تیپ و استایل دانشجویی از گذشته تعریف خاصی داشته است، پوشیدن لباس‌های راحت و بی‌دغدغه یک تعریف کلی از تیپ دانشجویی است که برای دانشجویان رده پایین مثل کارشناسی که در سنین پایین‌تری هستند مناسب است. اما اگر شما در مراتب بالا مثل کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کنید استایل دانشجویی روزمره چندان مناسب شما نیست چون شما موقعیت بالاتری در اجتماع دارید، احتمالا صاحب شغل هستید و از دوره نوجوانی شما نیز مدت زیادی گذشته است. پس برای تطبیق لباس‌ها و تیپ خود با شرایط جدید باید اصول جدیدی را رعایت کنید تا هم با دانشجویان مقاطع پایین‌تر اشتباه گرفته نشوید و هم موقعیت خود را به درستی انعکاس دهید. در این مقاله استایل دانشجویی مردانه مناسب دانشجویان مقاطع بالاتر را برای شما تشریح خواهیم نمود.

البته در نظر داشته باشید که سبک و قوانین مربوط به لباس پوشیدن آقایان در شرایط مختلف اجتماعی و حتی در رشته‌های مختلف تعارف خاصی دارد مثلا لباسی که یک دانشجوی هنر می‌پوشد شاید برای یک دانشجوی مهندسی قابل قبول نباشد اما به طور کلی می‌توان اصول استایل دانشجویی در مقاطع بالاتر را در چند کلمه خلاصه کرد؛ انعطاف پذیری، عملکرد و کمی استایل و شیکپوشی برای زیباتر دیده شدن.

لباس‌های قابل قبول برای دانشجویان مقاطع بالا

باید به این نکته توجه کنید که از دانشجویان ارشد و دکتری انتظار نمی‌رود هر روز کت و شلوار بپوشند مگر این که دانشگاه یا موسسه‌ای که در آن مشغول هستید قوانین سختگیرانه‌ای داشته باشد. اما به طور کلی کت و شلوار لباس روزمره شما نیست مگر در موقعیت‌های رسمی مثل همایش‌ها و جلسات مهم. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که لباس‌های خیلی غیررسمی مثل تیشرت و شلوار جین هم لباسی نیست که هرروز بتوانید بپوشید، شاید این کار برای یک دانشجوی کارشناسی ۱۹ ۲۰ ساله قابل قبول باشد اما شما چنین شرایطی را ندارید به خصوص اگر قرار است جلسه مهمی با اساتید دانشگاه داشته باشید یا کارهای اداری خاصی را انجام دهید.

استایل دانشجویی مردانه

تیپ کلاسیک روزمره بهترین استایل دانشجویی مردانه

پس دانشجویان مقاطع بالا چه لباس‌هایی را باید به عنوان لباس روزمره خود انتخاب کنند؟ اگر می‌خواهید مورد قضاوت قرار نگیرید و استعداد و تلاش شما در تحصیل جدی گرفته شود لازم است که برای لباس‌های روزمره خود اهمیت خاصی قائل باشید. منظور از این کار سختگیری در پوشش و فدا کردن شیکپوشی نیست، مسلما یک دانشجوی ارشد یا دکترا هنوز جوان است و قرار نیست شبیه به پیرمردها لباس بپوشد اما تیپ کلاسیک روزمره بهترین انتخابی است که می‌تواند داشته باشد. تیپ کلاسیک روزمره از اجزای مختلفی تشکیل شده است و اصولی درباره آن وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

