اگر با وجود استفاده از ریمل از داشتن مژه‌های نامرتب، نازک و نه چندان زیبا خسته شده‌اید احتمالا در انتخاب ریمل مناسب و روش ریمل زدن دچار اشتباه شده‌اید. اولین گام برای داشتن مژه‌ها و چشمان زیبا و بی‌نقص انتخاب یک ریمل مناسب است، گام بعدی آماده کردن مژه‌ها برای استفاده از ریمل و در نهایت گام آخر استفاده از تکنیک صحیح برای ریمل زدن است. همه ایین گام‌ها به نوبه خود دارای اهمیت هستند و در زیباتر شدن چشمان شما نقش دارند. پس اگر می‌خواهید آرایش چشم زیبا و حرفه‌ای داشته باشید نکاتی را که در این مقاله برای شما گردآوری کرده‌ایم مطالعه کنید.

پیدا کردن ریمل مناسب

فرمول مناسب برای ریمل خود را پیدا کنید: اولین گام برای داشتن مژه‌های زیبا، استفاده از فرمول مناسب برای ریمل است. برخلاف تصور خیلی‌ها، ریمل‌ها تنها یک نوع نیستند و برای هر نوع مژه ریمل خاصی وجود دارد. مثلا اگر نیاز شما ضخیم کردن مژه‌ها باشد اما از ریمل بلندکننده استفاده کنید احتمالا ناامید خواهید شد. انواع مختلف ریمل عبارتند از:

  • ریمل بلندکننده که باعث بلندتر شدن مژه‌ها می‌شود و برای افرادی که مژه کوتاه دارند مناسب است.
  • ریمل حجم دهنده یا ضخیم کننده که باعث سیاه‌تر و پرتر دیده شدن مژه‌ها می‌شود و برای افرادی که مژه‌های کمرنگ و کم‌پشت دارند مناسب است.
  • ریمل فرکننده که باعث فرم گرفتن مژه‌ها به سمت بالا می‌شود و برای افرادی که مژه‌های صاف و به سمت پایین دارند مناسب است.
  • ریمل تیوبینگ که دارای ترکیبات پلیمری خاصی است و باعث ایجاد بافتی دور مژه می‌شود و آن را بلندتر و ضخیم‌تر نشان می‌دهد.
  • ریمل فیبری که حاوی رشته‌های فیبر است و به مژه‌ها حالتی طبیعی می‌دهد و به طول و ضخامت آن می‌افزاید.
  • برخی از ریمل‌ها برای بیش از یک نوع کاربرد طراحی شده‌اند و ترکیبی از انواع فوق هستند و اگر مطمئن نیستید که کدام فرمول مناسب شماست می‌توانید از این نوع ریمل‌ها استفاده کنید.
  • بسته به نیاز مژه‌ها، شما می‌توانید از دو یا چند نوع ریمل به صورت همزمان استفاده کنید مثلا اگر مژه‌های شما کوتاه و صاف است از یک لایه ریمل فرکننده و یک لایه ریمل بلندکننده استفاده کنید.

برس ریمل را نیز در نظر بگیرید: علاوه بر فرمول و ترکیب ماده ریمل، ساختار برس ریمل نیز و دسته آن نیز در عملکرد ریمل تاثیر زیادی دارد. جنس این برس و شکل آن در نحوه پوشش دادن ریمل روی مژه‌ها نقش دارد و باید هنگام انتخاب ریمل مناسب به این مساله نیز دقت کنید:

  • اگر مژه‌های پرپشت و حجیم می‌خواهید ریملی انتخاب کنید که برس آن ضخیم باشد و موهای فشرده‌ای داشته باشد.
  • اگر مژه‌های بلند و مجزا می‌خواهید ریملی انتخاب کنید که برس آن موهای کوتاه و با فاصله داشته باشد.
  • برای مژه‌های پلک پایین از ریملی استفاده کنید که سر آن کوچک باشد.

انتخاب ریمل مناسب

از ریمل‌های ضدآب استفاده کنید: اگر می‌خواهید ریمل شما در طول روز بی‌نقص و زیبا باقی بماند ریمل مناسب برای شما ریمل ضدآب است. ریمل ضدآب در مقابل عرق، اشک، رطوبت هوا و … مقاوم است و به ثابت ماندن فرم مژه‌ها کمک می‌کند. در این صورت لازم نیست نگران سیاه شدن زیر چشم و خراب شدن آرایش خود باشید. تنها ایراد ریمل‌های ضدآب این است که پاک کردن آن ساده نیست پس درصورتی این ریمل را انتخاب کنید که پاک کننده آرایش چشم هم در منزل داشته باشید. اگر از لنزهای زیبایی یا طبی استفاده می‌کنید ریمل مناسب برای شما ریمل ضدحساسیت است که مانع از قرمزی و تحریک چشم می‌شود.

ریمل خود را تازه نگه دارید: مثل همه مواد آرایشی، ریمل هم با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد و یک ریمل کهنه و نه تنها آرایش شما را خراب می‌کند بلکه ممکن است باعث آسیب و تحریک چشم و حتی عفونت شود. بافت ریمل به گونه‌ای است که خیلی زود در مقابل هوا غلیظ و خمیری می‌شود و همه آلودگی‌های محیط را به خود جذب می‌کند به همین دلیل نباید ریمل را بیش از سه ماه استفاده کرد. اگر چندین عدد ریمل در منزل دارید که به خاطر سپردن تاریخ مصرف همه آن‌ها ممکن نیست روی آن‌ها برچسب بزنید و تاریخی را که در ریمل را برای اولین بار باز کردید روی آن یادداشت کنید و سه ماه بعد آن ریمل را دور بریزید.

