داشتن موهای فر هرچند مزایای زیادی دارد و باعث می‌شود موهای شما حجیم و زیباتر دیده شوند اما داشتن موهای فر آسیب دیده هم بسیار محتمل است و فر بودن موها احتمال شکنندگی و آسیب دیدن موها را افزایش می‌دهد. پس اگر موهای فر دارید نباید انتظار داشته باشید که با رنگ کردن مکرر، استفاده از ابزارهای حرارتی و قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید و آلودگی موهایتان سالم باقی بماند. هرچند این موارد به همه انواع مو آسیب می‌زند اما موهای فر در معرض آسیب بیشتری هستند. پس چطور می‌توان این آسیب‌ها را به حداقل رسانید و موهای فر سالم‌تر و زیباتری داشت و یا موهای فر آسیب دیده را احیا کرد؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای احیای موهای فر آسیب دیده خود چه کارهایی را باید انجام دهید.

در استفاده از حوله تجدید نظر کنید

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عواملی که باعث می‌شوند موهای فر آسیب دیده شوند استفاده نادرست از حوله است. اگر عادت دارید پس از حمام موهای خود را با حوله خشک کنید بدانید که با این کار آسیبی جدی به موهای خود وارد می‌کنید. حوله هرچقدر هم نرم باشد دارای الیاف زبری است که باعث شکسته شدن بافت ساقه مو و ایجاد وزهای ناخواسته و موخوره در نوک آن‌ها می‌شود و باید زمان زیادی را صرف کنید تا این وزها را با سشوار یا ژل از بین ببرید. به طور کلی خشک کردن موها با حوله کار غلطی است اما برای موهای فر آسیب دیده این کار اصلا مناسب نیست و کارشناسان توصیه می‌کنند اگر موهای فر دارید یا موهایتان مستعد وز شدن است پس از حمام از یک تیشرت تمیز قدیمی استفاده کنید و موهایتان را داخل آن بپیچید و خشک کنید. این تیشرت می‌تواند رطوبت موها را جذب کند بدون آن که بافت فر موهای شما را خراب کند یا به ساقه آن‌ها آسیبی برساند.

برای احیای موهای فر آسیب دیده از ماسک‌های خانگی استفاده کنید

گاهی استفاده از شامپوها و نرم کننده‌ها و حالت دهنده‌ها علت اصلی آسیب دیدن موهای فر هستند چون این مواد هر چه باشند بالاخره از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده‌اند که می‌تواند برای ساقه مو مضر باشد. پس اگر می‌خواهید موهای فر آسیب دیده خود را احیا کنید به جای نرم کننده‌ها و حالت دهنده‌های معمول از ماسک موی طبیعی استفاده کنید. ماسک‌های مو انواع مختلفی دارند که می‌توانید آن‌ها را در منزل و با موادی که در هر خانه و آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود تهیه کنید. یکی از موثرترین انواع ماسک موی طبیعی و خانگی ماسک روغن نارگیل است که با رطوبت رسانی به ساقه مو آن را کاملا احیا می‌کند. یکی دیگر از ماسک‌های طبیعی موثر ماسک سفیده تخم مرغ است که برای استفاده از آن کافی است سفید دو یا سه تخم مرغ را جدا کرده و هم بزنید و روی موها بمالید و پس از خشک شدن بشویید. ترکیب عسل و ماست هم یک ماسک طبیعی مفید است که به از بین رفتن وزهای مو کمک می‌کند. یکی دیگر از حالت دهنده‌های طبیعی آووکادو است. یک میوه آووکادو را له کنید و روی موهای تمیز بمالید  و پس از ۱۵  تا ۲۰ دقیقه موها را بشویید.

موهای فر آسیب دیده

موها را زود به زود کوتاه کنید

نوک موها کهنه‌ترین قسمت ساقه موهای شما هستند و بیش از بقیه قسمت‌ها مستعد آسیب دیدن می‌باشند. اگر دقت کنید می‌بینید که نوک موهایی که دچار موخوره شده‌اند خیلی راحت دچار گره و وز می‌شود و مرتب کردن آن بسیار مشکل است. برای حل این مشکل لازک است که موهای خود را زود به زود کوتاه کنید. اما خانم‌هایی که موی فر دارند کمتر به این کار مبادرت می‌ورزند چون بلند شدن موهای فر چندان چشمگیر نیست و همین مساله باعث آسیب دیدن نوک موها می‌شود. در مورد موهای فر توصیه می‌شود که این کار حداقل هر سه ماه یکبار انجام شود و یک تا دو سانتی‌متر از نوک موها کوتاه گردد. هرچند این کار بلافاصله مشکل آسیب دیدگی موهای شما را برطرف نمی‌کند اما در درازمدت موثر خواهد بود.

به موهایتان بخور بدهید

سیستم‌های گرمایشی داخل منزل باعث خشک شدن هوا می‌شوند و همین خشکی به موهای شما آسیب می‌رساند. یک راه ساده برای تامین رطوبت محیط استفاده از بخور است. یک دستگاه بخور خانگی تهیه کنید و شب‌ها آن را روشن کنید تا رطوبت مورد نیاز محیط و موهای شما هم تامین شود و احتمال خشک و شکننده و کدر شدن موها به خصوص در فصل زمستان کاهش یابد.

احیای موهای فر آسیب دیده

رنگ طبیعی موها را بپذیرید

اگر موهای فر دارید از یک جهت خوش شانس بوده‌اید، سفید شدن موها در میان موهای فر و مجعد به راحتی مشخص نخواهد بود و اگر هنوز تارهای سفید محدودی دارید نیازی به رنگ کردن موها نیست. در هر صورت اگر ترجیح می‌دهید موهایتان را رنگ کنید از رنگ‌های خیلی روشن مثل بلوند استفاده نکنید و رنگی نزدیک به رنگ طبیعی موهای خود را انتخاب کنید چون رنگ‌های روشن باعث سوختن و آسیب دیدن ساقه مو می‌شوند از طرف دیگر بین جلسات رنگ کردن مو فاصله کافی بگذارید، برای موهای فر می‌توان هشت تا دوازده هفته یک بار رنگ کردن مو را انجام داد چون رشد ریشه در مقایسه با موهای صاف در موهای فر کمتر مشخص است.

ابزارهای حرارتی را کنار بگذارید

در مورد حالت موها توصیه می‌شود فر طبیعی موهای خود را بپذیرید و سعی کنید با همین حالت طبیعی و زیبا کنار بیایید. چون استفاده کردن مکرر از ابزارهای حرارتی یا شیمیایی برای صاف کردن موهای فر نه تنها باعث سوختن و آسیب دیدن مو می‌شود بلکه در دراز مدت حالت طبیعی موهای شما را از بین برده و دیگر موهای فر زیبایی نخواهید داشت بلکه موهایتان به توده‌ای بی حالت که نه صاف است و نه فر تبدیل خواهند شد پس برای احیای موهای فر آسیب دیده حداقل چند ماه استفاده از این ابزارها را کنار بگذارید تا موها حالت طبیعی خود را بازیابی کنند. پس از هر بار شستن موها از ژل‌های حالت دهنده استفاده کنید و به فرهای مو حالت دهید و اجازه دهید به طور طبیعی یا با باد ولرم سشوار خشک شوند. در این صورت احتمال وز شدن موها نیز کاهش خواهد یافت و فرهای شما مرتب و خوش‌حالت خواهند شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)