پیر شدن یک اتفاق اجتناب ناپذیر است که در دوره‌ای به سراغ همه ما خواهد آمد. اما گاهی ما خودمان با کارهایی که انجام می‌دهیم به استقبال پیری می‌رویم. کارهایی مثل رژیم غذایی غلط، اهمیت ندادن به مراقبت از پوست یا اشتباهات در لباس پوشیدن که باعث می‌شوند سن شما بیشتر به نظر برسد و پیرتر دیده شوید. روش لباس پوشیدن شما تاثیر مهمی در ظاهر شما دارد و اگر درست لباس بپوشید قطعا زیباتر و جوان‌تر به نظر می‌رسید پس لازم است این اشتباهات در لباس پوشیدن را بشناسید و از آن‌ها اجتناب کنید. در این مقاله اختصاصی از محله قرمز با اشتباهات رایج در لباس پوشیدن که سن شما را بیشتر نشان می‌دهند آشنا می‌شوید. در انتها نیز مهم‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات در لباس پوشیدن و روش مقابله با آن را فراخواهید گرفت.

بلوز زنانه یقه پاپیونی

مدل بلوز ویکتوریایی یقه پاپیونی یکی از زیباترین مدل‌های بلوز زنانه است که می‌توان آن را با شلوار جین، دامن و کت و شلوار پوشید. اما در کنار این زیبایی این احتمال وجود دارد که این بلوز شما را مسن‌تر نشان دهد. البته این احتمال برای بلوزهای ساده سفید بیشتر است و اگر از مدل‌های چندرنگ طرح‌دار و فانتزی (مثل مدل‌هایی که برند گوچی ارائه می‌دهد) استفاده کنید مسن‌تر به نظر نخواهید رسید. این مدل بلوزها برای خانم‌های جوان که اندام ظریفی دارند انتخاب مناسبی هستند اما اگر جزو خانم‌های میان‌سال و مسنی هستید که سینه‌های چاق و برجسته‌ای دارند بهتر است از بلوز زنانه یقه پاپیونی استفاده نکنید چون شما را چاق و مسن نشان خواهد داد. به جای این مدل می‌توانید از بلوزهای یقه چین‌دار یا شانه افتاده مثل مدل‌های زیر استفاده کنید.

اشتباهات در لباس پوشیدن

لباس بلند راسته تا زانو

لباس بلند راسته که بلندی آن تا زانو برسد جزو لباس‌هایی است که سن شما را بیشتر نشان خواهد داد و به خصوص به خانم‌های جوان توصیه می‌شود که از این مدل لباس استفاده نکنند. پس اگر قرار است مانتوی راسته‌ای بپوشید بلندی آن را بالای زانو انتخاب کنید و یا اگر قرار است مانتوی شما بلند باشد حتما همراه با آن از کمربند استفاده کنید چون کمربند با فرم دادن به کمر کمک می‌کند شما جوان‌تر و ظریف‌تر به نظر برسید. به طور کلی به جای مانتوهای راسته و یکدست از مانتوهایی که کمر باریکی دارند و یا در قسمت بالاتنه و پایین‌تنه رنگبندی متفاوتی دارند استفاده کنید تا جوان‌تر دیده شوید. به خاطر داشته باشید که این نکته در مورد لباس مجلسی هم صادق است.

گوشواره میخی بزرگ مروارید یا الماس

گوشواره‌های میخی بزرگ مروارید یا الماس (بدل یا اصل فرقی نمی‌کند) اگر به گوشواره‌های روزمره یا مجلسی شما تبدیل شوند می‌توانند شما را مسن‌تر نشان دهند. پس اگر در دهه بیست یا سی زندگی خود قرار دارید به جای این گوشواره‌های پیر کننده از گوشواره‌های آویز بزرگ که مد روز هستند استفاده کنید و جوان و شاداب به نظر برسید. اگر گوشواره‌های جمع و جور را ترجیح می‌دهید و یا چند سوراخ در گوش خود دارید می‌توانید از مدل‌های میخی کوچک‌تر و یا فانتزی به عنوان گوشواره روزمره استفاده کنید و گوشواره‌های بزرگ را در مهمانی‌ها و مجالس مورد استفاده قرار دهید. البته گوشواره‌های حلقه‌ای کوچک و ظریف هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشواره‌های میخی بزرگ باشد.

