افزایش وزن و راه‌های پیشگیری و برطرف کردن این وضعیت

روش های کنترل افزایش وزن

افزایش وزن یکی از مواردی است که جدا از برهم زدن تعادل بدن باعث مستعد شدن برای ابتلا به ناخوشی‌های مختلفی می‌شود. اگر شما در حال حاضر داری وزن مناسب هستید، در این بازی یک‌قدم جلوتر هستید. برای حفظ وزن مناسب انجام یک برنامه‌ریزی کوچک در حال حاضر بسیار باارزش می‌باشد. یا ممکن است شما اضافه‌وزن داشته باشید اما آماده وزن کم کردن نباشید، در این صورت جلوگیری از افزایش وزن یک هدف ارزشمند است؛ مانند سن افراد، ترکیب بدن آن‌ها به‌تدریج تغییر می‌کند، نسبت عضله کاهش می‌یابد و نسبت چربی افزایش می‌یابد. خود این تغییر، متابولیسم را کاهش می‌دهد و افزایش وزن را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، بعضی از افراد با افزایش سن، فعالیت بدنی آن‌ها کمتر می‌شود و خطر افزایش وزن برای آن‌ها بیشتر می‌شود. خبر خوب این است که با انتخاب شیوه‌های سالم زندگی که شامل عادات خوب غذا خوردن و فعالیت روزانه بدنی می‌شود، می‌توان از افزایش وزن جلوگیری کرد. با اجتناب از افزایش وزن، از بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2، فشارخون بالا، استئوآرتریت و برخی از انواع سرطان جلوگیری می‌شود.

 

انتخاب برنامه غذایی برای جلوگیری از افزایش وزن

بنابراین، انتخاب یک برنامه غذایی سالم چگونه شمارا قادر می‌سازد وزن فعلی خود را حفظ کنید؟ هدف این است که به انتخاب غذاهای مغذی و سالم عادت داشته باشید. اگر هدف شما جلوگیری از افزایش وزن باشد، شما باید غذاهایی را انتخاب کنید که کالری مناسب برای حفظ وزن شمارا فراهم کند. البته این مورد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این به عوامل زیادی، از قبیل قد، وزن، سن، جنس و سطح فعالیت شما بستگی دارد.

تحرک داشته باشید

علاوه بر یک برنامه غذای سالم، یک شیوه زندگی فعال، به شما کمک می‌کند وزن خود را حفظ کنید. با انتخاب فعاليت فيزيکی بيشتر در روز، مقدار کالری موردنیاز بدن را افزايش می‌دهد. به‌احتمال‌زیاد این وزن شمارا حفظ خواهد کرد. اگرچه فعالیت بدنی جزء جدایی‌ناپذیر از مدیریت وزن است، همچنین به‌طورکلی بخش مهمی از سلامت است. فعالیت بدنی منظم  و تحرک می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را کاهش دهد و می‌تواند بدن شمارا سالم و قوی نگه دارد.

تحرک و افزایش وزن

خود نظارتی

شما همچنین می‌توانید به‌طور منظم خود را وزن کنید. اگرچند پوند تغییر دیدید، زمانی را برای بررسی شیوه زندگی خود قرار دهید. با استفاده از این استراتژی‌ها، به‌احتمال‌زیاد دستاوردهای کوچکی را به‌سرعت به دست خواهید آورد.

آیا سطح فعالیت های بدنی من تغییر کرده است؟

آیا بیشتر از حد معمول غذا می‌خورم؟ نگه‌داشتن یک مجله غذایی برای چند روز ممکن است مفید باشد تا آگاهی بیشتری از انتخاب‌های غذایی خود داشته باشید. اگر خودتان این سؤالات را بپرسید و متوجه شوید که سطح فعالیت شما کاهش‌یافته است یا بعضی از انتخاب‌های غذایی ضعیف را انجام داده‌اید، مطمئن شوید که در مسیر صحیح حرکت می‌کنید. برخی از اهداف معقول را برای کمک به فعالیت فیزیکی بیشتر و انتخاب غذای بهتر تنظیم کنید.

منبع مقاله CDC
این مقاله به‌طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه‌شده است. اگر مقاله فوق موردپسند شما واقع شد، خرسند خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای هرچه بهتر شدن سطح کیفی مقالات با ما در میان بگذارید و از دیگر مقالات ما در بخش سلامت و تغذیه سایت دیدن فرمایید.


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *