پرسه در مصر: هر آنچه فعلا از بازی جدید اساسین کرید می‌دانیم

اساسین کرید جدید

مجموعه‌ی شناخته شده‌ی اساسین کرید پس از یک سال غیبت، به زودی با نسخه‌ی جدید خود مهمان خانه‌های بازی دوستان خواهد بود. از همین رو در این مطلب به سراغ تازه‌ترین عنوان از سری اساسین کرید خواهیم رفت. پس پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی متن پیش رو با ما و مجله قرمز همراه باشید.

بنابر تایید ناشر و سازنده‌ی مجموعه بازی‌های اساسین کرید یعنی شرکت یوبی‌سافت، تازه‌ترین نسخه از این مجموعه با نام Assassin’s Creed Origins شناخته خواهد شد. در واقع این تنها نکته‌ای است که تا کنون از سوی سازندگان این بازی به شکل کم و بیش رسمی مورد تایید قرار گرفته و به غیر از آن اعضای یوبی‌سافت به هیچ نکته‌ی دیگری در رابطه با اثر در دست تولید خود اشاره نکرده‌اند. با این حال تا لحظه‌ی نوشته شدن این متن شایعات مختلفی از گوشه و کنار شنیده شده‌اند که هر کدام به نکات متعددی از زیر و بم بازی Assassin’s Creed Origins اشاره داشته‌اند.

بسیاری از این شایعات در طول روزهای اخیر توسط منابع نزدیک به شرکت یوبی‌سافت مورد تایید قرار گرفته‌اند و کاملا بعید به نظر می‌رسد که در نسخه‌ی نهایی بازی Assassin’s Creed Origins شاهد به تحقق یافتن آن‌ها نباشیم. به همین دلیل امروز بر آن شدیم تا تمامی شایعات موجود از نسخه‌ی جدید اساسین کرید را یک کاسه کنیم تا علاقه‌مندان به این مجموعه نیازی به زیر و رو کردن منابع مختلف نداشته باشند. به این ترتیب شما پس از خواندن مطلب پیش رو می‌توانید پیش زمینه‌ی قابل قبولی از بازی Assassin’s Creed Origins را در ذهن خود مجسم کنید. با این توضیح که شاید برخی از نکات ذکر شده در این متن با تغییراتی در نسخه‌ی نهایی عنوان جدید اساسین کرید ظاهر شوند.

داستان، شخصیت‌ها و محل وقوع رویدادهای اساسین کرید

در حال حاضر اطلاعات موجود از بخش داستانی بازی Assassin’s Creed Origins بسیار ناچیز است. چرا که اعضای شرکت یوبی‌سافت تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا هیچ نکته‌ای از این بخش مهم بازی اساسین کرید به بیرون درز نکند. با این حال محل وقوع رویدادهای بازی Assassin’s Creed Origins به طور قطع سرزمین مصر خواهد بود. در واقع نسخه‌ی جدید از سری اساسین کرید به لحاظ خط داستانی، قدیمی‌ترین عنوان میان تمام نسخه‌های اصلی این مجموعه به شمار می‌رود. به بیان دقیق‌تر تا کنون هیچ کدام از نسخه‌های پیشین این مجموعه گیمرها را به دوران باستان نبرده بودند.

بر طبق اطلاعات موجود، رخدادهای داستان بازی Assassin’s Creed Origins در دوران سلطنت کلئوپاترا به وقوع می‌پیوندد. از آن‌جایی که در نسخه‌های پیشین سری اساسین کرید شاهد حضور شخصیت‌های تاریخی واقعی به عنوان برخی شخصیت‌های حاضر در داستان بودیم، هیچ بعید نیست که کلئوپاترا نیز در بخش‌هایی از بازی Assassin’s Creed Origins حضور بیابد. امری که مسلما به جذابیت هر چه بیشتر بخش داستانی این بازی خواهد انجامید. همچنین گفته می‌شود که دو شهر ممفیس و اسکندریه نیز در نسخه‌ی جدید از مجموعه‌ی اساسین کرید بازسازی شده‌اند و تجربه کنندگان این اثر قادر به بازدید از این شهرها خواهند بود.

مصر و اساسین کرید

همانند سایر عناوین سری اساسین کرید، شخصیت‌های فرعی در نسخه‌ی جدید این مجموعه نیز حضور پررنگی خواهند داشت. با این تفاوت که در بازی Assassin’s Creed Origins این شخصیت‌ها از چرخه‌ی شبانه‌روزی مختص به خود بهره خواهند برد. به این معنی که در ساعات مشخصی از طول شبانه‌روز به فعالیت‌هایی نظیر خوردن، آشامیدن یا خوابیدن خواهند پرداخت.

