داشتن استایل شاخص یکی از اصول شیکپوشی و مرحلهه نهایی دستیابی به استایل شخصی است. استایل شاخص در واقع یونیفورم شما است که با آن شناخته می‌شوید. این ترکیب لباس، مخصوص خود شما است و بر اساس سلیقه شما چیده شده است و نشان دهنده ویژگی‌های شخصیتی و ذوق و ابداع شما است. شاید تصور کنید استایل شاخص یا یونیفورم شخصی باید ترکیبی عجیب و غیرعادی باشد که شما را انگشت نما کند اما این تصور اصلا درست نیست و ترکیب شخصی لباس‌های شما می‌تواند کاملا معمولی باشد ولی باید دارای ویژگی‌های خاصی باید که آن را ویژه کند و هر کسی با دیدن چنین ترکیبی در جای دیگر به یاد شما بیفتد. اما چطور می‌توان این استایل شاخص یا یونیفورم شخصی را پیدا کرد؟ با ترفندهایی که در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بیان شده است شما می‌توانید استایل شاخص خود را پیدا کنید.

استیو جابز و سخنرانی‌های هیجان انگیز او را به خاطر می‌آورید؟ لباس‌هایی که او در این سخنرانی‌ها می‌پوشید یک ترکیب ثابت بودند، بلوز یقه اسکی مشکی طراحی شده توسط ایسی میاکه، شلوار جین آبی ساده و یک جفت کفش کتانی. او در همه سخنرانی‌های حرفه‌ای خود از این ترکیب استفاده کرد و هرگز آن را تغییر نداد. به تدریج این ترکیب به استایل شاخص او تبدیل شد و حتی الان هم که ۶ سال از مرگ او می‌گذرد با دیدن چنین ترکیب ساده‌ای ما قطعا به یاد استیو جابز می‌افتیم. افراد معروف دیگری هم مارک زوکربرگ، کارل لگرفلد و گریس کودینگتون یونیفورم شخصی خود را دارند که با آن شناخته می‌شوند و نشانه حرفه‌ای بودن و موفقیت آن‌ها در کاری است که انجام می‌دهند. بنابراین اگر شخصیتی حرفه‌ای و سطح بالا می‌خواهید باید استایل خاص خود را داشته باشید.

البته لزومی ندارد مثل استیو جابز تا پایان عمر خود یک نوع لباس بپوشید، استایل شاخص شما می‌تواند تنوع و تکثر خود را هم داشته باشد و از نظر مد و فشن قابل تایید باشد، افراد معروف زیادی به خصوص در حیطه مد و فشن فعال هستند که با داشتن استایل شخصی و یونیفورم ویژه خود به ورطه تکرار نیفتاده‌اند و لباس‌هایی زیبا اما برپایه اصول تعریف شده خود می پوشند. اصولی که در این مقاله بیان می‌شود تنها مختص خانم‌ها یا آقایان نیست و همه می‌توانند با در نظر داشتن این ترفندها و تحقیق و بررسی کافی در کنار آزمون  و خطا به یونیفورم شخصی خود دست پیدا کنند و شخصیت حرفه‌ای خود را با آن به نمایش بگذارند و تا پایان عمر خود به آن وفادار باقی بمانند.

ترکیب لباسی را که به شما می‌آید پیدا کنید

استایل شاخص یا یونیفورم شخصی

کار خود را با اولین و واضح‌ترین اصل شروع کنید، ترکیب لباسی را پیدا کنید که به شما می‌آید. قطعا لباسی که هر روز قرار است بپوشید باید شما را شیک و زیبا نشان دهد، ترکیب رنگی آن باید با رنگ پوست شما همخوانی داشته باشد و سیلوئت و بافت آن فرم اندام شما را به بهترین شکل نشان دهد. ابتدا فرم اندام خود را مشخص کنید و با تحقیق و بررسی و آزمون خطا تعیین کنید که کدام فرم سیلوئت بیشترین سازگاری را با آن دارد مثلا ممکن است مانتوی فون بهترین انتخاب برای شما باشد یا یک مانتوی گشاد و بلند بتواند شما را جذاب و باشکوه نشان دهد. در این مورد سلیقه هم نقش اساسی ایفا می‌کند. اگر مردد هستید و نمی‌دانید کدام ترکیب برای شما بهتر است به خاطر آورید زمانی که عجله دارید و می‌خواهید به سرعت خود را به جایی برسانید کدام لباس‌های خود را برمی‌دارید و می‌پوشید؟ این لباس‌ها می‌توانند همان یونیفورم شخصی شما باشند چون بدون خودآگاه انتخاب می‌شوند و حتما علاقه‌ای خاص به آن‌ها دارید و این علاقه از هماهنگی آن‌ها با ظاهر شما نشات گرفته است.

