روحیه تنوع طلب خانم‌ها همیشه آن‌ها را به روش‌های مختلف آرایش صورت و مو سوق داده است و علاقه به فر کردن موها هم یکی از این روش‌های تنوع طلبانه است. برخلاف تصور بیشتر افراد تنها یک نوع فر مو وجود ندارد و فر مو بر اساس سایز حلقه آن و میزان باز یا بسته بودن آن انواع مختلفی دارد و هر نوعی برای آرایش خاص و جنس موی خاصی مناسب است. اما هر نوع فر مو را چطور می‌توان به وجود آورد؟ برای دانستن این مساله لازم نیست حتما یک آرایشگر حرفه‌ای و باتجربه باشید چون ابزارهای مختلف فر کردن مو هرکدام برای ایجاد نوع خاصی از فر مو طراحی شده‌اند که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید. در ادامه نیز سه قانون کلی برای نگهداری و زیبایی مو را برای شما بیان می‌کنیم.

برای موهای موجدار

نوع فر مو موجدار

سشوار کردن موهای بلند با برس گرد حالت زیبایی در آن‌ها به وجود میرآورد که باعث می‌شود موها در نیمه بالایی حجیم و در نیمه پایینی موجدار و نرم به نظر برسند. رسیدن به این حالت نیاز به زمان زیاد برای سشوار کشیدن موهای نمدار و مهارت نسبی برای این کار دارد. اگر شما زمان یا مهارت کافی برای این کار را ندارید در این صورت بهترین ابزار برای شما فر کننده حرارتی با قطر ۴.۵ سانتی‌متر است که همان اثر را روی موهای بلند به وجود می‌آورد بدون آن که فشاری روی موها وارد شود و روی موهای خشک هم قابل استفاده است.

برای فر بسته و فشرده

نوع فر مو بسته و فشرده

خانم‌هایی که موهای صاف و لخت دارند همیشه از این شاکی هستند که موهایشان حالت نمی‌گیرد و فر کردن هم دوام زیادی روی موهایشان ندارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر ابزاری وارد بازار شده است که می‌تواند نیاز این افراد را هم پاسخ دهد. این ابزار فر کردن مو به صورت نیمه خودکار عمل می‌کند و فقط کافی است یک دسته از  موهای خود را در محل مشخص شده قرار دهید. اگر فرهای بسته و فشرده بدون گره و پیچ اشتباهی برای موهای خود می‌خواهید این ابزار را تهیه کنید و بدون نگرانی از سوختن یا آسیب دیدن موها آن را به کار ببرید. این ابزار برای همه انواع مو به خصوص موهای ساف و لخت و حتی برای موهای متوسط و نیمه بلند هم قابل استفاده است.

برای فر ساحلی

فر مو

فر ساحلی یک نوع فر محبوب میان خانم‌ها به خصوص در فصل تابستان است که حتی برای موهای کوتاه هم قابل استفاده است. برای داشتن چنین فرهایی لازم نیست زحمت زیادی به خود بدهید و یا از بیگودی و چیزهای دیگر استفاده کنید فقط کافی است از ابزار حرارتی فر کردن مو با قطر دو تا سه سانتی‌متر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای ایجاد فر ساحلی باید دو تا پنج سانتی‌متر از نوک موها را بیرون از ابزار حرارتی قرار دهید تا این ابزار تنها روی قسمت میانی موها اثر کند و نوک موها صاف باقی بماند، حالتی که به آن فر ساحلی می‌گوییم.

برای فرهای درشت و حجم دار

نوع فر مو درشت و حجم دار

شاید تصور کنید که بیگودی‌های حرارتی مدت‌هاست که فراموش شده‌اند اما باید بگوییم این ابزار پرکاربرد دوباره بازگشته است و این بار حالتی مدرن و متفاوت نسبه به گذشته دارد، نوع درشت این بیگودی‌ها برای داشتن فر درشت و پرحجم مناسب هستند و اگر این نوع فر مو را ترجیح می‌دهید می‌توانید از بیگودی‌های بزرگ جدید برای فر کردن مو استفاده کنید. بیگودی‌ها را آماده کنید و قبل از شروع  آرایش خود موها را دور آن‌ها بپیچید و اجازه دهید کاملا خنک شوند سپس آن‌ها را باز کنید. این ابزارها برای هر نوع و جنس مو و برای موهای متوسط و بلند هم قابل استفاده است.

برای فرهای موازی شبیه به بافت مو

آیا تا به حال موهای خیس و نمدار خود را بافته و پس از خشک شده باز کرده‌اید؟ این نوع فر مو که حالتی لطیف و ملایم دارد می‌تواند با ابزارهای دیگر و در زمان کمتری هم ایجاد شود. اخیرا نوع جدید از ابزارهای حرارتی فرکردن مو به بازار آمده است که این نوع فر مو را ایجاد می‌کند و به Deep Waver معروف است. این وسیله حالتی W شکل دارد که با قرار دادن دست مو داخل آن موها حالت موجدار عمیق به خود می‌گیرند مشابه حالتی که پس از بافتن موها به وجود می‌آید و موها حجیم و خوش حالت می‌شوند.

سه قانون اصلی برای نگهداری بهتر از موها

کارشناسان زیبایی و متخصصان پوست و مو برای نگهداری بهتر موها سه قانون کلی را بیان کرده‌اند که رعایت این سه قانون می‌تواند به زیبایی بیشتر و سلامت موها کمک کند:

موها را هرروز نشویید: شستن هرروز موها با شامپو باعث از بین رفتن لایه محافظ روی ساقه مو می‌شود و پس از مدتی ساقه مو حالت اسفنجی به خود می‌گیرد و شکننده و آسیب پذیر می‌شود. اگر لازم است که هر روز دوش بگیرید موها را نشویید یا حداقل از یک شامپوی بسیار ملایم که چربی طبیعی مو را در خود حل نکند استفاده کنید.

از حرارت دادن بیش از حد به موها خودداری کنید: حرارت دادن به صورت مکرر دشمن موهای شما است و آسیب‌های جدی به ساقه مو وارد می‌کند و آن را ضعیف و شکننده می‌کند. پس تا حد امکان استفاده از سشوار، اتومو، بیگودی و سایر ابزارهای حرارتی را محدود کنید و تنها دو هفته یکبار یا حداکثر هفته‌ای یکبار از آن‌ها استفاده کنید تا موها حالت طبیعی خود را از دست ندهند و سالم و درخشان باقی بمانند.

با بافت طبیعی موهای خود مقابله نکنید: نیکول کیدمن ستاره سینما در یکی از مصاحبه‌های خود اذعان کرد که صاف کردن مکرر موهایش باعث شد که فر طبیعی و زیبایی آن برای همیشه از بین برود و اکنون دیگر موهایش قابل فر شدن و صاف شدن نیست. پس سعی کنید با حالت طبیعی موهای خود کنار بیایید و اگر موهای فر دارید هر روز آن‌ها را صاف نکنید و یا اگر موهایتان صاف است مرتب آن را فر نکنید. این کار در درازمدت موهای شما را به بافتی بی حالت و آسیب دیده تبدیل می‌کند که نه تنها زیبایی طبیعی خود را از دست داده است بلکه دیگر تغییر حالت هم نمی‌دهد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)