افزایش سرعت رشد موها با چند ترفند ساده و موثر


افزایش سرعت رشد مو

گاهی ممکن است آرایشگر شما موهای شما را به شکلی کوتاه کند که دوست ندارید، در این حالت تنها افزایش سرعت رشد موها می‌تواند شما را نجات دهد! هرچند گفته می‌شود رشد موها سرعت مشخصی دارد که حدود یک و نیم تا دو سانتی‌متر در ماه استاما با رعایت چند نکته کاربردی و توجه به برخی مسائل مثل تغذیه و سلامت می‌توان باعث افزایش سرعت رشد موها شد و یا حداقل از کاهش سرعت رشد آن‌ها جلوگیری کرد.


افزایش سرعت رشد موها با اصلاح تغذیه

میوه و سبزیجات و گوشت و ماهی به مقدار زیاد مصرف کنید:

ساختار مو از یک پروتئین به نام کراتین تشکیل شده و موها برای بلند شدن به پروتئین ومواد مغذی نیاز دارند. برخی رژیم‌های لاغری سخت که دریافت مواد غذایی را بسیار محدود می‌کنند ممکن است به طور مستقیم روی موهای شما اثر بگذارد و باعث ریزش موها و کاهش سرعت رشد آن‌ها شود. اگر می‌خواهید موهایتان هرچه سریع‌تر بلند شوند بهتر است از مواد غذایی مفید مثل میوه و سبزیجات و پروتئین‌های لازم برای بدن مثل گوشت و لبنیات به مقدار کافی استفاده کنید.

چربی‌های مفید مصرف کنید:

همه چربی‌ها مضر نیستند و برخی چربی‌ها برای تقویت مو و پوست و دیگر ارگان‌های حیاتی هستند. این چربی‌ها که چربی غیر اشباع هستند به جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن کمک می‌کنند و بدون آن‌ها نمی‌توانید ویتامین‌های آ، دی، کا و ای را دریافت کنید. اسیدهای چرب، امگا۳ و روغن ماهی چربی‌های مفیدی هستند که باید در برنامه غذایی روزانه شما گنجانده شوند تا موهای سالمی داشته باشید.

آهن و روی کافی دریافت کنید:

آهن و روی نقش مهمی در سلامت و افزایش سرعت رشد موها دارند، آهن اکسیژن را در خون منتقل می‌‌کند و به فولیکول مو می‌رساند و کمبود آن در درجه اول به شکل ریزش مو خود را نشان می‌دهد. بهتر است آهن را از منابع حیوانی مثل گوشت قرمز و یا اگر گیاهخوار هستید از حبوبات و سویا دریافت کنید. روی هم در تقویت ساقه مو نقش مهمی دارد و در گندم، کدوحلوایی، کنجد و شکلات تلخ به وفور یافت می‌شود.

ویتامین سی به مقدار کافی دریافت کنید:

چگونه رشد مو را افزایش دهیم

کمبود ویتامین سی یکی از دلایل اصلی ضعف و کشنندگی مو است چون ویتامین سی پایه تولید کلاژن در پوست و مو است و همچنین به جذب آهن در بدن منجر می‌شود. ویتامین سی در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و بزرگسالان روزانه به ۷۵ تا ۹۰ میلی گرم از آن نیاز دارند.


پیشگیری از آسیب به مو با استایل مناسب

از مواد حالت دهنده کمتر استفاده کنید:

استفاده از مواد حالت دهنده مثل ژل و اسپری و … شاید موهای شما را زیبا و خووش حالت کند اما در درازمدت آسیب‌های جبران ناپذیری به ساقه مو وارد کرده و آن‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند و حتی ممکن است باعث ریزش مو شود. این محصولات را به اندازه و با فاصله استفاده کنید تا موها زمان کافی برای بازسازی و رشد داشته باشند.

از ابزارهای حرارتی کمتر استفاده کنید:

اتومو، فرکننده‌ها و ابزارهایی که با حرارت به مو حالت می‌هند در درازمدت به موها آسیب می‌رسانند. حداقل دو هفته فاصله بین هربار استفاده از این ابزارها زمان بگذارید تا موها فرصت رشد و تقویت داشته باشند و یا حداقل از ماسک مو استفاده کنید تا آسیب‌ را به حداقل برساند.

