سفید کننده و وایتکس از ترکیبات شیمیایی پراستفاده‌ای است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و مهم‌ترین کاربرد آن تمیز کردن لباس‌های سفید است. حال اگر لباس رنگی شما به لکه وایتکس آلوده شود و رنگ آن تغییر کند چه باید کرد؟ آیا چنین لکه‌ای قابل پاک شدن است؟ اگر لباس‌‌های رنگی با هم شسته شوند و از هم رنگ بگیرند چاره چیست؟ آیا پاک کردن این لکه‌ها ممکن است؟ لکه وایتکس در واقع لکه نیست بلکه قسمتی از رنگ لباس است که از بین رفته است و با روش‌های معمول لکه بری قابل پاک شدن نیست و باید با روش متفاوتی با آن رفتار کنید. در این مقاله خواهید خواند که چطور می‌توان لکه وایتکس یا لکه رنگ گرفتگی را از بین برد یا به حداقل رساند.

آیا پاک کردن لکه وایتکس ممکن است؟

هدف از استفاده از وایتکس پاک کردن لکه لباس‌های سفید و از بین بردن باکتری‌ها و آلودگی‌های آن است اما گاهی پیش می‌آید که وایتکس به صورت اتفاقی یا بر اثر ناآگاهی به لباس‌های رنگی شما برخورد می‌کند و لکه‌های بدی روی آن به جا می‌گذارد که متاسفانه قابل پاک شدن نیستند چون این لکه وایتکس در واقع از بین رفتن رنگ اصلی لباس است که تنها با بازگرداندن این رنگ می‌تواند برطرف شود. اما برای کاهش این لکه وایتکس شما باید اثر سفیدکننده را خنثی کنید چون اگر این ماده به مدت طولانی در تماس با لباس باقی بماند ممکن است باعث تضعیف الیاف و پارگی و سوراخ شدن آن شود. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

  • به محض این که لباس با سفیدکننده تماس پیدا کرد آن را با آب سرد آبکشی کنید تا وایتکس اضافی روی آن شسته شود و روی لباس باقی نماند.
  • کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری شود و این خمیر را به صورت یکنواخت روی محل لکه بمالید تا وایتکس موجود روی لکه را خنثی کند.پس از خنثی شدن وایتکس لکه با چند ترفند می‌توانید رنگ لباس را برگردانید.

الکل ایزوپروپیل: این تکنیک برای لکه‌های کوچک روی لباس‌های تیره موثر است. ابتدا مقداری الکل ایزوپروپیل از داروخانه ها تهیه کنید و آن را با پنبه روی محل لکه وایتکس و اطراف آن بمالید. سپس الکل را از اطراف لکه به سمت مرکز آن بمالید، الکل ایزوپروپیل رنگ پارچه را شل می‌کند و باعث می‌شود رنگ اصلی پارچه به محل رفتگی رنگ منتقل شود.

رنگرزی: اگر لکه بزرگ است و رنگ لباس هم تیره نیست بهتر است روش رنگرزی را امتحان کنید. برای انجام این کار می‌توانید به متخصص رنگرزی پارچه و لباس مراجعه کنید و یا خودتان رنگ مخصوص رنگرزی پارچه همرنگ لباس مورد نظر را تهیه کنید و مطابق دستور نوشته شده روی آن عمل کنید. توجه کنید که این روش برای لباس‌های با الیاف مصنوعی نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

پیشگیری از لکه وایتکس

دیدید که پاک کردن لکه وایتکس و سفیدکننده کار ساده‌ای نیست و بهترین روش پیشگیری از افتادن چنین اتفاقاتی است:

  • قبل از استفاده از وایتکس روی هر نوع لباس برچسب مراقبت لباس را به دقت نگاه کنید و مطمئن شوید که لباس مورد نظر شما Bleach-Safe است.
  • هرگز وایتکس را مستقیما روی لباس نریزید، این ماده قبل از استفاده باید بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی آن با آب رقیق شود و سپس استفاده شود.
  • هرگز لباس‌های رنگی را با وایتکس نشویید. در این مورد تنها از سفیدکننده‌های اکسیژنه استفاده کنید که خاصیت رنگبری ندارند.
  • هنگام کار با سفیدکننده لباس‌های کهنه بپوشید تا نگران پاشیدن آن روی لباس‌ها و لک شدن آن نباشید. استفاده از دستکش لاستیکی و ماسک را نیز فراموش نکنید.

