هر یک از شما احتمالا برنامه خاصی برای مراقبت از پوست خود دارید و به آن پایبند هستید اما باید بدانید که احتمال اشتباه در مراقبت از پوست خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. این اشتباهات مراقبت پوست ممکن است به خاطر باورهای غلط یا برخی محدودیت‌ها و ناآگاهی‌ها صورت گیرد و شما ناخواسته به جای تقویت و مراقبت از پوست خود به آن صدمه بزنید. اولین گام برای مقابله با چنین اشتباهاتی، شناختن اشتباهات مراقبت پوست رایج در میان خانم‌ها است. در گام بعد با افزایش دانش و اگاهی خود و در صورت نیاز مشورت با متخصص و پزشک پوست می‌توانید مراقبت از پوست خود را درست و دقیق انجام دهید و پوستی زیبا و سالم و شاداب داشته باشید.

جالب است بدانید بیشتر آمار اشتباهات در ارتباط با مراقبت از پوست در کشور آمریکا اتفاق می‌افتد و در مقابل کشورهای کره جنوبی و فرانسه بهترین وضعیت را دارند. پس می‌توان علت زیبایی بدون تلاش زنان فرانسوی و پوست درخشان و شفاف زنان کره‌ای را در این امر جستجو کرد. حال با ارتباطات جهانی قوی‌تر و گسترده‌تر دانش این کشورها در حال گسترش در همه جای جهان است و ما هم می‌توانیم از تجربیات آن‌ها برای مراقبت صحیح از پوست بهره ببریم.

اتکا کردن به دستمال‌های پاک کننده آرایش

زنان کره‌ای و فرانسوی به خوبی می‌دانند که دستمال‌های پاک کننده آرایش تنها برای موقعیت‌های خاص مثل سفر، باشگاه و … که دسترسی به آب و پاک کننده‌های مناسب وجود ندارد طراحی شده‌اند بنابراین این پاک کننده‌ها از هر نوعی که باشند برای پاکسازی کامل و روزمره مناسب نیستند و شما نمی‌توانید در پاکسازی صورت خود تنها به آن‌ها اتکا کنید. این دستمال‌ها حاوی موادی هستند که ساختار چربی و مواد آرایشی را می‌شکند و ردی از موا آلوده و باکتری از خود به جا می‌گذارند بنابراین این دستمال‌ها پوست را به طور کامل پاک نمی‌کند و پس از آن شما به یک مرحله پاکسازی و شستشوی دیگر نیاز دارید تا مطمئن شوید پوستتان کامل تمیز شده است. برای این کار شما می‌توانید از یک پاک کننده ملایم مناسب پوست خود استفاده کنید، پاک کننده‌هایی که کف تولید می‌کنند گزینه مناسبی برای این کار نیستند چون باعث خشکی پوست می‌شوند و استفاده از  آن‌ها حتی به کسانی که پوست چرب دارند توصیه نمی‌شود. به جای این پاک کننده‌ها از بالم‌های پاک کننده و یا پاک کننده‌های کرمی استفاده کنید که علاوه بر تمیز کردن پوست باعث نرمی و لطافت آن نیز می‌شوند.

اشتباهات مراقبت پوست

اسکراب کردن یکی از اشتباهات مراقبت پوست

لایه برداری یکی از کارهای ضروری در مراقبت پوست است که باعث از بین رفتن سلول‌های مرده سطح پوست و بیرون آمدن پوست نرم و تازه زیر آن می‌شود اما اسکراب کردن یا به اصطلاح سابیدن کاری نیست که برای سلامت پوست شما مفید باشد. این کار بیشتر برای تمیز کردن ظرف و ظروف و اسباب منزل مناسب است تا پوست حساس و شکننده شما. اسکراب فیزیکی یکی از اشتباهات مراقبت پوست است که باعث عوارض متعددی مثل التهاب و تسریع فرآیند پیری می‌شود. کارشناسان پوست به جای اسکراب فیزیکی اسکراب شیمیایی را توصیه می‌کنند که بدون ایجاد حساسیت می‌تواند لایه مرده پوست را بزداید و پوست شاداب و تازه زیر آن را جایگزین کند. اسکراب شیمیایی حاوی اسیدهای مفیدی است که هیچ زیانی برای پوست ندارد. شما می‌توانید این اسکراب‌ها را با تجویز پزشک بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید البته اگر به محیط زیست اهمیت می‌دهید از اسکراب‌هایی که حاوی دانه‌های ریز جامد هستند استفاده نکنید چون ثابت شده است این لایه بردارها باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند.

