خرید پوشاک یکی از بخش‌های مهم هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود که کاهش آن می‌تواند در اقتصاد خانواده موثر باشد. اگر راهی باشد که بتوان با آن عمر لباس را افزایش داد می‌توان هزینه‌های خرید پوشاک را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش داد. این راه همان مراقبت صحیح از لباس است که اصول خاص خود را دارد، در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با اصول مراقبت صحیح از لباس آشنا خواهید شد.

همه ما همیشه بیش از آن چه که فکر می‌کنیم و برنامه ریزی می‌کنیم برای خرید لباس هزینه می‌کنیم، چه جزو افراد شیک‌پوش باشیم و چه یک فرد بی‌توجه به مد و فشن. طبق آمار در کشور آمریکا در سال ۲۰۱۲ یک خانواده آمریکایی به طور متوسط ۱۷۳۶ دلار خرج خرید لباس نو می‌کند که در مقایسه با درآمد خانواده هزینه نسبتا بالایی است. با مراقبت صحیح از لباس می‌توان هزینه‌های پوشاک خانواده را کاهش داد البته این روش برای پوشاک کودکان درحال رشد چندان موثر نیست و وقتی کودک شما بزرگ شده مجبورید لباسی برایش بخرید که اندازه باشد حتی اگر لباس‌های قبلی وی هنوز نو باشند. اما این نکته را نیز فراموش کنید که هر لباسی را نمی‌توان برای مدت طولانی استفاده کرد و این زمان همیشه محدود است، چون به هرحال پوشیدن و استفاده از لباس باعث کهنگی و فرسودگی آن می‌شود و هدف از مراقبت صحیح از لباس افزایش این محدودیت و عمر لباس است.

خرید لباس‌های باکیفیت

هرچند ما هرگز خرید لباس‌های گران قیمت و از برندهای لوکس را توصیه نمی‌کنیم اما خرید لباس‌های باکیفیت همیشه توصیه می‌شود. شما با خرج مقداری پول اضافی و خریدن لباس‌هایی که هرگز از مد نمی‌افتند اساس کمد لباس‌های خود را بر کیفیت بنا می‌کنید و در کنار آن‌ها می‌توانید از لباس‌های ارزان‌تر و معمولی و مد روز هم استفاده کنید. مساله دیگری که در این میان اهمیت دارد انتخاب میان دو فاکتور کیفیت و کمیت است. برای لباس کودکان بهتر است فاکتور کمیت را بیشتر مد نظر داشته باشید چون کودکان در حال رشد هر لباس را نهایتا برای دو تا سه فصل می‌پوشند اما برای بزرگسالان بهتر است کیفیت را در نظر بگیرید به خصوص برای لباس‌هایی که هر روز می‌پوشید مانند شلوار جین از کیفیت بالا انتخاب کنید چون لباس‌های ارزان و بی‌کیفیت پس از چند ماه دیگر قابل استفاده نیستند و باید با لباس جدیدی جایگزین شوند که این به معنای هزینه بیشتر برای شماست. برای این موارد بهتر است بودجه بندی درستی داشته باشید. هشتاد درصد از بودجه سالانه پوشاک خود را برای لباس‌های باکیفیت و کلاسیک که همیشه می‌پوشید در نظر بگیرید  وبست درصد بودجه را برای لباس‌های مد روز و ارزان قیمت که گاهی استفاده می‌کنید. دقت کنید که قیمت تنها فاکتور تعیین کننده کیفیت لباس نیست و هنگام خرید حتما به کیفیت دوخت، محکمی دکمه‌ها و جنس پارچه توجه کنید. اگر پارچه بیش از حد نازک است یا دوخت آن چندخط درمیان است نشانه این است که لباس کیفیت مناسبی ندارد.