لباس‌های شبیه به هم اما غیرتکراری بپوشید

استایل شاخص یا یونیفورم شخصی

همیشه در مورد یونیفورم شخصی این سوء تفاهم پیش می‌آید که شما قرار است یک دست لباس را هر روز بپوشید. هرچند استیو جابز و مارک زوکربرگ و کارل لگرفلد تقریبا این کار را انجام می‌دهند اما این تصور کاملا غلط است و لزومی به تکراری پوشیدن وجود ندارد. چیزی که قرار است تکرار شود عناصر اصلی شکل دهنده لباس یعنی برش و فرم کلی آن است. این عناصر اصلی نباید تغییر کنند اما عناصر جزئی موجود در لباس‌های یونیفورم می‌تواند تغییر کند و این تغییر از جهات زیادی مثبت است چون باعث تنوع در استایل می‌شود بدون آن که کلیت آن را تغییر دهد و ماهیت آن را از بین ببرد. به طور مثال اگر کت تک با شلوار جین تیره استایل شاخص شما است می‌توانید تعدادی از این کت‌ها را در برش یکسان اما طرح‌های متفاوت (مثلا تغییر در محل جیب و فرم دکمه و تغییرات جزئی در طرح پارچه) تهیه کنید و شلوارهای جین خود را نیز از نظر جزئیات و رنگبندی متفاوت انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید تعداد زیادی ترکیب شخصی لباس برای خودتان داشته باشید بدون این که تکراری و خسته کننده شوند.

استایل شاخص خود را برای همه فصل‌ها هماهنگ کنید

استایل شاخص یا یونیفورم شخصی

قطعا نمی‌توان یک دست لباس با ویژگی‌های یکسان را برای همه فصل‌ها پوشید. ما در هر فصلی با شرایط آب و هوایی متفاوتی روبرو هستیم و باید برای راحتی بیشتر، متناسب با این شرایط لباس بپوشیم. اما وقتی قرار نیست ترکیب لباس‌های خود را تغییر هید چطور می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید؟ یک راه ساده برای این کار تغییر دادن جنس لباس‌ها است مثلا همان مانتوی فونی که قرار است در تابستان از جنس نخ یا کتان و نازک باشد در زمستان از جنس پشم یا پارچه پالتویی همراه با آستر گرم تهیه می‌شود و در نتیجه شما بدون تغییر در استایل خود می‌توانید راحت و گرم باشید. البته می‌توانید روی هم پوشیدن لباس‌ها را هم امتحان کنید مثلا زیر مانتوی خود بلوز و پلیور بافتنی بپوشید و یا از زیرشلواری‌های پشمی و گرم استفاده کنید. اینجاست که اهمیت تغییر دادن لباس‌ها با ثابت بودن استایل اهمیت پیدا می‌کند.

گاهی هم راحت و بی‌دغدغه باشید

استایل شاخص یا یونیفورم شخصی

اگرچه استایل شاخص و یونیفورم شما اهمیت زیادی دارد و باعث حرفه‌ای شدن و ارتقاء سبک لباس پوشیدن شما می‌شود اما قرار نیست صد درصد مواقع هم به آن وفادار باشید. در موقعیت‌های مختلف (به ویژه موقعیت‌های غیرشغلی) شما می‌توانید از لباس‌هایی غیر از لباس یونیفورم خود استفاده کنید و راحت و بی‌دغدغه باشید. زمانی که استایل شخصی خود را پیدا کردید دیگر دانش و بینش کافی در این مورد دارید و احتما اشتباه کردن شما به حداقل می‌رسد بنابراین به طور غریزی لباس‌هایی را انتخاب خواهید کرد که نزدیک به سبک شخصی شماست اما تنوع و آزادی عمل دارید و احساس تکرار و کسالت به استایل شما راه نخواهد داشت. گاهی این تنوع می‌تواند تنها با تغییر دادن یک بخش از لباس اتفاق بیفتد مثلا به جای کت شاخص استایل خود از یک ژاکت خلبانی ساده استفاده کنید و یا به جای کفش رسمی کفش کتانی بپوشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه ترفندهای شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)