شامپوی خشک یکی از محصولات جدید در مراقبت مو است که همان طور که از نامش پیداست کار شامپو را بدون نیاز به شستشوی مو انجام می‌دهد. شامپوی خشک یک ابزار مفید در مراقبت مو است که علاوه بر صرفه جویی در وقت، فواید زیادی هم برای مو دارد چون همان طور که می‌دانید شامپو زدن موها و شستشو با آب لوله کشی، رطوبت طبیعی آن‌ها را از بین می‌برد و موها به تدریج چرب‌تر و آسیب پذیرتر می‌شوند. اما استفاده از این شامپوی خشک هم اصول و قواعدی دارد که  در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما راز استفاده درست از شامپوی خشک را بیان خواهیم کرد و در ادامه خواهیم گفت که چطور موهای فر خود را سشوار بکشید طوری که فر خود را حفظ کنند و وز و بد حالت نشوند.

آیا از شامپوی خشک درست استفاده می‌کنید؟

شامپوی خشک چیست؟

بارها از معایب و مضرات شامپو زدن مکرر موها گفته‌ایم و حتما می‌دانید که نباید شامپو زدن موها را بیش از دو یا سه بار در هفته انجام دهید چون موهای شما رطوبت و چربی‌های مفید خود را از دست خواهد داد و شکننده‌تر خواهد شد در حالی که پوست کف سر هم به این خشکی واکنش نشان داده و چربی بیشتری ترشح خواهد کرد. اما بیشتر افراد موهای چربی دارند که حتی ساعاتی پس از شستشو ممکن است احساس چربی و سنگینی در موهای خود داشته باشند و نتوانند دو تا سه روز برای شستن مجدد موها صبر کنند. در این شرایط شامپوی خشک بهترین راه حل است و می‌تواند با از بین بردن چربی موها، جالت بهتری به آن‌ها بدهد و نوبت شستن موها را کمی عقب بیندازد. شامپوی خشک نوعی پودر یا اسپری سبک و جاذب چربی است که با قرار گرفتن در ساقه موها و کف سر، این چربی اضافی را جذب می‌کند و باعث می‌شود که موها مدت بیشتری تمیز به نظر برسند و چرب بودن آن‌ها مشخص نباشد. این شامپوها به شکل اسپری‌ و یا پودر در بازار موجود هستند و مواد تشکیل دهنده آن‌ها متفاوت است و جالب است بدانید که پودر بچه و حتی جوش شیرین هم می‌توانن عملکردی مشابه شامپوی خشک داشته باشند.

آیا از شامپوی خشک درست استفاده می‌کنید؟

روش صحیح استفاده از شامپوی خشک

وقتی نوبت به استفاده از شامپوی خشک می‌رسد افراد مختلف تجربه متفاوتی در مورد آن دارند. حتی اگر راهنمای استفاده روی بسته محصول را هم بخوانید باز ممکن است در استفاده از آن موفق نباشید و موهای خود را به یک توده پودری که حت از قبل هم کثیف‌تر است تبدیل کنید. یک مشکل جدی در استفاده از شامپوی خشک این است که این شامپوها باعث می‌شوند موها (به خصوص موهای تیره) کدر و مات به نظر برسند و ظاهر آن‌ها کثیف‌تر شود. اما اگر شما هم با چنین مشکلاتی موجه هستید بهتر است بدانید که روش درست استفاده از شامپوی خشک را نمی‌دانید بنابراین به جای مقصر دانستن این محصول بهتر است روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیرید. همان طور که گفتیم شامپوی خشک دو نوع است و برای کسانی که موهای تیره و قهوه‌ای دارند نوع اسپری آن مناسب‌تر است. این نوع شامپوی خشک تا حد زیادی شبیه به اسپری مو است و با نوع پودری که سری نوک تیز شبیه به نمکدان دارد متفاوت است. لازم به ذکر نیست که نوع پودری هم برای خانم‌هایی که موهای روشن و بلوند دارند مناسب‌تر است.