دقت در شستشوی لباس

 مراقبت صحیح از لباس با دقت در شستشو

برای مراقبت صحیح از لباس تگی که به لباس متصل شده و روی آن توضیحاتی درباره نحوه شستشوی لباس دارد قبل از خرید لباس و قبل از شستشو به دقت بخوانید. اگر این دستورات را به درستی رعایت کنید لباس شما عمر بیشتری خواهد داشت. اگر به شستن لباس با دست علاقه‌ای ندارید پس بهتر است لباس‌هایی را که نیاز به مراقبت ویژه دارند نخرید همچنین لباس‌هایی که نیاز به خشکشویی دارند هزینه بیشتری روی دست شما می‌گذارند. اما چند اصل کلی برای شستشوی لباس به این شرح است:

  • لباس‌های تیره را پشت و رو بشویید چون رنگ تیره این لباس‌ها به مرور زمان با شستشو ممکن است بور شود.
  • لباس‌هایی را که قطعات فلزی دارند جدا بشویید. زیپ، دکمه فلزی و چیزهایی از این قبیل ممکن است در ماشین لباسشویی بیش از حد داغ شوند و به بقیه لباس‌ها آسیب برسانند و لازم است این لباس‌ها را از لباس‌های دیگر به خصوص لباس‌های ظریف مثل ابریشم جدا کنید.
  • لباس‌های خود را کمتر بشویید. فرآیند شستن لباس در هر صورت باعث کهنه شدن آن می‌شود، پس تا زمانی که لباس‌های شما (به جز لباس زیر) به طرز واضحی کثیف نشده آن را نشویید. به طور متوسط شستن هر لباس بعد از سه بار پوشیدن شدن کافی است.
  • تنظیمات ماشین لباسشویی و خشک کن را درست یاد بگیرید. با پیشرفت تکنولوژی ماشین‌های لباسشویی امکان متنوعی به آن‌ها اضافه شده است که بسیاری از ما از آن بی‌خبریم. یادگیری این امکانات می‌تواند به شستشوی بهتر و مناسب‌تر لباس با آسیب کمتر کمک کند.

رعایت بهداشت شخصی

شاید به نظر ساده برسد اما انجام کارهایی مثل دوش گرفتن روزانه، استفاده از دئودورانت و استفاده از لباس زیر مناسب به تمیزتر ماندن لباس‌ها کمک می‌کند و نیاز به شستشو را کم می‌کند. همچنین اگر توجه کنید که هر لباسی را در چه موقعیتی  خواهید پوشید می‌توانید در مراقبت صحیح از لباس موفق‌تر باشید مثلا لباسی که دختر شما قرار است در مهمانی تولد بپوشد و کثیف کند لازم نیست گران قیمت و غیرقابل شستشو باشد.

یادگیری اصول اولیه تعمیر و مراقبت صحیح از لباس

 مراقبت صحیح از لباس با یادگیری اصول تعمیر و نگهداری

مهارت در کارهایی مثل سفت کردن یک دکمه شل و بخیه زدن دوخت‌های جداشده می‌تواند باعث افزایش عمر و ماندگاری لباس شود و هزینه‌های شما را کاهش دهد. شما هرچقدر هم که مراقبت لباس خود باشید برخی اتفاقات اجتناب ناپذیرند اما اگر اصول اولیه تعمیر لباس را بدانید تا مدتی نیاز به مراجعه به خیاط یا دور انداختن آن لباس ندارید و این یعنی هزینه کمتر. برای این کار شما به یک کیت خیاطی شامل سوزن و نخ در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف و قیچی نیاز دارید و اگر تجربه‌ای در خیاطی ندارید می‌توانید مهارت‌های دوخت و دوز را به طور آنلاین فرا بگیرید.

اتو کردن با دقت

استفاده از حرارت بالا روی لباس هرچند باعث صاف شدن آن می‌شود ولی در واقع به الیاف لباس آسیب می‌رساند و اگر این کار در دمای مناسب و با روش درستی انجام نشود ممکن است لباس خود را برای همیشه خراب کنید. البته می‌توانید سرمایه گذاری کنید و یک اتوبخار مناسب بخرید تا نگران خراب شدن لباس‌ها نباشید. در هرحال با اتوی معمولی هر نوع لباس باید با دمای مشخصی اتو شود.

  • لینن ۲۳۰ درجه سانتی گراد
  • پنبه ۲۰۰ درجه سانتی گراد
  • ویسکوز و ریون ۱۹۰ درجه سانتی گراد
  • اکریلیک ۱۳۵ درجه سانتی گراد
  • پلی استر ۱۹۰ درجه سانتی گراد
  • پشم ۱۹۰ درجه سانتی گراد
  • ابریشم ۱۹۰ درجه سانتی گراد
  • استات ۱۴۰ درجه سانتی گراد
  • نایلون ۱۳۵ درجه سانتی گراد

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Moneycrashers (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)