 

داستان شروع نام گذاری‌های خلاقانه اوبونتو

افرادی که دقت بیشتری دارند متوجه خواهند شد که ۱۷ نسخه، برای پوشش دادن تمام حروف الفبا کافی نیست؛ اما باید بدانید که سه نسخه اولی که منتشر شد، به ترتیب حروف الفبا نبودند. نسخه اول سیستم عامل مبتنی بر لینوکس، نسخه ۴٫۱۰ اوبونتو با نام Warty Warthog (وارتی وارثوگ) بود و نسخه بعدی، نسخه ۵٫۰۴ اوبونتو به نام Hoary Hedgehog (هوری هجهاگ) است. نسخه ۵٫۱۰ نسخه سوم است که Breezy Badger (بریزی بجر) نام گرفت. از زمان انتشار نسخه ۶٫۰۶ اوبونتو با نام Dapper Drake (دپر دریک) این الگو، به ترتیب شروع به منتشر شدن کرد.

انتشار زستی زاپوس اوبونتو (Zesty Zapus)

بنا به توضیحات Canonical این قرارداد در میان تعدادی از توسعه دهندگان به عنوان شوخی شروع شد و نگران بودند که در اولین نسخه‌ی نرم افزار، به اندازه کافی همه جوانبش را صحیح توسعه نداده باشند، به همین خاطر نام آن را وارتی وارثوگ (Warty Warthog) گذاشتند که به معنی زیگیل گراز است! پس از این انتشار، کد نویسان اوبونتو (Ubuntu) به گراز (hog) مشهور شدند و سعی کردند این رسم را ادامه داده و نام نسخه بعدی را Hedgehog (هدجهاگ) گذاشتند که معنی جوجه تیغی می‌دهد و به زودی شروع به استفاده از حیوانات مختلف برای نام گذاری کردند و حال با انتشار زستی زاپوس اوبونتو، الفبا به پایان رسیده است.

سوال اینجاست که با توجه به انتشار زستی زاپوس اوبونتو که آخرین حرف الفبا را به خود اختصاص داده؛ نسخه بعدی سیستم عامل منتشر شده توسط اوبونتو چه نام خواهد گرفت؟ برخی گمان می‌کنند Canonical دوباره به ابتدای الفبا باز خواهد گشت و شاید هر حرف را دوبار به کار ببرد تا آن را از سری اول متمایز کند؛ مثلاً Aalenian Aardvark! برخی دیگر بر این عقیده‌اند که از نام گل و گیاهان استفاده کند؛ همانند Apologetic Anemone و یا نام سنگ‌ها و مواد معدنی مثل Anomalous Alexandrite. به هر حال، این هیجان و نام گذاری جالب احتمالاً ادامه خواهد داشت.

  • به نظر شما Ubuntu پس از انتشار زستی زاپوس اوبونتو (Zesty Zapus) چه روندی را برای نام گذاری نسخه‌های بعدی خود استفاده خواهد کرد؟ دیدگاه‌های خود را با بخش فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.
  • درصورتی که از کاربران لینوکس هستید، شاید مایل باشید مقاله مجله قرمز با عنوان تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت چیست؟ را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی James Vincent

منبع: theverge