تیرگی آرنج از مشکلاتی است که اکثر افراد با آن مواجه هستند. این مشکل بر اثر تابش آفتاب، فشار روی سطح زبر و جمع شدن سلول‌های مرده روی سطح پوست پدیدار می‌شود و در قسمت‌های دیگر بدن مثل زانو نیز ممکن است به وجود آید. تیرگی آرنج در تابستان بیشتر خود را نشان می‌دهد چون افتاب شدیدتر است و پوشیدن لباس‌های آستین کوتاه آن را تشدید کرده و بیشتر نمایان می‌کند. در این مقاله روش‌هایی موثر و کاربردی برای از بین بردن این مشکل را بیان خواهیم نمود.

از بین بردن تیرگی آرنج با درمان‌های خانگی

از آب لیمو استفاده کنید: آب لیمو حاوی اسید سیتریک است که یک روشن‌کننده طبیعی برای پوست است و استفاده از آن روی تیرگی آرنج می‌تواند در درازمدت این مشکل را برطرف کند. یک لیموترش تازه را برش دهید و کمی فشار دهید تا آب آن خارج شود سپس هر کدام را به قسمت تیره آرنج بمالید و تا سه ساعت آن را نشویید. پس از شستن محل آن را با مرطوب کننده نرم کنید و این کار را هر روز تکرار کنید تا تیرگی به تدریج محو شود. بسته به میزان تیرگی، ممکن است از بین رفتن آن بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

از زردچوبه استفاده کنید: کمی زردچوبه را با کرم مرطوب کننده دست قوی مخلوط کنید و روی نقاط تیره آرنج بمالید. زردچوبه نیز نوعی سفید کننده طبیعی پوست است که ملانین را کاهش می‌دهد. به جای کرم قوی می‌توانید از شیر پرچرب به همراه آرد استفاده کنید و خمیری طبیعی برای روشن کردن پوست آرنج بسازید.

خمیر جوش شیرین و شیر بسازید: اسید لاکتیک موجود در شیر خاصیت روشن کنندگی دارد و جوش شیرین یک لایه‌بردار موثر است و این خمیر می‌تواند سلول‌های مرده آرنج را کاملا از بین ببرد. این خمیر را با حرکات دورانی روی آرنج بمالید و چند روز یکبار تکرار کنید تا شاهد روشن‌تر شدن پوست آن باشید.

از ترکیب ماست و سرکه استفاده کنید: ترکیب اسد استیک و اسید لاکتیک می‌تواند یک روشن کننده قوی و موثر برای پوست باشد. یک قاشق ماست را با یک قاشق سرکه مخلوط کنید و روی آرنج بگذارید و با حرکات دورانی ماساژ دهید و بیست دقیقه به حال خود بگذارید سپس آبکشی کنید و محل را با مرطوب کننده نرم کنید. به جای سرکه می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.

آب لیمو تیرگی آرنج را از بین می برد

از بین بردن تیرگی آرنج با لایه‌برداری و مرطوب کردن

آرنج‌ها را بسابید: سابیدن و ساییدن آرنج‌ها می‌تواند کمک کند تا سلول‌هایی مرده‌ای که درون آن گیر افتاده‌اند آزاد شوند و تیرگی ظاهری آرنج‌ها از بین برود. برای این کار از یک لیف با زبری معمولی و یا کیسه حمام استفاده کنید. کمی ژل لایه‌بردار روی آن بریزید و آرنج‌ها را با آن بسابید. این کار را در حمام و در اخر استحمام که پوست در نرم‌ترین حالت خود قرار دارد انجام دهید اما در ساییدن پوست افراط نکنید چون این کار ممکن است باعث رشد سلول‌های جدید و تیره‌تر شدن آرنج‌ها شود. روش دیگر سابیدن آرنج‌ها استفاده از شکر است که در خارج از حمام نیز می‌تواند انجام شود. دو قاشق شکر را با یک قاشق روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کرده و با این مخلوط آرنج‌ها را بسابید تا سلول‌های مرده از سطح آن جدا شود. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید تا زمانی که تغییر محسوسی در تیرگی آرنج‌ها مشاهده کنید آن را ادامه دهید.

پس از سابیدن آن‌ها را مرطوب کنید: پس از هر بار حمام و یا ساییدن آرنج‌ها و یا شب‌ها قبل از خواب حتما از مرطوب کننده قوی استفاده کنید. مرطوب کننده را روی آرنج‌ها بمالید و ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود و پوست آرنج فرصت بازسازی داشته باشد. وازلین، روغن قلم و روغن جوجوبا مناسب‌ترین مرطوب کننده برای مرطوب کردن تیرگی آرنج پس از سابیدن آن هستند. پس از زدن مرطوب کننده مورد نظر روی آرنج‌ها از ساق بلند استفاده کنید و آن را روی بازوها بکشید تا آرنج را بپوشاند سپس بخوابید یا به کارهای روزانه خود بپردازید، این کار به جذب بهتر مرطوب کننده کمک می‌کند.

پیشگیری کنید: گفتیم که تابش آفتاب علت اصلی ایجاد تیرگی در پوست آرنج است پس ترجیحا از لباس‌های آستین بلند استفاده کنید و در صورت پوشیدن لباس آستین کوتاه روی بازوها و آرنج از ضدآفتاب استفاده کنید. برای پیشگیری از ایجاد تیرگی روی آرنج و بدتر شدن شرایط حتی‌الامکان آرنج خود را روی سطوح زیر مثل فرش و موکت تکیه ندهید و از پوشش و حفاظ مناسب در این قسمت استفاده کنید.

ساییدن، تیرگی آرنج را از بین می برد

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز، شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. نظرات و پیشنهادات خود را در ممورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)