مارک زوکربرگ، کریستوفر نولان، کارل لگرفلد و سایر افراد موفق در عرصه‌های مختلف چه نقطه مشترکی دارند؟ قطعا همه این افراد بسیار باهوش و کوشا هستند و در عرصه فعالیت خود جزو بهترین‌ها هستند اما سبک لباس پوشیدن این افراد چه شباهتی با هم دارد؟ شما هرگز افرراد موفق را در لباس‌های پرزرق و برق و متنوع نمی‌بینید، سادگی، کنترل پذیری و تکرار سه ویژگی مشترک در سبک لباس پوشیدن افراد موفق است که در این مقاله به بررسی این ویژگی‌ها و مزایای آن می‌پردازیم.

افراد موفق و پیشرو در کارهای خود اهداف بزرگی دارند، اهدافی مثل نجات جهان یا ایجاد تحول در سبک زندگی مردم که سعی دارند این اهداف را به صورت پیام‌هایی به دیگران انتقال دهند. اگر سبک لباس پوشیدن آن‌ها حاوی این پیام نباشد یا در تضاد آن باشد قطعا فرد موفقی نخواهند بود و به اهداف خود نخواهند رسید. اگر شما نیز می‌خواهید جزو این افراد باشید باید قبل از هرچیز هدف خود را تعیین کنید، خودتان را بشناسید و سبک خود را پیدا کنید و تا پایان عمر به آن متعهد باشید. این سبک زندگی مزایای زیادی دارد که شما را در موفقیت شغلی و رسیدن به اهدافتان یاری خواهد کرد.

انتقال صحیح پیام

همه ما استیو جابز فقید را با کفش کتانی، شلوار جین و بلوز یقه اسکی مشکی که همیشه می‌پوشید می‌شناسیم. این سبک او در لباس پوشیدن به دلیل آن نبود که فرد تنبلی بود یا به ظاهر خود اهمیتی نمی‌داد، این کار او یک هدف داشت، او می‌خواست بگوید که من هم یک فرد عادی و معمولی هستم و همه می‌توانند مانند من باشند. مارک زوکربرگ نیز چنین استایلی برای خود برگزیده، ما او را همیشه با یک تی‌شرت خاکستری و شلوار جین دیده‌ایم، هدف وی از انتخاب این لباس‌ها این است که می‌خواهد بگوید در درجه اول یک معتاد به اینترنت و کامپیوتر و در درجه دوم مدیر عامل یک شرکت چند میلیارد دلاری است. علاوه بر این پیام‌ها، این سبک لباس پوشیدن ظاهری عقلانی و هوشمندانه از این افراد ارائه کرده‌است که در راستای فعالیت شغلی آن‌هاست.

استیو جابز از افراد موفق مشهوری بود که سبک خاص خود رادر لباس پوشیدن داشت

صرفه‌جویی در زمان

این که هر روز تصمیم بگیرید چه لباس‌هایی بپوشید، کدام لباس‌ها با کدام لباس‌ها هماهنگ هستند و اصول شیک‌پوشی را چطور باید رعایت کنید زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. اما داشتن چند لباس محدود امکان انتخاب‌های متنوع را از شما خواهد گرفت و در عوض زمان بیشتری را به شما هدیه خواهد داد. مثلا مارک زوکربرگ به جای این که فکر کند هر روز چه رنگ پیراهنی بپوشد و آن را با کدام شلوار ست کند تنها در چند دقیقه یک تی‌شرت توسی از میان ده‌ها تی‌شرت توسی خود برمی‌دارد و با شلوار خود می‌پوشد و به محل کار می‌رود.

صرفه‌جویی در هزینه

طبیعی است که هرچه لباس‌های کمتری داشته باشید هزینه کمتری برای خرید، نگهداری و نو کردن لباس‌های خود خواهید پرداخت. شاید مجبور باشید از یک لباس چندین نسخه تهیه کنید ولی در مجموع هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید چندین برابر کمتر از زمانی است که ده‌ها لباس متنوع دارید و در انتخاب اکسسوری‌ها هم محدودیتی ندارید و تعداد محدودی اکسسوری را برای همیشه می‌توانید استفاده کنید.