موها را مرتب شانه کنید:

شانه کردن و برس زدن مرتب موها باعث می‌شود که خون در کف سر جریان یابد و ساقه موها تغذیه شوند و در نتیجه باعث افزایش سرعت رشد موها شوند. موها را زمانی که خشک هستند برس بکشید و این کار را حداقل یکبار و حداکثر دوبار در روز انجام دهید. برای باز کردن گره موهای خیس از شانه دندانه درشت استفاده کنید.

از کش‌های لاستیکی استفاده نکنید:

هرچند کش‌های لاستیکی روی موها ثابت می‌مانند و سر نمی‌خورند اما باعث ریزش مو و کنده شدن آن از ریشه می‌شوند. از کش‌هایی استفاده کنید که روکش پارچه‌ای دارند تا به موها نچسبند.

از مدل‌هایی که به مو فشار می‌آورد اجتناب کنید:

دم اسبی کردن موها و مدل‌هایی که به موها فشار می‌آورد باعث کنده شدن مو از ریشه می‌شود و در درازمدت باعث ریزش و آسیب به مو می‌شود. از مدل‌هایی استفاده کنید که فشار و وزن کمتری به ریشه مو وارد کند.

موها را با دقت بشویید:

بسته به میزان چربی و خشکی موها آن‌ها را دو تا چهار بار در هفته بشویید و شامپو بزنید و از نرم کننده و حالت دهنده مناسب استفاده کنید. از شامپوهایی استفاده کنید که چربی مو را به طور کامل از بین نبرد چون این چربی مفید در رشد مو موثر است. شامپوهایی که حاوی ژل آلوئه ورا، آووکادو و یا روغن نارگیل باشند به افزایش سرعت رشد موها کمک می‌کنند.

برنامه منظمی برای کوتاه کردن مو داشته باشید:

برخی بر این باورند که کوتاه کردن منظم مو باعث افزایش سرعت رشد آن می‌شود هرچند این مساله دلیل علمی ندارد اما کوتاه کردن منظم موها به از بین بردن موخوره و رشد سالم مو کمک می‌کند. با توجه به سرعت رشد موها هر دوماه یک بار حدود یک تا دو سانتی‌متر از نوک موها را کوتاه کنید.

وضع سلامت بدن را مرتب چک کنید:

گاهی کمبود برخی مواد، عدم تعادل هورمونی و یا برخی بیماری‌ها باعث آسیب به مو و توقف رشد آن می‌شود. به همین دلیل حداقل هر ۶ ماه یک بار به پزشک مراجعه و چک آپ کامل داشته باشید و در صورت نیاز دارو مصرف کنید.

کف سر را مرتب چک کنید:

گاهی علت ضعف و شکنندگی موها، قارچ یا عفونت و انگل‌های پوستی در کف سر است. چند وقت یک بار کف سر را جهت عدم وجود قارچ و شپش و هرگونه ناراحتی پوستی دیگر چک کنید.


درمان های خانگی برای افزایش سرعت رشد موها

  • ترکیب عسل و آلوئه ورا یک درمان خانگی موثر برای افزایش سرعت رشد موها است. ژل آلوئه ورا را با عسل مخلوط کرده و به کف سر بمالید و پس از بیست دقیقه با آب ولرم بشویید.
  • یک عدد گوجه فرنگی را با یک قاشق روغن زیتون میکس کرده و مخلوط را گرم کنید و کمی ژل الوئه ورا به آن اضافه کرده و به کف سر بمالید و ده دقیقه بعد بشویید.
  • حنا یک ماده طبیعی است که قرن‌هاست برای تقویت مو استفاده می‌شود. این ماده باعث تقویت و پرپشت شدن و درخشان شدن مو می‌شود.
  • ماساژ روغن زیتون به تنهایی روی کف سر نیز باعث افزایش سرعت رشد موها می‌شود.
  • بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است که در درمان آکنه نقش دارد و باعث تقویت و رشد موها می‌شود.