حتی اگر شما خود را یک فرد متخصص در لباس پوشیدن بدانید احتمال مرتکب شدن اشتباهات رایج مد به صفر نمی‌رسد و همیشه این خطر وجود دارد که گاهی اشتباهاتی را در انتخاب لباس و نحوه پوشیدن آن مرتکب شوید. هر چند ما معتقدیم در دنیای مد قانونی وجود ندارد و همه چیزهایی که به عنوان قوانین مد شناخته می‌شوند قابل شکستن هستند اما برخی اصول کلی و منافع شخصی و اقتصادی در ارتباط با مد وجود دارند که نیاز به توجه دارند و اگر به آن‌ها توجه نکنید یکی از اشتباهات رایج مد را مرتکب شده‌اید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خواهیم با این اشتباهات رایج مد آشنا شویم.

نیاز شدید به خرید کردن

فرض کنید به یک عروسی، تولد مهم و یا مهمانی خاص دعوت شده‌اید و تصور می‌کنید چیزی برای پوشیدن ندارید. بلافاصله آماده می‌شوید تا به خرید بروید و پس از جستجوی فراوان و با عجله به ناچار چیزی (یا چیزهایی) را می‌خرید که زیاد هم دوست ندارید. تا این جای کار شاید اتفاق بدی نیفتاده باشد اما فاجعه زمانی رخ می‌دهد که مدتی بعد در کمد لباس خود با چیزی مواجه می‌شوید که مدت‌ها بود فراموش کرده بودید. یک لباس زیبا و مناسب برای مجلس و مهمانی چند وقت پیش. اما راه حل و روش پیشگیری از این مشکل چیست؟ وقتی دعوت نامه‌ای به دستتان رسید نگران نشوید. یک نگاه دقیق به کم لباس‌ها بیندازید، شاید چیزی که برای مهمانی می‌خواهید دقیقا جلوی چشم شما باشد. اما اگر مطمئن شدید که چیزی برای پوشیدن ندارید حالا وقت رفتن به خرید است، به اندازه کافی تحقیق کنید و با آمادگی به خرید بروید. لازم نیست همه چیز را بخرید، شما می‌توانید باز چیزهایی که دارید یک تیپ عالی بسازید و تنها یکی دو مورد کم و کسری خود را تهیه کنید.

وسوسه در مقابل تخفیف‌ها

مشکلی که بیشت خانم‌ها با آن درگیرند این است که وقتی درصد تخفیفی را در مقابل جنسی مشاهده می‌کنند نمی‌توانند در مقابل وسوسه خرید آن مقاومت کنند و نتیجه آن می‌شود کمدی پر از لباس‌های استفاده نشده که درواقع بدون این که نیاز داشته باشید خریده‌اید و حتی به شما نمی‌آیند. راه حل این مشکل ساده است، قبل از این که روی دکمه خرید کلیک کنید یا لباس‌ها را روی پیشخوان مغازه بگذارید با خودتان فکر کنید: اگر این لباس تخفیف نداشت باز هم آن را می‌خریدم؟ آیا واقعا به آن نیاز دارم؟ اینجا یک مساله اهمیت پیدا می‌کند و آن این است که شما باید همیشه لیستی از چیزهایی که نیاز دارید همراه داشته باشید تا در صورت برخورد با چنین تخفیف‌هایی دچار تردید نشوید. سپس در مورد قیمت لباس مورد نظر فکر کنید: چند ساعت کار کرده‌ام تا این پول را پس‌انداز کنم؟ آیا واقعا ارزشش را دارد؟ کجا قرار است آن را بپوشم؟ با کدام لباس‌هایم ست می‌شود؟ جواب این سوال‌ها اگر منصفانه و واقع بینانه باشد شما را از یکی از اشتباهات رایج مد نجات خواهد داد.

وسوسه در مقابل تخفیف از اشتباهات رایج مد

کمد لباس نامرتب از اشتباهات رایج مد

این اشتباه را شاید بیشتر خانم‌ها مرتکب می‌شوند یعنی تا زمانی که در کمد لباس‌های آن‌ها بسته است به چیزی اهمیت نمی‌دهند و هر لباسی را داخل کمد انداخته و با حجم نامنظمی از لباس‌های سازماندهی نشده مواجه می‌شوند. این اشتباه، ریشه مشکلات زیادی در لباس پوشیدن شما خواهد شد مثلا نمی‌دانید چه چیزهایی دارید، چه چیزهایی ندارید، کدام لباس‌ها نیاز به تعمیر یا اتو دارند و کدام لباس‌ها را می‌توانید با کدام لباس بپوشید. این مشکل تنها یک راه حل دارد: نظم دادن به زندگی. از همان کمد آغاز کنید و همه چیز را بیرون بریزید و دسته بندی کنید و سعی کنید از این به بعد به این نظم پایبند باشید.

اعتیاد به خرید کیف

برخی از خانم‌ها وقتی هنگام عبور از ویترین مغازه‌ها با کیف‌های زیبایی مواجه می‌شوند دیگر نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند و باید حتما یک کیف بخرند چون معتقدند باید در هر رنگ و مدل و اندازه‌ای یک کیف داشته باشند تا آن را با لباس‌های خود و موقعیت‌های مختلف هماهنگ کنند و این اعتیاد آن‌ها پایانی ندارد و به تدریج تمام درآمد آن‌ها صرف خرید کیف می‌شود. این مشکل یک راه حل ساده دارد: شما تنها به دو نوع کیف نیاز دارید، کیف‌های تیره و سنگین برای فصل سرما و کیف‌های روشن و سبک برای فصل گرما و یک کیف برای موقعیت‌های جدی مثل کار و یک کیف مجلسی. تمام. بنابراین نهایتا با ۵ یا ۶ کیف همه نیاز شما برطرف می‌شود و احتیاجی به داشتن رنگین کمانی از کیف‌ها ندارید.

اعتیاد به خرید کیف از اشتباهات رایج مد

وابستگی به یک لباس خاص

گاهی پیش می‌آید که شما وابستگی خاصی به یک لباس مثل شلوار جین، ژاکت یا سوئیشرت پیدا می‌کنید و تقریبا همه جا ان را می‌پوشید چون به نظرتان هیچ لباس دیگری مانند این لباس به شما نمی‌آید و با لباس‌های دیگر شما هماهنگ نمی‌شود هرچند ممکن است این عقیده شما درست باشد اما پوشیدن یک لباس به دفعات بسیار زیاد از اشتباهات رایج مد است که از جایی به بعد ممکن است ترسناک شود و تفاوت مشخصی بین لباس کلاسیک و کهنه وجود دارد. برای حل این مشکل باید به یک دوست مورد اعتماد مراجعه کنید و از او بپرسید که آیا این لباس به من می‌آید؟ آیا کهنه و تکراری به نظر می‌رسد؟ به نظر دوستتان احترام بگذارید و سعی کنید با دوست عزیزتان خداحافظی کنید. اگر به مدل و استایل آن لباس علاقه دارید بگردید و چیزی شبیه با آن با همان مدل پیدا کنید اما فراموش نکنید که هر چیزی تاریخ مصرفی دارد و لباس‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)