ویژگی مذکور معمولا در بازی‌هایی که از ساختار دنیای باز (Open World) بهره می‌برند مشاهده می‌شود. خبر خوب برای علاقه‌مندان به آثار دنیای باز این است که نسخه‌ی جدید از مجموعه بازی‌های اساسین کرید نیز از ساختاری مشابه بهره می‌برد. در واقع بازی Assassin’s Creed Origins اثری خواهد بود که به طور کامل مبتنی ویژگی‌های Open World طراحی شده است.

در این میان بد نیست به شخصیت اصلی این بازی نیز اشاره شود. اطلاعات موجود حکایت از آن دارند که علاقه‌مندان به بازی Assassin’s Creed Origins در نقش فردی به نام بایک (Bayek) ظاهر خواهند شد و در داستان این اثر کنترل او را به دست خواهند گرفت. البته به نظر می‌رسد که بایک تنها شخصیت اصلی و قابل کنترل نسخه‌ی جدید اساسین کرید نخواهد بود. در واقع شخصیت اصلی دیگری نیز در این بازی حضور خواهد داشت که در حال حاضر هیچ اطلاعی از ماهیت او در دست نیست.

در مجموع این‌ گونه به نظر می‌رسد که بازی Assassin’s Creed Origins نیز همانند نسخه‌ی پیشین این مجموعه یعنی Assassin’s Creed Syndicate از دو شخصیت اصلی قابل انتخاب بهره خواهد برد. بد نیست به این نکته هم اشاره شود که مراحل ساخت این بازی بلافاصله پس از پایان مراحل تولید بازی Assassin’s Creed Black Flag آغاز شد. در واقع تیم سازنده‌ی این بازی همان سازندگان بازی پرچم سیاه هستند. اثری که شاید بتوان در طی پنج سال اخیر آن را معقول‌ترین نسخه از مجموعه بازی‌های اساسین کرید لقب داد.

گیم‌پلی اساسین کرید

پس از نگاهی کلی به شخصیت‌ها و محل شکل‌گیری رویدادهای بازی Assassin’s Creed Origins نوبت به بررسی اطلاعات مربوط به گیم‌پلی این بازی می‌رسد. خوشبختانه اطلاعات درز کرده از این بخش از بازی Assassin’s Creed Origins بیش از سایر بخش‌ها بوده است.

نسخه‌ی جدید از سری اساسین کرید از مکانیزم مبارزه‌ی کاملا جدیدی برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال شما می‌توانید در آن واحد چندین تیر را با کمان خود به سمت دشمن پرتاب کنید. ویژگی منحصر به فردی که در تلفیق با هوش مصنوعی جدید و بهبود یافته‌ی این بازی می‌تواند آن رخوت موجود در گیم‌پلی نسخه‌های پیشین این مجموعه را از بین ببرد. برای این مکانیزم نوعی حرکات قدرتی نیز طراحی شده است که با رسیدن میزان آدرنالین گیمر به حد نصاب معین قابل فعال شدن خواهد بود. علاوه بر آن اکنون دیگر نمی‌توان از وجود خنجرهای پنهان برای از پا در آوردن دشمنانی که از تراز بالاتری نسبت به شما بهره می‌برند استفاده کرد. امری که رد پای آن بیش از هر سبکی در بازی‌های نقش‌آفرینی قابل رویت است و می‌تواند بخش مخفی‌کاری این بازی را با چالش‌های جدیدی همراه سازد.

اساسین کرید پاییز

در واقع علاقه‌مندان به بازی‌های نقش‌آفرینی می‌توانند شاهد وجود المان‌های بیشتری از این سبک در نسخه‌ی جدید از مجموعه‌ بازی‌های اساسین کرید باشند. بر طبق اطلاعات موجود، بازی Assassin’s Creed Origins از نوعی سیستم پیشرفت تراز شخصیت بهره می‌برد که شباهت زیادی به مکانیزم مشابه در بازی Skyrim خواهد داشت. به موجب بهره‌مندی از این سیستم جدید، گیمرها می‌توانند در این نسخه از سری اساسین کرید تراز خود را تا سقف 40 افزایش دهند. رقمی که شاید به موجب آپدیت‌های بعدی این بازی یا در قالب DLC های آن حتی به بیش از مقدار مورد اشاره نیز افزایش یابد.

