در این مطلب، در مورد مکان های تامین و تدارک یا مراکز عملیاتی سفارشات اینترنتی آمازون (انبارهای بهترین فروشگاه آنلاین جهان) نکاتی را فرا خواهیم گرفت. بهترین فروشگاه آنلاین جهان، الگوی خوبی برای سایر افرادی است که می‌خواهند فروشگاه اینترنتی خود ر ابه خوبی مدیریت کنند. آیا شما هم دارای یک فروشگاه اینترنتی هستید و برای ارسال سریع محصولات به دست مشتریان دچار مشکل هستید؟ اگر این طور است و یا این که علاقه مند به بالا بردن آگاهی‌تان در مورد تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی و نحوه‌ی ذخیره سازی محصولات آن‌ها هستید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

این موضوع که آمازون قادر است سفارشات اینترنتی را به راحتی در کمتر از دو روز و یا حتی در عرض چند ساعت به دست مشتریانش برساند، به دلیل تعداد زیاد انبارها و مراکز تامین و تدارکی است که آمازون در اختیار دارد. پس با ما همراه باشید تا نکات جالبی را در مورد انبارهای بهترین فروشگاه آنلاین جهان بدانید.

آمازون - بهترین فروشگاه اینترنتی در دنیا

آمازون چه مکان هایی را برای ذخیره‌ی کالاها و آماده‌سازی نهایی آن‌ها در اختیار دارد؟

در حال حاضر (نوامبر ۲۰۱۷)، بهترین فروشگاه آنلاین جهان – آمازون – تقریباً به میزان ۱۵۰ میلیون فوت مربع (حدود ۵ مایل مربع) فضا در اختیار دارد که یا از آنِ خودش است و یا آن ها را اجاره کرده است و از آن ها برای ذخیره سازی و انتقال خرید های اینترنتی مشتریان به درب منزلشان استفاده می‌کند.

این فضاها، شامل مراکز تامین و تدارک بزرگ، مراکز کوچک‌تر و سایر تجهیزات و فضاهایی است که برای تحویل سریع سفارشات به مشتریان (در عرض چند روز و یا حتی چند ساعت)، برای آمازون کارکرد دارد. نقشه‌ی زیر، مکان و تخمینی از اندازه‌ی این فضاها در آمریکا را نشان می‌دهد (برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد این مکان ها، به سایت مرجع که در پایان این مطلب نوشته شده، مراجعه نمائید).

مکان و تخمینی از اندازه‌ی این فضاها

مساحت انبارهای تامین و تدارک سفارشاتِ بهترین فروشگاه آنلاین جهان

شکل زیر نیز مساحت این مکان های تامین و تدارک سفارشات اینترنتی را بر حسب فوت مربع در هر سال، از ابتدای تاسیس فروشگاه آنلاین آمازون تا امروز و به علاوه، برنامه‌ریزی در مورد خرید یا اجاره‌ی مکان‌های جدید تا سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. همان طور که مشاهده می‌کنید، آمازون در ابتدا فاقد انبار و مراکز تامین و تدارک بوده و به تدریج، میزان آن‌ها را با نرخ نسبتاً سریعی افزایش داده است.

مساحت انبارهای تامین و تدارک سفارشاتِ بهترین فروشگاه آنلاین جهان

تعداد کل انبارهای آمازون (یا مراکز تامین و تدارک سفارشات اینترنتی)

فروشگاه اینترنتی آمازون دارای ۳۳۰ مرکز تامین و تدارک یا توزیع در سراسر آمریکاست که در مجموع، ۱۵۰ میلیون فوت مربع مساحت دارند. بیشترین تعداد مراکز تامین و توزیع سفارشات برای شرکت آمازون نیز در منطقه‌ی کلیفرنیا قرار دارد. در کلیفرنیا، آمازون دارای ۵۶ مرکز تامین است که در مجموع، ۲۱ میلیون فوت مربع مساحت دارند. همچنین مراکزی که از آنجا سفارشات اینترنتی به صورت هوایی ارسال می‌شوند، حدود ۳ میلیون فوت مربع مساحت دارند.