حال اگر می‌خواهید چربی اضافی موهای خود را بگیرید اما نمی‌خواهید موها کثیف و پودری و کدر به نظر برسند نباید شامپوی خشک را مستقیما روی موها اسپری کنید. یک برس مو بردارید و شامپوی خشک را روی برس اسپری کنید سپس موها را برس بکشید، با این کار چربی اضافی موها به خوبی جذب می‌شوند بدون آن که اضافاتی روی موها باقی بماند. اما اگر چند روز از حمام شما می‌گذرد و موهای شما کاملا کثیف و چرب شده است بهتر است اسپری را مستقیما روی موها بزنید. برای این کار ابتدا فرق موها را از یک طرف جدا کنید سپس اسپری را روی تمام قسمت‌های مو بزنید  وبا نوک انگشتان خود ماساژ دهید. بار دیگر فرق موها را از طرف مخالف آن جدا کنید و همین کار را برای قسمت دیگر نیز انجام دهید. در انتها تمام موها را برس بکشید و شامپوی خشک را روی همه قسمت‌ها پخش کنید تا چربی اضافی از تمام ساقه موها و کف سر گرفته شود و موها تمیز و خوش حالت به نظر برسند.

اگرچه شامپوی خشک یک ابزار مناسب برای تمیز جلوه دادن موها به طور موقت است اما فراموش نکنید که این وسیله برای استفاده محدود طراحی شده است و شما نمی‌توانید آن را جایگزین شامپوی معمولی کنید. برخی از آلودگی‌ها تنها با آب و شامپو از بین می‌روند و شما حداقل هر هفته یک یا دو بار باید موهای خود را بشویید و شامپو بزنید تا مواد اضافی شامپوی خشک و چربی‌ها و آلودگی‌هایی که در طول این مدت روی موهای شما نشسته است تمیز و پاک شود. پس شامپوی خشک را بیش از سه روز متوالی استفاده نکنید و از روز سوم یا چهارم حتما موهای خود را با شامپوی پاک کننده مناسب شامپو بزنید و بشویید تا ساقه موها دچار آسیب نشوند.

آیا از شامپوی خشک درست استفاده می‌کنید؟

روش صحیح سشوار کشیدن موهای فر

مهارت در سشوار کشیدن موها نیاز به زمان و کسب تجربه دارد اما در مورد موهای فر شرایط بسیار متفاوت‌تر است و سشوار کشیدن موهای فر چندان ساده نیست. اگر موهای فر را درست سشوار نکشید ممکن است به قیمت از بین رفتن فر یا درخشش و زیبایی موها تمام شود. پس اگر می‌خواهید فرهای طبیعی موهای خود را حفظ کنید و در عین حال موهایی نرم و درخشان هم داشته باشید باید نکات مهمی را که در این بخش بیان می‌کنیم رعایت کنید.

آیا از شامپوی خشک درست استفاده می‌کنید؟

  • استفاده از سری مخصوص برای سشوار: اگر ویدئوهای آموزشی برای سشوار کشیدن موهای فر را در اینترنت مشاهده کرده باشید حتما سری مخصوص سشوار برای موهای فر را هم دیده‌اید. این سری‌ها که به دیفیوزر هم معروف هستند طوری طراحی شده‌اند که موها با جریان هوا حرکت نمی کنند در نتیجه در عین خشک کردن مو، حالت طبیعی آن را هم حفظ می‌کنند و موها را وز نمی‌کند.
  • استفاده از دمای متوسط سشوار: سشوار خیلی داغ یکی از علل اصلی وز شدن موها است و اگر می‌خواهید موهای فر شما آسیب نبینند و وز نشوند حتما با دمای متوسط سشوار آن‌ها را خشک کنید.
  • آماده کردن موها: ابتدا موها را با شامپوی مناسب که خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد بشویید و آب اضافی موها را با حوله میکروفیبر یا تیشرت کتان بگیرید سپس با یک کرم مخصوص موهای فر، موها را پوشش دهید. دقت کنید که هنگام پخش کردن کرم روی موها، از پایین به بالا حرکت کنید چون حرکت از بالا به پایین باعث باز شدن فر موهای شما خواهد شد. برای نرم شدن بیشتر موها می‌توانید چند قطره روغن کرچک به این کرم اضافه کنید.
  • برای سشوار کشیدن موها: دیفیوزر را روی سر سشوار قرار دهید و آن را روشن کنید سپس فر موها را دسته دسته روی دیفیوزر بگذارید. سپس دیفیوزر را به کف سر نزدیک کنید و به سمت بالا حرکت دهید تا ریشه موها حالت بگیرند و موها حجم پیدا کنند. فقط هشتاد درصد از رطوبت موها را خشک کنید و اجازه دهید بیست درصد باقی مانده با کمک هوا خشک شود. در نهایت با دست به موها حالت دهید و از حالت زیبای موهای فر خود لذت ببرید.

آیا از شامپوی خشک درست استفاده می‌کنید؟

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)