پژوهشگران کانادایی، گونه‌های جدیدی از اسفنج دریایی گوشت خوار را در اقیانوس آتلانتیک شمالی کشف کرده‌اند. البته جای نگرانی نیست، چون گوشت انسان را نمی‌خورند، بلکه از زئوپلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند که جانداران ریز ذره‌بینی شناور در سطح آب دریا هستند؛ (هرچند که با وجود استخوان‌های میخ مانندش، قطعا شبیه یک موجود جهنمی است). با مجله قرمز همراه باید تا درمورد گونه‌های جدید اسفنج دریایی گوشت خوار اطلاعات بیشتری کشف کنید.

پیشینه‌ی اسفنج دریایی گوشت خوار

پس از پژوهش‌های یک دانشمند کانادایی به نام الن کنچینگتون (Kenchington)، اسفنج دریایی گوشت خوار، کلادورایزا کنچینگتونی (Cladorhiza kenchingtonae) نامیده شده است، که حدود ۲ متر طول دارد. بنابر یک مصاحبه مطبوعاتی شیلات و اقیانوس‌های کانادا، سطح این اسفنج دریایی گوشت خوار با چنگک‌های میکروسکوپی که مانند خارهای شیشه‌ای هستند، پوشیده شده است. چنگک‌ها، این موجود دریایی را شبیه یک سطح چسبناک کرده. با این که خبر اکتشاف در هفته‌ی آخر ماه می سال ۲۰۱۷ اعلام شد، اما این اسفنج دریایی به واقع در سال ۲۰۱۰ توسط کنچینگتون و سایر پژوهشگران در موسسه اقیانوس نگاری بدفورد (Bedford Institute of Oceanography)، در طول یک سفر پژوهشی در کشتی گارد ساحلی کانادا، هادسن، یافت شده بود.

اسفنج دریایی گوشت خوار کلادورایزا کنچینگتونی

پژوهشگران به طور جدی در جستجوی گونه جدیدی نبودند، اما وقتی که ربات زیرآبی کنترل از راه دور را پوشیده از اسفنج دریایی دیدند، دانشمندان در کشتی هادسن، فهمیدند قبلاً هرگز چنین موردی ندیده بودند و یک نمونه از آن را جمع‌آوری کردند. بعد از آن، اسفنج دریایی مورد بررسی قرار گرفت و در مطالعه‌ای که در تابستان سال ۲۰۱۷ منتشر می‌شود، شرح داده خواهد شد.

در اقیانوس‌های ما هزاران گونه از اسفنج دریایی، ساکن هستند. معمولاً این موجودات دریایی، تنها به طور منفعلانه، مانند فیلتر عمل کرده و سبب تصفیه آب دریا از مواد غذایی می‌شوند. اما برخی از گونه‌ها مثل این مورد، برای تغذیه از گوشت استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۴، دانشمندان چهار گونه از اسفنج‌های دریایی قاتل را در ساحل کالیفرنیا، نزدیک آشتشفشان‌های زیر آب و منافذ اعماق دریا، کشف کردند. این اسفنج های دریایی گوشت خوار از تیغ‌های میخ مانند خود برای به دام انداختن سخت پوستان ذره بینی، استفاده می‌کنند.

اسفنج دریایی گوشت خوار کلادورایزا کنچینگتونی

البته جای نگرانی نیست زیرا این گونه‌های جدید، در عمق ۲٫۸ کیلومتری زیر سطح دریا یافت شده بودند و این بدان معناست که خوشبختانه در هنگام شنا، هرگز با آن‌ها برخورد نخواهید کرد.

  • نظر شما در مورد این اکتشاف جدید چیست؟ آیا گونه‌ی دیگری از اسفنج های دریایی گوشت خوار را می‌شناسید؟ تجربیات خود را با بخش علمی مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Alessandra Potenza

منبع: theverge