انتخاب لباس و ساختن یک کمد لباس که پاسخگوی نیازهای روزمره و خاص و شما باشد کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به دقت و توجه به موارد مختلف دارد. در مقاله قبلی انتخاب لباس مناسب را در هفت مرحله آموزش دادیم، اگر این مقاله را مطالعه نکرده‌اید حتما آن را بخوانید. در این مقاله می‌خواهیم نکات کامل‌تری را درباره انتخاب لباس مناسب و ساختن کمد لباس کامل در چند مرحله بیان کنیم.

اصول خرید لباس

از لباسی که دوست دارید چندتا بخرید: حتما برای شما پیش آمده است که از لباس خاصی خیلی خوشان آمده و این لباس از هرنظر مناسب کمد لباس و تیپ و استایل شما بوده است، در این مواقع شاید لازم باشد بیش از یک عدد از این لباس را تهیه کنید. اگر به دلیل مشاغل کاری از این لباس‌ها زیاد استفاده می‌کنید می‌توانید آن‌ها را در رنگ و مدل مشابه تهیه کنید تا آن‌ها را جایگزین کرده و از کهنه شدن لباس‌ها جلوگیری کنید. اما اگر این مشکل را ندارید توصیه می‌کنیم این لباس زیبا را در رنگ‌های متنوع تهیه کرده و کمد لباس خود را کامل‌تر کنید.

به ارزش لباس توجه کنید: ارزش و قیمت لباس نقش مهمی در تنظیم مخارج و بودجه شما دارد. اما برخلاف آن چه که تصور می‌شود نباید لباس ارزان بخرید. تجربه نشان داده است که خرید لباس‌های ارزان و بی‌کیفیت نه تنها هزینه‌های شما را کاهش نمی‌دهد بلکه علاوه بر خراب‌تر کردن تیپ و استایل شما در دراز مدت هزینه بیشتری را نیز به شما تحمیل می‌کند. پس اگر درآمد کافی دارید لباس‌های باکیفیت و با قیمت بالا تهیه کنید تا در درازمدت در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. به طور مثال یک جفت پوتین که قیمتی دوبرابر پوتین دیگر دارد ده برابر بیشتر از آن عمر می‌کند و شما پنج برابر بیشتر در هزینه‌های لباس خود صرفه‌جویی می‌کنید.

  • توجه کنید که همه لباس‌های گران باکیفیت نیستند اما همه لباس‌های باکیفیت قیمت بالاتری نسبت به لباس‌های متوسط و بی‌کیفیت دارند.
  • همه لباس‌ها را لازم نیست گران بخرید، برخی لباس‌ها مثل لباس‌های نازک تابستانی که قابلیت تعریق دارند قیمت بالایی ندارند ولی کیفیت مناسبی برای این فصل دارند.
  • بهترین نشانه برای کیفیت لباس نوع دوخت آن است. قبل از انتخاب لباس بخیه‌ها و تراکم و کیفیت آن‌ها را بررسی کنید.
  • کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید. این که تعداد کمتری لباس در کمد خود داشته باشید بهتر از این است که تعداد زیادی لباس ارزان و بی‌کیفیت داشته باشید.
  • اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید حراجی‌های آنلاین فرصت مناسبی برای خرید لباس‌های باکیفیت و با قیمت مناسب هستند.

انتخاب لباس مناسب و ساختن کمد لباس کامل در چند مرحله

انتخاب لباس مناسب

لباس‌های اصلی به تعداد کافی داشته باشید: هنگام انتخاب لباس این نکته را مد نظر داشته باشید که به تعداد کافی لباس ساده و تطبیق پذیر انتخاب کنید تا با همه لباس‌های موجود در کمد لباس هماهنگی داشته باشند و بتوانید ترکیب‌های متنوعی ایجاد کنید. همه شرایط اجتماعی خود را از محل کار تا مهمانی و خانه و دورهمی در نظر بگیرید و بر اساس این شرایط مناسب‌ترین لباس‌ها را انتخاب کنید. به طور مثال یک شلوار مشکی ساده زنانه می‌تواند لباس مناسبی برای محیط کار و یا قرار رسمی باشد و شما حداقل به یک عدد از آن نیاز دارید.

رنگ‌های خنثی را بیشتر بخرید: اگر کمد لباس شما مجموعه‌ای از لباس‌های رنگارنگ باشد ترکیب کردن این رنگ‌ها با یکدیگر برای ساختن تیپ‌های مناسب و زیبا کار ساده‌ای نخواهد بود بنابراین ضروری است که درصد مناسبی از لباس‌های شما را رنگ‌های خنثی و تیره تشکیل دهند تا بتوانید آن‌ها را با همه رنگ‌های دیگر ترکیب کنید و استایل متنوع و نامحدودی داشته باشید. توصیه می‌شود لباس‌های اصلی مثل مانتو و شلوار و کت را در این رنگ‌ها تهیه کنید و اکسسوری‌ها را از رنگ‌های متنوع و دلخواه انتخاب کنید.

هنگام خرید بقیه لباس‌ها را در نظر بگیرید: هنگام انتخاب لباس و خرید باید تصور درستی از آنچه که فعلا در کمد لباس شما موجود است داشته باشید. این مساله نه فقط برای جلوگیری از خرید تکراری بلکه برای هماهنگ کردن لباس‌ها اهمیت دارد. شما باید بدانید که چه چیزهایی در کمد خود دارید تا بتوانید بر اساس آن خرید کنید تا مشکل چندانی در هماهنگ کردن لباس‌های جدید با لباس‌های قبلی خود نداشته باشید. شما می‌توانید لیستی تصویری از همه لباس‌ها و اکسسوری‌های خود تهیه کنید تا مجموعه‌ای از چیزهای که نیاز دارید به دست آورده و خرید درستی داشته باشید.

هرچیزی را که نمی‌پوشید دور بریزید: اصل اول در کامل کردن کمد لباس خرید لباس نیست بلکه سازمان‌دهی چیزهایی است که دارید. کمد لباس خود را بررسی کنید و همه چیزهایی را که مدت زیاد است نپوشیده اید کنار بگذارید، حذف کردن این لباس‌ها کمک می‌کند تا انتخاب لباس ساده‌تر و اصولی‌تر انجام شود. اما با لباس‌هایی که کنار گذاشته اید چه باید بکنید؟

  • اگر لباس مورد نظر هنوز نو و قابل استفاده است می‌توانید آن را به دوستان و آشنایان و نیازمندان هدیه کنید.
  • اگر لباس مورد نظر نو است و بیش از یکی دوبار استفاده نشده می‌توانید آن را آنلاین بفروشید.
  • اگر لباس مورد نظر آسیب دیده است می‌توانید آن را تعمیر کنید و به خیریه بدهید یا بفروشید.
  • اگر لباس مورد نظر بیش از اندازه کهنه و آسیب دیده است قبل از این که آن را به زباله تبدیل کنید می‌توانید از آن به عنوان دستمال گردگیری، پارچه اضافه برای عروسک سازی و … استفاده کنید.

انتخاب لباس مناسب و ساختن کمد لباس کامل در چند مرحله

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در مجله قرمز در قسمت دنیای مد، شاخه اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید.

منبع: WikiHow ( ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)