استایل دانشجویی مردانه

تیپ کلاسیک روزمره از کت و شلوار، پیراهن و ژاکت تشکیل می‌شود که رنگبندی متنوع‌تری نسبت به استایل رسمی دارد و بهتر است ژاکت را در رنگی متضاد با کت و شلوار انتخاب کنید. یک نمونه معمول برای این تیپ، شلوار خاکی با پیراهن آبی است اما ضرورتی ندارد تیپ خود را مشابه تیپ غیررسمی کارمندان انتخاب کنید و می‌توانید تغییراتی هم در آن به وجود آورید مثلا شلوارهایی با رنگ‌های متفاوت و حتی شلوارهای طرح‌دار (مثل مخمل کبریتی که طرح و بافتی جالب دارد) بپوشید، پیراهن را هم از رنگ و بافتی مشابه با شلوار انتخاب کنید و بقیه لباس‌ها را در رنگ و طرح متضاد بپوشید تا ترکیب لباس شما خاص‌تر شود. کت‌های اسپورت همیشه گزینه مناسبی هستند مخصوصا اگر دکمه‌های آن‌ها بسته نشود. برای حالت رسمی‌تر می‌توانید کت رسمی به همراه جلیقه یا ژاکت بافتنی هم بپوشید. برای پوشیدن پیراهن هم ضرورتی وجود ندارد و می‌توانید آن را با یک بلوز یقه اسکی یا پولوشرت جایگزین کنید.

لباس رسمی برای استایل دانشجویی مردانه در مقاطع بالا

تیپ رسمی خود را طوری انتخاب کنید که بیش از حد جدی و ناراحت به نظر نرسید. سعی کنید بیش از حد روی رنگ مشکی تاکید نکنید چون در این صورت شبیه داماد‌ها به نظر خواهید رسید. رنگ خاکستری ذغالی یا سرمه‌ای گزینه مناسب‌تری است که می‌تواند جایگزین مشکی شود. در انتخاب ترکیب رنگ لباس رنگ پوست و ترکیب و تضاد آن را رنگ مو را نیز در نظر بگیرید. به جزئیات کوچک مثل دکمه سردست، پوشت و … هم توجه ویژه داشته باشید تا استایلی رسمی مناسب موقعیت خاص خود بسازید.

استایل دانشجویی مردانه

اضافه کردن جزئیات شخصی به استایل دانشجویی

این که الگوی خاصی را برای پوشش در نظر بگیرید به معنای فراموش کردن استایل شخصی نیست. شما در عین این که قوانین و اصول پوشش را رعایت می‌کنید باید ویژگی‌های خاصی هم به استایل خود اضافه کنید که دیگران بتوانند به کمک آن‌ها شما را بشناسند. این نشانه‌ها می‌توانند یک کت اسپورت خاص یا یک اکسسوری خاص مثل پوشت باشند. به خاطر داشته باشید که متفاوت بودن اصلا بد نیست و می‌تواند نقطه قوت و دلیل شیکپوشی شما در بین جمع باشد اما از اصولی که در این مقاله بیان شد عدول نکنید.

استایل دانشجویی مردانه

لباس‌های ضروری برای استایل دانشجویی مردانه در مقاطع بالاتر

اگر این مجموعه لباس‌ها را داشته باشید در دوره دانشجویی ارشد یا دکترا دچار مشکل نخواهید بود و می‌توانید برای هر موقعیتی به خوبی آماده شوید:

  • یک دست کت و شلوار خاکستری یا سرمه‌ای
  • کفش رسمی مثل آکسفورد مشکی یک جفت یا بیشتر
  • کفش راحتی چرم مثل کالج دو جفت یا بیشتر
  • چند کمربند همرنگ کفش‌ها
  • پیراهن رسمی در رنگ‌های مختلف ۵ تا ۱۰ عدد
  • کت اسپرت سه عدد یا بیشتر
  • شلوار در رنگ‌های مختلف روشن و تیره ۵ عدد یا بیشتر
  • شلوار جین ساده و تیره دو عدد یا بیشتر
  • جلیقه یا ژاکت بافتنی ۳ تا ۵ عدد
  • پولوشرت یا پیراهن آستین کوتاه دو تا سه عدد
  • جوراب رسمی ده جفت
  • ساعت رسمی ساده با بند چرم یا فلز

مواردی که در این بخش مطرح می‌شوند پیشنهادی هستند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه و نیاز خود این موارد را نیز به استایل خود اضافه کنید:

  • کت تک کلاسیک سرمه‌ای با دکمه‌های متالیک
  • پوشت در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف پنج عدد یا بیشتر
  • دستکش چرم مشکی یا قهوه‌ای (یا هردو) یک جفت یا بیشتر
  • اورکت پشم یا چرم از بهترین کیفیت یک عدد
  • کفش نیمه رسمی
  • سگک کمربند ساده در طرح و رنگ متنوع حداقل سه عدد
  • دکمه سردست در صورت تمایل

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)