پاکسازی صورت در حمام

بیشتر خانم‌ها عادت دارند پاک کننده خود را در حمام قرار می ‌دهند که این کار یکی از بدترین اشتباهات مراقبت پوست است. محیط حمام پر از رطوبت و هوای داغ است و بدترین جایی است که می‌توانید محصولات مراقبت پوست خود را در آن قرار دهید. این محیط دمای نامتعادلی دارد که باعث تخریب ساختار شیمیایی پاک کننده می‌شود و تاریخ انقضای آن سریع‌تر به پایان می‌رسد. علاوه بر این اگر کار پاکسازی صورت را در حما داغ انجام دهید ممکن است به پوست خود آسیب بزنید چون پوست در مجاورت بخار و هوای گرم حساس می‌شود و کارهایی مثل پاکسازی و لایه برداری باعث تشدید این حساسیت خواهد شد. همانطور که گفتیم قرار دادن پاک کننده صورت در حمام هم باعث تغییر ساختار آن می‌شود و اگر چنین پاک کننده‌ای را روی صورت خود استفاده کنید ممکن است مشکلات پوستی شما تشدید شود. بهترین محل برای قرار دادن پاک کننده صورت اتاق خواب است که میزان رطوبت و دمای مناسبی دارد، قفسه داروها در دستشویی هم می‌تواند محل مناسبی برای نگهداری پاک کننده صورت باشد. همچنین فراموش نکنید که بهتر است ابتدا صورت خود را با آب ولرم یا سرد بشویید سپس به محیط بخارآلود و گرم حمام وارد شوید.

اشتباهات مراقبت پوست

استفاده ناکافی از محصولات آرایشی و مراقبتی

حتما درباره مراقبت پوست ده مرحله‌ای زنان کره ای چیزهایی شنیده‌اید، شاید راز زیبایی و شفافیت پوست زنان کره‌ای همین مراقبت‌های ده مرحله‌ای باشد اما همه خانم‌ها وقت و یا درآمد کافی برای استفاده از ده نوع محصول مختلف به صورت روزانه روی پوست خود ندارند. شاید برای خیلی‌ها تنها پاکسازی روزمره، مرطوب کرده و استفاده از ضدآفتاب با لایه برداری هفتگی کافی باشد و برای برخی دیگر کافی نباشد. شما باید نوع پوست خود را بشناسید و هدف خود را در مراقبت از پوست بر اساس آن تنظیم کنید و از محصولاتی استفاده کنید که شما را به این هدف می‌رسانند مثلا اگر به نبال پوست روشن و شفاف و درخشان هستید از سرم آنتی اکسیدان به همراه کرم مرطوب کننده و تونر استفاده کنید. این محصولات را به میزان نیاز خود تهیه و مصرف کنید، مثلا اگر محدودیت بودجه دارید لازم نیست مرطوب کننده گرانی بخرید که نتوانید به مقدار کافی و مورد نیاز استفاده کنید. شاید یک مرطوب کننده ارزان و باکیفیت هم بتواند نیاز شما را برطرف کند.

اشتباهات مراقبت پوست

عدم برنامه ریزی درست برای هزینه‌ها

مراقبت از پوست روی هم رفته هزینه زیادی را به ما تحمیل می‌کند اما اگر عاقلانه و درست برنامه ریزی کنید می‌توانید هزینه‌ها را تا حدی کاهش دهید بدون آن که کیفیت کارهای شما کاهش یابد. یکی از اشتباهات مراقبت پوست این است که شما نمی‌دانید برای چه محصولاتی باید هزینه کنید و برای چه محصولاتی باید صرفه جویی کنید. برخی از محصولات مراقبت پوست فرمول ساده‌ای دارند مثل مرطوب کننده، پاک کننده و تونر. بنابراین خرج کردن پول زیاد برای آن‌ها کا عاقلانه‌ای نیست چون نوع گران این محصولات مزیت خاصی نسبت به نوع متوسط و ارزان (و استاندارد) آن‌ها ندارند. از طرف دیگر شما هر روز این محصولات را به کار می‌برید و اگر آن‌ها را گران بخرید هزینه ماهانه شما سر به فلک می‌زند. در مقابل برخی محصولات مثل سرم‌ها یا اسیدهای درمانی فرمول پیچیده‌ای دارند و بهتر است از برندهای معروف و با کیفیت بالا تهیه شوند اما چون هر روز آن‌ها را به کار نمی‌برید و بخش کوچکی از برنامه مراقبتی شما را شامل می‌شوند تاثیر چندانی در هزینه ماهانه شما نخواهند داشت.

اشتباهات مراقبت پوست

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت از پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)