تکنولوژی های مورد استفاده در انبارهای آمازون

در انبارها یا مراکز تامین بهترین فروشگاه آنلاین جهان، از تکنولوژی‌های زیادی استفاده می‌شود و مساحت آن‌ها از ۶۰ هزار فوت مربع تا حدود یک و نیم میلیون فوت مربع می‌باشد. این انبارها معمولاً دارای سیستم تسمه نقاله‌ی اتوماتیک و ربات‌ها هستند. بزرگ‌ترین مرکز توزیع (انبار) آمازون که دارای مساحتی حدود یک و نیم میلیون فوت مربع است، در سن برناردینوی کلیفرنیا در سال ۲۰۱۲ ایجاد شده است و حدود ۲۰۰۰ نفر در آن جا مشغول به کار هستند.

انبارهای مخصوص تامین و تدارک سریع سفارشات

آمازون، انبارهایی دارد که برای تحویل سریع محصولات به درب منزل مشتریان مجهز شده‌اند و به Prime now hubs معروف هستند. سفارشات اینترنتی که در این مراکز تامین می‌شوند، قابلیت ارسال به مشتری در مدت زمان کوتاهی پس از ثبت سفارش اینترنتی و در همان روز را دارند. در این مراکز تامین و تدارک یا انبارها، اکثراً محصولات کوچک‌تری ذخیره می‌شوند و همچنین مکان این انبارها بیشتر در شهرهای بزرگ و پر جمعیت می‌باشد.

مساحت انبارهای آمازون: 150 میلیون فوت مربع

انبارهای مخصوص ذخیره و ارسال سفارشات خواربار (محصولات زود فاسد شدنی)

فروشگاه اینترنتی آمازون به دلیل این که علاوه بر محصولات عمومی، محصولات فاسد شدنی (خواربار) را نیز به فروش می‌رساند، نیاز به مراکز توزیع یا انبارهایی دارد که مجهز به یخچال باشند و بتوان محصولات را به طور تازه تا چند ساعت در آن‌ها نگهداری کرد.

در این راستا، آمازون در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نام Whole foods را خریداری کند. پس از این که آمازون این فرشگاه‌های زنجیره‌ای را خریداری کرد، صاحب تمامی مراکز توزیع و تجهیزات آن شد که تعداد این مراکز توزیع (یا فروشگاه ها) به ۴۷۳ عدد می‌رسید و در آمریکا، کانادا و انگلستان قرار دارند. تجهیزات مربوط به این مراکز توزیع هم برای تازه نگه داشتن خواربار، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین لازم است ذکر شود که آمازون –بهترین فروشگاه آنلاین جهان- دارای یک سری مراکز توزیع محلی نیز می‌باشد که سفارشات اینترنتی از آن جا به ادارات پست محلی ارسال می‌شود تا پستچی، آن‌ها را به دست مشتریان در نزدیکی آن محدوده برساند. این مراکز توزیع، معمولاً حدود ۳۰۰ هزار فوت مربع مساحت دارند. در این مراکز، سفارشاتی که کد پستی های نزدیک به هم دارند، در دسته‌بندی‌های جداگانه قرار می‌گیرند. به این صورت که سفارشات محدوده‌های نزدیک به هم، در پالت‌های جداگانه‌ای دسته بندی می‌شوند و به دست ماموران پستی می‌رسند تا آن ها، سفارشات مشتریان را به دستشان برسانند.

انبارهای رقبای آمازون

باید گفت که رقبای آمازون در آمریکا، از نظر تعداد و مساحت مراکز توزیع، به گرد پای آمازون هم نمی‌رسند! نمودار زیر، گویای این موضوع است.

انبارهای رقبای آمازون

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی نوشته شده توسط Stefany Zaroban در سال ۲۰۱۷ از منبع : www.digitalcommerce360.com

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فروشگاه آنلاین آمازون، پیشنهاد می‌شود به مقاله‌های مرتبط با این مطلب که در زیر آمده، رجوع کنید.

خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.