البته سیستم پیشرفت تراز بازی Assassin’s Creed Origins تنها وجه تشابه این بازی با Skyrim نخواهد بود. در کنار ویژگی مذکور، شاهد حذف نقشه‌ی کوچک نسخه‌های پیشین سری اساسین کرید در بازی Assassin’s Creed Origins هستیم و جای آن را قطب‌نمایی نظیر مورد مشابه در بازی Skyrim خواهد گرفت. اما به جای اسب‌ سواری‌های مرسوم بازی Skyrim، در بازی Assassin’s Creed Origins قابلیت شتر سواری گنجانده شده است. علاوه بر آن در بازی جدید اساسین کرید شاهد مبارزات Arena محور گلادیاتوری نیز خواهیم بود. مبارزاتی که پیش از این نمونه‌هایی از آن را در بازی Middle Earth: Shadow of Mordor شاهد بودیم.

از دیگر تغییرات نسخه‌ی جدید اساسین کرید می‌توان به دگرگونی‌‌های موجود در بخش کنترل این بازی اشاره کرد. برای قوام یافتن بخش مخفی‌کاری این بازی حالت دولا شدن و خیز برداشتن به ساختار کنترل این اثر اضافه شده و برای بار دیگر شاهد وجود آن در نسخه‌ای از این مجموعه هستیم. علاوه بر آن دیگر هیچ دکمه‌ی جداگانه‌ای برای سرعت گیمر وجود نخواهد داشت و میزان سرعت اکنون رابطه‌ی مستقیمی با استیک آنالوگ دارد.

مسلما یکی از مکانیزم‌هایی که به گیم‌پلی مجموعه بازی‌های اساسین کرید تنوع می‌بخشید، وجود قابلیت بالا رفتن از در و دیوار بود. قابلیتی که در بازی Assassin’s Creed Origins نیز شاهد وجود آن و اکنون حتی با پیشرفت‌هایی نسبت به قبل همراه شده است. به گونه‌ای که در نسخه‌ی جدید از سری اساسین کرید تقریبا می‌توانید از هر آن‌چه که در محیط این بازی می‌بینید بالا بروید. خبری خوب برای علاقه‌مندان به دیوارنوردی و انجام حرکات پارکور و آکروباتیک در بازی‌هایی که از ساختار دنیای باز بهره می‌برند.

در نسخه‌ی Black Flag از مجموعه بازی‌های اساسین کرید، سازندگان به سراغ بازی فارکرای 2 رفته بودند و قابلیت شکار حیوانات را از آن بازی به نسخه‌ی Black Flag آوردند. قابلیتی که بسیار مورد توجه علاقه‌مندان این بازی قرار گرفت. این بار سازندگان بازی Assassin’s Creed Origins سراغ نسخه‌ی پریمال از سری فارکرای رفته‌اند و قابلیت بهره‌گیری از دید پرنده‌ای را به نسخه‌ی جدید اساسین کرید افزوده‌اند. اگر بازی پریمال را تجربه کرده باشید حتما از این موضوع باخبرید که در آن بازی امکان استفاده از توانایی‌های ویژه‌ی یک جغد دست آموز وجود داشت.

شتر در اساسین کرید

این وظیفه اکنون در بازی Assassin’s Creed Origins بر عهده‌ی یک شاهین دست آموز قرار گرفته است. حیوان با وفایی که در طول تجربه‌ی این اثر می‌توانید از کمک‌های ریز و درشتش بهره‌ی فراوانی بگیرید. با این حال انتظار می‌رود که قابلیت دید پرنده‌ای در نسخه‌ی جدید از سری اساسین کرید با تغییرات و پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به بازی فارکرای پریمال همراه باشد.

با این حال برخلاف نسخه‌ی Black Flag دیگر خبری از نبردهای دریایی نخواهد بود. البته همچنان می‌توان از طریق قایق میان بخش‌های مختلف محیط جابجا شد. فرآیندی شبیه به بازی ویچر 3 که نبردهای این نسخه را تنها به روی زمین محدود می‌سازد. در این میان مکانیزم مبارزات بازی Assassin’s Creed Origins نیز بر اساس شنیده‌ها به بازی ویچر 3 شباهت خواهد داشت. همان گونه که در سطور پیشین این متن نیز به آن اشاره شد، مبارزات در نسخه‌ی جدید اساسین کرید به طرز قابل توجهی تغییر یافته‌ و از حالت همیشگی نسخه‌های پیشین این مجموعه فاصله گرفته‌اند.  ‌