درگیری ذهنی کمتر

انتخاب و ترکیب لباس نه تنها هر روز وقت شما را می‌گیرد و هزینه‌های بالایی را به صورت ثابت به شما تحمیل می‌کند بلکه باعث می‌شود فکر و ذهن شما همیشه مشغول به لباس‌هایی باشد که قرار است بپوشید و به این ترتیب انرژی ذهنی شما را هدر می‌دهد، انرژی‌ای که می‌تواند صرف کار و فعالیت‌های مفیدتری شود. اما اگر لباس‌های محدود و کمی داشته باشید دلیلی برای فکر کردن و درگیری ذهنی طولانی نیز نخواهید داشت و زمان و انرژی بیشتری برای تفکرات مفید و خلاقانه و پیشرفت روزافزون در فعالیت‌های شغلی خود خواهید داشت.

افراد موفق لباس های کمتر در نتیجه درگیری ذهنی کمتری دارند

افراد موفق تنها لباس‌هایی را می‌پوشند که دوست دارند

به عنوان یک فرد موفق لباس‌هایی را به عنوان لباس‌ فرم کاری خود انتخاب کنید که واقعا دوست داشته باشید. پوشیدن لباس‌هایی که دوست دارید به شما اعتماد به نفس بالا و انرژی بیشتر برای فعالیت خواهد داد. اما این لباس‌ها باید چند ویژگی داشته باشند:

  • کاملا اندازه باشند: لباسی که می‌پوشید باید از هر جهت به شما بیاید، اندازه بدن شما باشد، با فرم بدن متناسب بوده و رنگ آن با رنگ پوست شما هماهنگ باشد.
  • تطبیق پذیر باشند: فرم و رنگ لباس مورد نظر باید طوری باشد که بتوان آن را با هر لباس دیگری پوشید مثل تی‌شرت توسی مارک زوکربرگ که با هر رنگ شلوار جین تطبیق دارد.
  • رنگ بندی مناسب داشته باشند: رنگ‌های جیغ و روشن برای فعالیت‌های کاری مناسب نیستند و تاکنون نیز هیچ یک از افراد موفق از آن‌ها استفاده نکرده‌اند پس بهتر است ریسک نکنید و به رنگ‌های خنثی و مدرن وفادار باشید.
  • جنس خوبی داشته باشند: جنس و کیفیت لباس شما باید مناسب باشد تا بتوان آن را بارها و بارها استفاده کرد بدون آن که کهنه یا چروک شود.
  • راحت باشند: راحتی مهمترین اصل در همه جنبه‌های مد و فشن است که در لباس‌های کاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر لباسی بپوشی که راحت نباشد اعتماد به نفس و تمرکز کافی نخواهید داشت و به اهداف خود نخواهید رسید.
  • با سبک زندگی و اهداف کاری شما منطبق باشند: قبل از هرچیز آن چیزی را که هستید بپذیرید و تصوری را که می‌خواهید در دیگران ایجاد کنید مشخص کنید و اهداف کاری خود را مد نظر قرار دهید سپس سبک و مدل لباس را بر اساس آن انتخاب کنید.

لباس افراد موفق بادوام و باکیفیت است

سبک زندگی بهتر

کم کردن لباس‌ها آثار مثبتی روی همه جنبه‌های زندگی خواهد داشت. وقتی مزایای سادگی را در زندگی خود حس کنید آن را به بخش‌های دیگر نیز وارد خواهید کرد، به تدریج علاوه بر کمد لباس بقیه کمدها و قفسه‌ها نیز خالی‌تر شده و فقط لوازم ضروری را نگه خواهید داشت و به تدریج از زندگی مادی و مشکلات آن دورتر خواهید شد و در کار و فعالیت به موفقیت‌های بزرگ‌تری خواهید رسید و به یکی از افراد موفق اجتماع تبدیل خواهید شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه اصول شیک‌پوشی دنبال کنید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)