لکه رنگ گرفتگی لباس‌ها، علل به جود آورنده و پیشگیری از آن

همیشه توصیه می‌کنیم که لباس‌های رنگی را با هم نشویید تا از چنین اتفاقاتی در امان بمانید. اما گاهی برخلاف انتظار ما لباس‌ها از یکدیگر رنگ می‌گیرند و گاهی هم لباسی که چندرنگ است ممکن است به این مشکل دچار شود که این مساله به کیفیت و جنس لباس بستگی دارد نه رنگی که برای رنگرزی آن به کار رفته است. در هر صورت اگر با چنین لکه‌های مواجه شدید وحشت نکنید، ابتدا باید بدانید که این لکه‌ها چطور به وجود می‌آیند و چطور باید از وقوع آن‌ها پیشگیری کنیم و در انتها خواهید دید که چطور می‌توان لکه رنگ گرفتگی را از بین برد:

لکه وایتکس و رنگ گرفتگی

روش‌های مختلفی برای رنگرزی پارچه و الیاف وجود دارد که در همه آن‌ها رنگدانه‌ها با الیاف تماس پیدا می‌کنند و رنگ می‌گیرند اما در نهایت این ماده تثبیت کننده است که رنگ را روی الیاف ثابت می‌کند و اگر این تثبیت کننده در فرآیند رنگرزی اضافه نشود با یک بار شستشو مقدار زیادی از رنگ پارچه جدا خواهد شد.

لباس‌هایی که از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند به ندرت رنگ می‌دهند چون رنگ در فرآیند ساخت الیاف به آن اضافه می‌شود و به سادگی از آن جدا نمی‌شود. اما در هر صورت آب داغ عامل اصلی رنگ دادن لباس‌ها است چون حرارت الیاف لباس را باز می‌کند و رنگ می‌تواند از آن جدا شود و بهترین روش برای پیشگیری از رنگ دادن لباس استفاده از آب سرد برای شستشو (به خصوص شستن لباس‌های رنگی با هم) است چون در این شرایط تثبیت کننده بهتر عمل می‌کند. پس بهتر است بیشتر نگران رنگ دادن لباس باشید تا تمیز شدن کامل آن.

 فراموش نکنید که تنها لباس‌های نو نیستند که رنگ می‌دهند بلکه چند بار شستشو ممکن است تثبیت کننده را از بین ببرد و لباس شروع به رنگ دادن کند. لباس‌های شسته شده را نیز مدت طولانی داخل لباسشویی رها نکنید و بلافاصله آن‌ها را از ماشین خارج کرده و خشک کنید چون احتمال رنگ گرفتن در این مرحله زیاد است.

رنگ لباس نیز در میزان رنگ دادن آن موثر است مثلا رنگ قرمز یکی از رنگ‌هایی است که به سادگی تثبیت نمی‌شود و میزان رنگ دادن آن نسبت به سایر رنگ‌ها بیشتر است و فراموش نکنید که بیش از بقیه لباس‌ها مراقبت لباس‌های قرمز خود باشید. پس از آن لباس‌های آبی مثل جین قابلیت رنگ دهی بیشتری دارند و بهتر است که این شلوارها را پشت و رو بشویید تا به مرور زمان بور نشوند.

اگر از رنگ دادن یا ندادن لباسی مطمئن نیستید تست رنگ دهی را روی آن امتحان کنید. یک دستمال تمیز سفید (یا دستمال کاغذی یا پنبه) را خیس کنید و روی قسمت‌های داخلی لباس (مثل درزها و دوخت داخل آن) بکشید، اگر پارچه سفید باقی ماند پس لباس شما رنگ نمی‌دهد اما اگر رنگ پارچه را هرچند کم به خود گرفت باید بدانید که این لباس موقع شستشو رنگ پس خواهد داد و باید مواظب باشید و آن را به تنهایی و یا با لباس‌های همرنگ بشویید.

پاک کردن لکه رنگ گرفتگی

مانند همه لکه‌ها تا زمانی که لکه هنوز خیس است و تثبیت نشده می‌توان آن را پاک کرد پس بهتر است سریع عمل کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. لباس را مجددا با پودر رختشویی بشویید تا رنگ ناخواسته از آن جدا شود اگر لکه پاک نشد مجددا این کار را با ماشین لباسشویی تکرا کنید تا این که لکه از بین برود یا حداقل کمرنگ‌تر شود.

لکه وایتکس و رنگ گرفتگی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)