اشتباهات در لباس پوشیدن

کت بافتنی کوتاه یکی از اشتباهات در لباس پوشیدن

شاید فکر کنید کت بافتنی لباس مادربزرگ‌ها است و به همین دلیل شما را پیر نشان می‌دهد اما واقعیت این است که کت بافتنی اورسایز و نسبتا بلند نه تنها شما را پیرتر نشان نمی‌دهد بلکه جوان کننده هم هست و به همه می‌آید. اگر می‌خواهید پیرتر دیده نشوید از کت‌های کوتاه و تنگ بافتنی استفاده نکنید، این نوع کت بافتنی هم مدل قدیمی است و هم پوشیدن آن روی لباس‌های دیگر ایده خوبی نیست و شما با آن احساس راحتی و آزادی نخواهید داشت. اما کت اورسایز و بلند نه تنها شما را جوان‌تر نشان می‌دهد بلکه آن را به راحتی می‌توان روی لباس‌های دیگر پوشید و گرم و راحت بود.

اشتباهات در لباس پوشیدن

آرایش زیاد و رسیدگی بیش از حد به موها

هرچند این مورد مربوط به لباس‌ها نمی‌شود اما جزو رایج‌ترین اشتباهاتی است که باعث بالاتر دیده شدن سن شما می‌شود. سعی کنید همیشه آرایشی به اندازه و ملایم داشته باشید و از آرایش بیش از حد و اضافی خودداری کنید. این کار نه تنها به زیبایی طبیعی و دلپذیرتر شدن چهره منجر می‌شود بلکه شما را جوان‌تر و شاداب‌تر هم نشان خواهد داد. مساله دیگر مربوط به مدل مو است، اگر بیش از حد به موهایتان رسیدگی کنید و آن‌ها را همیشه حالت دهید و فر کنید و صاف کنید و از مواد حالت دهنده و لوازم مختلف مثل سنجاق و گیره و … به مقدار زیاد استفاده کنید مسن‌تر به نظر خواهید رسید. همیشه ساده‌ترین و مناسب‌ترین مدل مو را انتخاب کنید تا هم نیازی به رسیدگی زیاد نداشته باشد و هم شما را جوان‌تر نشان دهد.

اشتباهات در لباس پوشیدن

جوراب شلواری نازک

شاید خودتان هم تا کنون متوجه این نکته شده باشید که وقتی جوراب شلواری نازک ساده به خصوص در رنگ‌های تیره می‌پوشید مسن‌تر به نظر می‌رسید. کارشناسان مد هم این مساله را تایید می‌کنند و توصیه می‌کنند به جای جوراب شلواری نازک ساده از مدل‌های طرح‌دار مثل خال‌خالی یا توری چهارخانه (معروف به تور ماهی) و یا از مدل‌های ضخیم شبیه به ساپورت استفاده کنید تا مسن‌تر به نظر نرسید. جوراب شلواری‌های روشن یا رنگ پوست هم ایده خوبی است که می‌تواند جایگزین جوراب تیره شود و بدون آن که شما را مسن‌تر نشان دهد پاها را بپوشاند.

اندازه نکردن لباس‌ها یکی از اشتباهات در لباس پوشیدن

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که در لباس پوشیدن خانم‌ها مشاهده می‌شود و مختص شهر و کشور خاصی هم نیست اندازه نکردن لباس است. لباس‌ها برای سایزبندی‌های استاندارد تهیه می‌شوند اما اندام خیلی از افراد در این دسته استاندارد قرار نمی‌گیرد و اگر بخواهند اندازه‌ترین لباس ممکن را نیز تهیه کنند قسمتی از لباس تنگ یا گشاد خواهد بود. اگر لباسی بپوشید که اندازه شما نیست در واقع به همه اعلام می‌کنید که سلیقه خوبی ندارید و اندام شما هم متناسب نیست. علاوه بر این پوشیدن لباسی که فیت بدن شما نیست و تنگ یا گشاد یا کوتاه یا بلند است باعث می‌شود روی اشکالات اندام شما تاکید شود مثلا خیلی کوتاه‌تر یا چاق‌تر به نظر برسید. برای جلوگیری از این اشتباهات در لباس پوشیدن لازم است که لباس خود را در نزدیک‌ترین سایز به بدن خود تهیه کرده سپس به خیاط بدهید تا آن را برای شما اندازه کند. البته اگر وقت کافی دارید و می‌توانید هزینه اضافی بدهید لباس خود را از ابتدا به خیاط سفارش دهید تا آن را مخصوص شما بدوزد. البته برخی از مدل‌های لباس نیاز به اندازه کردن ندارند مثلا مانتوهای چپ و راستی اگر بلندی مناسبی داشته باشند از نظر گشادی و تنگی قابل تنظیم هستند و بهترین انتخاب برای خانم‌هایی هستند که وقت مراجعه به خیاط ندارند.

اشتباهات در لباس پوشیدن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)