از ریمل سیاه استفاده کنید: برای داشتن زیباترین و جذاب‌ترین چشم بهتر است از ریمل سیاه استفاده کنید چون این ریمل مژه‌ها را پرتر و بلندتر نشان می‌دهد و بهتر است مطمئن شوید که تیره‌ترین رنگ ممکن را انتخاب کرده‌اید. ریمل‌های رنگی مثل آبی و بنفش یا سبز و رنگ‌های دیگر را برای مژه‌های پایین نگه دارید. البته اگر پوست شما خیلی روشن است و رنگ سیاه تضاد زیادی با چهره شما دارد می‌توانید از ریمل‌های قهوه‌ای تیره یا سرمه‌ای هم استفاده کنید.

ریمل مناسب

آماده کردن مژه‌ها برای ریمل زدن

مژه‌ها را نرم کنید: پس از این که ریمل مناسب را انتخاب کردید باید مژه‌ها را برای ریمل زدن آماده کنید. اگر مژه‌های شما نرم و سالم باشند ریمل بهترین اثر را خواهد داشت. می‌توانید از نرم کننده و حالت دهنده مژه که در بازار موجود است استفاده کنید و آن را شب پس از پاک کردن آرایش، روی مژه‌ها بمالید و صبح روز بعد آرایش خود را انجام دهید. می‌توانید به جای خرید این نرم کننده آن را خودتان در منزل بسازید. کمی وازلین، محتویات قرص ویتامین E و روغن نارگیل را مخلوط کرده و داخل یک ظرف خالی ریمل بریزید و استفاده کنید.

قبل از ریمل زدن فرمژه بزنید: فرمژه زدن باعث می‌شود مژه‌ها بلندتر و پرپشت‌تر دیده شوند و ریمل زدن اثر بهتری روی آن داشته باشد. اما هرگز بعد از ریمل زدن فرمژه نزنید چون مژه‌ها به فرمژه می‌چسبند و ممکن است کنده شوند. فرمژه شما نیز یگر قابل استفاده نخواهد بود. اگر فرمژه ندارید می‌توانید از روش‌های دیگر برای فرکردن مژه‌ها استفاده کنید.

از پرایمر ریمل استفاده کنید: پرایمر ریمل نوعی ریمل به رنگ سفید است که باعث می‌شود مژه‌ها حجیم و بلند شوند و پایه مناسبی را روی مژه‌ها ایجاد می‌کند تا ریمل راحت‌تر استفاده شود و اثر بهتری داشته باشد.

استفاده از ریمل

اضافات ریمل را از پرس پاک کنید: حال که ریمل مناسب را انتخاب کردید و مژه‌ها را آماده کردید در ریمل را باز کنید و برس را خارج کنید، اگر در همین حالت برس را به مژه‌ها بزنید ریمل روی مژه‌ها قلمبه قلمبه خواهد ایستاد اما اگر با یک دستمال کاغذی اضافات ریمل را از برس آن پاک کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. اگر دستمال همراه ندارید برس ریمل را به کناره در ظرف فشار دهید تا اضافات آن جدا شود. فراموش نکنید که نباید برس ریمل را داخل ظرف آن به طرف بالا و پایین حرکت دهید چون با این کار هوا وارد ظرف ریمل شده و آن را خشک می‌کند.

برس ریمل را روی پایه مژه‌ها حرکت دهید: برس را دقیقا روی ریشه مژه‌ها بگیرید و با حرکات رفت و برگشتی چپ و راست به مژه‌ها فشار دهید تا یک لایه ریمل روی ریشه مژه‌ها بنشیند.

با حرکت زیگزاگ کل مژه‌ها را پوشش دهید: حال با حرکت زیگزاگ برس را به سمت بالا حرکت دهید تا به نوک مژه‌ها برسد و پوشش کاملی روی سطح مژه‌ها ایجاد شود. برای مژه‌های پایین برس را عمودی بگیرید و مژه‌ها را دانه دانه پوشش دهید. توجه کنید که ریمل زدن آخرین مرحله آرایش چشم شماست و اگر نگران این هستید که پلک‌ها آلوده شوند یک کارت ویزیت بالای مژه‌ها بگذارید تا پلک را از آلوده شدن حفظ کند.

پس از ریمل زدن مژه‌ها را شانه کنید: وقتی اولین لایه ریمل را زدید چند ثانیه صبر کنید سپس با شانه مخصوص مژه، آن‌ها را شانه بزنید تا هرگونه ماده اضافی از بین مژه‌ها خارج شود. این کار را با یک مسواک کهنه تمیز هم می‌توانید انجام دهید.

در صورت نیاز یک یا چند بار دیگر ریمل بزنید: اگر تنها یک نوع ریمل مناسب شماست در این مرحله کار شما تمام شده است اما اگر به لایه‌ها و انواع دیگر ریمل هم نیاز دارید این مراحل را مجددا تکرار کنید و به خاطر داشته باشید که روش رمل زدن برای همه انواع ریمل‌ها به همین شکل است. اما در استفاده از ریمل زیاده‌روی نکنید و شانه زدن بعد از هر مرحله را نیز فراموش نکنید تا مژه‌های طبیعی و زیبا داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)