گذشته از موارد فوق بسیاری از ویژگی‌های موجود در گیم‌پلی نسخه‌های پیشین سری اساسین کرید دیگر در این نسخه از بازی وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال در این بازی دیگر خبری از تصرف برج‌های چندگانه‌ی موجود در محیط برای آزادسازی ماموریت‌های جانبی نخواهد بود. حذف این ویژگی احتمالا بهترین خبر ممکن برای علاقه‌مندان به سری اساسین کرید خواهد بود. چرا که به کارگیری افراطی آن در نسخه‌های اخیر این مجموعه و همچنین سایر عناوین ساخته شده به دست یوبی‌سافت آن را به یک المان کاملا تکراری و کلیشه‌ای تبدیل کرده بود.

افزون بر آن بسیاری از شخصی‌سازی‌های غیرضروری و دکوری نسخه‌های پیشین این مجموعه نیز از ساختار نسخه‌ی جدید حذف شده‌اند و جای آن را اکنون سیستم ساخت و ساز تازه‌ای گرفته است. سیستم مذکور را می‌توان تا حدی به مورد مشابه در بازی Rise of the Tomb Raider شبیه دانست. به این معنی که شما می‌توانید با جمع‌آوری آیتم‌های خاصی از محیط بازی و رساندن آن‌ها به حد نصاب لازم، کارایی بخش‌های گوناگون از ساز و برگ خود را ارتقا دهید.

در این میان وجود آیتم‌های کمیاب و دست‌نیافتنی در این بازی لزوم جستجوی تمام مسیرهای آشکار و پنهان را دو چندان جلوه می‌دهد. این آیتم‌ها گاه در زیر آب قرار دارند و برای یافتن آن‌ها باید دل به دریا زد و به غواصی پرداخت. البته هنوز مشخص نیست که آیا اعضای یوبی‌سافت قصد دارند قابلیت مذکور را در سیستم نه چندان خوشایند پرداخت درون برنامه‌ای بگنجانند یا این‌که برای کشف آیتم‌های یاد شده نیازی به پرداخت پول نخواهد بود و این امر تنها با کند و کاو در گوشه و کنار لوکیشن‌های این اثر قابل دسترسی خواهد بود.

قایق اساسین کرید

به هر حال حذف موارد غیر ضروری در بخش گیم‌پلی این بازی به خودی خود می‌تواند نکته‌ای مثبت قلمداد شود. مواردی نظیر بخش چند نفره‌ی گروهی که از همان ابتدا وصله‌ای ناجور به نظر می‌رسید و نچسب بودنش در نسخه‌ی یونیتی به اوج خود رسید، اکنون دیگر جایی در ساختار گیم‌پلی بازی Assassin’s Creed Origins ندارند. به بیان دقیق‌تر تمام تمرکز گیم‌پلی نسخه‌ی جدید اساسین کرید بر بخش تک‌نفره‌ و داستانی معطوف خواهد بود و در این بازی خبری از بخش چند نفره و آنلاین نیست.

بر اساس برخی اطلاعات موجود، بازی Assassin’s Creed Origins در تاریخ 28 اکتبر سال جاری میلادی برای سه پلتفرم PC، PS4 و Xbox One منتشر خواهد شد. ضمن آن‌که با وجود ابراز ارادت فراوان سران یوبی‌سافت به کنسول جدید نینتندو هیچ خبری از نسخه‌ی مربوط به کنسول سوییچ برای این بازی نخواهد بود. همچنین آن دسته از گیمرهایی که نسبت به پیش خرید این بازی اقدام کنند، می‌توانند از وجود یک مرحله‌‌ی ویژه‌ی اضافه به عنوان جایزه بهره‌مند گردند.

در مجموع می‌توان ادعا کرد که سران یوبی‌سافت با سالانه کردن فرآیند انتشار نسخه‌های پیشین سری اساسین کرید به طرز قابل توجهی رمق را از این مجموعه کشیدند و آن را به مجموعه‌ای ضعیف و تکراری تبدیل کردند. حال با توجه به سیاست جدید اتخاذ شده توسط یوبی‌سافت و انتشار هرچند سال یک‌بار فرنچایزهای مهم و محبوب این شرکت، می‌توان انتظار داشت که سری اساسین کرید نیز با انتشار نسخه‌ی جدید این مجموعه یعنی Assassin’s Creed Origins به روزهای اوج خود باز گردد.

منبع: ردیت (با بسط و ویرایش اختصاصی توسط نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *